Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Islams och Koranens orimlighet

Suheyb skrev 2023-11-28 17:57:01 följande:
    vad är din tro överlag? kirsten,ateist eller agnostic?
    Agnostiker tror jag det lutar mest åt.

Jag är inte övertygad om att det varken finns eller inte finns en gud eller motsvarande, men jag är övertygad om att jag inte tror på någon av de föreställningar om gud och världen inom de religioner jag känner till.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2023-11-28 21:58:59 följande:
    Å fan, du använder en man som är kristen missionär bland muslimer som källa till dina islamreferenser

En kille som har en lång rad teologiska och kristna utbildningar från kristna utbildningsinstitutioner

PennsylvaniaMessiah University is a top-ranked private university of the liberal and applied arts and sciences in the northeastern U.S. With a reputation for successfully integrating rigorous academics and Christian faith into all of our academic programs, we offer 150+ undergraduate and pre-professional degree options and 20+ graduate degree and certificate programs.

Etc.. 
    Du menar att hans tro underkänner honom som källa, trots att han egentligen bara föreläser och anger sina källor?

Du vet att samma uppgifter är återkommande från andra videos gjorda av andra personer!?
  • Tom Araya
    Suheyb skrev 2023-11-28 22:28:34 följande:
    Det anledning jag frågar hans om hans tro. Om det sant att han är agnostik så är jag även anu förvirad. Jag kan gå in och motbevisa allt Jay smith på står men det borde jag inte behöva för faktan att han inte kan arabiska talar för sig. Jag kan gå in på han av det han som "academic" påstår som är helt ohistoriskt båda om kristendomen och Islam. Han är ingen mer en dekurerar predikant och ingen i den religösa Academic kan inte ta honom seriöst med det han har påståt.  men jag av slutar min deltagande i denna tråd. Jag har varit intellektuellt ärlig och engarat med gott humör. 

Ha det bra
    Du menar att det finns oberoende, neutrala, objektiva och vetenskapliga källor till att Koranen och haditherna (dagens tillgängliga versioner) överensstämmer med Muhammeds egna ord, hans liv och gärningar?
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2023-11-29 18:44:30 följande:
    Jag menar att den expertkunskap du hänvisar till i form av utbildning pekar på att det är kristna utbildningsinstitutioner, kristna utbildningar tillsammans med en utbildning och aktiv karriär som missionär som gör att objektivitet och neutralitet i frågan kan ifrågasättas.

Vem som gjort videor om än det ena än det andra och samma som han gjort har ingen som helst vikt för hans argument.  Det är källor och forskning som spelar roll för hans sakframställan, argument och källor.

Om du lägger fram källorna så kan de undersökas, just nu är det en kristen missionär med kristen utbildning som påstår saker på tuben...  Och du pekar på att andra gjort samma saker på tuben... 

...
    Det jag menade är att det finns källor som är oberoende av Jay Smith och som även andra baserar en liknande tes på. Jay Smith är inte ursprungskällan, men han redogör för sina källor.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2023-11-29 22:21:22 följande:
    Jag hittar inget som pekar på att Jay Smith skulle ha en akademisk trovärdighet i frågan. Tvärt om. 
    Antagligen letar du inte särskilt mycket...
    Men det han säger om Islams historia har bekräftats av andra, vara vissa är representerade i de länkar jag har postat.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2023-12-03 01:06:17 följande:

Fortfarande, att en kristen missionär med med fokus på kristen mission bland muslimer säger saker som också andra kristna personer säger har inte mycket akademisk vikt.

Men om du har några utbildade historiker som du vill referera till så har du chansen att berätta vilka de är och vilka källor deras material bygger på så har du chansen nu.

Du menar att troende är automatiskt diskvalificerade som trovärdiga i religionshistoriska frågor?
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2023-12-14 08:53:45 följande:
    Du har svårt att hålla isär olika innehåll verkar det som.

Som envangelist har Jay Smith ett kristet budskap som man bör ta med en nypa salt. Det innebär inte att alla hans referenser till forskning om islams historia inte är trovärdiga.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2023-12-17 15:20:51 följande:
    Visst, 

Vilka referenser till forskning om islams historia som inte är från de kristna utbildningsinstitutionerna menar du?

Har JS akademisk forskning som inte är knuten till en annan religion och religiösa institutioner? 

Listar du akademiska referenser tack.
    JS återger bara vad andra har kommit fram till om Islams historia, vilket framgår i hans videos. liksom hans referenser. Jag föreslår att du tittar på dem innan du ställer frågor till mig.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2023-12-17 15:34:19 följande:
    Ok ,så du återger bara länkar till JS videor som i sin tur återger vad andra har kommit fram till ... Och du kan inte svara på frågor som vad du länkar till..

