• Anonym (Minnen)

Inget minne lite längre tillbaka i tiden...

Är det såhär för alla?
    Jag saknar nästan helt minnen från min barndom, tonår, vuxna liv fram tills nyligt känns det som.

Jag kommer inte ihåg aktiviteter jag gjort eller saker som skett. När jag tänker på min barndom  eller händelser ser jag dem endast som foton jag sett i fotoalbum. Jag är 30 år. Åkte på studentkryssning när jag var 18 år. Minns INGET av detta. Tänker jag på detta ser jag två bilder som finns i min telefon. En bild på mig och mina kompisar i tågkupén på resan dit samt en bild på mig och Peter Siepen. Inget annat. Minns ej hur det såg ut, vad vi gjorde etc. Minns inga känslor. 

Tänker jag på min barndom ser jag bilder från ett fotoalbum. Jag och min syster i en snöhög, jag som lockat håret, jag som får paket av tomten. 

Såhär är det hela tiden. Min kompis kan berätta om specifika saker vi gjort, detaljrikt etc. Jag kommer inte ihåg att det ens skett. Helt främmande för mig. 

Kommer inte ihåg när mina föräldrar separerade eller hur de varit som föräldrar när jag var liten/i tonåren. Har en son som är 11 år. Minns hans barndom i bilder jag fotat. Minns inte när han lärde sig gå, vad hans första ord var eller liknande. När jag skrollar tillbaka i mina gamla konversationer med vänner skriver jag om saker som för mig är helt främmande idag.

Detta känns som en stor sorg. Som att jag glömt hela mitt liv. Jag kommer ihåg speciella händelser. Min sons förlossning, delvis. Kommer ihåg första gången jag och sambon såg varandra, men det är för att vi pratar om det ibland. 

Är det såhär för alla eller är det något fel på mig? Känns så sorgligt när alla pratar om kläder man använde i tonåren, språk man använde, saker som skett under skoltiden osv. Folk i 60 årsåldern kan berätta om minnen de har från sina föräldrar när de var i 10 års åldern. Jag kan inte ta fram ett enda minne från förra året, förutom bilder jag har i telefonen.
  • Svar på tråden Inget minne lite längre tillbaka i tiden...
  • Anonym (Lottie)

Hur vet du att du aldrig skadat dig om du inte har några minnen?

• beli

Mitt första minne är från när jag var 3-4 år, och jag har hundratals om inte tusentals minnen från barndomen och kontinuerligt fram till nu.

2009 drabbades jag av nåt (tillfälligt) och fick flera epileptiska anfall en natt (har inte epilepsi) och efter det tappade jag stora delar av minnet. Det var som att ha huvudet fullt med bomull, helt sjukt. Dock återfick jag (nästan?) alla minnen, men det tog ett par månader.

Om man inte har drabbats av nåt liknande det jag fick, eller demens e.d., så ska man minnas sitt liv. Händelser, personer, sånger, upplevelser etc.

Du har definitivt nåt fel på minnet. Gå och kolla upp det.

• RaYzLeR

Mitt första minne var när jag var hungrig i spjälsängen. Jag grät och pappa lyfte upp mig och gav mig välling. Jag vet inte hur gammal jag kan ha varit? 2-3 år?

• Anonym (60)

Jag är 60 och har minnen sedan jag var ca 3 år gammal. Om jag blundar och slappnar av kan jag minnas väldigt mycket i livet jag har varit med om och gjort. 

Däremot är jag väldigt dålig på att minnas namn. 

• Bejje

Detta låter riktigt allvarligt och dåligt.

Jag är 40+ och minns tydligt saker som hände när jag var typ 4 år, 6 år, 12,18 osv.

Jag lever inte hälsosamt utan dricker mycket och för mycket alkohol, så man skulle kunna tro att jag super bort mitt minne, men icke,jag minns allting väldigt tydligt.

Om man inte ens kan minnas sin student eller barnets första steg osv såär det tyvärr något allvarligt fel. Jag skulle gått till doktorn på en gång för att ta reda på vad felet är.

• RaYzLeR
    Bejje skrev 2023-09-30 00:01:24 följande:

Detta låter riktigt allvarligt och dåligt.

Jag är 40+ och minns tydligt saker som hände när jag var typ 4 år, 6 år, 12,18 osv.

