• Anonym (A.L.)

Frigid sambo

Ännu en tråd om kvinnor som tappat lusten?

Min sambos sexlust har dött. Det har skett gradvis. Hon vill inte helt enkelt. de få gånger vi fått till det på sistone ligger hon där som en docka. Noll respons. Hon t.o.m. säger till mig att jag får sköta allt själv. Hur kul är det? Har tröttnat på detta. Känner mig som en äcklig gubbe. Vill hon inte ligg får det va. Känner mig också jävligt låg och nedstämd. Det tär på självkänslan.

Det finns ju en hel del trådar om detta. Tror att mycket av det som skrivits i dessa trådar är strunt. Man ska prata och bl.a. bl.a. bl.a. Men det går väl aldrig att prata fram sexlust? Det går inte att tjata fram sexlust heller. Det går inte att förändra någons känsloliv. Och ägna sig åt mer hushållsarbete? Sen när blir kvinnor till sig av städande män? Kom igen nu.

Jag har alltså inte mycket till övers för dessa krystade förklaringar. Jag tror förklaringen är enkel. Om en kvinna inte vill ha sex med en man så är hon inte sexuellt attraherad av denne man. Det kanske kan finnas undantag tex efter en förlossning eller under allvarlig depression etc. 

Jag har kommit till den smärtsamma insikten att jag antingen får acceptera detta eller lämna henne.

någon som har liknande erfarenheter/synpunkter/allmän input? 

• Svar på tråden Frigid sambo
  • Anonym (?)
    Anonym (A.L.) skrev 2023-11-02 10:57:16 följande:

Förstår att sexlusten kan försvinna om man har en ojämn fördelning av hushållsarbetet Och kvinnan går runt och är missnöjd hela tiden. Nu har vi inte den situationen. Jag gör minst lika mycket hushållsarbete som henne. Jag lagar mat städar handlar mm. 

Kvinnor är för roliga ändå. Kravet är att vi män ska göra traditonella kvinnosysslor (vilket jag gör). Vi män däremot förväntas helt ansvara för de traditionella manliga sysslorna. Vem tror du rensar avlopp, renoverar, fixar saker som går sönder mm? Inte är det hon i alla fall. Nä för då gäller tydligen gamla könsroller.

Man ska prata sägs det i denna tråd och i andra trådar. Prata och prata. Jag är inte född igår. Jag har gjort det misstaget så många gånger, nämligen att jag öppnat upp mig för en kvinna. Jag kan inte dra någon annan slutsats än att kvinnor hatar när män talar om sina känslor. Jag har varit naiv och trott att kvinnan ska inse vilken fin och känslig man jag är. Der blir bara skit av det. Hon blir bara ännu mindre sugen på sex. En man ska aldrig bearbeta sitt skit med en kvinna han vill ligga med. Det har man inget för. Man får bearbeta sitt skit på egen hand eller med en nära vän. 

Jag känner mig verkligen desillusionerad. 

Du har fortfarande inte svarat på om hon har gett en förklaring till den tappade sexlusten. Har du sagt det du skriver här, att du känner dig låg och nedstämd på grund av att hon inte vill ha sex?
  • Anonym (U)
    Anonym (A.L.) skrev 2023-11-02 10:57:16 följande:

Förstår att sexlusten kan försvinna om man har en ojämn fördelning av hushållsarbetet Och kvinnan går runt och är missnöjd hela tiden. Nu har vi inte den situationen. Jag gör minst lika mycket hushållsarbete som henne. Jag lagar mat städar handlar mm. 

Kvinnor är för roliga ändå. Kravet är att vi män ska göra traditonella kvinnosysslor (vilket jag gör). Vi män däremot förväntas helt ansvara för de traditionella manliga sysslorna. Vem tror du rensar avlopp, renoverar, fixar saker som går sönder mm? Inte är det hon i alla fall. Nä för då gäller tydligen gamla könsroller.

Man ska prata sägs det i denna tråd och i andra trådar. Prata och prata. Jag är inte född igår. Jag har gjort det misstaget så många gånger, nämligen att jag öppnat upp mig för en kvinna. Jag kan inte dra någon annan slutsats än att kvinnor hatar när män talar om sina känslor. Jag har varit naiv och trott att kvinnan ska inse vilken fin och känslig man jag är. Der blir bara skit av det. Hon blir bara ännu mindre sugen på sex. En man ska aldrig bearbeta sitt skit med en kvinna han vill ligga med. Det har man inget för. Man får bearbeta sitt skit på egen hand eller med en nära vän. 

Jag känner mig verkligen desillusionerad. 

