• Anonym (A.L.)

Frigid sambo

Ännu en tråd om kvinnor som tappat lusten?

Min sambos sexlust har dött. Det har skett gradvis. Hon vill inte helt enkelt. de få gånger vi fått till det på sistone ligger hon där som en docka. Noll respons. Hon t.o.m. säger till mig att jag får sköta allt själv. Hur kul är det? Har tröttnat på detta. Känner mig som en äcklig gubbe. Vill hon inte ligg får det va. Känner mig också jävligt låg och nedstämd. Det tär på självkänslan.

Det finns ju en hel del trådar om detta. Tror att mycket av det som skrivits i dessa trådar är strunt. Man ska prata och bl.a. bl.a. bl.a. Men det går väl aldrig att prata fram sexlust? Det går inte att tjata fram sexlust heller. Det går inte att förändra någons känsloliv. Och ägna sig åt mer hushållsarbete? Sen när blir kvinnor till sig av städande män? Kom igen nu.

Jag har alltså inte mycket till övers för dessa krystade förklaringar. Jag tror förklaringen är enkel. Om en kvinna inte vill ha sex med en man så är hon inte sexuellt attraherad av denne man. Det kanske kan finnas undantag tex efter en förlossning eller under allvarlig depression etc. 

Jag har kommit till den smärtsamma insikten att jag antingen får acceptera detta eller lämna henne.

någon som har liknande erfarenheter/synpunkter/allmän input? 

• Svar på tråden Frigid sambo
  • Anonym (S)

Jag tror att TS har helt rätt. Detta går inte att fixa genom att prata, städa eller att gå i terapi. 

Det verkar vara ett inte helt ovanligt problem hos par med kvinnor runt 40 - 50 år så jag tror att det handlar om hormoner. De hormoner som ger kvinnan lust och sexuell attraktion minskar helt enkelt med stigande ålder (gäller säkert män också i viss utsträckning). Generellt alltså, det finns säkert undantag. 

Jag upplever själv minskad lust men det är en lättnad då min drift var för hög när jag var yngre.

• Anonym (aldrig en mebis)
    Anonym (Jaha) skrev 2023-11-02 09:32:58 följande:

Jag tänker ungefär så här : 
    Kvinnor vill ha bekräftelse av en man de ser upp till. Om en man säger till sin fru "Oj vad fint du gjort älskling" kommer hon att känna sig bekräftad OM hon ser upp till sin man. Annars kommer hon bara att känna sig likgiltig. 

Så ett uttryck av att "jag får göra allt jobb hemma, han hjälper inte till" är egentligen ett uttryck för att hon inte känner sig bekräftad och sedd. 

Nå det luriga här : Om kvinnan ser upp till sin man så kommer hon att känna sig bekräftad av hans romantiska intresse, tex om han säger "Oj så fint du gjort hemma, jag skippar paddeln ikväll och fixar barnvakt istället så går vi ut tillsammans" MEN om hon inte ser upp till sin man kommer hon bara att vara likgiltig eller bli ännu argare och kräva att han ska göra mer hemma.

Så det luriga är att om kvinnan inte ser upp till eller är attraherad av  sin man kommer det inte att göra någon som helst skillnad om mannen går in för att städa och göra allt hemma 24/7. 

Om mannen är tillräckligt attraktiv (i kvinnans ögon) kommer kvinnan öven att känna sig bekräftad och utvald av att han vill ha sex med henne, och låta sig förföras så länge han är någorlunda lyhörd. 

Så bottom line är att "hjälper inte till hemma" är ett utryck på att hon inte känner sig bekräftad och sedd, MEN det ör inte säkert att hennes man över huvud taget kan få henne att känna sig bekräftad och sedd, det funkar nämligen bara om hon ser upp till honom och känner attraktion. 

Knepigt... 

Som kvinna skulle jag säga att tricket för mannen är att bete sig så pass vettigt att kvinnan inte blir permanent pissed off en längre tid för att han inte gör sitt jobb för Familjen AB.

Många män försöker skärpa sig ca två år för sent, alltså när kvinnan redan är less på dem och har tänkt på separation i två år. Och från det är det inte många par som kommer tillbaka. Har läst flera exempel på exakt detta senaste dagarna, att totaltiden för en kvinna att lämna är ca 4 år.

Därför behöver han ta snacket om minskande/uteblivet sex så fort som möjligt.
  • Anonym (Lis)

Bearbeta eller älta är väl bra att göra med psykolog eller vänner. Men prata kommunicera måste du ju göra med din fru, du kan ju inte gå runt och bara gissa och fråga och prata med andra, det löser ju inget.

Att en man kan prata, kommunicera, diskutera tycker de flesta kvinnor jag känner om, däremot inte om han bara pratar om sig själv, ältar eller ska vara värst eller att det blir en monolog där man aldrig får ställa en följdfråga eller komma med input... Har man haft samma samtal 5 gånger och mannen fortfarande inte tagit åt sig av något tips eller testat att gjort nåt annorlunda så tröttnar man ju att höra på det.

