• Anonym (Gnällkärringen)

Bo granne med barnfamilj när kan,man gnälla?

Har flyttat in en tjej med ett litet barn i lägenheten bredvid. Typ 2 år. Ungen är uppe sent på kvällarna och springer fram o tillbaka, sen knackar o dunsar i golvet. Vårat sovrum ligger precis bredvid och det är omöjligt sova. Vi skrev en lapp och satte upp på deras dörr där vi skrev att vi förstod dom har barn men att det vore bra om dom kunde försöka dämpa sig på nätterna. Eftersom vi kliver upp tidigt och behöver sova. Men ingen förändring det fortsätter leva om sent på kvällarna. Vad kan vi mer göra? Kontakta fastighetsägaren? Ringa störningsjouren?

• Svar på tråden Bo granne med barnfamilj när kan,man gnälla?
  • fornminne
    Anonym (Jenny) skrev 2024-01-03 12:27:24 följande:

Mitt Barn var också sådär i den åldern helt omöjlig att handskas med, uppe sent å vrålade och hade sig. Vi ville inget mer än att beteendet skulle upphöra. Och det gjorde det- efter ca 1,5 år. Tror föräldrarna mår skit redan nu, utan att grannar klagar

I ett fler flerfamiljshus får man tåla vissa ljud, däremot ska man inte behöva tåla vilka störningar som helst. Alla fattar att små barn ibland är svåra att få tyst på, men föräldrarna väntas göra vad de kan för att dämpa störningarna. Byta rum, jobba barnens dygnsrytm, ljudisolera mm.

I TS grannes fall finns uppenbarligen annan problematik. Det verkar inte vara barnet som är problemet, utan mamman, samt att det ränner folk där sena kvällar och nätter.

Barnet lever antagligen om sent för att det har uppfuckad dygnsrytm samt svårt att komma till ro pga hemsituationen. Skulle hemsituationen förbättras, skulle barnet antagligen lugna ner sig och sova på nätterna. 

Grannarna ska inte behöva tåla det TS beskriver, men här behövs även en orosanmälan till Socialtjänsten, för barnets skull.
  • fornminne
    Anonym (Jenny) skrev 2024-01-03 12:27:24 följande:

Mitt Barn var också sådär i den åldern helt omöjlig att handskas med, uppe sent å vrålade och hade sig. Vi ville inget mer än att beteendet skulle upphöra. Och det gjorde det- efter ca 1,5 år. Tror föräldrarna mår skit redan nu, utan att grannar klagar

I ett flerfamiljshus får man tåla vissa ljud, däremot ska man inte behöva tåla vilka störningar som helst. Alla fattar att små barn ibland är svåra att få tyst på, men föräldrarna väntas göra vad de kan för att dämpa störningarna. Byta rum, jobba på barnens dygnsrytm, ljudisolera mm.

I TS grannes fall finns uppenbarligen annan problematik. Det verkar inte vara barnet som är problemet, utan mamman, samt att det ränner folk där sena kvällar och nätter.

Barnet lever antagligen om sent för att det har uppfuckad dygnsrytm samt svårt att komma till ro pga hemsituationen. Skulle hemsituationen förbättras, skulle barnet antagligen lugna ner sig och sova på nätterna. 

Grannarna ska inte behöva tåla det TS beskriver, men här behövs även en orosanmälan till Socialtjänsten, för barnets skull.
  • Anonym (Nnn)
    Anonym (Gnällkärringen) skrev 2024-01-03 11:20:25 följande:

Lite update. Tydligen inte bara vi som blir störda utan alla grannarna i trappuppgången har reagerat. Det är mer livat där på nätterna än vi märker folk dom springer in o ut, ungen vaken till långt in på småtimmarna, hunden deras står o ylar i hallen deras. O.sv. Sen har dom även börjat belamra trappuppgången med grejer så är stökigt för att inte tals om brandfara! Så nu har vi gått samman o alla har gjort anmälningar . Funderar även på att göra orosanmälan då ungen inte verkar få nån slags uppfostran oxh hunden kan vara ensam i flera timmar o dom knappt går ut och rastar den.

