• steffenn

Inga pengar för att åka till jobbet

Hej! Pga dåligt planerad semester med delvis obetald semester fick jag ut ca 11.000 i augusti lön och jag hade drygt 7800kr i fakturor så har jag lyckats med det som jag aldrig trodde skulle hända, jag tankade för mina sista 400kr i torsdags för att åka till jobbet så har jag inte pengar kvar för att varken leva eller åka till jobbet, finns det något alternativ att kunna få ihop det utan att behöva ta ett lån? Jag förklarade för min chef och frågade om det är möjligt med förskottslön men hon säger att ett så stort företag inte jobbar på det sättet. 

Jag jobbar 5mil från hemmet och sl kort har jag inte. Låna från en familjemedlem kan jag inte heller pga vi alla sitter i nästan samma sits denna månad. 

Jag vill helst inte höra hur klantigt eller omoget beslut det var att ta semester när den är obetald utan jag vet om det men jag kände verkligen ett måste. 

Tacksam för tips på vad bästa lösningen är. 

• Svar på tråden Inga pengar för att åka till jobbet
  • steffenn
    Anonym (E) skrev 2023-09-09 21:28:00 följande:

Låna av en kompis eller kollega. Hur mycket behöver du egentligen till bensin? En tusenlapp kanske räcker ett tag?

Och ja, om du inte sköter ditt arbete kan du få sparken. I det ingår att vara där i tid. Jäkligt dumt att du har retat upp chefen genom att säga att du ska säga upp dig sedan! Hon kommer garanterat bara söka fel hos dig fram till dess och kan göra livet surt för dig. Det kan faktiskt bli så att de kräver sjukintyg från dag 1 pga hur du håller på!

Hon nämde förstadags intyg tidigare i veckan så det är på g. Dock nämnde jag uppsägningen bara för att hon erbjöd mig en tjänst så jag ville vara ärlig och informera henne om att det kommer komma liksom. Men jag fick den ändå och inget mer av det. 

1000kr tank fick jag när jag köpte bilen (icke fulltank) och det höll 3 dagar.. diesel är dyrt. 

Frågade enda kollegan jag pratar med och han kunde inte hjälpa denna månad:)

• steffenn
    Anonym (Inte så kul) skrev 2023-09-09 21:32:27 följande:
    Förhoppningsvis har du haft vett nog att betala in till a-kassan i alla fall.
    Jajamänsan! Dock inte varit med 1år ännu får man ersättning ändå isåfall? Ifall att det skulle behövas alltså!
  • steffenn
    Tow2Mater skrev 2023-09-09 21:32:11 följande:

Ar företaget stort fråga lönekontoret istället för chefen, de har bättre koll.

Vågar man göra det eller kommer de kontakta chefen? Blir väldigt stel situation isåfall. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Kalle Krita) skrev 2023-09-09 21:30:49 följande:
    Jag ser snarare Preem-kort och Ica-kredit som vanliga betalmedel man handlar med och sen betalar i samband med räkningarna vid månadens slut. Det brukar vara räntefritt om man balanserar saldot inom 60 dagar eller så. Nu har ju TS bara en tillfällig liten svacka, så det vore överdrivet att börja sälja saker, tycker jag.
    Nja, det är lån oavsett hur du väljer att se på det.
    Dina krediter är i regel en faktor som tas med när du lånar till bpstaf och syns även på kreditupplysningar...

www.minuc.se/privatekonomi/vad-ar-kredit
  • Anonym (Svart)

De alternativen du har är att sälja något (det vill du inte) ta ett lån (vill du inte heller) och jobba svart. Sätt ut en annons på Facebook där du erbjuder tjänster till ett bra pris det kan t.ex vara städning, köra iväg grejer till tippen mm Lägger du dig rejält under vad ett företag tar är sannolikheten stor att någon nappar. En gång flyttstädade jag en trea för 1000 kronor när jag var helt desperat. 

