• felicityporter

FY FAN FÖR SOC!!

Jag beklagar verkligen! Är själv i liknande sits och det är ett helvete. Jag och min ex-make blev också hotade med att vi var tvungna att godkänna familjehem och att barnen annars skulle bli LVU-placerade och eftersom vi inte godkände deg blev det så. "Utredningen" är en sagobok som är fylld med gissningar och antaganden som skrevs på två dagar utan att soc ens kände oss. Det är svårt att motbevisa någon som har mest makt av alla i samhället och dessutom inte ens behöver bevismaterial för att säga att något är sant som aldrig ens hände.

• felicityporter
    Anonym (Mormor) skrev 2023-10-26 18:22:19 följande:
    Lille man bodde bara hos mig för att få tak över huvudet å mat i magen typ...
    Dom har inte gjort nån utredning på mig....

Jag ser det som ett hot, men, men så kanske inte är fallet, men ändå.
    Jag bad soc i första hand om en placering hos mina föräldrar eller pappans mamma, eller hos min storebror och hans sambo, de gjorde inte ens en utredning om deras lämplighet där heller utan hade redan ett lesbiskt par (totala främlingar som inte ens bor i samma kommun!) som stått i kö två år för just "två små barn". Det känns verkligen inte etiskt någonstans om du frågar mig, det ska inte gå till så enligt regelverket men eftersom socialsekreterarens ord är lag och hon är Gud fungerar det så i praktiken.
  • felicityporter

Min egen bror arbetar numera på soc själv, dock på avdelningen ekonomiskt bistånd. Min brors sambo är chef på något företag som tillverkar mat för restauranger, bl a O'Learys, så min familj är på intet vis skum på något sätt.

• felicityporter
    Sunflora skrev 2023-10-27 00:58:41 följande:
    Du bad inte om att få en utredning, man måste öppna munnen och berätta vad man vill socialen kan inte läsa tankar. Barn laveras bara hos främlingar om ingen i familjen kan ta barnen eller om släktingarna bedöms som olämpliga. 
    Min familj bad om en utredning men fick inte det. Det går med andra ord inte alltid rätt till om man har oturen att få en häxa till socialsekreterare.
  • felicityporter

Som sagt min mamma och pappa är absolutister, min mamma drar det till och med så långt som att inte ens dricka kaffe. Min storebror arbetar själv på soc men på ekonomiskt bistånd och hans sambo är chef på ett företag som levererar mat åt reatauranger som O'Learys. De gjorde ingen som helst utredning av deras lämplighet, trots att de bad om det. Barnen placerades hos kompletta främlingar i en främmande kommun. Jag bara berättar hur det kan gå till... Har inte velat tala om det innan men det behövs uppenbarligen eftersom tilltron till socialen är för stor i Sverige. Tyvärr...

• felicityporter
    Sunflora skrev 2023-10-27 01:16:40 följande:
    Motsätter sig föräldrarna brukar socialen lyssna på dem. 
    Inte i mitt fall, hon körde sitt egna race. Eftersom socialsekreterare har för mycket makt och frihet att göra som de vill utan vidareä översyn, tyvärr... Det SKA inte gå till så, men i praktiken kan det dessvärre göra det.
  • felicityporter

*vidare, ursäkta eventuella språkfel då min mobil dessvärre gått sönder och jag skriver nu på en gammal samsung vars tangentbord jag inte vant mig vid ännu.

• felicityporter
    Anonym (S) skrev 2023-10-27 02:11:32 följande:
    Socialtjänsten ska enligt socialtjänsten göra en bedömning om barnet ska släktingplaceras men beaktan av barnets bästa kommer i första rummet.
    Om de redan i första bedömningen kommer fram till att det är olämpligt görs ju ingen vidare utredning om lämplighet att vara familjehem. Så att dina föräldrar och andra släktingar är fantastiska spelade kanske ingen roll utan olämpligheten kan ha legat i relationen er emellan, att de exempelvis skulle hamna i en lojalitetskonflikt eller något liknande skäl.
    Ok, tro det om det får dig att sova bättre om nätterna, jag kan ju inte övertyga dig om att socialtjänsten har fel och brister, självklart.
  • felicityporter
    Anonym (S) skrev 2023-10-27 02:47:07 följande:
    Nu misstolkade du nog mig.
    Jag misstror inte din upplevelse över huvudtaget. 
    Jag enbart förklarar.
    Socialtjänsten gör ingen utredning om de kommer fram att släktingplacering är olämplig redan i första bedömningen.
    Bedömning är inte samma som utredning.
    Det låter som du legitimerar deras agerande genom att det skulle ligga någon slags s.k. lojalitetskonflikt i barnens placering och därför anser att soc agerat helt korrekt. Jag opponerar mig självklart mot detta. Men jag förstår samtidigt att vanliga människor varken vågar eller vill tro att detta kan hända och säger därför inget mer.
    Det är tragiskt i vilket fall som helst och de största förlorarna är givetvis barnen.
Svar på tråden FY FAN FÖR SOC!!