Okej, så detta är ytterligare en tråd på temat " kvinnor vill inte ha snälla män"?
  • Kaede
    Anonym (Jaha) skrev 2023-11-02 09:32:58 följande:

Jag tänker ungefär så här : 
    Kvinnor vill ha bekräftelse av en man de ser upp till. Om en man säger till sin fru "Oj vad fint du gjort älskling" kommer hon att känna sig bekräftad OM hon ser upp till sin man. Annars kommer hon bara att känna sig likgiltig. 

Så ett uttryck av att "jag får göra allt jobb hemma, han hjälper inte till" är egentligen ett uttryck för att hon inte känner sig bekräftad och sedd. 

Nå det luriga här : Om kvinnan ser upp till sin man så kommer hon att känna sig bekräftad av hans romantiska intresse, tex om han säger "Oj så fint du gjort hemma, jag skippar paddeln ikväll och fixar barnvakt istället så går vi ut tillsammans" MEN om hon inte ser upp till sin man kommer hon bara att vara likgiltig eller bli ännu argare och kräva att han ska göra mer hemma.

Så det luriga är att om kvinnan inte ser upp till eller är attraherad av  sin man kommer det inte att göra någon som helst skillnad om mannen går in för att städa och göra allt hemma 24/7. 

Om mannen är tillräckligt attraktiv (i kvinnans ögon) kommer kvinnan öven att känna sig bekräftad och utvald av att han vill ha sex med henne, och låta sig förföras så länge han är någorlunda lyhörd. 

Så bottom line är att "hjälper inte till hemma" är ett utryck på att hon inte känner sig bekräftad och sedd, MEN det ör inte säkert att hennes man över huvud taget kan få henne att känna sig bekräftad och sedd, det funkar nämligen bara om hon ser upp till honom och känner attraktion. 

Knepigt... 

Mkt. Skulle vilja säga att alla relationer börjar med att kvinnan känner den där attraktionen (annars är det svårt att se starten) och automatiskt ser Upp till honom. Under förälskelsefasen är ju den man är kär i den enda personen man ser. Det finns lusthormoner, Båda anstränger sig för att vara sina bästa jag. Man har i regel inga svåra livskval att ta hand om än för ingenting har skett första halvåret/året. Oftast har man inget missfall att deala med, svärföräldrar som under lång tid är svåra, barnaalstrande, tjafs om ansvarsfördelning bör man samtidigt har småbarn osv, inga döda släktingar att rodda med, inga djupa svek att ta sig igenom.

Kort sagt. Det är rätt lätt att vara sina bästa jag första året. År 15 är det svårare. Dessutom är det lättare i början att vara glad och tacksam för allt vad den andre gör . Tre år in kanske man tar saker för givet. Jag tror att oerhört mkt av hur en relation blir grundläggs de första åren när man göra alla mindre roliga saker i en relation. Tex flyttar ihop och börjar delar på städningen. Kommunikation blir A och o. Om två kompatibla personer flyttar ihop så kanske det inte finns ngt problem alls. Men om två icke-kompatibla personer flyttar ihop så är det lätt hänt att den ena så gärna gör lite extra för den boar in sig och den andre är glad över det. Det är fungerande. Som du beskriver med attraktion och bekräftelse. Men sen när den ena är fast med sysslorna och den andre tar det för givet så påverkar det respekten rejält. Därmed lusten. Respekten påverkas av att den ena inte ansvarar för det gemensamma livet genom att vara närvarande. Så tror man att det handlar om städningen i sig. Problemet är ju snarare att när den där som gör mest hemma har två barn hemma också så blir arbetsbördan ohållbar. Att då vara med någon som trots att den ser eller får höra att den ena är trött inte kliver in och är med och styr ull livet så att båda har den där energin i slutet av dagen. Det är det som bristen på ansvar. Det är det som gör att kvinnan tappar respekten. Om mannen istället säger jag ser eller hör att du är slut(inte med tillägget fast jag gör hälften av ditten eller datten eller jag orkar knulla när jag är trött?). Vi måste omstrukturera så att du mår bra! Och sedan är med och kräver samt inför förändring så att hans partner i livet, mamman till hans barn kan må bättre känner hon att han tar ansvar.   Sedan kan det praktisk vara så att man måste dela mer på hushållsarbete och sådant. Men att någon städar hälften efter en lång tids   snedfördelning är ingen qick fix. Inte heller hjälper det ju att mannen tar 60%av hemarbetet om kvinnan efter att ha gjort sina 40% ändå har noll energi kvar pga att hon sover för lite, har ett jobb som dränerar eller kanske är den som tar 80% av planering och emotionell tillgänglighet för barnen.

