• Anonym (Förbaskad)

    JÄVLA tjafs med skolan

    Just nu ligger jag i ett JÄVLA tjafs med dotterns skola och sjukvården. Dottern går i förskoleklass och vi vill inte att hon ska äta gluten. Hon är inte glutenintolerant utan det är bara att vi anser inte att det är bra att äta det. Skolan kräver läkarintyg och läkaren vägrar skriva intyg. Jag förklarar för skolan varför vi inte vill att dottern ska äta gluten men det räcker inte. Det ska ha ett förbannat läkarintyg som vi inte får, då läkaren inte finner någon medicinsk grund för det. Läkarintyg krävs ta mig fan för allt nu för tiden. Räcker det inte med att följa den forskning som finns och sluta servera gluten? Vi har tjafsat med skola och sjukvård hur länge som helst om detta, och kommer inte ge oss.

    stigbengmark.com/alla-gor-klokt-i-att-utesluta-gluten/
    www.aftonbladet.se/halsa/a/m6Vx1q/skippa-gluten-och-ma-battre

  • Svar på tråden JÄVLA tjafs med skolan
  • Anonym
    Anonym (Herakles) skrev 2023-11-21 05:42:11 följande:

    Jag skulle allvarligt överväga om ni är lämpliga som föräldrar om det var upp till mig. Så vitt jag förstår har du googlat dig fram till en massa trams utan att ha någon som helst utbildning i ämnet. Vad härnäst? Vägra ditt barn blodtransfusion om det skulle behövas? 


    Om livet står på spel så kan inte en förälder säga nej till att barnet får blod.
  • Aniiee

    TS ger jag inte mycket för men vill ändå...

    Gluten är gluten är gluten. Gluten är ett protein. Detta protein återfinns i vissa sädesslag.Gluten används för att göra vissa köttersättningsprodukter, som seitan. Gluten i sig är inte "bra" eller "dåligt" mer än något annat protein. Många i tråden verkar förvirra "gluten" med "mjöl" elle rent av "pasta". Det är att sätta vagnen för hästen. Mjöl innehåller gluten, men gluten är inte mjöl, så att säga.

    Med det sagt, kommentarer om att skolan inte serverar "gluten" varje dag, så är det ett påstående som man nog måste belägga och då ha lite kunskap, för igen så är "gluten" inte samma sak som "pasta. Det är lite nitpicky av mig, jag vet, men jag skulle nog säga att skolorna serverar saker innehållande gluten varje eller nästan varje dag, eftersom till exempel de flesta skolor serverar köttbullar, som oftast innehåller skorpmjöl, såser som är redda med vetemjöl, rätter innehållande soja eller fond, osv.


    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Förbaskad)

    Vilken jättetur att det inte är upp till er om vi är lämpliga föräldrar, ska vaccinera oss osv. Vi har fritt val här i Sverige. Men hur har det undgått er att vaxxinet har orsakat lidande och död? Jag kommer inte ta en enda spruta. Kroppen sköter det själv.

  • Anonym (Förbaskad)
    Agda90 skrev 2023-11-21 15:18:32 följande:
    I min kommun har man faktiskt lyckats upphandla kött från lokala producenter. 

    Sen hade det väl inte varit fel att sträva efter att förbättra?
    Varför ska man nöja sig med att barn ska äta skräp?

    Det finns skolor där all mat lagas från grunden och där bra råvaror är viktigt. Det är en prioriteringsfråga.
    Tack! Exakt så.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Finns inget bra gluten) skrev 2023-11-21 12:05:43 följande:
    Du menar alltså att vegetarianer och veganer ska äta kött och muslimer griskött för att det saknas medicinska skäl?
    Det vet jag inte om någon har skrivit, men jag tycker inte att man behöver dalta med människor om de inte har medicinska skäl. Ingen ska tvingas äta någonting, men vill man inte ha det som bjuds - t.ex. fläsk som har stått på borden i Sverige sedan Särimner - så får man väl ta bröd, sallad, mjölk... eller vad man nu tycker att man kan äta. Veganerna kan ta juice eller vatten till sin sallad och sitt bröd. Det måste bli slut på det här fjantet.
  • Anonym (Förälder)

    Jag är lite kluven i frågan. förstår att det är svårt för skola att tillfredsställa allas önskemål men vart drar vi gränsen?
    Allergier är ju självklart!
    Muslimer som inte äter griskött, de är inte allergiska men ska inte tvingas äta gris!
     Men sen börjar tveksamheterna, vegetarianer och veganer anses ha rätt till anpassad kost men om man som ni vill utesluta gluten så är det inte ok!? Varför är det mer ok att välja bort animalier än att välja bort gluten eller något annat? Vart drar vi sedan gränsen? Egentligen borde väl gränsen dras redan efter allergier? Allt annat är ju självvalt? Eller ska alla få den kost de önskar? Det skulle ställa till en hel del problem men vad är egentligen rätt?

