• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-09-12 20:11:31 följande:
    Var bara ett exempel.
    Ja, ett svar du ger på frågan vad en kreativ dejt är, då får du utveckla ditt exempelt för det är rätt mundant utan förklaring.
  • Anonym (...)
    Anonym (X) skrev 2024-09-11 20:33:42 följande:
    Du har missförstått om du tror en promenad är ett innovativt grepp på en dejt. Det är det inte, det är ett vanligt inslag.

Att tro att BARA promenad räcker för en dejt är däremot ovanligt, inte innovativt men jävligt dumt. 
    Klart att enbart en promenad kan vara en första dejt. Varför inte?
  • Anonym (X)
    Anonym (...) skrev 2024-09-12 22:27:56 följande:
    Klart att enbart en promenad kan vara en första dejt. Varför inte?
    Enbart en promenad? Utan annan aktivitet eller mat under dejten så blir det en ganska kort och ytlig dejt isf.

En promenad är en jättebra aktivitet om det är att strosa och kolla på naturen, vara aktiva på en naturled om båda har det intresset, gå och ta en glass i parken, gå vidare till [insert valfritt] man vill se, för att sen, efter ett par timmar, äta något och så ta det därifrån när man märker att man inte får nog av varandras sällskap och vill förlänga dagen.

Att på första dejten gå och enbart gå? Nej.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (...)
    Anonym (X) skrev 2024-09-12 23:18:40 följande:
    Enbart en promenad? Utan annan aktivitet eller mat under dejten så blir det en ganska kort och ytlig dejt isf.

En promenad är en jättebra aktivitet om det är att strosa och kolla på naturen, vara aktiva på en naturled om båda har det intresset, gå och ta en glass i parken, gå vidare till [insert valfritt] man vill se, för att sen, efter ett par timmar, äta något och så ta det därifrån när man märker att man inte får nog av varandras sällskap och vill förlänga dagen.

Att på första dejten gå och enbart gå? Nej.
    Lite märklig inställning i mina ögon iallafall... jag har haft enbart promenad som första dejt och det var var inget fel med det.Tog inte tid men tyckte det var lagom länge 
  • Anonym (X)
    Anonym (...) skrev 2024-09-13 01:25:59 följande:
    Lite märklig inställning i mina ögon iallafall... jag har haft enbart promenad som första dejt och det var var inget fel med det.Tog inte tid men tyckte det var lagom länge 
    Och det åkte du eller personen 3 timmar för att göra?
  • Anonym (...)
    Anonym (X) skrev 2024-09-13 07:16:56 följande:
    Och det åkte du eller personen 3 timmar för att göra?
    Nej det skrev jag väl inte. Jag menade dejt allmänt och inte just med samma avstånd som TS
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-09-12 20:14:58 följande:
    Ja, ett svar du ger på frågan vad en kreativ dejt är, då får du utveckla ditt exempelt för det är rätt mundant utan förklaring.

Behöver inte vara så. Kan fungera. 

Det är överlag dock väldigt jobbigt med allt detta krångel och stress för allt detta. Vill verkligen ge allt i en relation i en bra relation.

• fornminne
    anonym05swe skrev 2024-09-13 10:23:55 följande:

Behöver inte vara så. Kan fungera. 

Det är överlag dock väldigt jobbigt med allt detta krångel och stress för allt detta. Vill verkligen ge allt i en relation i en bra relation.

Det är inte stressigare eller krångligare än du gör det.

Du lägger onödigt mycket energi på att tycka att det är jobbigt. I stället för att bara bestämma dig.

Antingen hör du av dig till tjejen du gillar och försöker få till en träff. Eller så struntar du i det och fokuserar på annat.

Alla kan vela fram och tillbaka, men ditt beteende är inte sunt.
  • Anonym (Lillan)
    fornminne skrev 2024-09-13 10:32:15 följande:
    Det är inte stressigare eller krångligare än du gör det.

Du lägger onödigt mycket energi på att tycka att det är jobbigt. I stället för att bara bestämma dig.

Antingen hör du av dig till tjejen du gillar och försöker få till en träff. Eller så struntar du i det och fokuserar på annat.

Alla kan vela fram och tillbaka, men ditt beteende är inte sunt.
    När
    man velar så här länge som ts har gjort och sönderanalyserar och är rädd för att det inte ska leda till en livslång relation (innan det ens är en relation) så är det nog rätt kört.

ts behöver släppa detta, han är inte redo att anstränga sig för att nå dit han vill och han är inte redo till att hitta lösningar eller ens kompromissa om en så pass liten sak som att äta middag ihop (om det så är en hamburgare i slutet av promenaden eller en restaurang efter bowling) för att få en chans att lära känna den han verkar tänka på väldigt mycket.
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?