• AndreaBD

Hur skulle ni bemöta barn som har med sig extrema åsikter hemifrån?

Jag tycker alltid att det är knepigt. Det vanliga nuförtida, som jag har stött på många gånger, är skolungdomar med muslimsk bakgrund som har ett problem med filmer/serier som man tittar på i skolan. Och det gäller inte bara när det är sexualkunskap. Senast var det en helt vanlig ungdomsserie i tyska-undervisningen (som ligger på sli, lärarnas officiella plattform). Framför allt en pojke i årskurs 7 får spader regelbundet. Senast påstod han: De är nakna! De har sex!   Nej, de var inte nakna, och de hade inte sex. Jag sa till honom att det måste finnas i hans huvud....vi andra har ju inte sett något sånt. 

Ett problem som jag ser med det här är att de gör andra elever osäkra. Dvs. främst andra med muslimsk bakgrund som börjar fundera om de borde se på det här. Och de spinner vidare på detta, och i värsta fall har man rena konspirationsteorier till slut. Och det är inte bara två människor i sovrummet (det var det i det här fallet, utan nakenhet och sex), i andra filmer skojas det kanske om religion  - "life of Brian" KAN man inte visa för elever numera. 

Som lärare ska man främja demokratin, men jag blir ibland lite orolig att många elever - och framför allt deras föräldrar - inte står bakom detta?

• Svar på tråden Hur skulle ni bemöta barn som har med sig extrema åsikter hemifrån?
  • Anonym (Kosmopolit)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-10-02 16:17:53 följande:
    Hanif Bali har just nu en artikel i Expressen på detta tema, Blunda inte för kulturen bakom gängvåldet är hans rubrik. Han nämner bland annat att det är jättevanligt att ungdomar begränsas på olika sätt av den så kallade hederskulturen. Denna hederskultur går helt på tvärs med våra svenska liberala frihetsvärderingar. Och att det baserat på hederskulturen utvecklats en aggressiv gängkultur bland unga  i våra förorter. 
    Hanif Bali är en mycket extrem, islamofobisk person som förvrider sanningen och hetsar mot muslimer. Det var nog därför han inte fick vara kvar hos Moderaterna. Han hävdar ofta att han är mot islamister och det de gör men han har egentligen samma behov av att radikalisera och polarisera samhället som islamistiska extremister. De är lika men han vill gärna tro att de är olika.

Att ta in hans uttalande här är lite oseriöst.
  • Anonym (Kosmopolit)
    Anonym (Ki) skrev 2023-10-02 16:38:50 följande:
    Den film du hänvisar till handlade inte om sexualundervisning i grundskolan utan det var en lektion för vuxna på SFI. Och läraren fick spel för att eleverna inte medverkade och vissa går där bara för att få bidrag. Hon mådde uppenbarligen inte bra och blev sedan tagen ur tjänst. Finns ingen normal undervisning som går till på det viset.
    Nej, det stämmer inte. Det går inte att misstolka videon. Hon försöker tvinga den muslimska tjejen att säga "kuk". 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-10-02 16:44:24 följande:
    Hanif Bali är en mycket extrem, islamofobisk person som förvrider sanningen och hetsar mot muslimer. Det var nog därför han inte fick vara kvar hos Moderaterna. Han hävdar ofta att han är mot islamister och det de gör men han har egentligen samma behov av att radikalisera och polarisera samhället som islamistiska extremister. De är lika men han vill gärna tro att de är olika.

Att ta in hans uttalande här är lite oseriöst.
    Det tycker jag inte, jag har citerat Expressen , inte någon högerextrem tidning. Det är bra tycker jag att man lyfter problemet med hederskulturen som går helt på tvärs med våra svenska liberala värderingar.
  • Anonym (Ki)
    Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-10-02 16:45:24 följande:
    Nej, det stämmer inte. Det går inte att misstolka videon. Hon försöker tvinga den muslimska tjejen att säga "kuk". 
    Jag har inte emotsagt att hon försöker tvinga tjejen att säga det. Jag har sett videon. Men jag har också läst om bakgrunden. Det är inte så undervisning går till och läraren blev tagen ur tjänst. Min poäng är att det inte är så undervisning i skolan går till!
  • Anonym (Kosmopolit)

AndreaBD skrev 2023-09-30 17:35:46 följande:
    Hur skulle ni bemöta barn som har med sig extrema åsikter hemifrån?

Jag tycker alltid att det är knepigt. Det vanliga nuförtida, som jag har stött på många gånger, är skolungdomar med muslimsk bakgrund som har ett problem med filmer/serier som man tittar på i skolan. Och det gäller inte bara när det är sexualkunskap. Senast var det en helt vanlig ungdomsserie i tyska-undervisningen (som ligger på sli, lärarnas officiella plattform). Framför allt en pojke i årskurs 7 får spader regelbundet. Senast påstod han: De är nakna! De har sex!   Nej, de var inte nakna, och de hade inte sex. Jag sa till honom att det måste finnas i hans huvud....vi andra har ju inte sett något sånt. 

Ett problem som jag ser med det här är att de gör andra elever osäkra. Dvs. främst andra med muslimsk bakgrund som börjar fundera om de borde se på det här. Och de spinner vidare på detta, och i värsta fall har man rena konspirationsteorier till slut. Och det är inte bara två människor i sovrummet (det var det i det här fallet, utan nakenhet och sex), i andra filmer skojas det kanske om religion  - "life of Brian" KAN man inte visa för elever numera. 

Som lärare ska man främja demokratin, men jag blir ibland lite orolig att många elever - och framför allt deras föräldrar - inte står bakom detta?

