• AndreaBD

Hur skulle ni bemöta barn som har med sig extrema åsikter hemifrån?

Jag tycker alltid att det är knepigt. Det vanliga nuförtida, som jag har stött på många gånger, är skolungdomar med muslimsk bakgrund som har ett problem med filmer/serier som man tittar på i skolan. Och det gäller inte bara när det är sexualkunskap. Senast var det en helt vanlig ungdomsserie i tyska-undervisningen (som ligger på sli, lärarnas officiella plattform). Framför allt en pojke i årskurs 7 får spader regelbundet. Senast påstod han: De är nakna! De har sex!   Nej, de var inte nakna, och de hade inte sex. Jag sa till honom att det måste finnas i hans huvud....vi andra har ju inte sett något sånt. 

Ett problem som jag ser med det här är att de gör andra elever osäkra. Dvs. främst andra med muslimsk bakgrund som börjar fundera om de borde se på det här. Och de spinner vidare på detta, och i värsta fall har man rena konspirationsteorier till slut. Och det är inte bara två människor i sovrummet (det var det i det här fallet, utan nakenhet och sex), i andra filmer skojas det kanske om religion  - "life of Brian" KAN man inte visa för elever numera. 

Som lärare ska man främja demokratin, men jag blir ibland lite orolig att många elever - och framför allt deras föräldrar - inte står bakom detta?

• Svar på tråden Hur skulle ni bemöta barn som har med sig extrema åsikter hemifrån?
  • AndreaBD
    Embla twopointoh skrev 2023-10-02 18:14:17 följande:
    Tänk också på att i alla fall en del av dessa föräldrar med "extrema" åsikter inte har något emot sexualundervisning som går ut på det rent biologiska, utan att en del undervisningsmaterial i princip uppmanar 13-åringar att experimentera, ha massa sex, och så vidare (så länge man har kondom är allt okej, typ). Precis som mycket annat i undervisningen beror det i hög grad på läraren exakt vad som lärs ut och/eller hur det lärs ut, vissa lärare är bra, andra är sämre.
    VAR har du sett det? Jag har inte sett det! Jag har inte sett undervisningsmaterial som uppmanar 13-åringar till sånt. 
  • Anonym (Fd kristen)
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-02 16:28:56 följande:
    Muslimska flickor har dock ofta blivit befriade från sexualundervisningen, eller alternativt att man från skolans sida inte låtsats märka att de inte är närvarande på de lektionerna. Men det intressanta är, att när det någon gång har varit djupt troende kristna från Sverige, typ frireligiösa, eller något annat europeiskt land, t.ex. katoliker från Syderuopa, som har velat få sina döttrar befriade från sexualkunskapen - så har det ansetts helt omöjligt. 
    Det där stämmer inte. Jag är från en frikyrklig familj (pingskyrkan) och uppväxt på en ort där pingströrelsen och missionskyrkan var stora. Bara i min klass var vi tre barn som inte deltog i sexualundervisningen för att våra föräldrar inte tillät det. Jag tror inte någon på skolan brydde sig om det. Ingen pratade med oss om det i alla fall. 
    Min upplevelse är att detta problem uppmärksammades först när det kom muslimska barn som inte fick delta i undervisningen. Innan dess brydde sig ingen.

Jag är glad att jag lyckades ta mig bort från religionen trots att ingen brydde sig om hur hårt hållen jag var hemma. Tyvärr är de flesta av mina dåvarande vänner kvar i pingströrelsen. Har ingen kontakt alls med dem längre eftersom jag ansågs försöka locka bort den från den sanna vägen.
  • Linnie
    Anonym (Fd kristen) skrev 2023-10-02 18:40:58 följande:
    Det där stämmer inte. Jag är från en frikyrklig familj (pingskyrkan) och uppväxt på en ort där pingströrelsen och missionskyrkan var stora. Bara i min klass var vi tre barn som inte deltog i sexualundervisningen för att våra föräldrar inte tillät det. Jag tror inte någon på skolan brydde sig om det. Ingen pratade med oss om det i alla fall. 
    Min upplevelse är att detta problem uppmärksammades först när det kom muslimska barn som inte fick delta i undervisningen. Innan dess brydde sig ingen.

