-
-
Vad jag menar med trådstarten är det objektivt orimliga och vetenskapligt osanna som vi måste vara öppna med och medvetna om, även om man samtidigt visar respekt för människor som tror på detta, i alla fall så länge de inte slänger det i andras ansikte som en absolut sanning kommen från den den allsmäktige.Suheyb skrev 2023-11-25 15:01:09 följande:
Hi!
Det som jag tycker är viktiga är att redan i början anser du att du finner se sakerna orimliga men att det är i relation till det man tror på och vilka värderingar man har. Vilket jag håller med om och det enda jag skulle lägga till är bara för nånting är är orimlig från min perspektiv(mina värderingar och tro) så betyder det inte att det är orimligt rent objektivt.
Detta inte för att säga ?Ni har er tro - och jag har min tro!"109:6 För jag antar du tog upp det för att få förståelse och bli besvarad. För att få förståelse måste man va genuine i sin sökes och engagera sig i diskussion. Vilket du borde bara göra med de som har den tro för att de ska kunna ge anledningar varför de tror på det de tror. Du kommer inte kunna få en objektiv syn i varför muslimer tror som de tror från en Kristen eller någon som har motsatta tro. Det enda du får är krisna förståelse och personen som har motsatt tros syn på det muslimer tror på.
Det är här vi får problem, för inte ens muslimen som behärskar skriven arabiska förstår allt i koranen eller kan förklara vad som menas. Överallt i de muslimska samhällena så finns det särskilt lärda som ska hjälpa den vanlige muslimen att tolka koranen, vilket inte skulle behövas om det var en absolut sanning att Koranen är komplett och förklarar allt en muslim behöver veta. Detta framkommer också i en av de länkade videona.Suheyb skrev 2023-11-25 15:01:09 följande:För att besvara det du har tagit upp ovanför.
När det står i koranen (citation Nedanför) Klarhet,fast o klara och förklaringar eller på engenskang detaljer så refererar det till Språket av koranen,budskap,befallningar och lösningar olika sort dillamor. Men om du vill ha context och förståelse till det koranen så
måste vi vända oss till profeten Mohammed för det är hans uppgift enligt 2:151 ( och flera ställen) så förklaras det som hans roll. Det är därför vi har Hadith som är det han gjorde och så) vi har har seerah livsbiografi av han och hans följeslagare och Tafseer vilket är hur Han förklarade,hur hans följeslagare förstod det och utifrån Gammal arabiskan som koranen är skriven på. Kuren säger till muslimer att Etablera Salah,ge zakat och fasta men innebörden av det och hur man gör det praktiskt utför det står inte i Koranen. För att det är profetens jobb att visa och klart göra det vi inte vet.
kortsagt Koranen som är KOMPLETT, klara och fasta , som detaljerar alla religiösa lagar. med klarhet i sitt språk och budskap.
Hur den lagars ska efterlevas, visdom som ska tas och hur budskap ska tolkas och vilken kontext det sker är det för profeten visa och hans anhängare föra vidare till andra.
Ser man det rent vetenskapligt så vet man också att de allra äldsta fragment av Koranen som västerländska forskare har tillgång till, så är de inte kompletta och de innehåller en mängd ändringar samt att de är skrivna flera hundra år efter Muhameds död. Dessa skiljer sig också till stor del från den tryckta och spridda Koran av idag, som fastställdes 1924. Ungefär detsamma gäller även Haditherna.
Så muslimen kan tro att Koranen är Muhammeds ord och Haditherna berättar om Muhammeds handlingar och Seerah om Muhammeds liv, men rent vetenskapligt så har originalet (om sådant ens har funnits) gått förlorad, så kopplingen mellan Muhammed och dagens text existerar knappt. Objektivt går det inte att hävda att Muhammed är källan när man läser dessa böcker.Jag vet inte om du förstod poängen med att ifrågasätta de geografiska platserna?Suheyb skrev 2023-11-25 15:01:09 följande:Om videon: Det Muslimska broden gjorde sitt misstag är att han inte förståg det och accepterade andra killens premiss som bara quranister har i vilket de flesta muslimer kritiserar hårt. Den andra hans poäng är helt absurt när man fattar ovanför. tredje när han vill ha specifikationer om var Haram och Al Aqsa mosque är helt hjärndött, Vill han att länderna,namn på staden ska stå i koranen? När allt detta är subjekt till ändring?
För även om longitud och latitud står, vilket är redan absurt nog så är det också i ändring.
Nåt han kan lära sig från muslimer är en principen ?Du behöver inte specificera der alla redan vet? och ?Om du inte vet fråga någon som gör?
Haram är klart någ var det ligger även innan profeten mohamed (fred och välsignelse vare över han) föddes och Majid al aqsa beatyer litelry (Den bortre platsen för tillbedjan välsignad av Gud) Vilket alla judar,kristana och hedningar viste om. Att gräva mer detaljerad än det är obsurt och låsas som om koranen kommer ner till folk som lever i amazonas som inte har tillgång till det som är självklart för alla området den originellt kom ner i är ännu absurt.
