• Anonym (Villrådig)

Svikna på vårt arv

Min pappa har typ i praktiken gjort mig och min bror arvslösa?! Han har varit gift med en ryska (som han träffade online för ca 20 år sen). Och de visade min bror idag på sillunchen att han skrivit in i testamentet att vi inte kommer att få ut något förrän hon dör (hon är typ 60 år och vår pappa fyller 81 i år, har cancer etc). Vi har aldrig någonsin varit i konflikt med honom, vi har varit "de supersnälla" barnen etc. Det kom som en total chock. Och det är hans fru till 100% som har drivit det här. Han är tidernas toffel. Han har mycket pengar som han ärvt från tidigare generationer. Och också att sen OM det skulle finnas något kvar efter att hon gått bort (självklart kommer det inte att finnas ett korvöre!) så skulle allt delas med HENNES son (som jag tror min pappa träffat nån gång för 20 år sen) och oss lika. Hon köpte i samband med krigsstarten en lägenhet i Georgien till hennes son dit han flyttade och kommer stanna. Hon köpte  lägenheten för pengar som hon sparat ihop genom att aldrig ha behövt stå för boendekostnader, kanske inte matkostnader heller då vår pappa har försörjt henne alla dessa år. Hon har jobbat extra och på så sätt också kunnat spara ihop pengar. Hon kommer garanterat flytta till Georgien efter vår fars död då hon inte har något som håller fast henne i Sverige.

Snälla snälla, kom med input hur hade ni reagerat? Jag är mest chockad över hur man kan göra så mot sina egna barn?  Självklart ska hon få ut det man brukar när man är gift, men det här att vi inte får ut något förrän hon dör (och hon kommer spendera allt till 100%!). Det handlar inte egentligen om pengarna, mer om att det känns som ett svek mot oss barn?? Att han premierar henne till 100%. Som sagt, kom med input, vet inte hur jag ska tänka.

Vi tog lugnt och sansat upp denna oro med vår pappa en gång och han bedyrade oss att hon absolut inte kommer bete sig på ett osjyst sätt gentemot oss. Han sa också att han gör detta främst för att skydda henne så att hon har boende. Han har en bostadsrätt och vi skulle naturligtvis inte sätta henne på gatan eller göra något sådant! Det är hon som har påverkat pappa med den oron.

Efter att vi hade det samtalet med pappa (som han berättade för henne att vi hade haft..) så har hon inte pratat med oss och behandlar oss som luft. Vi har trots allt varit respektfulla gentemot henne hela tiden. Hon kommer inte till gemensamma kalas etc som vi också bjuder henne till.

Med pappa har vi även nu en helt normal och respektfull relation.

Har ni tips på hur vi ska tänka och agera? Tack på förhand!
  • Svar på tråden Svikna på vårt arv
  • Anonym (XXX)

Som andra har skrivit: laglotten (hälften av vad ni skulle ha fått om er far inte skrivit något testamente) får ni ut direkt, eftersom ni är särkullsbarn. Den andra halvan ska ni sedan få när er styvmor också är död, men som du säger - då finns det troligen inget kvar. Det brukar inte finnas det, när utländska postorderfruar finns med i bilden...

Men usch, ni måste prata allvar mer er far igen! Om det handlar om bostaden, så kan han ju skriva tydligt i testamentet att frun ska få sitta kvar i orubbat bo vad gäller bostaden, men inte vad gäller allt annat. Han måste också skriva in att om den säljs, så ska köpeskillningen delas med er bröder på en gång. Hon får inte dra med den summan till Georgien... Det allra bästa skulle vara, om han skulle skriva in rejäla belopp i testamentet, som ni bröder får på en gång när han dör.

Usch, så här får man inte göra mot sina barn - hur kär man än är!  Gråter

• Anonym (XXX)
    Anonym (Hej) skrev 2023-09-16 20:20:49 följande:

Precis son ovanstående skriver, efter ni inte är hennes barn så får ni ut eran del med en gång efter bouppteckning.  
    Sen har han så klart rätt att göra vad han vill med sina pengar så länge han lever. Är ju inte (bara) för er skull han tjänat/sparat. Han måste ju få göra vad han vill med dem, ska han leva snålt och inte unna sig eller sin fru saker bara för ni vill åt pengarna. Allt ni ärver är ju bonus. 

Anonym (Medelålders dotter) skrev 2023-09-16 20:27:29 följande:

Er laglott kan ni begära.
    Men jag och min man säger till våra gamla föräldrar, lev livet, det är era pengar, vi är typ 50 och behöver inte era pengar.

Det är fina tankar, så är det såklart... i normala fall. Men nu är det ju en rysk postorderfru - en golddigger, en lycksökerska - med i ekvationen. De pengar hon får försvinner ju dessutom utomlands, och deltar inte i kretsloppet här, d.v.s. hjälper inte till att hålla hjulen rullande i Sverige. De hjälper bara till att finansiera kriget i Ukraina... D.v.s. det blir fel och galet och tokigt på alla sätt.
  • Anonym (XXX)
    EpicF skrev 2023-09-17 11:00:23 följande:

Anonym (Casanova): Ogin?

Man gör som man vill med sina pengar. Det är ingen rättighet att ärva sina föräldrar, utan finns det pengar att ärva så är det en bonus. 