Jag är glad att jag lyckades ta mig bort från religionen trots att ingen brydde sig om hur hårt hållen jag var hemma. Tyvärr är de flesta av mina dåvarande vänner kvar i pingströrelsen. Har ingen kontakt alls med dem längre eftersom jag ansågs försöka locka bort den från den sanna vägen.
    Mycket starkt av dej att ha brutit dej loss från religiöst förtryck. Heja dej! Förstår att det inte har varit enkelt att bryta med ditt tidigare liv-trots hårt och elakt förtryck.
    Hoppas att du nu kan leva ditt liv som du önskar. 
     Långt ifrån alla vågar eller kan bryta sej loss från misshandel och/eller förtryck.
    Du är en förebild♡
    All lycka!
    ........

I ett perfekt samhälle hade man hjälpt alla som blir förtryckta av föräldrar eller av de negativa delarna av en kultur och straffat förtryckarna. 
    Andra brott ger straff trots att brottsoffret i många fall endast blir utsatt för en stöld (ska givetvis inte förringas), medan auktoritära föräldrar/partners eller kulturella "förebilder" kan sabba livet för offret, varje dag. Igen och igen och igen. Helt utan straff.

Som lärare till en elev som håller på som den i ts hade jag sagt att eleven ska sluta larva sej! Inte förstora upp det men fått honom att förstå att han ska sluta fjanta sej och ge fan I att förstöra lektionen.
    Bra sagt att det faktiskt enbart är i hans huvud "sexet" sker, AndreaBD, för så var det ju! Kanske tidiga tecken på vanföreställningar?
    Hade verkligen andra elever med troende muslimsk bakgrund påverkats av en persons fjantiga kommentarer i långa loppet hade man fått ta tag i det på djupet.
    Men.. jag har ingen kunskap/erfarenhet från skolvärlden annat än som elev.
  • Embla twopointoh
    AndreaBD skrev 2023-10-02 18:22:15 följande:
    VAR har du sett det? Jag har inte sett det! Jag har inte sett undervisningsmaterial som uppmanar 13-åringar till sånt. 
    Nu var det några år sedan mina barn var i den åldern, men de fick broschyrer i skolan (var det från RFSU?) med sådana uppmuntringar till experimenterande. Jag kan faktiskt förstå de föräldrar som inte uppskattar den typen av "undervisning" för barn som inte ens är byxmyndiga.

Som sagt, en del beror säkert på läraren.
  • Linnie
    Embla twopointoh skrev 2023-10-02 21:19:30 följande:
    Nu var det några år sedan mina barn var i den åldern, men de fick broschyrer i skolan (var det från RFSU?) med sådana uppmuntringar till experimenterande. Jag kan faktiskt förstå de föräldrar som inte uppskattar den typen av "undervisning" för barn som inte ens är byxmyndiga.

Som sagt, en del beror säkert på läraren.
    Det handlar ju om att inte vara rädd för sin egen kropp. Att experimentera handlar om onani och inte sex.
    Kan verkligen inte se något fel med onani. Bra också att barn får höra att det inte är något fel. Allt för många barn känner sej äckliga eller skamfulla om de gjort något så normalt och vanligt som att onanera vilket ju är helt galet.

Sex däremot bör ju ske först efter att man blivit byxmyndig. Vore väl konstigt om skolan gick emot den sedan länge bestämda byxmyndighetsåldern och uppmuntrade sex bland icke byxmyndiga?
    Att lära elever om preventivmedel eller dela ut kondomer på UMO är inte att uppmuntra till sex. Det handlar om att lära ungdomar att skydda sej-oftast för framtiden eller för de få som ändå har sex innan 15 att bli medvetna om skydd.

När jag gick i skolan hade vi sexualkunskap i 8an. Eleverna var alltså 14-15. Inte 13.
  • Tow2Mater
    Linnie skrev 2023-10-02 21:41:11 följande:
    Det handlar ju om att inte vara rädd för sin egen kropp. Att experimentera handlar om onani och inte sex.
    Kan verkligen inte se något fel med onani. Bra också att barn får höra att det inte är något fel. Allt för många barn känner sej äckliga eller skamfulla om de gjort något så normalt och vanligt som att onanera vilket ju är helt galet.