• Anonym (E)
    steffenn skrev 2023-09-09 21:37:20 följande:
    Jajamänsan! Dock inte varit med 1år ännu får man ersättning ändå isåfall? Ifall att det skulle behövas alltså!
    Läs på deras hemsida om vilka villkor som gäller. Minst ett år lär det vara iaf, under den tiden ska du ha jobbat en viss mängd.
    steffenn skrev 2023-09-09 21:36:07 följande:

Hon nämde förstadags intyg tidigare i veckan så det är på g. Dock nämnde jag uppsägningen bara för att hon erbjöd mig en tjänst så jag ville vara ärlig och informera henne om att det kommer komma liksom. Men jag fick den ändå och inget mer av det. 

1000kr tank fick jag när jag köpte bilen (icke fulltank) och det höll 3 dagar.. diesel är dyrt. 

Frågade enda kollegan jag pratar med och han kunde inte hjälpa denna månad:)

Seriöst, hur långt har du till jobbet egentligen....? Jag kör en törstig diesel själv, den drar en liter milen, hiskeligt mycket. Om din drar lika mycket som min har du alltså ca 6 mil till jobbet, men de flesta drar ju mindre ändå. Går det inga bussar där du bor? Hur långt till närmsta buss annars? Lär bli billigare ändå att ta bilen dit och köpa månadskort.
  • Anonym (S)
    Anonym (S) skrev 2023-09-09 21:43:16 följande:
    Nja, det är lån oavsett hur du väljer att se på det.
    Dina krediter är i regel en faktor som tas med när du lånar till bpstaf och syns även på kreditupplysningar...

www.minuc.se/privatekonomi/vad-ar-kredit
    Bostad ska det stå såklart...
  • Anonym (Kalle Krita)
    steffenn skrev 2023-09-09 21:37:20 följande:
    För att få vanlig a-kassa behöver du bara ha jobbat 6 månader. För att få den extra inkomstförsäkringen gäller dock andra regler. I mitt fackförbund måste man ha varit med 1 år för att få av den.
  • Anonym (E)
    Anonym (Kalle Krita) skrev 2023-09-09 21:46:50 följande:
    För att få vanlig a-kassa behöver du bara ha jobbat 6 månader. För att få den extra inkomstförsäkringen gäller dock andra regler. I mitt fackförbund måste man ha varit med 1 år för att få av den.
    Nja, jobbat sex månader ja. Men enligt denna sida så måste man ha varit medlem i tolv månader ändå. Vilket fack är du med i? De kanske har andra regler.

www.sverigesakassor.se/for-arbetssokande/vem-kan-fa-ersattning/

Den inkomstbaserade ersättningen är upp till 80 procent av din tidigare lön och högst 26 400 kronor per månad före skatt. Den kan du söka om du

är medlem i en a-kassa och har varit det under de senaste tolv månaderna

har arbetat minst 60 timmar per månad under sex av de senaste tolv månaderna

är arbetslös, anmäld på Arbetsförmedlingen och söker nytt jobb aktivt.
  • Anonym (E)
    Anonym (E) skrev 2023-09-09 21:51:17 följande:
    Nja, jobbat sex månader ja. Men enligt denna sida så måste man ha varit medlem i tolv månader ändå. Vilket fack är du med i? De kanske har andra regler.

www.sverigesakassor.se/for-arbetssokande/vem-kan-fa-ersattning/

Den inkomstbaserade ersättningen är upp till 80 procent av din tidigare lön och högst 26 400 kronor per månad före skatt. Den kan du söka om du

är medlem i en a-kassa och har varit det under de senaste tolv månaderna

har arbetat minst 60 timmar per månad under sex av de senaste tolv månaderna

är arbetslös, anmäld på Arbetsförmedlingen och söker nytt jobb aktivt.
    Fack, a-kassa menade jag så klart!
Svar på tråden Inga pengar för att åka till jobbet