• Anonym (Äktenskapsförord)

Har ni äktenskapsförord?

Vi har börjat diskutera äktenskap och jag funderar på våra olika ekonomiska situationer.

Är det någon som har äktenskapsförord och kan beskriva hur ni tänkt och gjort?

• Svar på tråden Har ni äktenskapsförord?
  • Anonym (Ja)

Självklart. Allt som man hade med sig in i boet är enskild egendom. Arv och allt som kommer därav är enskild egendom. Samägt hus 50/50 så inga konstigheter där. Personliga skulder får man själv ansvara för.

• Anonym (Ja)

Och personliga bankkonton, fonder etc är enskild egendom.

• Anonym (H)

Alla arv är enskild egendom. Ingenting annat.

Anonym (Ja) skrev 2023-10-08 14:34:14 följande:

Och personliga bankkonton, fonder etc är enskild egendom.

Skriver man ned saldo på t ex personligt konto vid äktenskapsförordet eller gäller det även framtida pengar som sparas ned på kontot?
  • Anonym (Nej)

Nej, vi har inget äktenskapsförord. Han ville at vi skulle skriva ett då jag hade ärvt flera fastigheter men jag tyckte det var onödigt. 

• Tecum

Ja. Jag hade en större fastighet med i boet som enskild egendom, Nu är den överlåten men likviden är fortfarande min enskilda egendom. Vårt boende äger vi 50/50.

Alla borde ha äktenskapsförord, då skulle många konflikter undvikas.

• Anonym (Jennifer)

Delar av nuvarande fastigheten är enskild egendom. Detta för att det är pengar som var enskild egendom, ett förskott på arv....
    För att reglera detta har vi skrivit äktenskapsförord under äktenskapet.

Jag har varit väldigt tydlig med att vi behöver diskutera saken med familjejurist innan husköp och efter en stor gåva, så att båda parterna förstår förutsättningarna.

• Anonym (Ja)
    Anonym (Äktenskapsförord) skrev 2023-10-08 14:49:44 följande:
    Skriver man ned saldo på t ex personligt konto vid äktenskapsförordet eller gäller det även framtida pengar som sparas ned på kontot?
    Det behövs inte eftersom det gäller precis alla konton personen någonsin haft och någonsin kommer att få som ingår. Man skriver alltså inte ner någon summa eller kontonummer, det uttrycks istället som något i stil med "bankmedel" eller helt enkelt bankkonton. Juristen ni anlitar kommer att veta exakt hur man skriver.

Sedan väljer man så klart själv om man vill ha gemensamma konton där båda står som kontohavare, sådana konton kommer att delas 50/50 i så fall, men det är långt från alla som har så.
    Anonym (Nej) skrev 2023-10-08 14:51:55 följande:

Nej, vi har inget äktenskapsförord. Han ville at vi skulle skriva ett då jag hade ärvt flera fastigheter men jag tyckte det var onödigt. 

Tack för att du delar med dig.

Hur tänkte du som hade ärvt så mycket? Tänkte du att ni inte kommer skilja er eller om ni gör det så vill du att han ska ha hälften?
Svar på tråden Har ni äktenskapsförord?