• Anonym (Mormor)

    FY FAN FÖR SOC!!

    Lång historia kort....

    Min dotter blev vräkt och hon + hennes två barn fick flytta hem till mig, men efter nästan exakt 2 månader lessnade jag på hennes  beteende och slängde ut henne och tyvärr följde ju hennes barn med.

    Hennes äldsta flytta hem till sin pappa och hennes minsta flytta hem till mig.

    Exakt efter 2 månader hos mig flyttar lillen till ett familjhem och jag blir så ledsen.

    Varför kunde han inte få vara hos mig, först flytta från sin mamma, sedan flytta från mig, jag skakar bara på huvet.

    Men de jag vill komma till är en fråga...

    Kan man sätta ditt soc för hot?
    Dom hota min dotter med att säga, godkänner du inte familjehem så ansöker vi om en lvu placering.

    Det är ju inte så att min dotter är missbrukare, hon har bara blivit vräkt och inte gjort de soc vill att hon ska göra.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-10-25 22:05
    Hej, alla som har svarat på mitt inlägg...
    Jag har liksom inte varit hemma och kunnat svarat och NEJ, INGET TROLL TRÅD.

    Jag kanske uttryckte mig totalt fel i rubriken, men känner så, kände så...

    Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om detta...

    Allt började med att jag å min dotter hade inte haft kontakt på nästan 2 månader och från ingenstans så ringer hon mig, jätte lessen och säger att hon blivit vräkt och hon och hennes två barn flyttar hem till mig. Hon hade inte betalat hyror och inte bett mig om hjälp å jag är ingen tankeläsare.
    När två månader har gått och hon inget har gjort och "glömde" bort sina barn speciellt den lille och jag tog typ hand om barnen, så fick jag nog och slängde ut henne och TYVÄRR så åkte ju barnen med på de snöret.
    Hon hade även chansen att få tillbaka sin lägenhet där hon säger att hon kände sig trygg och gjorde inget åt saken.
    Barnen har olika pappor och den äldsta flyttade till sin pappa och den lille fick följa med sin far till farfar och bo där lite mera än en vecka och sedan kom han hem till mig.
    Lille mannen skulle bara bo hos mig en kort tag, men blev exakt två månader och sedan flytta han till familjehemmet.
    Lille mannens pappa vägrar lämna min dotter, så han väljer min dotter för sin son, dessutom så har han en dotter som han typ struntar i som bor hemma hos sin farmor.

    Det jag tror soc vill att min dotter ska göra är att skriva in sig till af som hon vägrat att göra, men gjorde det igår.
    Hon ska söka jobb och bostad själv innan soc kan ställa upp och hjälpa henne, hon har inte velat nånting.
    Pappan till lille mannen har stor fin fyra neråt i landet som ingen bor i, men som hans mamma betalar.

    Alltså pappan till lille mannen väljer att dansa efter min dotter istället för att dra hemåt till värme osv, nu bor dom i tält eller garage, källargångar, vindsvåning.

    Vet inte mera vad jag ska skriva...Varför lille man inte fick stanna hos mig kan ha med att jag å min dotters kontakt ej va så bra, men jag hoppas lille man får det kanoners där han befinner sig nu.

    Jag har funnits där för lille man så gott det går och jag kommer alltid finnas där för han.

    Vill ni veta mera så fråga på.

    Förlåt att jag inte svarat på hela dagen, men har jobbat och handlat och umgåtts med min mor.

  • Svar på tråden FY FAN FÖR SOC!!
  • felicityporter
    Sunflora skrev 2023-10-27 01:16:40 följande:
    Motsätter sig föräldrarna brukar socialen lyssna på dem. 
    Inte i mitt fall, hon körde sitt egna race. Eftersom socialsekreterare har för mycket makt och frihet att göra som de vill utan vidareä översyn, tyvärr... Det SKA inte gå till så, men i praktiken kan det dessvärre göra det.
  • felicityporter

    *vidare, ursäkta eventuella språkfel då min mobil dessvärre gått sönder och jag skriver nu på en gammal samsung vars tangentbord jag inte vant mig vid ännu.

  • Anonym (S)
    felicityporter skrev 2023-10-27 01:13:56 följande:

    Som sagt min mamma och pappa är absolutister, min mamma drar det till och med så långt som att inte ens dricka kaffe. Min storebror arbetar själv på soc men på ekonomiskt bistånd och hans sambo är chef på ett företag som levererar mat åt reatauranger som O'Learys. De gjorde ingen som helst utredning av deras lämplighet, trots att de bad om det. Barnen placerades hos kompletta främlingar i en främmande kommun. Jag bara berättar hur det kan gå till... Har inte velat tala om det innan men det behövs uppenbarligen eftersom tilltron till socialen är för stor i Sverige. Tyvärr...


