• AndreaBD

Hur skulle ni bemöta barn som har med sig extrema åsikter hemifrån?

Jag tycker alltid att det är knepigt. Det vanliga nuförtida, som jag har stött på många gånger, är skolungdomar med muslimsk bakgrund som har ett problem med filmer/serier som man tittar på i skolan. Och det gäller inte bara när det är sexualkunskap. Senast var det en helt vanlig ungdomsserie i tyska-undervisningen (som ligger på sli, lärarnas officiella plattform). Framför allt en pojke i årskurs 7 får spader regelbundet. Senast påstod han: De är nakna! De har sex!   Nej, de var inte nakna, och de hade inte sex. Jag sa till honom att det måste finnas i hans huvud....vi andra har ju inte sett något sånt. 

Ett problem som jag ser med det här är att de gör andra elever osäkra. Dvs. främst andra med muslimsk bakgrund som börjar fundera om de borde se på det här. Och de spinner vidare på detta, och i värsta fall har man rena konspirationsteorier till slut. Och det är inte bara två människor i sovrummet (det var det i det här fallet, utan nakenhet och sex), i andra filmer skojas det kanske om religion  - "life of Brian" KAN man inte visa för elever numera. 

Som lärare ska man främja demokratin, men jag blir ibland lite orolig att många elever - och framför allt deras föräldrar - inte står bakom detta?

• Svar på tråden Hur skulle ni bemöta barn som har med sig extrema åsikter hemifrån?
  • AndreaBD
    ClumsySmurf skrev 2023-10-02 11:17:22 följande:

Kan det vara ett sätt att störa lektionerna?

Självklart kan det vara det, men inte i den utsträckningen. Framför allt den ena killen - där är det uppenbar vad han är ute efter, dvs. han är inte så bra på att låtsas. 
  • Anonym (Ki)

Skrämmande. 
    Tyvärr kommer skolan inte kunna lära barn något annat om åsikterna kommer hemifrån, från kultur och religion. Men skolan ska inte anpassa sig efter det när det bryter mot normer och värderingar i samhället. Förändringen måste komma hemifrån också och det gör den tyvärr inte. Men övriga barn ska inte behöva lära sig andra värderingar. Följ läroplanen. 

• fornminne

Om dessa personer stör eller förstör för andra, måste det få konsekvenser. Oavsett om de är barn eller vuxna.

Om de ?bara? uttrycker extrema åsikter, får man hantera det mer diplomatiskt, men inte backa.

Dessa problem har antagligen förvärrats för att vi idag har många fler områden och skolor som majoritetssamhället har backat från. Där andra grupper har tagit över, helt eller delvis. De håller efter landsmän, hotar myndighetspersoner eller styr och ställer på andra sätt. Samma lagar och regler gäller inte där som i övriga samhället.

Detta är resultatet av 20 - 30 års politik. Hade en mindre naiv och mer långsiktigt hållbar politik förts de senaste decennierna, hade dessa problem varit betydligt mindre omfattande.

• fornminne

Hade Sverige haft en mer hållbar invandring, hade dessa grupper varit mindre och levt mer spridda, omgivna av majoritetssamhället, hade de varit tvungna att anpassa sig. Inte nödvändigtvis ändra uppfattning eller ge upp sitt ursprung, men anpassa sig. De hade inte ostraffat kunnat hålla på så här.

Tillåter vi enklaver och parallellsamhällen att växa fram, blir det så här. 

• Anonym (XXX)
    AndreaBD skrev 2023-10-02 11:05:46 följande:
    Sånt är inte roligt. Min man berättade att somaliska män stod vakt i Rinkeby centrum. De skulle hindra de somaliska kvinnorna från att gå in där. Men det är minst 20 år sedan, när hans ex hade en affär där i centrum. 

Rev hon sönder virkbeskrivningar som var skolans? Ganska oförskämt. 
    Ja. Det otäcka med sådana religiösa fanatiker, är att de alltid tror att de har sin gud med sig på allt de gör - de bedriver en helig kamp. Därför behöver de inte bry sig om några regler som är självklara för oss andra (som att man inte förstör andras egendom även om man ogillar den). 
    fornminne skrev 2023-10-02 12:16:36 följande:

Hade Sverige haft en mer hållbar invandring, hade dessa grupper varit mindre och levt mer spridda, omgivna av majoritetssamhället, hade de varit tvungna att anpassa sig. Inte nödvändigtvis ändra uppfattning eller ge upp sitt ursprung, men anpassa sig. De hade inte ostraffat kunnat hålla på så här.

Tillåter vi enklaver och parallellsamhällen att växa fram, blir det så här. 

