• Anonym (A.L.)

Frigid sambo

Ännu en tråd om kvinnor som tappat lusten?

Min sambos sexlust har dött. Det har skett gradvis. Hon vill inte helt enkelt. de få gånger vi fått till det på sistone ligger hon där som en docka. Noll respons. Hon t.o.m. säger till mig att jag får sköta allt själv. Hur kul är det? Har tröttnat på detta. Känner mig som en äcklig gubbe. Vill hon inte ligg får det va. Känner mig också jävligt låg och nedstämd. Det tär på självkänslan.

Det finns ju en hel del trådar om detta. Tror att mycket av det som skrivits i dessa trådar är strunt. Man ska prata och bl.a. bl.a. bl.a. Men det går väl aldrig att prata fram sexlust? Det går inte att tjata fram sexlust heller. Det går inte att förändra någons känsloliv. Och ägna sig åt mer hushållsarbete? Sen när blir kvinnor till sig av städande män? Kom igen nu.

Jag har alltså inte mycket till övers för dessa krystade förklaringar. Jag tror förklaringen är enkel. Om en kvinna inte vill ha sex med en man så är hon inte sexuellt attraherad av denne man. Det kanske kan finnas undantag tex efter en förlossning eller under allvarlig depression etc. 

Jag har kommit till den smärtsamma insikten att jag antingen får acceptera detta eller lämna henne.

någon som har liknande erfarenheter/synpunkter/allmän input? 

• Svar på tråden Frigid sambo
  • Bis mis
    Anonym (A) skrev 2023-11-03 05:45:55 följande:

har märkt att jag blir mer tänd på honom när han är lite off mot mig. Typ inte ger jättemycket uppmärksamhet. Det är som om jag får chans att lägga märke till honom då. 

Fast det där är en annan instinkt som triggas, en sorts tävlingsinstinkt att man vill ha det som är inte riktigt är inom räckhåll. Med rätt person är uppmärksamhet nåt man vill ha. Det andra är som när man gjort misstaget att bli intresserad av en ambivalent person som är varm/kall, ett konstgjort intresse.
  • Anonym (Lis)
    Bis mis skrev 2023-11-03 08:02:10 följande:
    Fast det där är en annan instinkt som triggas, en sorts tävlingsinstinkt att man vill ha det som är inte riktigt är inom räckhåll. Med rätt person är uppmärksamhet nåt man vill ha. Det andra är som när man gjort misstaget att bli intresserad av en ambivalent person som är varm/kall, ett konstgjort intresse.
    Eller att man själv får chansen att komma till sin lust utan att bli tjatad på. Om tex en person är på och vill ha sex varje dag medan den andra behöver två dar innan lusten byggts upp igen så kommer de ju fortsätta hamna i samma spår, om person ett inte är på under 3 dar hinner den andres lust byggas upp och den blir den som tar initiativ.
  • Bis mis
    Anonym (Lis) skrev 2023-11-03 08:52:01 följande:
    Eller att man själv får chansen att komma till sin lust utan att bli tjatad på. Om tex en person är på och vill ha sex varje dag medan den andra behöver två dar innan lusten byggts upp igen så kommer de ju fortsätta hamna i samma spår, om person ett inte är på under 3 dar hinner den andres lust byggas upp och den blir den som tar initiativ.
    Sant. Jag förutsatte att det inte var nåt tjatande här utan ett par som läser av varandra.
  • Anonym (Lis)
    Bis mis skrev 2023-11-03 08:59:35 följande:
    Sant. Jag förutsatte att det inte var nåt tjatande här utan ett par som läser av varandra.
    Hon skrev ju att han försökte flera gånger i veckan och att det blev sex då även om hon inte riktigt kände för det...
    Behöver inte vara tydligt tjat, bara att den ena tar initiativ för ofta för den andra. 
  • Anonym (sexlöst)
    Anonym (A.L.) skrev 2023-11-02 21:08:32 följande:

Precis så. Man kan inte prata fram kvinnans lust. Kvinnor funkar inte så..Människor funkar inte så.

Hur fan man än gör blir det fel. att prata är meningslöst och kan uppfatta som att man tjatar. Hur tänd blir en kvinna på en man som tjatar? Börja hushållsarbeta som en galning. Ja verkligen. Kvinnor brukar ju tända på städare liksom. Mej men skämt åsido. Plötsligt intensivt hushållsarbete skulle uppfattas som någon slags betalning för senare sex. Då blir det press.