Inga referenser och ingen källkritik alltså..
    Visst ska man vara källkritisk, därför har jag kollat vad andra säger om hans källor. Egen granskning är för omständigt då du måste leta dig in i den akademiska världen med avhandlingar och så. Så långt jag kunnat se verkar JS's källor vara legitima/trovärdiga/seriösa om man håller sig till materialet som handlar om Islams historia. Det JS däremot framhäver om kristendom i jämförelse med Islam är jag mer tveksam till.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2023-12-17 16:04:16 följande:

Ja, för att avgöra KS trovärdighet i fråga om historiska händelser med de referenser du pekar på, så måste du ge in 'den akademiska världen med avhandlingar och så' - om du inte gör detta måste du hitta andra referenser för JS trovärdighet.

Jag har länkat till andra som säger samma sak. Även JS anger vissa referenser.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2023-12-17 20:15:22 följande:
    Vilka andra refersenser har du länkat till?  

Eller har du igen länkat till andra som påstås ha referenser vilka du inte uppgivit?
    I inlägg #5 länkas till en annan som talar om samma brister i den Islamiska berättelsen om sin egna historia.

I inlägg #9 (bl.a.) länkas till en video där JS talar med andra om sina teser och där refereras till vissa källor (böcker, forskning e.t.c.).

Det finns fler, men du måste se länkade videos, annars finns inget att diskutera.
  • Tom Araya
    Suheyb skrev 2023-12-18 03:12:41 följande:
    static1.squarespace.com/static/5097fe39e4b0c49016e4c58b/t/5c8153eeec212d7117477f8f/1551979503244/Constitution-Medina.pdf

Padirac killen är inte intreserad i sanningen, han har seletiv ignorans och heller står bakom andra med samma problem. Du kommer inte kunna nå obektiv sanning med han. Det JS påsår är inte bara utanför hans område of spesialisering men hans klander är på bas nivå som vem som helst med minsta kunskap om Islam kan påpeka. Hur som helst du är fri att göra vad du vill men jag själv har avslutat att angera mig i en sån har oproduktiv diskution. Han kan försätta sprida ankalerser utan någon beläg Folk är smarta någ att tareda på vad muslimer påstår och avgöra för sig själv vad de gör med den kunskapen.

Hej o hop! ha det gott ;)
    Den första videon du länkar till refererar till flera av Jay Smiths källor. Men istället för att motbevisa tesen om bristen på Islams sammanhängande historieberättelse, så bekräftas den, om än att Al Muqaddimah drar andra slutsatser, som i sig inte är bättre underbyggda än JS's slutsatser, utan bara är möjliga alternativ och förklaringar. De sistnämnda accepterar jag som möjliga alternativ till det JS hävdar, men mer än så är det inte som talar mot JS eller tesen om Islams osammanhängande historieberättelse.
  • Tom Araya
    Suheyb skrev 2023-12-18 03:12:41 följande:
    static1.squarespace.com/static/5097fe39e4b0c49016e4c58b/t/5c8153eeec212d7117477f8f/1551979503244/Constitution-Medina.pdf

Padirac killen är inte intreserad i sanningen, han har seletiv ignorans och heller står bakom andra med samma problem. Du kommer inte kunna nå obektiv sanning med han. Det JS påsår är inte bara utanför hans område of spesialisering men hans klander är på bas nivå som vem som helst med minsta kunskap om Islam kan påpeka. Hur som helst du är fri att göra vad du vill men jag själv har avslutat att angera mig i en sån har oproduktiv diskution. Han kan försätta sprida ankalerser utan någon beläg Folk är smarta någ att tareda på vad muslimer påstår och avgöra för sig själv vad de gör med den kunskapen.

Hej o hop! ha det gott ;)
    Den andra videon du länkar till handlar om huruvida Muhammed har existerat. 
    Al Muqaddimah's slutsats är att det är sannolikt, vilket jag accepterar. Men i videon bekräftas återigen bristerna i Islams historieberrättelse och därmed kopplingen mellan Allah/Muhammed och det muslimer idag läser i Islamiska skrifter. Vi kan alltså inte veta om det som idag står i Koranen, haditherna m.fl. har någon faktisk relevans till vad ev Muhammed har upplevt, gjort och förmedlat.
  • Tom Araya
    Suheyb skrev 2023-12-18 04:04:06 följande:
    Det här typen av predikant med spelisering inom Hadith kommer du aldrig Js bemöta. 
    Andra videolänken:
    Han har tagit fram en hadith som han hävdar har en obruten historiekedja, men alla övriga då? Kan detta exempel påvisa hadithernas allmäna trovärdighet? Eftersom Islam tillämpar en skala för hadithernas värde/trovärdighet så kan svaret inte bli annat än nej.
    Haditherna finns även i ett antal olika versioner; Sunni (6 olika sammanställningar), Shia (tre olika sammanställningar) och Ibadi (två olika sammanställningar), alla över 200 år efter Muhammeds död.
  • Tom Araya
    Suheyb skrev 2023-12-18 04:04:06 följande:
    Det här typen av predikant med spelisering inom Hadith kommer du aldrig Js bemöta. 
    Den första videon du länkar till är omöjlig att hänga med i då det är alldeles för mycket arabiska uttryck inblandade som videoskaparen förutsätter att tittaren känner till.
Svar på tråden Islams och Koranens orimlighet