    Socialtjänsten ska enligt socialtjänsten göra en bedömning om barnet ska släktingplaceras men beaktan av barnets bästa kommer i första rummet.
    Om de redan i första bedömningen kommer fram till att det är olämpligt görs ju ingen vidare utredning om lämplighet att vara familjehem. Så att dina föräldrar och andra släktingar är fantastiska spelade kanske ingen roll utan olämpligheten kan ha legat i relationen er emellan, att de exempelvis skulle hamna i en lojalitetskonflikt eller något liknande skäl.
  • felicityporter
    Anonym (S) skrev 2023-10-27 02:11:32 följande:
    Socialtjänsten ska enligt socialtjänsten göra en bedömning om barnet ska släktingplaceras men beaktan av barnets bästa kommer i första rummet.
    Om de redan i första bedömningen kommer fram till att det är olämpligt görs ju ingen vidare utredning om lämplighet att vara familjehem. Så att dina föräldrar och andra släktingar är fantastiska spelade kanske ingen roll utan olämpligheten kan ha legat i relationen er emellan, att de exempelvis skulle hamna i en lojalitetskonflikt eller något liknande skäl.
    Ok, tro det om det får dig att sova bättre om nätterna, jag kan ju inte övertyga dig om att socialtjänsten har fel och brister, självklart.
  • Anonym (S)
    felicityporter skrev 2023-10-27 02:17:18 följande:
    Ok, tro det om det får dig att sova bättre om nätterna, jag kan ju inte övertyga dig om att socialtjänsten har fel och brister, självklart.
    Nu misstolkade du nog mig.
    Jag misstror inte din upplevelse över huvudtaget. 
    Jag enbart förklarar.
    Socialtjänsten gör ingen utredning om de kommer fram att släktingplacering är olämplig redan i första bedömningen.
    Bedömning är inte samma som utredning.
  • felicityporter
    Anonym (S) skrev 2023-10-27 02:47:07 följande:
    Nu misstolkade du nog mig.
    Jag misstror inte din upplevelse över huvudtaget. 
    Jag enbart förklarar.
    Socialtjänsten gör ingen utredning om de kommer fram att släktingplacering är olämplig redan i första bedömningen.
    Bedömning är inte samma som utredning.
    Det låter som du legitimerar deras agerande genom att det skulle ligga någon slags s.k. lojalitetskonflikt i barnens placering och därför anser att soc agerat helt korrekt. Jag opponerar mig självklart mot detta. Men jag förstår samtidigt att vanliga människor varken vågar eller vill tro att detta kan hända och säger därför inget mer.
    Det är tragiskt i vilket fall som helst och de största förlorarna är givetvis barnen.
  • Anonym (S)
    felicityporter skrev 2023-10-27 03:26:52 följande:
    Det låter som du legitimerar deras agerande genom att det skulle ligga någon slags s.k. lojalitetskonflikt i barnens placering och därför anser att soc agerat helt korrekt. Jag opponerar mig självklart mot detta. Men jag förstår samtidigt att vanliga människor varken vågar eller vill tro att detta kan hända och säger därför inget mer.
    Det är tragiskt i vilket fall som helst och de största förlorarna är givetvis barnen.
    Det kan vara ett skäl till varför släktingplaceringar inte är lämpliga, ja. Det är för mig en neutral åsikt.
    Alla släktingar ÄR ju inte lämpliga, om de exempelvis sätter en vuxens behov före barnens bästa (tex låter en förövare träffa sina barn).

    Om soc baserade sin bedömning kring en lojalitetskonflikt i ert fall vet jag ju inget om. Jag förklarade enbart varför dina släktingar inte kunde få en utredning om socialtjänsten redan i första bedömningen ansett dem som olämpliga.

    Jag misstror som sagt inte din upplevelse överhuvudtaget.
  • Anonym (Xyz)
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-26 17:27:30 följande:
    FY FAN FÖR SOC!!

    Din mor är alltså i livet, och du är mormor? Och du nämner inget om dotterns pappa. Jag tolkar det som att alla kvinnor i din familj får barn alldeles för tidigt och under röriga förhållanden? Kanske har lillpojken det bäst i fosterhemmet ändå... Hoppas att han fått komma till ett par mogna människor med stabilt äktenskap.


    Vilken märklig kommentar. Min kollegas pappa gick bort nyligen, 93 år gammal. Kollegan är 58 och har två barn som båda har familjer. Kärnfamiljer i alla generationer.
  • Sunflora
    felicityporter skrev 2023-10-27 01:24:41 följande:
    Inte i mitt fall, hon körde sitt egna race. Eftersom socialsekreterare har för mycket makt och frihet att göra som de vill utan vidareä översyn, tyvärr... Det SKA inte gå till så, men i praktiken kan det dessvärre göra det.
    Det finns garanterat ett skäl till varför de gjorde så. Socialen är inte onda häxor som kidnappar barn för att jävlas. I första hand ska barnet placeras hos anhöriga det står i socialtjänstlagen det är först om släktingarna är olämpliga eller inte vill som barnen placeras hos främlingar. 
  • Sunflora
    Anonym (S) skrev 2023-10-27 03:46:25 följande:
    Det kan vara ett skäl till varför släktingplaceringar inte är lämpliga, ja. Det är för mig en neutral åsikt.
    Alla släktingar ÄR ju inte lämpliga, om de exempelvis sätter en vuxens behov före barnens bästa (tex låter en förövare träffa sina barn).

    Om soc baserade sin bedömning kring en lojalitetskonflikt i ert fall vet jag ju inget om. Jag förklarade enbart varför dina släktingar inte kunde få en utredning om socialtjänsten redan i första bedömningen ansett dem som olämpliga.

    Jag misstror som sagt inte din upplevelse överhuvudtaget.
    Det är svårt att bli av med umgängesrätten, familjehemmet ska underlätta kontakten mellan barnet och de biologiska föräldrarna annars riskerar de att bli av med uppdraget. Vi måste alltså låta barnen träffa sina förövare, socialen ska också jobba för återförening. Det var därför jag slutade som familjehem. Att tvinga ett barn som gör allt för att komma därifrån att träffa sin våldtäktsman regelbundet är fruktansvärt. Ingen skulle någonsin utsätta en vuxen person för något sådant men barn har inga sådana rättigheter. 
Svar på tråden FY FAN FÖR SOC!!