• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Hej)

Jag hade hoppats på lite mognad hos dig men du har verkligen inte kommit någonstans sen du startade tråden, du har till och med exakt samma fraser. Jag fattar inte hur det är möjligt att inte ens förändra sitt skriftspråk, har du ett väldigt litet ordförråd eller vad är det som sker?

Du upprepar dina fraser som ett mantra och det finns absolut ingen logik i det du svarar, det är också väldigt uppenbart att du undviker de svåra frågorna, kanske för att du inte har färdiga svar på dom? 

• Anonym (Inget på spel....)
    anonym05swe skrev 2024-09-25 10:54:54 följande:
    Det handlar inte om det, handlar mer om att jag inte vill stressa henne osv 
    DET HAR GÅTT ETT ÅR!!!!!!! Det är inte att stressa. Det är att fega ur! 
  • Anonym (Poppe)
    anonym05swe skrev 2024-09-25 10:54:54 följande:
    Det handlar inte om det, handlar mer om att jag inte vill stressa henne osv 
    Om hon hade bett dig om en dejt, hade du känt dig stressad då?
  • Anonym (Lugn)
    anonym05swe skrev 2024-09-21 21:46:22 följande:
    Jo men vill bjuda ut henne irl av respekt för henne. 
    När skulle det ens bli? Ni har inget inplanerat ju. Det kanske inte ens blir att ni båda träffas med organisationen.
    anonym05swe skrev 2024-09-25 12:28:42 följande:

Jo då kan man ses oftare. 

1. Nä för då finns det större risk att det tolkas fel

2. Hon vet dock att jag skrivit med henne länge osv

Oj, redan mansplainare vid så ung ålder.... om tjejer/kvinnor påpekar att det är mer respektfullt att ställa frågan om en första dejt i ett meddelande så kan inte du påpeka att vi har fel. Det är sjukt jobbigt att få frågan om en första dejt IRL just för att man kanske inte riktigt vet vad man vill svara, man vet inte hur han ska reagera om man säger nej etc.

Men vad vet vi kvinnor om hur vi känner.... det vet ju män mycket bättre.... 
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2024-09-25 20:37:10 följande:
    Oj, redan mansplainare vid så ung ålder.... om tjejer/kvinnor påpekar att det är mer respektfullt att ställa frågan om en första dejt i ett meddelande så kan inte du påpeka att vi har fel. Det är sjukt jobbigt att få frågan om en första dejt IRL just för att man kanske inte riktigt vet vad man vill svara, man vet inte hur han ska reagera om man säger nej etc.

Men vad vet vi kvinnor om hur vi känner.... det vet ju män mycket bättre.... 

Du inser att det inte går emot varandra? 

Kan både vara större risk att tolkas fel men också enklare för mottagaren.

anonym05swe skrev 2024-09-25 20:40:42 följande:

Du inser att det inte går emot varandra? 

Kan både vara större risk att tolkas fel men också enklare för mottagaren.

Vad är det som inte går emot varandra? En av de farligaste sakerna som finns för en kvinna är en nobbad man. Tyvärr ser man inte på utsidan om det är just denna man som kommer att bli farlig. Att då få frågan ställd öga mot öga gör att man inte alltid vågar säga nej fast det är det man vill. 

Men du anser ju att det är mer respektfullt att sätta någon i en sjukt obekväm situation.... 

Om det du skriver misstolkas så är du otydlig i ditt skriftspråk. 

"Jag gillar dig, skulle du vilja gå på dejt med mig?". Enkelt, tydligt, inget som kan misstolkas. 
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2024-09-25 20:50:08 följande:
    Vad är det som inte går emot varandra? En av de farligaste sakerna som finns för en kvinna är en nobbad man. Tyvärr ser man inte på utsidan om det är just denna man som kommer att bli farlig. Att då få frågan ställd öga mot öga gör att man inte alltid vågar säga nej fast det är det man vill. 

Men du anser ju att det är mer respektfullt att sätta någon i en sjukt obekväm situation.... 

Om det du skriver misstolkas så är du otydlig i ditt skriftspråk. 

"Jag gillar dig, skulle du vilja gå på dejt med mig?". Enkelt, tydligt, inget som kan misstolkas. 

Herregud, skulle såklart skriva efteråt också så hon skulle känna sig trygg. 

Nej, jag skulle inte göra det obekvämt. 

Nej, jag är tydlig men folk kan alltid misstolka saker

• Anonym (X)

Hur går det för dig på universitetet? Haft första tentan?

Och hur går det socialt, har du lyckats hänga med några utanför uppstyrda aktiviteter?

• Anonym (...)
    anonym05swe skrev 2024-09-25 20:53:29 följande:

Herregud, skulle såklart skriva efteråt också så hon skulle känna sig trygg. 

Nej, jag skulle inte göra det obekvämt. 

Nej, jag är tydlig men folk kan alltid misstolka saker

Om någon oönskad man som man känner sig lite rädd hur han reagerar om han blir nobbad (vilket var vad den du svarade skrev om) skulle skriva efteråt så blir det ju ännu jobbigare, inte TRYGGARE. Honom vill man ju tvärtom bli av med.
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?