Inlägg från: Anonym (Inget på spel....) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Inget på spel....)

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

anonym05swe skrev 2025-01-28 21:49:33 följande:
    Ingen är perfekt och beror på avståndet. Är också svårare att veta exakt vad som är rimligast att skriva för att öka chansen att hamna i en relation med henne också efter ett tag. Skrivandet förändras med tiden iom att är enklare att skriva saker som hände när man sågs senast om man precis setts ex. 
    Vad har avståndet med att skicka ett mess att göra? Vad som är rimligt att skriva för att öka chansen till en relation? Tja, öppna upp dig! Enklare att skriva om saker som skett när man sågs senast? Ni har ju inte setts sedan i somras! 

Varför tror DU att hon inte skrivit till dig under dessa veckor? Bara en gissning från din sida. Jag vet vad jag tror men är nyfiken på hur DU tolkar det hela. 

Jag och min vän hade inte setts på 20 år när han hörde av sig och ville prata. Då hade vi inte heller pratat på ett par år. Vi pratade om hans avslutade äktenskap, om våra respektive barn, livet, samhället, vad vi läst/sett på tv eller internet, böcker, serier, filmer, jobb... vi har messat så gott som varenda dag i över ett år nu (sedan början av oktober 2023). Vi prioriterar varandra! Om inte jag skickar ett mess på morgonen så hör han av sig! Efter mer eller mindre 20 års frånvaro är man i praktiken främlingar för varandra. Ändå pratar vi om mer än du och din "stora kärlek" som du inte vågar öppna upp dig för. 

Igår var en av de värsta dagarna i mitt liv. Gissa vem som var den första som jag hörde av mig till? Gissa vem som stöttade mig igenom det hela?
    anonym05swe skrev 2025-01-28 21:49:33 följande:
    Ingen är perfekt och beror på avståndet. Är också svårare att veta exakt vad som är rimligast att skriva för att öka chansen att hamna i en relation med henne också efter ett tag. Skrivandet förändras med tiden iom att är enklare att skriva saker som hände när man sågs senast om man precis setts ex. 
    Tillägg! I sommar kommer jag att vara bortrest i ca 3v där vi kommer att vara på varsin sida av norra halvklotet.... jag mår redan till viss del dåligt av att det kommer att vara svårt att chatta i realtid med honom. Att frivilligt vara tyst i fyra veckor när det är någon man tycker om och är romantiskt intresserad av finns inte på min karta!
    Anonym (Varför ens försöka...) skrev 2025-01-29 08:28:32 följande:

Käre TS!

Jag vill börja med att be uppriktigt om ursäkt för att jag har hakat på det här urspårade tåget till tråd så här länge! Det har inte hjälpt dig, eller fört dig framåt. Förmodligen har du bara mått sämre. Jag beklagar det.

Mitt förslag är följande:

Du har inte frågat tjejen om en dejt, nu när det har gått ett drygt år sedan du fick ögonen på henne. Om tidigare beteende kan förutsäga kommande beteende, kommer du inte heller att fråga henne. Och vet du vad, det är helt OK! Hade du varit upp över öronen kär i henne hade du liftat med en lastbilschaufför, snålåkt på en tågtoalett eller vad som helst bara för att få träffa henne. Det har du inte gjort. Du är alltså inte speciellt intresserad av henne. Egentligen. Så släpp henne. Du mår bara dåligt av att känna dig otillräcklig för att du inte vågar ta mer kontakt med henne! Jag upprepar, släpp henne.

Du behöver fokusera på dig nu! Hur är det med kursen/kurserna du inte klarade? Klarade du tillräckligt mycket för att behålla CSN till nästa gång du vill plugga, eller behöver du komplettera upp med fler högskolepoäng? Enligt antagning.se finns det fortfarande kurser och program som är öppna för sen anmälan nu på vårterminen. Eller har du på dig till 17 mars att söka sommarkurser. Och alla poäng räknas i detta sammanhang, du kan läsa litteraturvetenskap om Harry Potter eller vad som helst, bara du får ihop dina hp. 
    Det är också helt OK att byta spår. Det första programmet du påbörjade kanske inte passade dig? Plugga något annat om det passa bättre. Kanske en yrkesutbildning på YH? 
    Du kan absolut fortsätta med ditt jobbsökande, men det är inte alltid så lätt som körkortslös person med studieförberedande gymnasium (?) på CV:t.

