• steffenn

Inga pengar för att åka till jobbet

Hej! Pga dåligt planerad semester med delvis obetald semester fick jag ut ca 11.000 i augusti lön och jag hade drygt 7800kr i fakturor så har jag lyckats med det som jag aldrig trodde skulle hända, jag tankade för mina sista 400kr i torsdags för att åka till jobbet så har jag inte pengar kvar för att varken leva eller åka till jobbet, finns det något alternativ att kunna få ihop det utan att behöva ta ett lån? Jag förklarade för min chef och frågade om det är möjligt med förskottslön men hon säger att ett så stort företag inte jobbar på det sättet. 

Jag jobbar 5mil från hemmet och sl kort har jag inte. Låna från en familjemedlem kan jag inte heller pga vi alla sitter i nästan samma sits denna månad. 

Jag vill helst inte höra hur klantigt eller omoget beslut det var att ta semester när den är obetald utan jag vet om det men jag kände verkligen ett måste. 

Tacksam för tips på vad bästa lösningen är. 

• Svar på tråden Inga pengar för att åka till jobbet
  • Anonym (E)

Suck.... Nu är det jag som är trött här.... Samma sida skriver ändå att man kan få grundersättning om man varit medlem kortare tid. Sorry!

• Anonym (Ville)

Känner en som sålde en bunt småsaker från fickan, en knapp, tråd, spelkort osv. Du äger väl mindre saker än airpods antar jag.

• Anonym (Kalle Krita)
    Anonym (E) skrev 2023-09-09 21:51:17 följande:
    Nja, jobbat sex månader ja. Men enligt denna sida så måste man ha varit medlem i tolv månader ändå. Vilket fack är du med i? De kanske har andra regler.

www.sverigesakassor.se/for-arbetssokande/vem-kan-fa-ersattning/

Den inkomstbaserade ersättningen är upp till 80 procent av din tidigare lön och högst 26 400 kronor per månad före skatt. Den kan du söka om du

är medlem i en a-kassa och har varit det under de senaste tolv månaderna

har arbetat minst 60 timmar per månad under sex av de senaste tolv månaderna

är arbetslös, anmäld på Arbetsförmedlingen och söker nytt jobb aktivt.
    Jag är med i Vision, men du har säkert rätt. Har inte så bra koll. Men har för mig att det ska räcka med sex månader för att uppfylla ett nytt arbetsvillkor, eller så var det bara tillfälligt under pandemin.
  • steffenn
    Anonym (E) skrev 2023-09-09 21:43:45 följande:
    Läs på deras hemsida om vilka villkor som gäller. Minst ett år lär det vara iaf, under den tiden ska du ha jobbat en viss mängd.
    steffenn skrev 2023-09-09 21:36:07 följande:

Hon nämde förstadags intyg tidigare i veckan så det är på g. Dock nämnde jag uppsägningen bara för att hon erbjöd mig en tjänst så jag ville vara ärlig och informera henne om att det kommer komma liksom. Men jag fick den ändå och inget mer av det. 

1000kr tank fick jag när jag köpte bilen (icke fulltank) och det höll 3 dagar.. diesel är dyrt. 

Frågade enda kollegan jag pratar med och han kunde inte hjälpa denna månad:)

Seriöst, hur långt har du till jobbet egentligen....? Jag kör en törstig diesel själv, den drar en liter milen, hiskeligt mycket. Om din drar lika mycket som min har du alltså ca 6 mil till jobbet, men de flesta drar ju mindre ändå. Går det inga bussar där du bor? Hur långt till närmsta buss annars? Lär bli billigare ändå att ta bilen dit och köpa månadskort.

Jobbar 55km hemifrån. Tyvärr är Sthlm och diesel ingen bra kombo men ändå bästa alternativet för långa sträckor. Kan ha varit tung i gasen också Vettefan har Inte lärt känna bilen till 100% än. 

tar ca 2.5h kollektivt och det är inget alternativ tyvärr pga mina tider. 

ska kika på alternativet med preem kort så hoppas jag det ordnar sig.

• steffenn

Tusen tack för alla tips! Jag har iallafall lite alternativ att utgå från nu. 

trevlig kväll & helg på er! 

