• EpicF

JÄVLA tjafs med skolan

Anonym (Förbaskad) skrev 2023-11-20 22:04:27 följande:

Fram tills dess att vi får igenom vår vilja med gluten kommer vi bråka med skola och sjukvård!

Vad ska sjukvården kunna göra tänker du? 

Din dotter har ingen medicinsk grund för att inte äts gluten och då skriver läkare inte ut något intyg på det och sjukvården gör inte heller något, eftersom det inte finns något att göra. 

Att hänvisa till Aftonbladet och en privat hemsida (förvisso av en proffesor emeritus) gör inte din sak så mycket starkare. 

Så du får nog bara inse att du inte kommer att få igenom din vilja. 
  • EpicF
    Anonym (Förbaskad) skrev 2023-11-20 22:14:12 följande:

Skolan behöver ta hänsyn till föräldrars önskemål och sluta vara så trångsynta. Det är 2023 inte stenåldern. 2023 borde alla veta att gluten är sjukligt ohälsosamt.
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/zEbpb4/fler-ar-stressade-och-farre-trivs-i-skolan

För att Aftonbladet säger det eller?

Och nej, för vanliga personer så är inte gluten "sjukt ohälsosamt". Men det finns endel som är glutenintoleranta och då blir sjuka av gluten. Men ditt barn är inte glutenintolerant.
  • EpicF
    Anonym (Förbaskad) skrev 2023-11-20 22:49:05 följande:
    Aftonbladet är bra. Dom ljuger inte.
    Aftonbladeg är en skvallerblaska som skriver det folk vill läsa och skriver i ett vinstdrivande syfte, dvs de ska sälja pengar. Oavsett om det är fakta eller falsk information. 

Och Aftonbladet har ljuget x flera. 
  • EpicF
    Anonym (Förbaskad) skrev 2023-11-20 23:53:04 följande:

Men vad håller ni på med?? Bara för jag tycker aftonbladet är bra gör inte det mig till något jävla troll. Jag VILL INTE att mina barn ska äta gluten!!! Och ingen lyssnar!!!

Och hemma är det du som bestämmer vad de ska äta. Men så länge de inte har glutenintolerans så får de äta det som serveras i skolan. Men de kan blocka bort mycket av det som innehåller gluten. Skippa pastan, ta bort paneringen på fisken och inte pannkakor till exempel. 
  • EpicF

Anonym (Ngng): Ja, för de med glutenintolerans. Vilket inte alla människor har. 

Och sedan är det skillnad på bra gluten och "dålig" gluten. De allra flesta skulle förmodligen må bättre av att inte äta så mycket pasta, pannkakor och vitt bröd. Men det innebär inte att all gluten är dålig för alla människor. 

• EpicF
    Anonym (Finns inget bra gluten) skrev 2023-11-21 07:44:18 följande:
    Gluten innehåller endel näringsämnen som vi behöver. Dock inte all gluten men mycket gluten. 

Men förövrigt så da jag inte att gluten uteslutande är bra. 
  • EpicF
    Anonym (Finns inget bra gluten) skrev 2023-11-21 10:33:18 följande:
    Vilka näringsämnen är det?
    Du får nog ta och läsa på lite istället för att få allt sevretat på ett silverfat. 

Själv är jag glutenintolerant och har aldrig ätit gluten och "tvingas" ta vitaminer och mineraler som inte hade behövde om jag fått i mig glutenintolerans.  
  • EpicF
    Anonym (Finns inget bra gluten) skrev 2023-11-21 10:56:21 följande:
    Fast nej, då äter du fel. Jag äter inte mejeriprodukter eller spannmål och utöver d-vitamin tar jag inga som helst tillskott. Jag har full koll på mitt näringsintag eftersom jag pga min sjukdom har regelbundna kontroller. 

Det finns inga näringsämnen i gliadin eller glutenin som är de två proteinerna som man i Sverige anser vara det gluten man inte tåler när man är glutenintolerant (i vissa länder räknas havre också till att innehålla gluten, även den rena som i Sverige sägs vara glutenfri, så ja, det skiljer sig)

Den näring man sägs få från spannmål kan man väldigt lätt få i sig på annat håll. 

Många påstår att man ska äta vete för att få i sig B1, B3 och B9. Men vete innehåller ungefär 11-15% av dagsbehovet av just dessa vitaminer. 
    Det finns lika mycket vitamin B1 i sparris som i vetemjöl. Det finns betydligt mer B1 i bondbönor, bruna bönor, lax och griskött än i vetemjöl!
    Samma gäller med B3. B9 får man främst i sig via gröna bladgrönsaker. 

Jag kan göra den listan sjukt lång men du får nog öppna ögon och själv läsa på. En bra balanserad kost utan spannmål och mejeriprodukter går att uppnå fullvärdig näringsmässigt och alltså utan tillskott. Däremot går det inte att göra om man väljer att vara vegan.
    Du säger precis det jag säger. Att det finns näringsämnen i gluten som är bra att få i sig. Att dessa också kan finnas i annan mat har jag aldrig sagt emot. 

Och jag sa att jag "tvingas" ta mindersler och vitaminer pga jag är glutenintolerant. Att andra inte gör det får stå för dem. Kanske behöver de inte, som dig själv. Kanske får de i sig dessa ämnen på annat sätt. Listan på varför man inte tar vitaminer och mineraler som glutenintolerant kan göras lång. Alla är vi olika. 

Förövrigt vet jag väldigt väl i vilken annan man de olika näringsämnena finns. Men för mig så räcker inte så då måste jag ta extra. Men det är mig. Inte generellt.
  • EpicF
    Anonym (Bnkkm) skrev 2023-11-22 18:08:14 följande:
    Du kan flytta till ett land där man måste skicka med matlådor till barnen.

Går lärare genom barnens väska i Sverige varje morgon? Eller hur vet man att barnen tar med mat eller ej?
    Om barnen har med matlådor ser man vid lunchen.... 
  • EpicF
    Anonym (Bnkkm) skrev 2023-11-22 19:22:54 följande:

Givetvis.

Men om TS barn inte äter matlådan vid lunchen utan på en annan rast?
    Och bara skippar maten vid lunch ? 

Det handlade om 2 olika saker. Matlådor  till lunch i länder man ska ta med matlåda. 

Och smyga med mat där man inte får. 

Eftersom ts dotter går i förskoleklass så kommer det förmodligen upptäckas. 

Ja, man kan också flytta till ex grannlandet där de har med mat till skolan.
Svar på tråden JÄVLA tjafs med skolan