Moskéerna är alla byggda så att en vägg är i parallell linje mot den plats som anses vara den mest heliga och betydelsefulla i Muhammeds liv och Islams historia, eller hur?
Idag är det Mecka som är den platsen man som muslim vänder sig mot i sin bön. Men historiskt så har de tidiga moskéerna snarare varit vända mot Jerusalem eller Petrina, inte mot Mecka. Där platsen inte nämns, men beskrivs, så är det inte Mecka som beskrivs, men stämmer in på Petrina. Mig veterligen nämns inte Petrina alls någonstans. Överhuvudtaget tycks inte Mecka haft den betydelse i historien som den tillskrivs i Koranen, Haditherna eller Seerah. Med tiden ändrades moskéernas riktning till att vara vända mot Mecka och under en tid däremellan var de vända mot en oklar plats däremellan. Detta innebär att Mecka som helig plats för muslimer har tillkommit i efterhand och detta är bara ett av många exempel på detaljer som ändrats med tiden.
Detta hänger ihop med att de som skrev dessa texter såsom vi känner dem idag, antingen inte känt till vad som faktiskt är sagt tidigare eller så har de struntat i det och hittat på egna detaljer av andra skäl (troligen politiska).
Om man vetenskapligt kan hävda att kopplingen till Muhammed är mycket svag, då blir det också svårt att tro på orden som komna från Gud /Allah, eftersom det enligt Islams berättelse var Muhammed som via ärkeängeln Gabriel mottog Guds budskap till människan.
Lägg sedan till tanken på att en allsmäktig gud skulle välja just en arab som mottagare för att lämna sitt budskap på arabiska, istället för något av de större världsspråken på den tiden, som exempelvis latin eller grekiska eller varför inte alla språk på en gång. Endast detta ensamt gör hela berättelsen som mycket osannolik och helt orimlig. -
En annan detalj som gör Islam och ett flertal andra religioner helt orimliga är föreställningen att vår planet inte är mycket äldre än mänskligheten. Att jorden skapades för människan att härska över, som den enda varelsen intelligent nog att förstå och bry sig om mer än bara sin egna (och möjligen närmsta familjs) överlevnad här och nu och att en gud därför riktar sig till människor, som då ska be till och dyrka sin gud och dess profeter.
-
Suheyb skrev 2023-11-26 05:18:38 följande:Jag tänker svara på din post ovanför odentligt när jag får chansen. Du kan gärna ge källor och citera för denna post för denna post. För om det är ett påstånde så skulle jag vilja veta vad det grundas på, om det fråga så är det olkart och om det argumentation så är det strawman.
Enligt Bibeln är jorden 6000 år gammal, (på vissa håll finns det som pekar på 4000 eller 8000 år.) Detta är inte ett uttryckligt påstående du finner i Bibeln, utan man får själv räkna på det genom att samla ihop alla betydande faktorer som nämns i Bibeln, såsom skapelseberättelsen, Adam och Eva e.t.c.
En del teologer vill hävda att även Bibeln säger (eller i ala fall antyder) att jorden fanns före mänskligheten, under en icke klarlagd tid... men varför skulle den det? Gud utmålas som skaparen i den kristna tron, borde han då inte ha skapat allt, hela universum?
Då måste ju skapelseberättelsen omfatta mer än bara djur, natur och människan på jorden.
Ologiskt!
Enligt vetenskapen så är jorden ca 4,6 miljarder år gammal, vilken är en oerhörd skillnad mot Bibelns berättelse.
-
Islams skapelseberättelse är hämtad direkt från de judiska/kristna texterna.Suheyb skrev 2023-11-26 13:11:41 följande:Bror jag är inte kristen LoL trode tråden ärvar om Islam?
-
-
-
-
Det framgår i videon och i den beskrivande texten för videon.Suheyb skrev 2023-11-27 17:08:04 följande:Kan du skriva hans argument eller hans refrens? Jag gör mitt besta att inte vara del att bidra till folk som känner pengar att djuga om Islam.
-
Men jag ska fråga en troende muslim om Koranen är trovärdig?Suheyb skrev 2023-11-27 17:22:38 följande:Om det är en seriös academik eller nån som ärligt kritiska så är det nåt annat.
Sidenot: ta inte ila men jag märker du konsumerar mycket sånt media, vad är din position? Värför inte see på videor av de som tror på det och see deras änledningar? Eller enu bättre läsa kronen själv och om det är inget du själv anser det inte nåt för dig eller så att du kan själv egna kritik till islam.?
Det ganska kontra produktiv att låta andras syn diktera bli hur du lever ditt liv och tro/inte tro. Jag skulle inte fråga en flat eather om djurden är runt eller inte. Jag skulle inte fråga en kominist om nytan av capitalism.
Med det sagt jag skulle vilja veta vad du tror på och värför.