Så prata med din fru nu. Annars tror jag många här i tråden kommer ledsna på att försöka hjälpa dig med tips och råd eftersom du ändå inte lyssnar och tar nåt till dig...

• Anonym (Frustrerad man)

Jag håller med TS.

Lust kan inte trollas fram med samtal eller tjänster eller konstgjord romantik. Men generellt krävs ju en harmonisk relation för att man ska ha lust till sex. Men har lusten försvunnit så är det så liksom. Ett vanligt tips är att avsätta tid, planera sexet och att man utmanar sig att komma igång. Jag tror att detta kan fungera en tid sen blir det slentrianmässigt.

Jag tror inte bristande attraktion alltid är förklaringen till minskad lust. Man kan tycka att partnern ser bra ut och ändå saknas lust.

Jag tror att det är vanligt att lusten försvinner i klimakteriet. 

I det fall mannen har större lust, vilket verkar vanligt, finns det inte så mycket att göra än att acceptera läget eller att söka sig en ny partner.

• Anonym (aldrig en mebis)
    Anonym (A.L.) skrev 2023-11-02 14:27:38 följande:
    Oj. Var hittar jag dessa kvinnor som snickrar och vill lyssna på sin mans känslor? Har aldrig sett röken av dessa. 
    Knappast vårt fel om du inte lyckas hitta händiga kvinnor. De jag känner är ingenjörer.

Jag känner flera fantastiska och praktiskt lagda sådana, som inte bara renoverar invändigt utan t.ex. sätter ny ventilation i sin fasad, gjuter plintar och snickrar staket, byter brädfasad, gräver nytt köksland och bygger växthus. Och det var bara årets aktiviteter.

Känner även en arkeolog som leker med motorsåg.

Har en gammal klasskompis som är busschaufför och bilkårist och nog kan hon meka en del, men jag håller helt med om att det är mycket ovanligt med mekande kvinnor. Har sett ett par tjejer på Bilprovningen här men det är väl det.
  • Anonym (Kvinna)

Orkar inte läsa hela tråden 
    När jag har hamnat i den situationen som TS sambo så är det kört. Finns inget han kan göra eller prata om som skulle fånig att tända på honom igen. Ser jag att han anstränger sig o dammsuger så vet man att det är för att han ska få knulla så det blir oxå avtändande.
    Så tyvärr TS, lämna relationen är mitt råd.

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Kvinna) skrev 2023-11-02 20:50:32 följande:

När jag har hamnat i den situationen som TS sambo så är det kört. Finns inget han kan göra eller prata om som skulle fånig att tända på honom igen. Ser jag att han anstränger sig o dammsuger så vet man att det är för att han ska få knulla så det blir oxå avtändande.

Fånig = få mig
  • Anonym (A.L.)
    Anonym (Kvinna) skrev 2023-11-02 20:50:32 följande:

Precis så. Man kan inte prata fram kvinnans lust. Kvinnor funkar inte så..Människor funkar inte så.

Hur fan man än gör blir det fel. att prata är meningslöst och kan uppfatta som att man tjatar. Hur tänd blir en kvinna på en man som tjatar? Börja hushållsarbeta som en galning. Ja verkligen. Kvinnor brukar ju tända på städare liksom. Mej men skämt åsido. Plötsligt intensivt hushållsarbete skulle uppfattas som någon slags betalning för senare sex. Då blir det press.

Nä det är bara att gilla läget eller dra.

• Anonym (Lis)
    Anonym (A.L.) skrev 2023-11-02 21:08:32 följande:

Precis så. Man kan inte prata fram kvinnans lust. Kvinnor funkar inte så..Människor funkar inte så.

Hur fan man än gör blir det fel. att prata är meningslöst och kan uppfatta som att man tjatar. Hur tänd blir en kvinna på en man som tjatar? Börja hushållsarbeta som en galning. Ja verkligen. Kvinnor brukar ju tända på städare liksom. Mej men skämt åsido. Plötsligt intensivt hushållsarbete skulle uppfattas som någon slags betalning för senare sex. Då blir det press.

Nä det är bara att gilla läget eller dra.

Eller så tar du till dig av alla tips du fått. Det är upp till dig.
    Nej du ska inte tjata på din fru eller agera slav.
    Läs vad många skriver: kommunikation och se över arbetsfördelningen hemma är två tips som man kan komma långt med.

Eller så skiter du i alla konstruktiva lösningar och drar.
  • Anonym (A)

Jag är en 30 åring kvinna som tröttnat på sex i min relation. Min sambo försöker flera gånger i Veckan och  då Brukar vi ha sex, men jag känner absolut ingen lust under akten. Kanske att det kommer i slutet för oftast kommer jag konstigt nog. Men det är tråkigt. Jag tror det är trötthet för min del. Och att det kommer vända. Jag försöker visa honom kärlek på andra sätt just nu för jag förstår att det gör honom osäker. 

har märkt att jag blir mer tänd på honom när han är lite off mot mig. Typ inte ger jättemycket uppmärksamhet. Det är som om jag får chans att lägga märke till honom då. 

Svar på tråden Frigid sambo