Och ditt mående: ta hjälp! Du måste inte vara självmordsbenägen eller ha vanföreställningar för att kontakta vården. Det räcker att må dåligt!
    Jag är inte den enda i den här tråden som föreslagit att du kanske har autism, och varje gång har du svarat att det har du inte. Jag undrar om det betyder "nej, jag tror inte att jag har autism" eller "nej, jag är utredd, och utredningen visade att jag inte har autism". Det förstnämnda alternativet tror jag på. Eftersom du är intelligent och har klarat dig bra i skolan tror jag du har flugit under autism-radarn, även om du har det tufft med vissa sociala bitar. Jag har flera autistiska syskon och kusiner samt ett barn med autistiska drag (kanske behöver jag själv en utredning), så jag känner igen mycket i hur du skriver och resonerar. Även om jag förstår att det känns konstigt att tänka "har jag autism?", tror jag att det skulle vara bra för dig att genomgå en utredning och få större förståelse för dig själv, oavsett vad utredningen visar.

All lycka till dig! Jag svarar gärna på följdfrågor om detta, men kommer inte längre delta i tjatet kring lumpar-tjejen. Vi som svarar i tråden är nog ännu mer för att upprepa oss än vad du är. Än en gång, släpp henne.  

Det är flera av oss som påpekat att TS låst sig vid en relation med denna tjej men att han inte är så kär som han påstår. För som du säger, är man så kär så ser man till att faktiskt träffas, oavsett hur komplicerat det är att ta sig dit. Man skriver inte heller att man inte vet vem annars man skulle kunna ha en relation med om det inte funkar med denna tjej. Tyvärr tar inte TS till sig detta utan säger att det är omständigheter som är problemet. Om man är så kär som TS påstår sig vara så går det inte 3-4 veckor ibland mellan messen heller. 

Jag har påpekat detta i all välmening till TS, men det är som att prata med en vägg. Han är visst jättekär, han kommer att fråga henne på dejt på ett tydligt men vagt sätt, han kommer att kunna vara superöppen med henne när de är i en relation trots att han inte klarar av att berätta att studierna gått åt skogen nu etc.

Jag lider enormt över att TS tyvärr är så låst och inte ens ser sanningen om sina egna känslor i detta. Jag hoppas att han kommer att bli förälskad på riktigt, på det där "jag gör vad som helst för att ses"-viset.
    anonym05swe skrev 2025-01-29 16:17:23 följande:
    Jo vill tänka på men inte konstant för det. Vi är inte ens ett par..
    Och vem kan ändra på den situationen? Vem kan GÖRA något och TA INITIATIV till förändring?

Du har fortfarande inte svarat på vad DU tror är anledningen till att ni inte har messat alls på fyra veckor. Visar det på ett intresse av dig från henne? Hur tolkar DU det, att hon inte hör av sig först någon gång?
    anonym05swe skrev 2025-01-30 10:19:36 följande:

Nej

Har inte sagt det, enbart sagt att skvaller är en sak som finns iom detta som är en risk

Inte sagt att alla 

Nej, jag har inte läst om det utan är baserat på vad jag sett (ex vad en del lägger ut på sociala medier osv) men också hört irl

Avståndet finns fortfarande där trots det folk sagt 

Nej

Men VAD spelar det för roll vad andra gör om du och en potentiell flickvän bestämmer annorlunda? 

Ja, avståndet finns där och OM MAN VILL så ser man till att lösa det för att ses. Så nånstans är det ju något som helt enkelt inte finns eftersom du hela tiden fortsätter att skylla på avståndet. 
    anonym05swe skrev 2025-01-31 16:34:55 följande:
    Inget men ville visa poängen enbart 

Jag vill verkligen bli hennes trots avståndet
    Om du verkligen velat bli det hade du gjort något åt det för länge sedan. 