Jag lever inte hälsosamt utan dricker mycket och för mycket alkohol, så man skulle kunna tro att jag super bort mitt minne, men icke,jag minns allting väldigt tydligt.

Om man inte ens kan minnas sin student eller barnets första steg osv såär det tyvärr något allvarligt fel. Jag skulle gått till doktorn på en gång för att ta reda på vad felet är.

Jag är med 40+ men minns tydligt min barndom, trots att jag dricker två sexpack folköl om dagen.
  • Bejje
    RaYzLeR skrev 2023-09-30 00:11:29 följande:
    Jag är med 40+ men minns tydligt min barndom, trots att jag dricker två sexpack folköl om dagen.
    För mig kan det bli en halv box vin och ett par starköl öl till det. Inte varje dag, men kanske 3 gånger per vecka.

Det är så klart inte bra och det vet jag såklart, men det påverkar inte mitt minne och jag jobbar mer än heltid trots det.

har ett heltidsjobb som jag sköter samt ett extrajobb.
  • Goneril

Det där låter konstigt, jag skulle nog försöka komma underfund med vad det kan bero på. Googla på TGA, transitorisk global amnesi, amygdala och hippocampus, lite om hur saker och ting registreras i hjärnan.                                                                                                                                        Jag minns mycket sedan 3-årsåldern, särskilt saker under min barndom och uppväxt som inte var så bra, "bus" som jag gjorde. Läste aldrig läxor, någonsin, men har i det närmaste fotografiskt minne, kommer i håg långa sjok ur litteratur. Det räddade mig, men matten, logiken,  halkade efter. Andragradsekvationerna kämpade jag med, där är det nu tomrum i hjärnan, skulle inte kunna lösa den enklaste ekvation i dag, men kan nästan hela första kapitlet i Hemsöborna utantill.                                                                                                              Kan det vara någonting sådant i TS fall, nämligen att händelser i hennes liv har varit alldagliga och tråkiga? Jag minns ju mina rackartyg, och jag minns mina böcker. Mina kläder minns jag också men när dagarna var likadana i en lång följd har jag inte registrerat lika mycket.                                                                                                                          Det där med studentfirandet är lite märkligt, det är ju en alldeles speciell dag, kanske var hon slutkörd eller led av sömnbrist? Kanske onykter?                                                                                                          Även om TS fungerar utmärkt i dag skulle jag i hennes ställe börja fundera på vad detta kan bero på, av ren av nyfikenhet, bristande intelligens verkar det verkar ju inte vara. Texter kan ju registreras så det måste vara nånting med de personliga upplevelserna som hjärnan håller tillbaka.
                                                                                        Jag gissar att en psykolog skulle kunna hjälpa till att reda ut det som här framstår som ett mysterium.

• Anonym (Malou)

Jag är ungefär som du TS, trots att jag har ett mycket bra arbetsminne.

Jag tror att jag har blockat ut mycket från min barndom för att det var tråkigt eller kränkande. Mobbad i skolan, alkoholiserad styvfar, sadist till biofar. Ångest, rädsla, smärta.

När det gäller mitt barns första tid i livet tror jag att det handlar om sömnbrist- det påverkar helt klart mitt minne.

Jag minns mycket bra vissa händelser från när jag var 4-5 år gammal, och även vissa resor som var väldigt positiva för mig och som jag har talat mycket om med andra efteråt.

• Bejje
    Anonym (Malou) skrev 2023-09-30 18:18:55 följande:

Jag är ungefär som du TS, trots att jag har ett mycket bra arbetsminne.

Jag tror att jag har blockat ut mycket från min barndom för att det var tråkigt eller kränkande. Mobbad i skolan, alkoholiserad styvfar, sadist till biofar. Ångest, rädsla, smärta.

När det gäller mitt barns första tid i livet tror jag att det handlar om sömnbrist- det påverkar helt klart mitt minne.

Jag minns mycket bra vissa händelser från när jag var 4-5 år gammal, och även vissa resor som var väldigt positiva för mig och som jag har talat mycket om med andra efteråt.

Tror knappast dålig sömn är ett problem.

Mellan typ 18-35 års åldern så sov jag sällan mer än 6 timmar per natt, kanske 5 timmar många gånger. Detta har dock inte stoppat mitt minne.

Numera så sover jag dock ofta 7-8 timmar för att jag älskar att sova, men förr värderade jag tid  mer än jag gör nu.
Svar på tråden Inget minne lite längre tillbaka i tiden...