• steffenn

Inga pengar för att åka till jobbet

Hej! Pga dåligt planerad semester med delvis obetald semester fick jag ut ca 11.000 i augusti lön och jag hade drygt 7800kr i fakturor så har jag lyckats med det som jag aldrig trodde skulle hända, jag tankade för mina sista 400kr i torsdags för att åka till jobbet så har jag inte pengar kvar för att varken leva eller åka till jobbet, finns det något alternativ att kunna få ihop det utan att behöva ta ett lån? Jag förklarade för min chef och frågade om det är möjligt med förskottslön men hon säger att ett så stort företag inte jobbar på det sättet. 

Jag jobbar 5mil från hemmet och sl kort har jag inte. Låna från en familjemedlem kan jag inte heller pga vi alla sitter i nästan samma sits denna månad. 

Jag vill helst inte höra hur klantigt eller omoget beslut det var att ta semester när den är obetald utan jag vet om det men jag kände verkligen ett måste. 

Tacksam för tips på vad bästa lösningen är. 

• Svar på tråden Inga pengar för att åka till jobbet
  • steffenn
    Anonym (Ville) skrev 2023-09-09 20:54:38 följande:

Sälj saker du har

Har inget av värde utöver bil, telefonen och AirPods, vill helst slippa det pga en dålig månad då de behövs under jobbtid med:/ bytte bilen i början på veckan men fick ut  dåligt så det blev inte mycket över från lånet och det var de som gjorde så jag kunde tanka i sista pengarna torsdags 🤦?♂️ 
  • steffenn
    Anonym (Kalle Krita) skrev 2023-09-09 21:07:29 följande:

Det är ju bara en tillfällig svacka, så du kan väl skaffa ett Preem-kort eller liknande och tanka på så länge, så betalar du det när du har fått lön.

Tack för tipset! Ska kika om jag får igenom det. 

resten av tipsen angående försäljning är helst inget jag vill behöva gå igenom då det är en tillfällighet som bara ska pågå drygt 2v till och det känns dumt att bli av med saker jag behöver. Tar det som en sista utväg. 

tack för alla tips! 

är dock fastanställd, kan jag bli kickad för det? Kanske därför min chef inte ville ge mig förskott🤣 jag är ingen favorit hos henne längre pga sjukskrivningar och att jag sagt att jag ska säga upp mig såfort vi fått klart med försäljningen av huset😂

• steffenn
    Anonym (S) skrev 2023-09-09 21:10:47 följande:

Jag säger också sälj saker.
    Lägg ut på marketplace på facebook, där kan man ju sälja vad som helst och det kan gå ganska snabbt.

Sen blir jag lite fundersam kring din ekonomi i övrigt.
    Har du ingen buffert alls?
    Du verkar ju inte ha särskilt höga fasta omkostnader (om 7800 är en normal månad det vill säga) och har mer inkomster vanligtvis, så mitt råd är ju att se till att bygga upp en buffert och sparande.

Tyvärr är jag sjukt dålig på att klara mig månaden ut med lönen jag har, 7800 är dock väldigt mycket utgifter och långt ifrån en vanlig men det blev en del fakturaköp under semestern🤦?♂️ jag lyckas inte spara då jag lägger undan pengar men lyckas ändå slösa de just pga jag vet att jag har. Dock ska nog allt bli bättre, sålde bilen och köpte en bil för 100k billigare gick ner månadskostnad för lån och försäkring från 3200 till 1200. Sen är huset ute till försäljning och vi har köpt en billigare just för att kunna lösa lite lån osv och kunna spara lönerna på bättre sätt. Måste bara kunna hålla fickan tajtare med inköp osv som jag varit bra på.
  • steffenn
    Anonym (Inte så kul) skrev 2023-09-09 21:21:18 följande:
    Såklart att du kan. Om du sagt så lär hon dessutom verkligen leta efter anledningar att bli av med dig. Vilken tur att du tycker att det är så kul. Jag hade varit orolig som fan.
    Inte orolig alls helt ärligt, vill hon bli av med mig ska hon få det. Jag vill inte vara kvar på det här jobbet oavsett. iallafall?. Jag kommer nog på någon lösning oavsett om det betyder att jag behöver sälja telefonen eller ta ett tankkort. Tack för hjälpen! Visste inte att jag kunde bli sparkad för det, men då vet jag! 
  • steffenn
    Anonym (S) skrev 2023-09-09 21:25:32 följande:
    Sorry om jag lät lite provocerande i förra inlägget...

Tips framåt är att ta hjälp av kommunens budget och skuldrådgivare...det är gratis...

Ingen fara, jag vet att jag är sjukt dålig ekonomiskt. i don?t judge! 

Ska kika på det! Tackar! 

• steffenn
    Anonym (S) skrev 2023-09-09 21:23:06 följande:
    Men vad för tips tänkte du att du skulle få som inte sälja och inte lån????

