Inlägg från: Anonym (Nnn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nnn)

Bo granne med barnfamilj när kan,man gnälla?

Anonym (A) skrev 2023-11-16 14:20:44 följande:
    Ring på dörren istället. 
    Exakt. Att skriva lappar blir rätt ofta fel och sabbar möjligheten till bra dialog.
  • Anonym (Nnn)
    Anonym (Gnällkärringen) skrev 2023-11-16 14:36:08 följande:
    Det var inte jag som skrev den  utan min son som tog ett initiativ 😅 lite fel ja. Dock är dom tysta fram till vi hunnit gå o lägga oss utan det är därefter springet o bankandet startar! O då har vi inte riktigt haft orken än att kliva upp o knacka på. 

Oops! :) 
    Ring på tidigare på kvällen. Det kan vara bra att göra det när ni inte är trötta och akutsura. 

En tjock matta hade de behövt, tror jag. IKEA har för under 500-lappen. Fast den ska de själva köpa så klart! 

• Anonym (Nnn)
    Anonym (Trött) skrev 2023-11-16 17:53:30 följande:

Och TS, det är inte att gnälla när man begär att det ska vara tyst i huset nattetid!

Det är stor skillnad på att gnälla och att ta upp och prata om ett problem. Gnäll leder till dålig stämning och osämja. Att prata om problem leder i de flesta fall till att det blir bättre. TS undrar när det är ok att gnälla, och svaret blir att det är aldrig en bra idé att gnälla. 
  • Anonym (Nnn)
    Anonym (Nnn) skrev 2023-11-17 09:37:34 följande:
    Det är stor skillnad på att gnälla och att ta upp och prata om ett problem. Gnäll leder till dålig stämning och osämja. Att prata om problem leder i de flesta fall till att det blir bättre. TS undrar när det är ok att gnälla, och svaret blir att det är aldrig en bra idé att gnälla. 
    Anonym (Trött) skrev 2023-11-16 17:53:30 följande:

Och TS, det är inte att gnälla när man begär att det ska vara tyst i huset nattetid!

Insåg just att det kanske var just detta du menade? att om man påtalar ett problem på ett sansat sätt så är det inte gnäll. För jag håller ju med om att TS ska prata med sin granne. 

Jag har en fet fördom om TS granne, och det är att hon är ett villabarn som som ung hamnat i lägenhet för första gången. Villabarn har aldrig fått lära sig hur man beter sig i lägenhet. Flera inser det ändå, men inte alla. Då blir det grannarna som får lära dem. 

• Anonym (Nnn)
    Anonym (zoe) skrev 2023-11-17 09:51:22 följande:
    Nej, det som leder till osämja och dålig stämning är att man för oväsen på nätterna. 

Gnället får man på köpet. 

Hehe, ja. Resonerar man så blir det ju dålig stämning iaf? Det är ju upp till dig om du vill bli sur som en småunge eller försöka lösa problemen som en vuxen. 

Min förra granne festade en hel del. Vi knackade på och pratade med henne och så blev det bra. En annan granne hade hög volym på tv:n. Vi fick hans mobilnr och messade när han behövde sänka. 

Men som du resonerar är jag som sagt inte ett dugg förvånad om det blir dålig stämning. Som man ropar får man svar. 

• Anonym (Nnn)
    Agda90 skrev 2023-11-17 10:00:44 följande:
    Min fördom är att TS granne kör en låt-barnet-göra-var-barnet-vill metod till uppfostran. En normal förälder hade inte låtit sitt barn föra så mycket oväsen så sent på kvällen. 

Har barnet svårigheter att somna då försöker man ju hitta lösningar som gör att barnet kommer till ro, som att läsa saga. Ingen kommer till ro av att springa runt, banka och väsnas
    Det kan vara en härlig kombo av båda våra fördomar! :) 
  • Anonym (Nnn)
    Anonym (Gnällkärringen) skrev 2023-11-17 11:20:29 följande:
    Jag har aldrig varit med om tidigare att småbarn är vakna sent på kvällarna i full fart nästan fram till midnatt snarare att dom vaknar o skriker lite på nätterna
    Tvärtom så när dom blir tonåringar är dom vakna sent om kvällarna,  iaf min tonåring. Han tassar dock omkring om vi ligger o sover så han störs vi aldrig av.

Min kompis barn var så (och är fortfarande, 20 år senare). Somnade vid midnatt och vaknade framåt förmiddagen. Som skolelev sen måste man ju upp tidigt, men så fort det var lov ställde barnet om snabbt till sin naturliga dygnsrytm. 

Om mamman är föräldraledig är det ju enklast att följa barnets dygnsrytm. 

MEN, det är så klart inte ok att störa grannarna om det går att undvika. 

• Anonym (Nnn)
    Anonym (Gnällkärringen) skrev 2023-11-17 11:12:41 följande:
    Jag är gnällkärring i den meningen att så fort regler inte efterlevs så brukar jag säga ifrån och då kan det av andra upplevas som gnäll dvs min granne kommer säkert anse jag är värsta gnällkärringen om jag tycker det är störande från deras håll.
    Om folk brukar se dig som en gnällkärring när du säger till om saker behöver du nog fundera över hur du uttrycker dig. 
  • Anonym (Nnn)
    Anonym (Trött) skrev 2023-11-17 16:09:58 följande:
    Jaha, så man ska bara acceptera att folk lever om som någon slags rövare?

Nej, man pratar med dem på ett respektfullt sätt och hjälps åt att lösa problemet, tex genom att tipsa dem om att vara i köket och att skaffa en stor, tjock matta och mjuka leksaker. 

Det finns liksom en gyllene medelväg, mellan gnällspik och mähä. 

• Anonym (Nnn)
    Anonym (Gnällkärringen) skrev 2023-11-17 17:29:33 följande:
    Fast varför ska jag hjälpa dom med att komma på vad som hjälper, det är väl upp till dom att försöka lösa problemet

För att du vill sova på natten? 

Nu beter du dig ju som en äkta gnällkärring (det tyckte jag inte att du var i trådstarten) - du är uppenbarligen mer intresserad av att få gnälla och klaga än vad du är av att lösa problemet. 

Svar på tråden Bo granne med barnfamilj när kan,man gnälla?