Har ni äktenskapsförord?
Vi har börjat diskutera äktenskap och jag funderar på våra olika ekonomiska situationer.
Är det någon som har äktenskapsförord och kan beskriva hur ni tänkt och gjort?
Vi har börjat diskutera äktenskap och jag funderar på våra olika ekonomiska situationer.
Är det någon som har äktenskapsförord och kan beskriva hur ni tänkt och gjort?
Självklart. Allt som man hade med sig in i boet är enskild egendom. Arv och allt som kommer därav är enskild egendom. Samägt hus 50/50 så inga konstigheter där. Personliga skulder får man själv ansvara för.
Och personliga bankkonton, fonder etc är enskild egendom.
Alla arv är enskild egendom. Ingenting annat.
Och personliga bankkonton, fonder etc är enskild egendom.
Nej, vi har inget äktenskapsförord. Han ville at vi skulle skriva ett då jag hade ärvt flera fastigheter men jag tyckte det var onödigt.
Ja. Jag hade en större fastighet med i boet som enskild egendom, Nu är den överlåten men likviden är fortfarande min enskilda egendom. Vårt boende äger vi 50/50.
Alla borde ha äktenskapsförord, då skulle många konflikter undvikas.
Delar av nuvarande fastigheten är enskild egendom. Detta för att det är pengar som var enskild egendom, ett förskott på arv....
För att reglera detta har vi skrivit äktenskapsförord under äktenskapet.
Jag har varit väldigt tydlig med att vi behöver diskutera saken med familjejurist innan husköp och efter en stor gåva, så att båda parterna förstår förutsättningarna.
Nej, vi har inget äktenskapsförord. Han ville at vi skulle skriva ett då jag hade ärvt flera fastigheter men jag tyckte det var onödigt.
Nej.