• Tecum

Har ni äktenskapsförord?

Ja. Jag hade en större fastighet med i boet som enskild egendom, Nu är den överlåten men likviden är fortfarande min enskilda egendom. Vårt boende äger vi 50/50.

Alla borde ha äktenskapsförord, då skulle många konflikter undvikas.

• Tecum
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-10-08 16:27:19 följande:
    Min man och jag tycker att det känns bra att ha gemensam ekonom, vi jobbar för hela familjens bästa på alla sätt, även ekonomiskt. 
    Det finns ingen motsättning mellan att ha äktenskapsförord och jobba för familjens bästa rent ekonomiskt. Var och en bestämmer över sina tillgångar och kan använda dem till gemensamma saker. Det är först när det blir separation som äktenskapsförordet sätter gränserna.
  • Tecum
    Mimosa86 skrev 2023-10-08 16:59:52 följande:

Nej.

Mitt är ditt och ditt är mitt. Vi är en enhet. Skiljer vi oss delar vi lika. Vi kommer båda ärva tillgångar men resonerar VI och inte jag och du. Kanske inte rätt den dagen vi skiljer oss men skulle den dag ske så vill jag ändå att vi båda går jämlika ur relationen- och förblir vänner för att hedra alla bra år och våra fina barn.

Har en vän som i princip gav huset till sin exfru då hon inte hade råd att köpa ut honom. Av respekt och för barnens skull. Tycker det finns något väldigt fint i det resonemanget att man ändå vill varandras bästa.

Om man vill varandras bästa går det att ordna lika bra om man har äktenskapsförord. I synnerhet om man har barn ihop är det för mig självklart att man också sörjer för deras mamma vid en separation.

Men i fallet med hemmafrun och gården kunde det gått helt på tok utan äktenskapsförord. Det kunde lika gärna varit hon som hittade en annan, krävde ut sin del och tvingade fram en försäljning av en släktgård.

Alltid bättre med äktenskapsförord, i synnerhet om man inte har barn.
  • Tecum
    Anonym (Har haft) skrev 2023-10-08 18:22:27 följande:
    Men käre värld. Varför skulle du få pengar som din svärfar/dina svärföräldrar slitit ihop under sin livstid - och det dessutom EFTER att du beslutat dig för att deras son inte duger åt dig längre..?

Jag anser tvärtom, att om man har normal anständighetskänsla så begär man inte ut sådana pengar, ens om man enligt lag skulle kunna begära ut dem (alltså om det inte finns förord). Det man har moralisk rätt att begära ut är - enligt mig - endast pengar som mannen tjänat ihop under äktenskapstiden (eventuella samboår ingår också). För då kan man ju tänka att det är en ersättning för att man var hemma med barnen, skötte hushållet och allt småkram i vardagen så att han kunde göra karriär och tjäna alla dessa pengar, medan man själv avstod från en karriär.

Men svärföräldrarnas pengar - hur motiverar man det..? Spöke
    Tack, äntligen någon som tänker som jag! Fattar inte dessa giriga människor som till varje pris vill ha pengar som kommer från HANS släkt och hon inte haft minsta del i att anskaffa. Jag skulle aldrig ta emot pengar som min fru ärvt eller haft med i boet om det blir skilsmässa.

Sen är det en självklarhet att kompensera för den tid hon ev varit hemmafru eller avstått lön för at tta hand om barnen.
Svar på tråden Har ni äktenskapsförord?