Asså, du är värsta konspirationsteoretiker. Vad är som är så extremt i det du beskriver? En pojke beter sig på ett visst sätt och så försöker du få det till att muslimerna beordrar sina barn att sabotera skolan? Pojken kanske har en diagnos? Vi pratar om en fjortonårig pojke! Du borde veta att barn i den åldern är lite vilsna, oroliga och det där med sex är både nytt och spännande och de vet inte riktigt hur de ska bete sig. Du som jobbar med barn, borde ha en pedagogisk utbildning som gör att du förstår sådana här saker och vet hur du ska hantera det.

Jag har läst dina tidigare trådar och det märks tydligt att du är en person med oerhört mycket fördomar när det gäller invandrare, i synnerhet muslimer. Sådana som du borde inte få jobba på skolan.
  • AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-10-02 16:17:53 följande:
    Hanif Bali har just nu en artikel i Expressen på detta tema, Blunda inte för kulturen bakom gängvåldet är hans rubrik. Han nämner bland annat att det är jättevanligt att ungdomar begränsas på olika sätt av den så kallade hederskulturen. Denna hederskultur går helt på tvärs med våra svenska liberala frihetsvärderingar. Och att det baserat på hederskulturen utvecklats en aggressiv gängkultur bland unga  i våra förorter. 
    Det sammanhanget har jag inte sett tidigare. Ska se om jag hittar den artikeln. Samma områden verkar det ju vara.
  • AndreaBD
    Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-10-02 16:35:14 följande:
    Ja men vad spelar det för roll, kontentan är det samma, hon vill tvinga folk att titta på något man inte vill, och säga saker som man inte känner sig bekväm med. Det är extremt obehagligt. Men bara för att det handlar om en muslimsk tjej så är det ok att bete sig så mot henne. 
    Tycker du att lärare här gör rätt?
    Pratar du om videon som någon har länkat till? Det var inte det jag pratade om.  Jag har inte sett den videon.
  • AndreaBD
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-02 16:28:56 följande:
    Muslimska flickor har dock ofta blivit befriade från sexualundervisningen, eller alternativt att man från skolans sida inte låtsats märka att de inte är närvarande på de lektionerna. Men det intressanta är, att när det någon gång har varit djupt troende kristna från Sverige, typ frireligiösa, eller något annat europeiskt land, t.ex. katoliker från Syderuopa, som har velat få sina döttrar befriade från sexualkunskapen - så har det ansetts helt omöjligt. 
    Det förekommer kanske inte att katoliker vill ha sina döttrar befriade från sexualkunskapen. Jag är själv före detta katolik. Visserligen så är det stor skillnad mellan katoliker från Tyskland och såna från Italien, eller Irland för den delen. Jag undrar hur det brukar vara med Jehovas vittnen? Kanske är det inte sex som de har problem med. Sedan är det ju också så att man numera har någon enskild dag till sexualundervisning, och då kan ju folk sjukanmäla sina barn. Det går inte riktigt att komma åt det. 
  • AndreaBD
    Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-10-02 17:17:04 följande:

Asså, du är värsta konspirationsteoretiker. Vad är som är så extremt i det du beskriver? En pojke beter sig på ett visst sätt och så försöker du få det till att muslimerna beordrar sina barn att sabotera skolan? Pojken kanske har en diagnos? Vi pratar om en fjortonårig pojke! Du borde veta att barn i den åldern är lite vilsna, oroliga och det där med sex är både nytt och spännande och de vet inte riktigt hur de ska bete sig. Du som jobbar med barn, borde ha en pedagogisk utbildning som gör att du förstår sådana här saker och vet hur du ska hantera det.

Jag har läst dina tidigare trådar och det märks tydligt att du är en person med oerhört mycket fördomar när det gäller invandrare, i synnerhet muslimer. Sådana som du borde inte få jobba på skolan.
    Antigen blandar du ihop mig med någon eller så försöker du bara svartmåla folk, för inget av det här stämmer ju in på mig. 

Och jag HAR hanterat det här på ett bra och effektivt sätt, och nej det var inte bara tonårsnyfikenhet, DET har jag ju sett under 25 års verksamhet i skolan. Fördomar mot invandrare? Herregud..... jag har jobbat i förorter där vi hade 80 - 90 % invandrare. Jag har undervisat somalier och romer på folkhögskolan också. 
  • Embla twopointoh
    AndreaBD skrev 2023-10-02 18:04:24 följande:
    Det förekommer kanske inte att katoliker vill ha sina döttrar befriade från sexualkunskapen. Jag är själv före detta katolik. Visserligen så är det stor skillnad mellan katoliker från Tyskland och såna från Italien, eller Irland för den delen. Jag undrar hur det brukar vara med Jehovas vittnen? Kanske är det inte sex som de har problem med. Sedan är det ju också så att man numera har någon enskild dag till sexualundervisning, och då kan ju folk sjukanmäla sina barn. Det går inte riktigt att komma åt det. 
    Tänk också på att i alla fall en del av dessa föräldrar med "extrema" åsikter inte har något emot sexualundervisning som går ut på det rent biologiska, utan att en del undervisningsmaterial i princip uppmanar 13-åringar att experimentera, ha massa sex, och så vidare (så länge man har kondom är allt okej, typ). Precis som mycket annat i undervisningen beror det i hög grad på läraren exakt vad som lärs ut och/eller hur det lärs ut, vissa lärare är bra, andra är sämre.

Det går alltså inte att dra alla "extrema" över en kam, och det är också en ganska grov förenkling att bara säga att de är emot sexualkunskap", eftersom "sexualkunskap" innehåller flera delar.
Svar på tråden Hur skulle ni bemöta barn som har med sig extrema åsikter hemifrån?