  • Anonym (Love)

    Antingen äter barnet det som serveras, eller så får ni arrangera barnets mat, ni får väl hämta barnet och servera lunch till barnet själva. 


    Självklart kan inte vården skriva ut falska intyg, och självklart kan inte skolan ta hänsyn till alla föräldrars specialönskemål. 


    Lös det själv helt enkelt. 

  • Anonym (XXX)
    Anonym (Förälder) skrev 2023-11-22 10:18:39 följande:

    Jag är lite kluven i frågan. förstår att det är svårt för skola att tillfredsställa allas önskemål men vart drar vi gränsen?
    Allergier är ju självklart!
    Muslimer som inte äter griskött, de är inte allergiska men ska inte tvingas äta gris!
     Men sen börjar tveksamheterna, vegetarianer och veganer anses ha rätt till anpassad kost men om man som ni vill utesluta gluten så är det inte ok!? Varför är det mer ok att välja bort animalier än att välja bort gluten eller något annat? Vart drar vi sedan gränsen? Egentligen borde väl gränsen dras redan efter allergier? Allt annat är ju självvalt? Eller ska alla få den kost de önskar? Det skulle ställa till en hel del problem men vad är egentligen rätt?


    Varför är detta med muslimerna självklart för dig? Islam är en främmande religion i Sverige.
  • Aniiee
    Anonym (Förälder) skrev 2023-11-22 10:18:39 följande:

    Jag är lite kluven i frågan. förstår att det är svårt för skola att tillfredsställa allas önskemål men vart drar vi gränsen?
    Allergier är ju självklart!
    Muslimer som inte äter griskött, de är inte allergiska men ska inte tvingas äta gris!
     Men sen börjar tveksamheterna, vegetarianer och veganer anses ha rätt till anpassad kost men om man som ni vill utesluta gluten så är det inte ok!? Varför är det mer ok att välja bort animalier än att välja bort gluten eller något annat? Vart drar vi sedan gränsen? Egentligen borde väl gränsen dras redan efter allergier? Allt annat är ju självvalt? Eller ska alla få den kost de önskar? Det skulle ställa till en hel del problem men vad är egentligen rätt?


    Det handlar väldigt mycket om kostnaderna och volymerna och dessa hör ju ihop. De flesta skolor som har ett högstadium brukar servera en "normalkost"lunch och en vegetarisk, med tanken att om normalkosten innehåller fläsk så kan muslimerna som finns på skolan äta vegetariskt, vilket även många andra elever i tonåren gör av olika anledningar, även om de inte är vegetarianer. Det är alltså värt det att servera vegetariskt som standardalternativ. I invandrartäta skolor kan det vara värt att ha ett fläskfritt alternativ också, särskilt om skolan sträcker sig hela vägen från lågstadiet till högstadiet.  Det kan mycket väl vara så i en skolmatsal att 50% av eleverna äter normalkost och 50% äter vegetariskt av ett gäng anledningar.

    Det är först efter det vegetariska alternativet införts som det kan vara idé att diskutera. Hur många elever i hela Sverige tror du har föräldrar som kräver glutenfritt bara för att? Jag tror de är lätträknade. 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Förälder) skrev 2023-11-22 10:18:39 följande:

    Jag är lite kluven i frågan. förstår att det är svårt för skola att tillfredsställa allas önskemål men vart drar vi gränsen?
    Allergier är ju självklart!
    Muslimer som inte äter griskött, de är inte allergiska men ska inte tvingas äta gris!
     Men sen börjar tveksamheterna, vegetarianer och veganer anses ha rätt till anpassad kost men om man som ni vill utesluta gluten så är det inte ok!? Varför är det mer ok att välja bort animalier än att välja bort gluten eller något annat? Vart drar vi sedan gränsen? Egentligen borde väl gränsen dras redan efter allergier? Allt annat är ju självvalt? Eller ska alla få den kost de önskar? Det skulle ställa till en hel del problem men vad är egentligen rätt?