Min man halvt krävde att jag gick ner i tid en period när barnen var små för att jag var så trött och slut efter jobbet att jag inte orkade någonting. Utmattningen var nära. Vi delade på allt samt projektplaneringen (jag behöver inte köpa julklappar till hans mamma för det ordnar han själv). Inte för att orka städa mer än honom men för att min energi tog slut mycket snabbare än hans. Direkt han insåg att hans fru inte orkade fysisk närhet, emotionell närhet, var irriterad på familjen pga trötthet så krävde han förändring. Givetvis inte utan att ta ansvar för situationen. Han kan ju inte kräva att jag går ner i tid och sedan ändå ska bidra ekonomiskt lika mkt tex. Han kan ju inte kräva att jag ska gå ner k tid för att orka knulla. Han bad inte  att jag gick ner i tid på bekostnad av min ekonomi utan menade på att VI hade råd som familj (Delad ekonomi fullt ut) och att han kunde se att jag behövde det och för honom var min hälsa prio över att jobba heltid eftersom familjen går före. Dvs en frisk mamma och fru är viktig för att alla i familjen ska må bra. Precis som en frisk pappa är viktigt för att alla i familjen ska må bra. Jag höll absolut inte med i början om att gå ner i tid var en lösning. Jag tänkte på pengar och sådant. Att inte belasta familjen typ. Stressad hjärna är inte logisk. Han vidhöll. Vi såg över våra rutiner på hans initiativ. Jag gjorde nog mer av själva se över rutinern-jobbet för jag har ju den som var tvungen att tänka kring vad är det som stressar. Insåg det där med vårt sömnbehov. Det är så olika Han tycker det är självklart att om jag behöver nio timmar medan han behöver sju så tar han undanröjandet av köket medan jag vilar en stund för då orkar jag vara vaken sedan och se en film honom eller så pratar vi ordentligt om dagen när barnen somnat. Det i sin tur ökar min lust. Det faktum att jag kan lita på att om livet stormar så hårt att jag själv inte ser hur det står till, så står han pall och VI löser det tillsammans på ngt sätt som blir bra för båda genom kommunikation gör att Jag känner mig trygg med att kunna säga att jag är för trött för att ha sex, för det blir inga sura miner någonsin. Å andra sidan tackar jag aldrig nej till att ha sex just för att han ansvarar så väl för sig själv och oss vilket håller min respekt och lust uppe. 

• Bis mis

Jag tycker att det kokar ner till att visa respekt för varandra, finns det kärlek så innebär det också att man har omsorg om den andre. Ingen omsorg och ingen respekt - känslor som funnits dör på sikt.

Alla är olika, vissa kommunicerar om allt för att det passar dom. Andra vill att allt ska flyta på ändå utan kommunikation och då blir det problem när meningsskiljaktigheter kommer.

Tuff attityd är inte attraktivt, det döljer ofta svaghet har jag märkt.

• KimLinnefeldt
    Kaede skrev 2023-11-02 09:13:23 följande:

Både ja och nej. 

Det spelar visst roll hur man delar på ansvaret för familjen. Detta betyder inte att man gör samma saker eller exakt lika mkt av ngt. Men att vara ihop med en partner som lämnar över ansvaret för saker åt en utan att detta är en del av en slags överenskommelse kan absolut tära på en relation i längden. Det finns flera aspekter av det här.

vem gör faktiskt vad. Dammsugning, hämta lämna barn, packa diskmaskinen, laga middag osv. Det praktiska. Hur mkt tid lägger var och en på detta? Är det lika fördelat? Här brukar många diskussioner på FL stanna av och hamna tycker jag. 

Vem projektplanerar mest. Vem har koll på var ni firar jul,, att det finns mjölk till frukost, att barnens önskelistor är kollade och rätt saker köps in? Osv. Dvs jobbet är inte gjort för att man dammsuger köket. Att ha koll på att det behöver dammsugas kök innan gästerna kommer är också ngt som tar energi. För den som gör det

Vem connectar mest med barnen? Vem är det som stryker pannor, vem är det som barnen springer tlll i första hand, vem vill de prata med i första hand om det är ngt? Denna person är den som dels är mest med dem och dels den person som är emotionellt mest närvarande när den är med dem. Det tar energi att vara emotionellt tillgänglig för många människor. Så den vuxna som har närmast emotionellt relation till barnen har också eventuellt mindre emotionellt kapital kvar till sin partner. Den kommer även få avbryta sina sysslor oftare för att barnen alltid ropar.