Vill fortfarande ha svar på varför du tror att hon aldrig hör av sig först. Vad tror du är anledningen till det?
    anonym05swe skrev 2025-02-01 17:06:44 följande:

Har ju redan skrivit med henne 

Finns ingen direkt orsak iom att hon pratar först på vissa event

Nej, det räknas inte eftersom DU påstår att DU är så otroligt förälskad i denna tjej men trots det har du inte gjort ett skit för att faktiskt se till att träffa henne. 

Wow, och när senast var det ett event? Och hur ofta har hon tagit initiativ till kontakt utanför eventen? Kan det vara som då att hon bara är social och minglar på eventen och du tar det som att hon tar initiativ till kontakt trots att det bara är vanlig artighet? Och eftersom det handlar om vanlig artighet så tar hon inga initiativ utanför, i dm.
    anonym05swe skrev 2025-02-01 23:51:34 följande:
    Vi pratade inte om det utan mer om henne för jag bryr mig om henne på riktigt så frågade henne om saker liksom
    Och hon var fortsatt totalt ointresserad av dig och vad som händer i ditt liv?
    anonym05swe skrev 2025-02-04 10:45:53 följande:
    Nej, mina känslor för henne är genuina. Ja, jag tror det hade varit en bra relation men det kan jag inte veta än. Vill verkligen bli hennes. 
    Men GÖR något då för att uppnå ditt mål! 

Nej, att skriva ytligt ett par gånger i månaden och ses på event 2ggr per år eller nåt sånt är INTE att agera för att nå sitt mål.
    anonym05swe skrev 2025-02-05 17:08:13 följande:
    Uppenbarligen inte eftersom hon inte ens med 100% säkerhet vet att jag vill bjuda ut henne än mindre har känslor för henne 

Vet ej vill bjuda ut henne
    Och vem är ansvarig för att hon inte vet något alls på ett års tid? Vem är ansvarig för att öppna sig gör den man gillar för att se om intresset är besvarat? Vem är ansvarig för att komma på lösningar på eventuella problem som tex avstånd? 
    anonym05swe skrev 2025-02-05 17:47:29 följande:
    Jo jag vet men allt beror ju på vad hon tycker.
    Och det kommer du ju aldrig att få veta eftersom du vägrar att öppna upp dig för henne och säga att du gillar henne. 
    anonym05swe skrev 2025-02-05 21:19:00 följande:
    Jo men alla har inte sagt samma sak. Vissa vill att jag ska göra X och vissa att jag ska göra Y
    Vad har vi skrivit då? Vilka förslag har varit motsatser? 
    anonym05swe skrev 2025-02-05 21:08:09 följande:
    Så man ska bara direkt erkänna helt utan förvarning? Vill bjuda ut henne liksom och öppna upp mig men inte om informationen inte är privat
    Om du aldrig vågar chansa kommer du aldrig kunna vinna i relationslotteriet. Jag säger inte att du ska berätta dina djupaste hemligheter på en gång, men du måste våga för att vinna. Våga ta initiativ, våga visa att du gillar henne, våga ta risken att bli sårad.
    anonym05swe skrev 2025-02-06 17:10:09 följande:
    Folk har skrivit att jag ska dm:a henne ex som ett av många exempel som råd. Jo, jag vill ha råd 
    Ja, dma med frågan "vill du ses och ta en fika/göra X vid tillfälle när du är ledig?" Men då har svaret konsekvent varit "tänk om hon missuppfattar och tror att jag gillar henne"  eller "det är inte så enkelt" eller "det är komplicerat med tanke på avståndet". Allt tecken på att du inte vill så mycket som du påstår. 
    Anonym (...) skrev 2025-02-07 01:27:47 följande:
    Hur ska det gå till att han ska vara sig själv och se vart det leder, om hon tackar nej till den dejten?
    Om hon säger nej så får TS gå vidare helt enkelt. Då är detta ett avslutat kapitel.
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?