    Trams, den dag det serveras gris så får muslimbarnen äta annat. När jag gick i skolan åt man knäckemacka och mjölk när maten inte passade.
    Det finns dessutom sallader, potatis/ris att äta.

    Det är ingen som tvingar i någon gris!

    Samma sak med vegbarnen, bara att äta det som bjuds. Resten är trams.

    Allergier och överkänsighet, absolut. Där borde gränsen gå.
  • Anonym (Finns inget bra gluten)
    Anonym (Love) skrev 2023-11-22 10:24:14 följande:

    Antingen äter barnet det som serveras, eller så får ni arrangera barnets mat, ni får väl hämta barnet och servera lunch till barnet själva. 


    Självklart kan inte vården skriva ut falska intyg, och självklart kan inte skolan ta hänsyn till alla föräldrars specialönskemål. 


    Lös det själv helt enkelt. 


    Man får inte ta med egen mat till skolans matsal
  • Anonym (Polly)

    Nånstans måste man väl ändå dra en gräns. En vegetarisk/ vegansk rätt, en vanlig maträtt. Sen äter man det som passar. Jävla daltande hit och dit.

  • Anonym (Lisa)

    TS, tre saker:

    1: Man ska inte mixtra med växande ungars kost. Allsidig kost är bäst.
    2: Den första av dina länkar leder till en krönika, skriven av en professor emeritus i kirurgi, 94 år gammal, publicerad på hans egen hemsida. Därmed är texten sannolikt inte faktakontrollerad, där finns inte en enda studie eller något enda sätt att kontrollera sanningshalten i hans påståenden.
    3: Om gluten faktiskt ledde till alla dessa besvär som den 94-årige f.d professorn påstår, tror du inte att det hade varit allmänt känt och dykt upp någon annanstans? Typ hos 1177, Läkemedelsverket, Lancet, etc?

    Tänker inte ens ge mig in i diskussionen om vaccin, kan bara konstatera att hittills har ca 220 000 människor i England och Wales dött av/med Covid 19, medan antalet vaccinrelaterade dödsfall är 60.

    www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/birthsdeathsandmarriages/deaths/bulletins/deathsinvolvingcovid19byvaccinationstatusengland/deathsoccurringbetween1april2021and31may2023

  • Anonym (Bnkkm)
    Anonym (Förbaskad) skrev 2023-11-20 22:00:07 följande:
    Ja jag har god lust att skicka med matlåda, men dessvärre är det inte tillåtet. Allt för att krångla.
    Du kan flytta till ett land där man måste skicka med matlådor till barnen.

    Går lärare genom barnens väska i Sverige varje morgon? Eller hur vet man att barnen tar med mat eller ej?
  • EpicF
    Anonym (Bnkkm) skrev 2023-11-22 18:08:14 följande:
    Du kan flytta till ett land där man måste skicka med matlådor till barnen.

    Går lärare genom barnens väska i Sverige varje morgon? Eller hur vet man att barnen tar med mat eller ej?
    Om barnen har med matlådor ser man vid lunchen.... 
  • Anonym (Bnkkm)

    Givetvis.

    Men om TS barn inte äter matlådan vid lunchen utan på en annan rast?
    Och bara skippar maten vid lunch ? 

    Det handlade om 2 olika saker. Matlådor  till lunch i länder man ska ta med matlåda. 

    Och smyga med mat där man inte får. 


    EpicF skrev 2023-11-22 18:33:07 följande:
    Om barnen har med matlådor ser man vid lunchen.... 
  • EpicF
    Anonym (Bnkkm) skrev 2023-11-22 19:22:54 följande:

    Givetvis.

    Men om TS barn inte äter matlådan vid lunchen utan på en annan rast?
    Och bara skippar maten vid lunch ? 

    Det handlade om 2 olika saker. Matlådor  till lunch i länder man ska ta med matlåda. 

    Och smyga med mat där man inte får. 


    Eftersom ts dotter går i förskoleklass så kommer det förmodligen upptäckas. 

    Ja, man kan också flytta till ex grannlandet där de har med mat till skolan.
Svar på tråden JÄVLA tjafs med skolan