Jo. Våra politiker var länge alldeles för naiva. Tanken var att invandrarna måste få bosätta sig var de ville - för då var vi snälla mot dem. Det fanns även en tanke om att de från typ ögonblicket de klev över gränsen, måste ha samma rättigheter som infödda svenskar - och infödda svenskar får ju flytta vart de vill, så varför inte invandrarna?

...men det GÅR ju inte att låta dem klumpa ihop sig med enbart människor med samma (extrema) religion och kultur, och bilda parallellsamhällen med egna lagar och regler. Då blir det ju så här. Om de hade spritts ut och dessa familjer hade varit i minoritet, omgivna av svenskar (samt invandrare med annan religiös tro än islam, och även mer moderna muslimer som de från Bosnien), så hade det inte blivit så här. Minoriteten anpassar sig, det sker så gott som alltid.

...och detta har jag sagt i 30 år nu, men i väldigt många år FICK man inte säga något sådant. Och därför är vi där vi är idag...
  • AndreaBD
    Anonym (Ki) skrev 2023-10-02 12:04:24 följande:

Skrämmande. 
    Tyvärr kommer skolan inte kunna lära barn något annat om åsikterna kommer hemifrån, från kultur och religion. Men skolan ska inte anpassa sig efter det när det bryter mot normer och värderingar i samhället. Förändringen måste komma hemifrån också och det gör den tyvärr inte. Men övriga barn ska inte behöva lära sig andra värderingar. Följ läroplanen. 

Precis. så får man ju tänka. Det var ändå lite annorlunda med högerextremisterna. Där kom det inte alltid från föräldrarna, snarare från lite äldre kompisar. Nej, skolan ska så klart inte anpassa sig, min tanke är dock att man inte vet om klasskamraterna påverkas lite i taget. 
  • AndreaBD
    fornminne skrev 2023-10-02 12:06:51 följande:

Om dessa personer stör eller förstör för andra, måste det få konsekvenser. Oavsett om de är barn eller vuxna.

Om de ?bara? uttrycker extrema åsikter, får man hantera det mer diplomatiskt, men inte backa.

Dessa problem har antagligen förvärrats för att vi idag har många fler områden och skolor som majoritetssamhället har backat från. Där andra grupper har tagit över, helt eller delvis. De håller efter landsmän, hotar myndighetspersoner eller styr och ställer på andra sätt. Samma lagar och regler gäller inte där som i övriga samhället.

Detta är resultatet av 20 - 30 års politik. Hade en mindre naiv och mer långsiktigt hållbar politik förts de senaste decennierna, hade dessa problem varit betydligt mindre omfattande.

Oftast är det ju så att de högst uttrycker åsikter. Ibland inte ens tydligt. Ibland anar man bara vad som ligger bakom. Jag tenderar numera till att de väl får lära sig av negativa reaktioner, att det inte är okej i skolan. Någon sa ju tidigare att man skulle bemöta barnen med empati. Och det kan man mycket väl tycka. Men kanske är det bättre att de märker tydligt att det inte är åsikter som går hem? Jag tror det.

Visst, Sverige har varit naiv. Om man jämför med Tyskland som också har tagit emot många flyktingar, så har man sagt ifrån mer där. Det har inte alltid varit trevligt heller. Svenskarna har trevligare, men har kanske missat signaler, tecken på att det gick för långt med vissa saker. Och någonstans kan man inte ens förvänta sig att någon som kommer från en helt annan kultur ska anpassa sig ganska mycket, om de ska sköta detta helt själva. Det måste finnas en viss utbildning i vad som gäller i Sverige. 
  • Anonym (Kosmopolit)

Det är en svår balansgång. Sexual undervisning är speciellt svårt inte bara för muslimer utan även för tex konservativa kristna i USA. 

Jag såg en video där en svensk lärare attackerar en muslimsk tjej och försöker tvinga henne att säga "kuk". Mycket obehagligt. Det är inte så en svensk undervisning ska vara.

• Anonym (Kosmopolit)
    AndreaBD skrev 2023-10-02 15:28:49 följande:
    Precis. så får man ju tänka. Det var ändå lite annorlunda med högerextremisterna. Där kom det inte alltid från föräldrarna, snarare från lite äldre kompisar. Nej, skolan ska så klart inte anpassa sig, min tanke är dock att man inte vet om klasskamraterna påverkas lite i taget. 
    Jag tycker att högerextremism är faktiskt oftast något som man får hemifrån. Jag har sett det så många gånger när jag var yngre. Man träffar någon som har extremt främlingsfientliga åsikter och sedan åker man hem till honom och inser att hans föräldrar är likadana.
Svar på tråden Hur skulle ni bemöta barn som har med sig extrema åsikter hemifrån?