Det låter inte som en bra miljö för ett barn. 

Angående hunden så ring Länsstyrelsen. 

Inatt var det droppen som rann över kan man säga. Det spikades (!) hos grannen vid midnatt o då ringde jag störningsjouren. Dom fick en tillsägelse av Securitas + att nån åkte ut o samtalade med dom idag om att dottern är uppe o springer på nätterna. Bovärden sa i princip god job keep it going åt mig så gissar att dom insett problemet oxå. Kan även bero på att alla andra grannar i huset gnällt på den grannen på ett eller annat sätt på sistone..  

• Anonym (Nnn)
    Anonym (Gnällkärringen) skrev 2024-01-04 17:52:26 följande:

Inatt var det droppen som rann över kan man säga. Det spikades (!) hos grannen vid midnatt o då ringde jag störningsjouren. Dom fick en tillsägelse av Securitas + att nån åkte ut o samtalade med dom idag om att dottern är uppe o springer på nätterna. Bovärden sa i princip god job keep it going åt mig så gissar att dom insett problemet oxå. Kan även bero på att alla andra grannar i huset gnällt på den grannen på ett eller annat sätt på sistone..  

Fortsätt ringa störningsjouren. Det är bra att någon kikar in där då och då så att det upptäcks om barnet far illa. Ring Lst om hunden också, så får hon ytterligare besök. 

Som du märker har jag vänt. Det var de här grejerna som tillkom som gjorde att jag kände oro för barnet. En förälder som så tydligt har noll koll på hur man beter sig, det är lite illavarslande. Jag har extremt dålig erfarenhet av soc, så jag hade velat ha ordentligt på fötterna innan jag ringde dit. Men känner du att du verkligen är orolig så gör det. Om barnet inte går i förskola finns ju inte den kollen på den lilla familjen. 

Det är ju positivt att mamman har många kompisar, ett nätverk. Men det beror ju också på vad det är för kompisar. 

• Tukt

Det är nog rätt få lägenhetskontrakt som tillåter grannar att störa, bara för att klockan inte är 22. Viss acceptans måste man ha, men det finns gränser. Det är sällan okej att en hund står och skäller, bara för att det är just ett djur.

I helgen var det livat i holken igen.. denna gång rn annan granne som blev störd o ringde störningsjouren, sen igår så började dom helt plötsligt ställa en massa möbler i trappuppgången o spärrade vägen för alla oss grannar, sen åkte dom bort i flera timmar! O nej dom flyttade inte ut dom från lägenheten utan dom kom med släp o lastade av! Sen kom dom hem sent o började flytta in vissa saker o hämtade mer möbler som lämnades o står kvar i trapphuset! Mest imponerad över att dom tänkt rymma allt i sin lilla etta...

Tukt skrev 2024-01-04 18:29:19 följande:

Det är nog rätt få lägenhetskontrakt som tillåter grannar att störa, bara för att klockan inte är 22. Viss acceptans måste man ha, men det finns gränser. Det är sällan okej att en hund står och skäller, bara för att det är just ett djur.

Jag ringde faktiskt bovärden idag o påpekade om hunden+ alla möbler som fortfarande står i vårat trapphus. Dom var ut o plings på hos grannen för qtt prata med dom men ingen öppnade. Men en annan granne hör att dom är hemma för det pratas o spolas vatten därifrån. 
  • Anonym (Drottningen70)

Lämna in ett klagomål till hyresvärden, naturligtvis. Kan de inte uppfostra sina barn bör även en anmälan till Socialtjänsten göras. 

Anonym (Drottningen70) skrev 2024-01-15 12:33:22 följande:

Lämna in ett klagomål till hyresvärden, naturligtvis. Kan de inte uppfostra sina barn bör även en anmälan till Socialtjänsten göras. 

Om du läst i tråden så är klagomål gjort flera ggr dels till bovärd dels till störningsjour. Men nu verkar deras lösning vara att gömma sig i lägenheten o inte öppna när nån knackar på..
    Anmälan till soc är även det påtänkt, likaså till länsstyrelsen angående deras hund
Svar på tråden Bo granne med barnfamilj när kan,man gnälla?