Om du inte kommer till jobbet så spelar din anställningsform ingen roll, det är grund för uppsägning, du har ju inte uppfyllt din del av avtalet

Och FYI, Preem-kort är också lån...
    Jag Vettefan vad jag tänkte med ett inlägg överhuvudtaget.. 

visste inte det angående uppsägning tack för infon! Ganska ny i jobblivet och lär mig nytt hela tiden. 

jag vet att Preem kort är lån men det är bättre än ett lån hos ett lånbolag i mitt tycke just för att jag ser det som ett fakturaköp istället för att få pengar utbetalt.

tack! 
  • steffenn
    Anonym (E) skrev 2023-09-09 21:28:00 följande:

Låna av en kompis eller kollega. Hur mycket behöver du egentligen till bensin? En tusenlapp kanske räcker ett tag?

Och ja, om du inte sköter ditt arbete kan du få sparken. I det ingår att vara där i tid. Jäkligt dumt att du har retat upp chefen genom att säga att du ska säga upp dig sedan! Hon kommer garanterat bara söka fel hos dig fram till dess och kan göra livet surt för dig. Det kan faktiskt bli så att de kräver sjukintyg från dag 1 pga hur du håller på!

Hon nämde förstadags intyg tidigare i veckan så det är på g. Dock nämnde jag uppsägningen bara för att hon erbjöd mig en tjänst så jag ville vara ärlig och informera henne om att det kommer komma liksom. Men jag fick den ändå och inget mer av det. 

1000kr tank fick jag när jag köpte bilen (icke fulltank) och det höll 3 dagar.. diesel är dyrt. 

Frågade enda kollegan jag pratar med och han kunde inte hjälpa denna månad:)

• steffenn
    Anonym (Inte så kul) skrev 2023-09-09 21:32:27 följande:
    Förhoppningsvis har du haft vett nog att betala in till a-kassan i alla fall.
    Jajamänsan! Dock inte varit med 1år ännu får man ersättning ändå isåfall? Ifall att det skulle behövas alltså!
  • steffenn
    Tow2Mater skrev 2023-09-09 21:32:11 följande:

Ar företaget stort fråga lönekontoret istället för chefen, de har bättre koll.

Vågar man göra det eller kommer de kontakta chefen? Blir väldigt stel situation isåfall. 
  • steffenn
    Anonym (E) skrev 2023-09-09 21:43:45 följande:
    Läs på deras hemsida om vilka villkor som gäller. Minst ett år lär det vara iaf, under den tiden ska du ha jobbat en viss mängd.
    steffenn skrev 2023-09-09 21:36:07 följande:

Hon nämde förstadags intyg tidigare i veckan så det är på g. Dock nämnde jag uppsägningen bara för att hon erbjöd mig en tjänst så jag ville vara ärlig och informera henne om att det kommer komma liksom. Men jag fick den ändå och inget mer av det. 

1000kr tank fick jag när jag köpte bilen (icke fulltank) och det höll 3 dagar.. diesel är dyrt. 

Frågade enda kollegan jag pratar med och han kunde inte hjälpa denna månad:)

Seriöst, hur långt har du till jobbet egentligen....? Jag kör en törstig diesel själv, den drar en liter milen, hiskeligt mycket. Om din drar lika mycket som min har du alltså ca 6 mil till jobbet, men de flesta drar ju mindre ändå. Går det inga bussar där du bor? Hur långt till närmsta buss annars? Lär bli billigare ändå att ta bilen dit och köpa månadskort.

Jobbar 55km hemifrån. Tyvärr är Sthlm och diesel ingen bra kombo men ändå bästa alternativet för långa sträckor. Kan ha varit tung i gasen också Vettefan har Inte lärt känna bilen till 100% än. 

tar ca 2.5h kollektivt och det är inget alternativ tyvärr pga mina tider. 

ska kika på alternativet med preem kort så hoppas jag det ordnar sig.

• steffenn

Tusen tack för alla tips! Jag har iallafall lite alternativ att utgå från nu. 

trevlig kväll & helg på er! 

• steffenn
    Anonym (E) skrev 2023-09-10 10:37:36 följande:
    Men flytta från storstan, du kommer att ha helt andra förutsättningar precis överallt annars än i Sthlm, Gbg och Malmö.
    Just det vi ska, vi väntar på försäljningen av våran bostad. vi har köpt hus utanför en storstad dock inte pga detta utan vi har tröttnat på storstadslivet och all huvudvärk det medför🤣
  • steffenn
    Rivjärnet92 skrev 2023-09-10 10:43:15 följande:

Varför i helvete drar du på dig en massa fakturaköp när du knappt har råd med dina fasta utgifter en vanlig månad? Är du så ekonomiskt korkad då borde du ansöka om en god man, seriöst.

Jag har inte sagt att detta var en vanlig månad för mig utan jag brukar klara mig bra. Jag är dålig ekonomiskt men förhoppningsvis blir allt bättre vid flytt. Tack för åsikten! 
Svar på tråden Inga pengar för att åka till jobbet