Inlägg från: Anonym (Malou) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Malou)

Inget minne lite längre tillbaka i tiden...

Jag är ungefär som du TS, trots att jag har ett mycket bra arbetsminne.

Jag tror att jag har blockat ut mycket från min barndom för att det var tråkigt eller kränkande. Mobbad i skolan, alkoholiserad styvfar, sadist till biofar. Ångest, rädsla, smärta.

När det gäller mitt barns första tid i livet tror jag att det handlar om sömnbrist- det påverkar helt klart mitt minne.

Jag minns mycket bra vissa händelser från när jag var 4-5 år gammal, och även vissa resor som var väldigt positiva för mig och som jag har talat mycket om med andra efteråt.

• Anonym (Malou)
    Bejje skrev 2023-09-30 19:02:12 följande:
    Tror knappast dålig sömn är ett problem.

Mellan typ 18-35 års åldern så sov jag sällan mer än 6 timmar per natt, kanske 5 timmar många gånger. Detta har dock inte stoppat mitt minne.

Numera så sover jag dock ofta 7-8 timmar för att jag älskar att sova, men förr värderade jag tid  mer än jag gör nu.
    6 h är en full natt för mig.

Jag talar om skrikande kolikbebis i månader där man får sova som mest 1 timme i sträck och kanske 3 h på hela natten. Det är att jämställa med tortyr enligt FN-konventionen.

Läs och lär eftersom du inte verkar veta hur det är med barn:

www.allas.se/halsa/smabarnsforaldrars-somnbrist-kan-liknas-vid-tortyr/135943
Svar på tråden Inget minne lite längre tillbaka i tiden...