Sex däremot bör ju ske först efter att man blivit byxmyndig. Vore väl konstigt om skolan gick emot den sedan länge bestämda byxmyndighetsåldern och uppmuntrade sex bland icke byxmyndiga?
    Att lära elever om preventivmedel eller dela ut kondomer på UMO är inte att uppmuntra till sex. Det handlar om att lära ungdomar att skydda sej-oftast för framtiden eller för de få som ändå har sex innan 15 att bli medvetna om skydd.

När jag gick i skolan hade vi sexualkunskap i 8an. Eleverna var alltså 14-15. Inte 13.
    Googla om t ex RFSUs bok 'Snippor och snoppar';  barnen som boken riktar sig till är förskolebarn och handlar om små barns lekar med sina och varandras kön. Den hade t ex skrämmande pedofila beskrivingar. Tror de stoppat boken nu. RFSU har ju länge haft monopol på sexualundervisning i fsk såväl som skolor.
  • ClumsySmurf
    Tow2Mater skrev 2023-10-02 22:07:02 följande:
    Googla om t ex RFSUs bok 'Snippor och snoppar';  barnen som boken riktar sig till är förskolebarn och handlar om små barns lekar med sina och varandras kön. Den hade t ex skrämmande pedofila beskrivingar. Tror de stoppat boken nu. RFSU har ju länge haft monopol på sexualundervisning i fsk såväl som skolor.
    Det ingår väl i att vara woke att sexualisera barn.
    Barn föds med en förmåga att uppleva sexuella känslor. Precis som i livet i stort är barn nyfikna på att lära  nytt och att upptäcka nya saker. Små barn utforskar  och upptäcker sin egen och andras kroppar genom att  titta och röra. Det sker exempelvis genom så kallade  doktorslekar. Sexuella lekar och sexuellt utforskande  är en del av barns liv och utveckling.

[...]

Utforskandet av den egna och andras kroppar kan  ske genom att man studerar sig själv i spegeln, visar  sin kropp för andra eller testar om en legobit går att  få in i rumpan. Barn kan också vara nyfikna på vuxnas kroppar och ställa frågor om dem, eller vilja röra  vid vuxnas bröst eller könsorgan. Frågor om samlag  och hur barn blir till är också vanliga och  dyker ofta upp i förskoleåldern.  Perioder med sexuellt utforskande  återkommer under hela uppväxten,  men på olika sätt, beroende på  ålder och utvecklingsnivå. Att  börja komma in i puberteten  kan väcka frågor om de  kroppsliga förändringar som då sker

rfsu.shop.brandfactory.se/product/12311
  • Linnie
    Tow2Mater skrev 2023-10-02 22:07:02 följande:
    Den har jag inte hört talas om. Om det är sant att den verkligen är så illa så är det ju inte bra.

När jag (och många andra) gick i skolan var det biologiläraren som höll i sexualkunskapen.
    Åker RFSU verkligen runt i alla landets skolor och fsk(?) för att lära ut sexualkunskap? Vad många volontärer de måste ha! För de kan väl knappast tvinga skolor/kommuner att betala för RFSU-ledd undervisning?
    Nu är jag ingen expert på RFSU, men har alltid sett dem som seriösa och vettiga tidigare.
  • Linnie

"Eller försöka få in en legobit i rumpan.." 

Jeez!

Som att de barn som gör knasiga saker inte skulle göra det ändå! En legobit är ju dessutom vass och kantig. Otroligt dumt att ens försöka eller ge barnen inspiration till sådana dumheter!

Annars stämmer ju mycket av det som står med verkligheten. Att läsa det högt för förskolebarn känns inte bra och är för tidigt.
    De kanske hade de stackars barn som får höra galna historier om Storken i åtanke. De stackars barn som undrar men aldrig får vettiga svar från sina föräldrar?

Står ju dessutom i texten att frågor brukar komma i 6-årsåldern? Då lär de ha förskoleklassbarn i åtanke och inte alla förskolebarn.
    Men ja, texten behöver justeras en del, bla stryka legobiten och "varandras" kroppar och enbart fokusera på den egna. Kanske man också kunde ge infon till barn i 2an-3an istället?

Svar på tråden Hur skulle ni bemöta barn som har med sig extrema åsikter hemifrån?