Inlägg från: Anonym (Finns inget bra gluten) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Finns inget bra gluten)

JÄVLA tjafs med skolan

EpicF skrev 2023-11-21 00:25:15 följande:

Anonym (Ngng): Ja, för de med glutenintolerans. Vilket inte alla människor har. 

Och sedan är det skillnad på bra gluten och "dålig" gluten. De allra flesta skulle förmodligen må bättre av att inte äta så mycket pasta, pannkakor och vitt bröd. Men det innebär inte att all gluten är dålig för alla människor. 

Nope, det finns inget gluten som är bra. Gluten är i princip klister och det finns inget i det som kroppen behöver.

Anonym (Hm) skrev 2023-11-20 21:53:28 följande:

Skolan kan inte anpassa sig efter allas önskemål på Kost. Det hade blivit helt omöjligt att kunna uppfylla alla bajsnödiga föräldrars önskemål om ditten och datten. Självklart är en allergi något som skolan får ta hänsyn till, men inte som i ett fall. 

Med det sagt håller jag med i frågan om gluten, men ni får helt enkelt lära barnet att själv välja bort den maten. Barnen måste inte välja precis allt. Serveras pasta får hon väl själv välja Bort just pastan och äta sallad och fisk till eller vad som nu än serveras som protein. 

Men det är ok att ta hänsyn till vegetarianer, veganer och muslimer?
    EpicF skrev 2023-11-21 10:24:20 följande:
    Gluten innehåller endel näringsämnen som vi behöver. Dock inte all gluten men mycket gluten. 

Men förövrigt så da jag inte att gluten uteslutande är bra. 
    Vilka näringsämnen är det?
    EpicF skrev 2023-11-21 10:37:05 följande:
    Du får nog ta och läsa på lite istället för att få allt sevretat på ett silverfat. 

Själv är jag glutenintolerant och har aldrig ätit gluten och "tvingas" ta vitaminer och mineraler som inte hade behövde om jag fått i mig glutenintolerans.  
    Fast nej, då äter du fel. Jag äter inte mejeriprodukter eller spannmål och utöver d-vitamin tar jag inga som helst tillskott. Jag har full koll på mitt näringsintag eftersom jag pga min sjukdom har regelbundna kontroller. 

Det finns inga näringsämnen i gliadin eller glutenin som är de två proteinerna som man i Sverige anser vara det gluten man inte tåler när man är glutenintolerant (i vissa länder räknas havre också till att innehålla gluten, även den rena som i Sverige sägs vara glutenfri, så ja, det skiljer sig)

Den näring man sägs få från spannmål kan man väldigt lätt få i sig på annat håll. 

Många påstår att man ska äta vete för att få i sig B1, B3 och B9. Men vete innehåller ungefär 11-15% av dagsbehovet av just dessa vitaminer. 
    Det finns lika mycket vitamin B1 i sparris som i vetemjöl. Det finns betydligt mer B1 i bondbönor, bruna bönor, lax och griskött än i vetemjöl!
    Samma gäller med B3. B9 får man främst i sig via gröna bladgrönsaker. 

Jag kan göra den listan sjukt lång men du får nog öppna ögon och själv läsa på. En bra balanserad kost utan spannmål och mejeriprodukter går att uppnå fullvärdig näringsmässigt och alltså utan tillskott. Däremot går det inte att göra om man väljer att vara vegan.
    Anonym (nors) skrev 2023-11-21 11:06:38 följande:
    Det är ju så att de som verkligen har glutenintolerans har svårare att ta upp näring innan tarmen har läkt, så det kan vara därför som hon måste äta tillskott. 

Det gäller förstås inte de som själva har valt att inte äta gluten. 

Sen är vi alla olika. 
    Alla är olika ja. Men en sak som man inte ska glömma är att i Sverige rekommenderas man att äta glutenfritt som får lov att innehålla upp till 20 ppm gluten. Dvs, man får i sig gluten. De som är som mest känsliga har fortsatt problem och deras tarm läker aldrig ut så länge de får i sig den mängden gluten. Det är något som den vanliga vården inte tar med i beräkning. Därför kan vissa foliehattar var bra att ha att göra med
    Anonym (Mimmi) skrev 2023-11-21 11:07:51 följande:
    Svaret borde vara nej då det inte finns medicinska skäl.
    Då ska samma gäller vegetarianer och veganer samt muslimer!

TS, du kan få genom dina önskemål gällande kost på skolan. Bli medlem i Medvetna Trossamfundet. Skolan kan inte neka er koständring av etiska skäl.

Anonym (Mimmi) skrev 2023-11-21 12:03:47 följande:
    Ja?
    Du menar alltså att vegetarianer och veganer ska äta kött och muslimer griskött för att det saknas medicinska skäl?
    Anonym (Love) skrev 2023-11-22 10:24:14 följande:

Antingen äter barnet det som serveras, eller så får ni arrangera barnets mat, ni får väl hämta barnet och servera lunch till barnet själva. 

Självklart kan inte vården skriva ut falska intyg, och självklart kan inte skolan ta hänsyn till alla föräldrars specialönskemål. 

Lös det själv helt enkelt. 

Man får inte ta med egen mat till skolans matsal
Svar på tråden JÄVLA tjafs med skolan