Inlägg från: Anonym (Ja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ja)

Har ni äktenskapsförord?

Självklart. Allt som man hade med sig in i boet är enskild egendom. Arv och allt som kommer därav är enskild egendom. Samägt hus 50/50 så inga konstigheter där. Personliga skulder får man själv ansvara för.

• Anonym (Ja)

Och personliga bankkonton, fonder etc är enskild egendom.

• Anonym (Ja)
    Anonym (Äktenskapsförord) skrev 2023-10-08 14:49:44 följande:
    Skriver man ned saldo på t ex personligt konto vid äktenskapsförordet eller gäller det även framtida pengar som sparas ned på kontot?
    Det behövs inte eftersom det gäller precis alla konton personen någonsin haft och någonsin kommer att få som ingår. Man skriver alltså inte ner någon summa eller kontonummer, det uttrycks istället som något i stil med "bankmedel" eller helt enkelt bankkonton. Juristen ni anlitar kommer att veta exakt hur man skriver.

Sedan väljer man så klart själv om man vill ha gemensamma konton där båda står som kontohavare, sådana konton kommer att delas 50/50 i så fall, men det är långt från alla som har så.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Äktenskapsförord) skrev 2023-10-08 15:57:22 följande:
    Jag fastnar också på det här med familjekänslan. Det är en svår balansgång.

Nu har jag mer pengar men min sambo kommer att ärva pengar inom några år. Arvet kommer dock att bli enskild egendom och det är det som jag har svårt för.

Min ena tanke säger att skriva äktenskapsförord och påminner mig att det kommer endast att användas om vi skiljer oss åt.
    För oss har familjekänslan inte varit ett problem iaf trots väldigt separata ekonomier. Jag tror att det kan bli ett problem om man tror att det blir det. Om relationen skadas av det så kanske den inte är så rätt trots allt.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Äktenskapsförord) skrev 2023-10-08 15:57:22 följande:
    Jag fastnar också på det här med familjekänslan. Det är en svår balansgång.

Nu har jag mer pengar men min sambo kommer att ärva pengar inom några år. Arvet kommer dock att bli enskild egendom och det är det som jag har svårt för.

Min ena tanke säger att skriva äktenskapsförord och påminner mig att det kommer endast att användas om vi skiljer oss åt.
    Vill också lägga till att det här är tankar som du själv kanske måste jobba på. Det är ju trots allt inte din sambos "fel" att han kommer att ärva pengar och varför skulle du ha en del av hans släkts samlade förmögenhet...? Nej, om var och en sköter sina pengar så blir det lugnast så, förutom det gemensamma då.
  • Anonym (Ja)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-10-08 16:27:19 följande:
    Min man och jag tycker att det känns bra att ha gemensam ekonom, vi jobbar för hela familjens bästa på alla sätt, även ekonomiskt. 
    Det låter fint :) Som sagt, det handlar nog en hel del om inställning. Om det känns som en naturlig sak eller om det upplevs som ett problem.
Svar på tråden Har ni äktenskapsförord?