Så nej, man är inte ogin mot sina barn för att man väljer att leva upp sina pengar istället för att spara för att barnen ska ärva. 

Fast nu handlade det ju inte om att leva upp, utan om att ge dem till en rysk lycksökerska. Som helt säkert har planerat det här hela tiden. Hon skulle inte ha kommit till Sverige och gift sig med en liten man med vaktmästarlön.
  • Anonym (Ö)

Om ni berättar att ni ändå har rätt till laglotten så kanske de innan pappan dör, spenderar pengarna eller fixar undan pengarna på något annat kreativt sätt.

Jag menar den där ryska frun kanske inte förstår de svenska lagarna helt, utan tror att ni verkligen blir uteslutna ur arvet på det här sättet.

Det kanske man vill tänka på.

• Anonym (XXX)
    Anonym (Alexandra) skrev 2023-09-17 11:10:43 följande:

Er pappa har rätt att göra vad han vill av sina pengar. Det är inte upp till er att styra med, bara för att ni vill ha ett fett arv. Han har ju dessutom varit med den här kvinnan i 20 år, så det verkar ju inte vara nån tillfällig fling direkt. Det är klart att hon som hans fru och partner sen 20 år tillbaka också ska få ärva honom och det är inte konstigt att de har en gemensam ekonomi. 

Jo det tycker jag att det är (konstigt). Har man enbart gemensamma barn så är det självklart med gemensam ekonomi (eller borde vara det), men gifter man om sig senare i livet med var sin barnkull och inget gemensamt barn, borde det vara lika självklart att skriva papper om enskild egendom, så att de båda barnkullarna får ärva sin egen förälder - men inte den andras. 
  • EpicF
    Anonym (XXX) skrev 2023-09-17 20:29:41 följande:
    Jo det tycker jag att det är (konstigt). Har man enbart gemensamma barn så är det självklart med gemensam ekonomi (eller borde vara det), men gifter man om sig senare i livet med var sin barnkull och inget gemensamt barn, borde det vara lika självklart att skriva papper om enskild egendom, så att de båda barnkullarna får ärva sin egen förälder - men inte den andras. 
    Att ärva sin förälder är ingen rättighet, utan det är en bonus. 

Vill ens föräldrar spendera hela rubbet så gör dem det.

Vill dem testamentera bort allt, utom laglotten (som man alltid får ut), till ett hemlösa katter, sin nya fru (även om hon är utländsk) eller till en random person på gata så får dem göra det. 

Personligen tycker jag att det bästa är om föräldrarna lever lite lyx som pensionärer än att jag och mina syskon ska få ärva miljoner. 
  • Anonym (XXX)
    EpicF skrev 2023-09-17 20:55:16 följande:
    Att ärva sin förälder är ingen rättighet, utan det är en bonus. 

Vill ens föräldrar spendera hela rubbet så gör dem det.

Vill dem testamentera bort allt, utom laglotten (som man alltid får ut), till ett hemlösa katter, sin nya fru (även om hon är utländsk) eller till en random person på gata så får dem göra det. 

Personligen tycker jag att det bästa är om föräldrarna lever lite lyx som pensionärer än att jag och mina syskon ska få ärva miljoner. 
    Jag tycker också att pensionärer ska leva upp sina pengar medan de lever, om de själva vill det. Men med en utländsk lycksökerska med i ekvationen, blir det ju helt annorlunda! TS berättar ju också att ryskan har bearbetat pappan så att han ska bli misstänksam mot sina söner, och därför skjuta upp deras arv. Sådana där köpefruar är ofta mästermanipulatriser. De vet precis vad de ska säga och göra, för att linda gubben runt sitt lillfinger - och vända hans hjärta ifrån hans egna barn. 
  • EpicF
    Anonym (XXX) skrev 2023-09-17 21:02:52 följande:
    Jag tycker också att pensionärer ska leva upp sina pengar medan de lever, om de själva vill det. Men med en utländsk lycksökerska med i ekvationen, blir det ju helt annorlunda! TS berättar ju också att ryskan har bearbetat pappan så att han ska bli misstänksam mot sina söner, och därför skjuta upp deras arv. Sådana där köpefruar är ofta mästermanipulatriser. De vet precis vad de ska säga och göra, för att linda gubben runt sitt lillfinger - och vända hans hjärta ifrån hans egna barn. 
    Varför skulle hon vara lycksökerska? För ryss? För att de mötes online för 20 år sedan? 

Ts har inte skrivit någonstans att kvinnan har bearbetat sin man (ts far) så att han ska bli misstänksam mot sina barn (vi vet inte om ts också är man). Det är väldigt konstig tolkning du gör. 

Man är inte "köpefru" bara för att man har möts online. Även om det är 20 år sedan. Hade hon varit lyckönskerska hade hon skilt sig och tagit pengarna för länge sedan. En lyckönskerska väntar inte 20 + år för att få pengar. 
  • EpicF

Inte speciellt konstigt att hon väljer att behandla er som lyckats efter vad ni sagt om henne. 

• Anonym (Ö)
    EpicF skrev 2023-09-17 21:23:31 följande:

Inte speciellt konstigt att hon väljer att behandla er som lyckats efter vad ni sagt om henne. 

Vad betyder den här meningen?
Svar på tråden Svikna på vårt arv