Hur funkar ni?. Skit i att jämföra timmar. Typ vi jobbar både heltid eller hon jobbar bara halvtid medan jag minsann jobbar heltid och jag ordnar dammsuga när jag kommer hem men inte hon och trots att hon får vila (får hon det eller gör hon barngrejer) så vill hon inte ligga? Utan fundera istället på hur mkt energi har ni kvar när klockan är 21:00 och barnen sover? Alltså hur mkt energi har ni kvar att läsa en bok, prata med varandra i soffan, se en serie, ge varandra en massage eller kanske ha engagerat sex? Här tänker jag sticka ut hakan och påstå att det finns skillnader i sömnbehov mellan könen generellt. Inte nödvändigtvis på indovidbasis. Hur mkt tid behöver du sova för att känna att du är utvilad på morgonen när klockan ringer? Hur mycket tid behöver hon sova? Stämmer verkligheten med behovet? Hur mycket har ni båda kvar 17:30 när vardagsrullen sätter igång. Middag, läxor, bortolockning osv. Hur mkt finns kvar klockan 21 när ni ska emotionellt och fysiskt hitta tid för er? Min man och jag har väldigt olika behov. Han behover 7 timmar per natt och jag 8-9 beroende på menscykeln och årstid. Vi kliver upp samma tid. Ska jag sova 9 timmar måste jag gå och lägga mig så att jag sover klockan 21. Han behöver sova 23. Bara där har civilisation förutsättningar istid per dygn om vi grovt räknar. Dessutom jobbar jag med människor och är ibland helt slut när jag kommer hem. Klockan 1800 vissa dagar  har jag typ 10% energi kvar och likt en iPhone börjar jag fungera lite segt. När barnen sover har jag noll. Skulle kunna somna själv då men då finns det måsten att göra. Gympapåsar, köket osv. Maken har alltid ungefär 30% energi när han kommer hem från jobbet. Finns inget rätt eller fel utan det bara är så här. Men det är en faktor i våra liv. Ska vi ha sex och börjar med det 22:30 är jag egentligen jäkligt trött och kommer vara för trött dagen efter. Kan få panik över sömnen en sådan dag. Lever vi ett sådant liv där vi överhuvudtaget hinner sitta ner en stund så att jag får knyta an till honom emotionellt? Jag behöver det för att få lust. jag behöver slappna av för att känna min kropp. Jag behöver vara inte utmattad på kvällen för att känna min lust.Lever vi ett sådant liv att jag tycker det är värt att ha sex med min man ändå en sådan dag ? Det är pudelns kärna k alla relationer. Men man måste ha över hur mkt energi en person har kvar när de rör kväll. Och inse att omika individer har olika sömnbehov och blir olika mkt stressade av saker vilket påverkar lika mkt som de faktiskts praktiska grejerna.

Era kärleksspråk. Ni måste inse att om ni inte fungerar exakt lika när det gäller att känna lust och kärlek så måste ni ge den andre vad den behöver. Utan gruff och utan att räkna. Typ ni har jag städat köket, planerar för middagen i helgen och gett henne massage. Varför vill hon inte ligga? Kanske för att du gjorde grejerna som en slags betalning för att få ligga vilket gör henne till en prostituerad och bara det att man kan säga att jag gör det här för min partner men får inte det där tillbaka är problemet. Kvinnor känner av kravet om än det är outtalat. Det är avtändande.

Det här jag kanske får skit för. Utöver ansvaret för livet, det gemensamma, som då egentligen inte betyder millimeterrättvisa kring städning eller sysslor eller hur mkt man jobbar osv utan som handlar om att båda tar ansvar så att när dagen är slut så gör båda så mkt av allting att båda har energi att umgås med sin partner kvar! Utöver det måste du vara en man hon känner respekt för. En ledare i familjen, en trygg famn, en trygg emotionell partner att bolla mot, en trygg person att blotta sig inför. Du måste gå att hålla i när det blåser. Du måste vara en sådan person som KAN meddela att jag tycker så här och sedan stå fast vid det vid en konflikt. Kvinnor avskyr män som rullar över och ger sig för att behålla husfriden. Det är skillnad på att ge med sig för att man tycker att den andres idé är mkt bättre
    Jag tror att alla praktiska förutsättningar kan påverka kärlekslivet, så länge det finns en grundläggande attraktion. Att man delar, och att mannen tar ansvar och inte bara "ställer upp" i hushållet. Man bör jobba med allt sånt innan man ger upp. Att man pratar och är öppen, kanske går i parterapi.

