• Anonym (Gnällkärringen)

Bo granne med barnfamilj när kan,man gnälla?

Har flyttat in en tjej med ett litet barn i lägenheten bredvid. Typ 2 år. Ungen är uppe sent på kvällarna och springer fram o tillbaka, sen knackar o dunsar i golvet. Vårat sovrum ligger precis bredvid och det är omöjligt sova. Vi skrev en lapp och satte upp på deras dörr där vi skrev att vi förstod dom har barn men att det vore bra om dom kunde försöka dämpa sig på nätterna. Eftersom vi kliver upp tidigt och behöver sova. Men ingen förändring det fortsätter leva om sent på kvällarna. Vad kan vi mer göra? Kontakta fastighetsägaren? Ringa störningsjouren?

• Svar på tråden Bo granne med barnfamilj när kan,man gnälla?
  • Anonym (Nnn)
    Anonym (Nnn) skrev 2023-11-17 09:37:34 följande:
    Det är stor skillnad på att gnälla och att ta upp och prata om ett problem. Gnäll leder till dålig stämning och osämja. Att prata om problem leder i de flesta fall till att det blir bättre. TS undrar när det är ok att gnälla, och svaret blir att det är aldrig en bra idé att gnälla. 
    Anonym (Trött) skrev 2023-11-16 17:53:30 följande:

Och TS, det är inte att gnälla när man begär att det ska vara tyst i huset nattetid!

Insåg just att det kanske var just detta du menade? att om man påtalar ett problem på ett sansat sätt så är det inte gnäll. För jag håller ju med om att TS ska prata med sin granne. 

Jag har en fet fördom om TS granne, och det är att hon är ett villabarn som som ung hamnat i lägenhet för första gången. Villabarn har aldrig fått lära sig hur man beter sig i lägenhet. Flera inser det ändå, men inte alla. Då blir det grannarna som får lära dem. 

• Anonym (zoe)
    Det är stor skillnad på att gnälla och att ta upp och prata om ett problem. Gnäll leder till dålig stämning och osämja. Att prata om problem leder i de flesta fall till att det blir bättre. TS undrar när det är ok att gnälla, och svaret blir att det är aldrig en bra idé att gnälla. 
    Nej, det som leder till osämja och dålig stämning är att man för oväsen på nätterna. 

Gnället får man på köpet. 
  • Agda90
    Anonym (Nnn) skrev 2023-11-17 09:44:39 följande:
    Anonym (Trött) skrev 2023-11-16 17:53:30 följande:

Och TS, det är inte att gnälla när man begär att det ska vara tyst i huset nattetid!

Insåg just att det kanske var just detta du menade? att om man påtalar ett problem på ett sansat sätt så är det inte gnäll. För jag håller ju med om att TS ska prata med sin granne. 

Jag har en fet fördom om TS granne, och det är att hon är ett villabarn som som ung hamnat i lägenhet för första gången. Villabarn har aldrig fått lära sig hur man beter sig i lägenhet. Flera inser det ändå, men inte alla. Då blir det grannarna som får lära dem. 

Min fördom är att TS granne kör en låt-barnet-göra-var-barnet-vill metod till uppfostran. En normal förälder hade inte låtit sitt barn föra så mycket oväsen så sent på kvällen. 

Har barnet svårigheter att somna då försöker man ju hitta lösningar som gör att barnet kommer till ro, som att läsa saga. Ingen kommer till ro av att springa runt, banka och väsnas
  • Anonym (Nnn)
    Anonym (zoe) skrev 2023-11-17 09:51:22 följande:
    Nej, det som leder till osämja och dålig stämning är att man för oväsen på nätterna. 

Gnället får man på köpet. 

Hehe, ja. Resonerar man så blir det ju dålig stämning iaf? Det är ju upp till dig om du vill bli sur som en småunge eller försöka lösa problemen som en vuxen. 

Min förra granne festade en hel del. Vi knackade på och pratade med henne och så blev det bra. En annan granne hade hög volym på tv:n. Vi fick hans mobilnr och messade när han behövde sänka. 

Men som du resonerar är jag som sagt inte ett dugg förvånad om det blir dålig stämning. Som man ropar får man svar. 

• Anonym (Nnn)
    Agda90 skrev 2023-11-17 10:00:44 följande:
    Min fördom är att TS granne kör en låt-barnet-göra-var-barnet-vill metod till uppfostran. En normal förälder hade inte låtit sitt barn föra så mycket oväsen så sent på kvällen. 

Har barnet svårigheter att somna då försöker man ju hitta lösningar som gör att barnet kommer till ro, som att läsa saga. Ingen kommer till ro av att springa runt, banka och väsnas
    Det kan vara en härlig kombo av båda våra fördomar! :) 
  • zelgon

TS kan bo i ett tält i skogen i stället och gnälla på vinden och djur som låter istället.

Morsan kan ju inte gärna binda fast ungen mot en stol och sätta byggtejp för munnen.

Är det en tvååring så går det snart över när ungen blir äldre.

• Agda90
    zelgon skrev 2023-11-17 10:14:05 följande:

TS kan bo i ett tält i skogen i stället och gnälla på vinden och djur som låter istället.

Morsan kan ju inte gärna binda fast ungen mot en stol och sätta byggtejp för munnen.

Är det en tvååring så går det snart över när ungen blir äldre.

Morsan kanske ska vara en riktig morsa och se till att barnet kommer i säng? När mina var 2 var de i säng till kl 20. Barn behöver mycket mer sömn än vi vuxna. Och om ungen lever jävulen så sent på kvällen då är det dags att göra något åt vilan mitt på dagen. Kanske se till att barnet inte sover så länge eller ta bort den helt och hållet. 
  • Anonym (P)
    Anonym (Gnällkärringen) skrev 2023-11-16 18:33:03 följande:
    Min son är tonåring så inte vuxen och jo jag har haft småbarn tidigare eftersom han var liten en gång i tiden. Accepterar att det lever om mer när det bor småbarn där memxtycker att man kan göra allt som går kvällstid för att se till att barnet håller dig lugnt. Ex sitta o läsa eller låta dom lyssna på en ljudbok. Inte låta dom tokspringa i lägenheten kvällar och sagt ifrån så fort det bankas i väggar eller i golv. Har inte hört mamman säga ifrån alls utan verkar vara ett lågaffektivt bemötande där som inte funkar.
    Du menar du genom väggarna HÖR vad familjen säger? Då tror jag knappast att det är den familjen som är problemet, utan själva fastigheten. 
  • zelgon
    Agda90 skrev 2023-11-17 10:22:22 följande:
    Morsan kanske ska vara en riktig morsa och se till att barnet kommer i säng? När mina var 2 var de i säng till kl 20. Barn behöver mycket mer sömn än vi vuxna. Och om ungen lever jävulen så sent på kvällen då är det dags att göra något åt vilan mitt på dagen. Kanske se till att barnet inte sover så länge eller ta bort den helt och hållet. 
    Vad duktig du är.

Du har ingen aning om hur det ser ut för den aktuella morsan i fråga. En del ungar vaknar på nätterna utan att mamman är kaos. Andra får sina ungar i säng klockan 20.00 prick men är hemska morsor ändå.

I vart fall är det få ungar som fortsätter vara vakna på nätterna när de blir lite äldre.
  • Anonym (Gnällkärringen)
    Jag är gnällkärring i den meningen att så fort regler inte efterlevs så brukar jag säga ifrån och då kan det av andra upplevas som gnäll dvs min granne kommer säkert anse jag är värsta gnällkärringen om jag tycker det är störande från deras håll.
Svar på tråden Bo granne med barnfamilj när kan,man gnälla?