Nä det är bara att gilla läget eller dra.

Har du pratat med henne och frågat (och LYSSNAT) på vad det är som gör att hon inte vill ha sex (med dig)? Eller är det "allt fokus på mig" för din del? 
  • KimLinnefeldt
    Precis som man kan "fall in love" så kan man "fall out of love". Det är sorgligt, men ännu mer sorgligt är att ge upp, stanna kvar i ett dött förhållande.

Det finns kärlek där ute, jag lovar.
    Kaede skrev 2023-11-02 13:33:12 följande:
    Absolut. Utöver allt det andra ska man faktiskt också lyckas fortsätta växa i samma riktning. Det kan mkt väl vara så att man helt enkelt inte passar längre 20 år senare hur mycket man än önskar att man kunde få det att passa. Vissa saker får inte att överbrygga eller lösa eller kompromissa med. Tror också att det finns många par där båda känner att skulle vi ha träffats idag skulle vi nog aldrig blivit ihop alls. Tror du att det ändå varit lättare för dig att ta beslutet att gå vidare tack vare all tid ni la ner? Fanns risken att ni/du annars funderar på om ni gav upp för lätt annars? 
    Ja, terapisamtalen gjorde att förhållandet blev färdigbehandlat. Det fanns inte mer att säga. Jag blev lämnad och sörjde hårt, men efteråt kan jag se att det var det bästa som kunde hända. Hon var modigare än jag. 
  • Anonym (Han Solo)
    Anonym (aldrig en mebis) skrev 2023-11-02 19:51:23 följande:
    Knappast vårt fel om du inte lyckas hitta händiga kvinnor. De jag känner är ingenjörer.

Jag känner flera fantastiska och praktiskt lagda sådana, som inte bara renoverar invändigt utan t.ex. sätter ny ventilation i sin fasad, gjuter plintar och snickrar staket, byter brädfasad, gräver nytt köksland och bygger växthus. Och det var bara årets aktiviteter.

Känner även en arkeolog som leker med motorsåg.

Har en gammal klasskompis som är busschaufför och bilkårist och nog kan hon meka en del, men jag håller helt med om att det är mycket ovanligt med mekande kvinnor. Har sett ett par tjejer på Bilprovningen här men det är väl det.
    Nu är det ju inte mycket mekande på bilprovningen direkt. Jag är 40+ och har aldrig sett kvinnor på någon bilverkstad. Jag arbetar inom byggledning och har sett ett fåtal kvinnor genom åren, främst målare. Aldrig betongarbetare, snickare, rörkrökare eller el. Däremot massaor av miljökonsulter och lokalvårdare (slutstäd). 
  • Anonym (aldrig en mebis)
    Anonym (Han Solo) skrev 2023-11-03 15:34:09 följande:
    Nu är det ju inte mycket mekande på bilprovningen direkt. Jag är 40+ och har aldrig sett kvinnor på någon bilverkstad. Jag arbetar inom byggledning och har sett ett fåtal kvinnor genom åren, främst målare. Aldrig betongarbetare, snickare, rörkrökare eller el. Däremot massaor av miljökonsulter och lokalvårdare (slutstäd). 
    Men vad tror du att det beror på då?

via.tt.se/pressmeddelande/3333280/fem-ar-efter-metoo-ingen-forandring-i-byggbranschen
  • Bis mis
    Anonym (Han Solo) skrev 2023-11-03 15:34:09 följande:
    Det är skillnad på att ha något som yrke och att göra saker på fritiden. Att det finns kvinnor som gillar att bygga saker betyder inte att dom vill jobba med det. 
  • Mimosa86
    Anonym (A.L.) skrev 2023-11-01 23:32:26 följande:
    Frigid sambo

Ännu en tråd om kvinnor som tappat lusten?

Min sambos sexlust har dött. Det har skett gradvis. Hon vill inte helt enkelt. de få gånger vi fått till det på sistone ligger hon där som en docka. Noll respons. Hon t.o.m. säger till mig att jag får sköta allt själv. Hur kul är det? Har tröttnat på detta. Känner mig som en äcklig gubbe. Vill hon inte ligg får det va. Känner mig också jävligt låg och nedstämd. Det tär på självkänslan.

