• steffenn

Inga pengar för att åka till jobbet

Hej! Pga dåligt planerad semester med delvis obetald semester fick jag ut ca 11.000 i augusti lön och jag hade drygt 7800kr i fakturor så har jag lyckats med det som jag aldrig trodde skulle hända, jag tankade för mina sista 400kr i torsdags för att åka till jobbet så har jag inte pengar kvar för att varken leva eller åka till jobbet, finns det något alternativ att kunna få ihop det utan att behöva ta ett lån? Jag förklarade för min chef och frågade om det är möjligt med förskottslön men hon säger att ett så stort företag inte jobbar på det sättet. 

Jag jobbar 5mil från hemmet och sl kort har jag inte. Låna från en familjemedlem kan jag inte heller pga vi alla sitter i nästan samma sits denna månad. 

Jag vill helst inte höra hur klantigt eller omoget beslut det var att ta semester när den är obetald utan jag vet om det men jag kände verkligen ett måste. 

Tacksam för tips på vad bästa lösningen är. 

• Svar på tråden Inga pengar för att åka till jobbet
  • Anonym (Ville)

Sälj saker du har

• steffenn
    Anonym (Ville) skrev 2023-09-09 20:54:38 följande:

Sälj saker du har

Har inget av värde utöver bil, telefonen och AirPods, vill helst slippa det pga en dålig månad då de behövs under jobbtid med:/ bytte bilen i början på veckan men fick ut  dåligt så det blev inte mycket över från lånet och det var de som gjorde så jag kunde tanka i sista pengarna torsdags 🤦?♂️ 
  • Fliselisan

Lyckas du inte ta dig till jobbet så blir du av med det.

Sälj airpodsen och använd vanliga lurar med sladd. Har du dyr mobil så sälj den o köp en begagnad hos swappie. 

• FuckGoggleAskMe

Men folk säljer och köper väl vad som helst, soffor, jeans, strykjärn, gardiner osv, om du inte vill ta lån får du väl sälja en massa småprylar. 

• Aliona

Har du något av värde hemma som du kan sälja? Kläder, elektronik, smycken, heminredning?många bäckar små! Kanske läge att sälja bilen och åka kommunalt? 

Kan du jobba extra? Gå ut med hundar, städa, passa barn? 

Kan du inte få in pengar så får du försöka ta dig till jobbet gratis. Är det någon annan som kör något så när nära dig? Eller kan du sova hos någon som bor nära jobbet? Cykla lär väl ta 2-2,5 timme, men det är iaf gratis. Där jag bor kan man köpa biljett till tåg och bussar och betala med månadsfaktura, så då kanske du klarar att ta dig till jobbet resten av månaden och betala sen. 

• Anonym (Kalle Krita)

Det är ju bara en tillfällig svacka, så du kan väl skaffa ett Preem-kort eller liknande och tanka på så länge, så betalar du det när du har fått lön.

• Anonym (S)

Jag säger också sälj saker.
    Lägg ut på marketplace på facebook, där kan man ju sälja vad som helst och det kan gå ganska snabbt.

Sen blir jag lite fundersam kring din ekonomi i övrigt.
    Har du ingen buffert alls?
    Du verkar ju inte ha särskilt höga fasta omkostnader (om 7800 är en normal månad det vill säga) och har mer inkomster vanligtvis, så mitt råd är ju att se till att bygga upp en buffert och sparande.

• steffenn
    Anonym (Kalle Krita) skrev 2023-09-09 21:07:29 följande:

Det är ju bara en tillfällig svacka, så du kan väl skaffa ett Preem-kort eller liknande och tanka på så länge, så betalar du det när du har fått lön.

Tack för tipset! Ska kika om jag får igenom det. 

resten av tipsen angående försäljning är helst inget jag vill behöva gå igenom då det är en tillfällighet som bara ska pågå drygt 2v till och det känns dumt att bli av med saker jag behöver. Tar det som en sista utväg. 

tack för alla tips! 

är dock fastanställd, kan jag bli kickad för det? Kanske därför min chef inte ville ge mig förskott🤣 jag är ingen favorit hos henne längre pga sjukskrivningar och att jag sagt att jag ska säga upp mig såfort vi fått klart med försäljningen av huset😂

• Anonym (Inte så kul)
    steffenn skrev 2023-09-09 21:15:03 följande:

Tack för tipset! Ska kika om jag får igenom det. 

resten av tipsen angående försäljning är helst inget jag vill behöva gå igenom då det är en tillfällighet som bara ska pågå drygt 2v till och det känns dumt att bli av med saker jag behöver. Tar det som en sista utväg. 

tack för alla tips! 

är dock fastanställd, kan jag bli kickad för det? Kanske därför min chef inte ville ge mig förskott🤣 jag är ingen favorit hos henne längre pga sjukskrivningar och att jag sagt att jag ska säga upp mig såfort vi fått klart med försäljningen av huset😂

Såklart att du kan. Om du sagt så lär hon dessutom verkligen leta efter anledningar att bli av med dig. Vilken tur att du tycker att det är så kul. Jag hade varit orolig som fan.
  • steffenn
    Anonym (S) skrev 2023-09-09 21:10:47 följande:

Jag säger också sälj saker.
    Lägg ut på marketplace på facebook, där kan man ju sälja vad som helst och det kan gå ganska snabbt.

Sen blir jag lite fundersam kring din ekonomi i övrigt.
    Har du ingen buffert alls?
    Du verkar ju inte ha särskilt höga fasta omkostnader (om 7800 är en normal månad det vill säga) och har mer inkomster vanligtvis, så mitt råd är ju att se till att bygga upp en buffert och sparande.

Tyvärr är jag sjukt dålig på att klara mig månaden ut med lönen jag har, 7800 är dock väldigt mycket utgifter och långt ifrån en vanlig men det blev en del fakturaköp under semestern🤦?♂️ jag lyckas inte spara då jag lägger undan pengar men lyckas ändå slösa de just pga jag vet att jag har. Dock ska nog allt bli bättre, sålde bilen och köpte en bil för 100k billigare gick ner månadskostnad för lån och försäkring från 3200 till 1200. Sen är huset ute till försäljning och vi har köpt en billigare just för att kunna lösa lite lån osv och kunna spara lönerna på bättre sätt. Måste bara kunna hålla fickan tajtare med inköp osv som jag varit bra på.
Svar på tråden Inga pengar för att åka till jobbet