Jag tog pappaledigt, skötte allt med maten, deltog i barnens aktiviteter, var en bra make. Ändå tog det slut. Vi pratade, gick i familjerådgivning, men till slut sa jag att det spelar ingen roll om jag hänger i takkronan och joddlar, eller pratar tills tungan hänger som en slips. Känslan var borta. Vi gillade varandra men kärleken hade tagit slut, efter 20 år.

Precis som man kan "fall in love" så kan man "fall out of love". Det är sorgligt, men ännu mer sorgligt är att ge upp, stanna kvar i ett dött förhållande.

Det finns kärlek där ute, jag lovar.
  • Anonym (A.L.)
    Anonym (U) skrev 2023-11-02 11:08:15 följande:
    Okej, så detta är ytterligare en tråd på temat " kvinnor vill inte ha snälla män"?
    Nej. Snäll är nog bra att vara ändå. Men en man ska inte bearbeta sin skit med en kvinna som han vill ligga med. han ska bearbeta sin skit på annat sätt. Prata med nära vänner, träna, skriva en bok eller vad fan som helat förutom att försöka förklara sina känslor för en kvinna. Jag har som sagt gjort det misstaget flera gånger och det blir ju inte mycket åka av efter det.

Der är en ganska stor del av att vara man att det är så. 
  • Bis mis
    Anonym (A.L.) skrev 2023-11-02 13:16:19 följande:
    Nej. Snäll är nog bra att vara ändå. Men en man ska inte bearbeta sin skit med en kvinna som han vill ligga med. han ska bearbeta sin skit på annat sätt. Prata med nära vänner, träna, skriva en bok eller vad fan som helat förutom att försöka förklara sina känslor för en kvinna. Jag har som sagt gjort det misstaget flera gånger och det blir ju inte mycket åka av efter det.

Det gäller för alla, att man processar på andra sätt än bara med partnern. För alla är det bra att ha ett kontaktnät med riktigt nära vänner. Och att få ur sig det på andra sätt. 

Kan säga att den man jag idag är skild från var som en mussla. Det var inget framgångsrecept i den relationen. Det funkade innan barnen, mindre bra sen när tid blev en sådan total bristvara. 
  • Kaede
    Anonym (A.L.) skrev 2023-11-02 13:16:19 följande:

Inte sant. Handlar fortfarande om vad jag skrev i mitt första  inlägg i din tråd samt kanske lite om det jag skrev i mitt andra. Och vad en person skrev om respekt och se upp till. 
  • Kaede
    KimLinnefeldt skrev 2023-11-02 11:57:39 följande:
    Jag tror att alla praktiska förutsättningar kan påverka kärlekslivet, så länge det finns en grundläggande attraktion. Att man delar, och att mannen tar ansvar och inte bara "ställer upp" i hushållet. Man bör jobba med allt sånt innan man ger upp. Att man pratar och är öppen, kanske går i parterapi.

Jag tog pappaledigt, skötte allt med maten, deltog i barnens aktiviteter, var en bra make. Ändå tog det slut. Vi pratade, gick i familjerådgivning, men till slut sa jag att det spelar ingen roll om jag hänger i takkronan och joddlar, eller pratar tills tungan hänger som en slips. Känslan var borta. Vi gillade varandra men kärleken hade tagit slut, efter 20 år.

Precis som man kan "fall in love" så kan man "fall out of love". Det är sorgligt, men ännu mer sorgligt är att ge upp, stanna kvar i ett dött förhållande.

Det finns kärlek där ute, jag lovar.
    Absolut. Utöver allt det andra ska man faktiskt också lyckas fortsätta växa i samma riktning. Det kan mkt väl vara så att man helt enkelt inte passar längre 20 år senare hur mycket man än önskar att man kunde få det att passa. Vissa saker får inte att överbrygga eller lösa eller kompromissa med. Tror också att det finns många par där båda känner att skulle vi ha träffats idag skulle vi nog aldrig blivit ihop alls. Tror du att det ändå varit lättare för dig att ta beslutet att gå vidare tack vare all tid ni la ner? Fanns risken att ni/du annars funderar på om ni gav upp för lätt annars? 
  • Bagar Bengtsson

Hon har tappat suget på dig helt enkelt.

Se dig omkring. Många frånskilda väninnor som inte haft sexlust de senaste åren har fått en nytändning trots att de har barnen på heltid eller halvtid med för den delen. De har ju oftast mer att göra men ändå finns lusten nu.

Jag säger att det inte går att få henne att hitta tillbaka igen, dock borde du ha tagit tjuren, eller i detta fall kon, vid hornen långt tidigare. 

Svar på tråden Frigid sambo