Det finns ju en hel del trådar om detta. Tror att mycket av det som skrivits i dessa trådar är strunt. Man ska prata och bl.a. bl.a. bl.a. Men det går väl aldrig att prata fram sexlust? Det går inte att tjata fram sexlust heller. Det går inte att förändra någons känsloliv. Och ägna sig åt mer hushållsarbete? Sen när blir kvinnor till sig av städande män? Kom igen nu.

Jag har alltså inte mycket till övers för dessa krystade förklaringar. Jag tror förklaringen är enkel. Om en kvinna inte vill ha sex med en man så är hon inte sexuellt attraherad av denne man. Det kanske kan finnas undantag tex efter en förlossning eller under allvarlig depression etc. 

Jag har kommit till den smärtsamma insikten att jag antingen får acceptera detta eller lämna henne.

någon som har liknande erfarenheter/synpunkter/allmän input? 

1) man kan inte prata upp en sexlust. Men med kommunikation kan man förstå vad den andra personen vill med samlivet, vad brist på lust kan bero på och vad hon behöver för att återfå attraktionen. Hur ska ni kunna jobba på samlivet om ni inte kan prata med varandra?

2) städning ökar inte sexlusten i sig. Men ett jämställt ansvarstagande gör att kvinnor får mer tid till återhämtning (stress är en stor lustdödare) och hon kommer känna varma känslor när hon märker att du som man är mån om henne och gör sånt som är viktigt för henne. Små ansträngningar i vardagen som visar att du Uppskattar henne. Varma känslor väcker amorösa känslor.

Du gör ett stort misstaget om du tror att en kvinnas sexlust är frikopplad hennes känsloliv. Hon kan vara kåt men om hon tycker du är en knöl så kommer hon ändå inte ligga med dig. 

Lösningen är intimitet. inte bara fysisk utan även mental närvaro, intresse, uppskattning och respekt.

• Anonym (Lilly)
    Anonym (A.L.) skrev 2023-11-02 10:57:16 följande:

Kvinnor är för roliga ändå. Kravet är att vi män ska göra traditonella kvinnosysslor (vilket jag gör). Vi män däremot förväntas helt ansvara för de traditionella manliga sysslorna. Vem tror du rensar avlopp, renoverar, fixar saker som går sönder mm? Inte är det hon i alla fall. Nä för då gäller tydligen gamla könsroller.
     . 

Men hur många timmar om dagen renoverar du?
    Det där är samma gamla tjat. Mannen byter hjul på bilen två gånger om året och tror att det väger upp mot att diska, stöda, laga mat och övriga sysslor som görs varje dag.

Sen missar de hur mycket jobb kvinnan gör i det tysta som inte syns: sociala ansvaret för gemensamma vänner, har kontakt med äldre släktingar, har koll på barnens mående och stryker den där kinden när det är tufft, har koll på läxorna och barnens scheman, har koll när det är studiedagar, utflykter och kalas. Kanske inte rensar avlopp men rensar bland barnens kläder, säljer av gammalt på loppis och ser till att barnen har vantar och gummistövlar när hösten kommer och ser till att ha kontakt med andra barns föräldrar. Märker kläder med namn, löper presenter, kommer ihåg att svärmor fyller år.

• Anonym (?)
    Anonym (A.L.) skrev 2023-11-02 21:08:32 följande:

Precis så. Man kan inte prata fram kvinnans lust. Kvinnor funkar inte så..Människor funkar inte så.

Hur fan man än gör blir det fel. att prata är meningslöst och kan uppfatta som att man tjatar. Hur tänd blir en kvinna på en man som tjatar? Börja hushållsarbeta som en galning. Ja verkligen. Kvinnor brukar ju tända på städare liksom. Mej men skämt åsido. Plötsligt intensivt hushållsarbete skulle uppfattas som någon slags betalning för senare sex. Då blir det press.

Nä det är bara att gilla läget eller dra.

Jag har ofta sympati för män som skriver om att deras fru eller sambo inte vill ha sex med dem, men din respons här i tråden gör mig misstänksam. Du verkar inte vilja ta till dig folk säger i tråden och du vill inte svara på om din sambo uppgett någon anledning till att hon inte vill ha sex.
  • Anonym (Kvinna)

Jag säger de igen: när man slutat känna lust till killen så återkommer den inte med att prata om de. Inte heller genom att hjälpa till mer o avlasta. 

har haft såna killar som ska prata o tycka att jag söka hjälp men när jag väl lämnat o träffat ngn annan så återkommer sexlusten. För ngn annan

Svar på tråden Frigid sambo