Anonym (Har haft) skrev 2023-10-08 18:22:27 följande:
Men käre värld. Varför skulle du få pengar som din svärfar/dina svärföräldrar slitit ihop under sin livstid - och det dessutom EFTER att du beslutat dig för att deras son inte duger åt dig längre..?
Jag anser tvärtom,
att om man har normal anständighetskänsla så begär man inte ut sådana pengar, ens om man enligt lag skulle kunna begära ut dem (alltså om det inte finns förord). Det man har moralisk rätt att begära ut är - enligt mig - endast pengar som mannen tjänat ihop under äktenskapstiden (eventuella samboår ingår också). För då kan man ju tänka att det är en ersättning för att man var hemma med barnen, skötte hushållet och allt småkram i vardagen så att han kunde göra karriär och tjäna alla dessa pengar, medan man själv avstod från en karriär.
Men svärföräldrarnas pengar - hur motiverar man det..?
Tack, äntligen någon som tänker som jag! Fattar inte dessa giriga människor som till varje pris vill ha pengar som kommer från HANS släkt och hon inte haft minsta del i att anskaffa. Jag skulle aldrig ta emot pengar som min fru ärvt eller haft med i boet om det blir skilsmässa.
Sen är det en självklarhet att kompensera för den tid hon ev varit hemmafru eller avstått lön för at tta hand om barnen.