• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • anonym05swe
    Anonym (Lillan) skrev 2024-09-13 13:42:58 följande:
    När
    man velar så här länge som ts har gjort och sönderanalyserar och är rädd för att det inte ska leda till en livslång relation (innan det ens är en relation) så är det nog rätt kört.

ts behöver släppa detta, han är inte redo att anstränga sig för att nå dit han vill och han är inte redo till att hitta lösningar eller ens kompromissa om en så pass liten sak som att äta middag ihop (om det så är en hamburgare i slutet av promenaden eller en restaurang efter bowling) för att få en chans att lära känna den han verkar tänka på väldigt mycket.

Kanske inte kört men det är tufft läge ja. Ja, klart jag analyserar för står väldigt mycket på spel. 

Jo, är redo att anstränga mig för det. Skulle kunna kompromissa jo. 

• Anonym (K)
    anonym05swe skrev 2024-09-13 16:37:27 följande:

Kanske inte kört men det är tufft läge ja. Ja, klart jag analyserar för står väldigt mycket på spel. 

Du har inte ansträngt dig på snart ett år. Nej, att skriva med henne är inte att anstränga sig. 

Det är helt du själv som gör detta till stressigt och jobbigt.
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2024-09-13 16:37:27 följande:

Det som irriterar mig när jag läser dina svar TS är att du verkligen inte har läst eller förstått någonting av vad vi alla har skrivit här sen november. Du fortsätter skriva dina sanningar trots att vi alla (med oändligt mycket mer erfarenhet) skriver att du har fel, med andra ord bryr du dig inte ett smack om vad vi skriver här.

Lägg ner dina amerikanska dejtningråd, gå ut och äta gör man nästan inte ens på tredje dejten i Sverige så skriv inte mer om innovativa dejter eller liknanade för du gör bara bort dig när du visar att du inte förstår någonting.

Det är varken särskilt modigt eller mycket som står på spel när man frågar om en dejt, alla vi som skriver har gjort det tusen gånger och vet med erfarenhet vad det innebär. Du tror att du är den enda som är i din sits när det är så vanligt så att du kan fråga random människa på stan och få deras historia. Du är bara feg, inget annat.
  • anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2024-09-15 08:07:19 följande:
    Det som irriterar mig när jag läser dina svar TS är att du verkligen inte har läst eller förstått någonting av vad vi alla har skrivit här sen november. Du fortsätter skriva dina sanningar trots att vi alla (med oändligt mycket mer erfarenhet) skriver att du har fel, med andra ord bryr du dig inte ett smack om vad vi skriver här.

Lägg ner dina amerikanska dejtningråd, gå ut och äta gör man nästan inte ens på tredje dejten i Sverige så skriv inte mer om innovativa dejter eller liknanade för du gör bara bort dig när du visar att du inte förstår någonting.

Det är varken särskilt modigt eller mycket som står på spel när man frågar om en dejt, alla vi som skriver har gjort det tusen gånger och vet med erfarenhet vad det innebär. Du tror att du är den enda som är i din sits när det är så vanligt så att du kan fråga random människa på stan och få deras historia. Du är bara feg, inget annat.

Jo, jag läser och förstår. Samtidigt måste ni förstå att jag inte är er. Är en unik sits. 

• Anonym (K)
    anonym05swe skrev 2024-09-15 19:02:54 följande:

Jo, jag läser och förstår. Samtidigt måste ni förstå att jag inte är er. Är en unik sits. 

Din sits är inte ett dugg unik utan helt fullkomligt normal.
  • Anonym (Hej)

Ditt svar säger att du absolut inte har förstått. Du är ovan och utan nära vänner och har hängt upp ditt liv på en relation som du är livrädd att förlora- för vad har du då?

Ingen här anser att du har en unik situation, du är bara feg men försöker försköna din situation.
  • Anonym (Jonna)

Nu får du väl ge dig. Varje situation är förstås unik på något sätt eftersom alla människor är olika, men vad är det mer än det som gör situationen unik? 

Du tolkar också allt nytt som sker som att det gör situationen svårare, varför? Du har tidiga skrivit att det är ett komplicerande problem att du inte vet vem du ska vara intresserad av om den här tjejen inte vill ha dig. Nu menar du dock att det faktum att du har träffat andra tjejer som är trevliga gör saken svårare. Förklara hur båda de sakerna kan vara sanna?

• anonym05swe
    Anonym (Jonna) skrev 2024-09-16 08:40:03 följande:

Nu får du väl ge dig. Varje situation är förstås unik på något sätt eftersom alla människor är olika, men vad är det mer än det som gör situationen unik? 

Du tolkar också allt nytt som sker som att det gör situationen svårare, varför? Du har tidiga skrivit att det är ett komplicerande problem att du inte vet vem du ska vara intresserad av om den här tjejen inte vill ha dig. Nu menar du dock att det faktum att du har träffat andra tjejer som är trevliga gör saken svårare. Förklara hur båda de sakerna kan vara sanna?

Främst avståndet. Vet heller inte vem annars jag kan bli ihop med om detta inte går vägen. 
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2024-09-16 16:38:43 följande:
    Främst avståndet. Vet heller inte vem annars jag kan bli ihop med om detta inte går vägen. 
    Måste du ha någon att försöka bli ihop med? Finns hon bara kvar för att du inte kan släppa din snuttefilt?

Skärp dig nu och bete dig som en vuxen människa! Släpp sargen och släpp taget om tjejen och sök där du bor, då behöver du inte ha tusen ursäkter utan kan dejta fritt.
  • fornminne
    anonym05swe skrev 2024-09-16 16:38:43 följande:
    Du är inte ens 20 fyllda. Du har hela livet framför dig. Varför måste du bli ihop med någon nu?

Du skriver att du så gärna vill vara i en relation, men anstränger dig inte tillräckligt för att få en.

Troligen kommer det inte att "gå vägen" med tjejen i lumpen, oavsett vad du gör eller inte gör. Hon verkar inte jätteintresserad eller angelägen om att ses. Risken är dessutom stor att hon träffar en annan kille i lumpen. Kanske har hon redan gjort det?

Ställ in dig på att hitta någon annan, helst där du bor eller i närheten. Inte flera timmar bort.

Men du verkar inte så intresserad av det. Du verkar mest vilja drömma och beklaga dig.
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?