• Kammen320

Gå till din bank (ta absolut inte nåt sms-lån eller sånt) o kolla om du kan ta ett kort lån på typ 2000 kronor som du betalar tillbaka nästa lön. Så köper du ett SL-kort som räcker en månad och ställer bilen hemma. Och här lite pengar över till mat också. 

• Anonym (E)
    steffenn skrev 2023-09-09 22:06:20 följande:

Jobbar 55km hemifrån. Tyvärr är Sthlm och diesel ingen bra kombo men ändå bästa alternativet för långa sträckor. Kan ha varit tung i gasen också Vettefan har Inte lärt känna bilen till 100% än. 

tar ca 2.5h kollektivt och det är inget alternativ tyvärr pga mina tider. 

ska kika på alternativet med preem kort så hoppas jag det ordnar sig.

Men flytta från storstan, du kommer att ha helt andra förutsättningar precis överallt annars än i Sthlm, Gbg och Malmö.
  • Rivjärnet92

Varför i helvete drar du på dig en massa fakturaköp när du knappt har råd med dina fasta utgifter en vanlig månad? Är du så ekonomiskt korkad då borde du ansöka om en god man, seriöst.

• Lönnsirap
    steffenn skrev 2023-09-09 20:50:34 följande:
    Inga pengar för att åka till jobbet

Tacksam för tips på vad bästa lösningen är. 

Jag tänker att det inte finns någon "bästa lösning" på att inte ha pengar för att ta sig till jobbet för att man inte har pengar till resan... samtidigt som man har fakturor från semestern.

Hyra, mat och att kunna försörja sig långsiktigt är ju saker som behöver prioriteras och en "bra" lösning skulle kunna ha varit att faktiskt ha ett kreditkort, att vänta på påminnelsen på en stor faktura (naturligtvis inte hyra) och/eller att ha möjlighet sälja av något, eller låna.

Gå, cykla eller sova närmare jobbet är väl det som inte kostar något lån ... men personligen förstår jag inte varför du köper på faktura när du just inte vill ha ett lån.... sätt igång och sanera din ekonomi framöver.
  • steffenn
    Anonym (E) skrev 2023-09-10 10:37:36 följande:
    Men flytta från storstan, du kommer att ha helt andra förutsättningar precis överallt annars än i Sthlm, Gbg och Malmö.
    Just det vi ska, vi väntar på försäljningen av våran bostad. vi har köpt hus utanför en storstad dock inte pga detta utan vi har tröttnat på storstadslivet och all huvudvärk det medför🤣
  • steffenn
    Rivjärnet92 skrev 2023-09-10 10:43:15 följande:

Varför i helvete drar du på dig en massa fakturaköp när du knappt har råd med dina fasta utgifter en vanlig månad? Är du så ekonomiskt korkad då borde du ansöka om en god man, seriöst.

Jag har inte sagt att detta var en vanlig månad för mig utan jag brukar klara mig bra. Jag är dålig ekonomiskt men förhoppningsvis blir allt bättre vid flytt. Tack för åsikten! 
  • Anonym (E)
    steffenn skrev 2023-09-10 12:19:57 följande:
    Just det vi ska, vi väntar på försäljningen av våran bostad. vi har köpt hus utanför en storstad dock inte pga detta utan vi har tröttnat på storstadslivet och all huvudvärk det medför🤣
    Ja men vad bra! Hoppas ni trivs där ni hamnar :)
  • Anonym (Bengan)
    steffenn skrev 2023-09-10 12:21:56 följande:
    Jag har inte sagt att detta var en vanlig månad för mig utan jag brukar klara mig bra. Jag är dålig ekonomiskt men förhoppningsvis blir allt bättre vid flytt. Tack för åsikten! 

Du behöver nog se sanningen i vitögat och inse att du inte alls brukar klara dig bra. I så fall hade du haft en buffert att leva på nu. Jag tror att du skulle vinna på att låta någon hjälpa dig planera din ekonomi, typ som de i lyxfällan gör. På kommunen brukar det finnas budgetrådgivare som är gratis att rådfråga. 

• Anonym (Svart)
    Rivjärnet92 skrev 2023-09-10 10:43:15 följande:

Det måste vara skönt däruppe på din höga häst. Det är när man inte har pengar som man drar på sig fakturor för det är det enda sättet att kunna köpa mat, medicin och annat nödvändigt. Lever man under existensminimum några månader blir det så tillsist och nej socialen hjälper inte alltid till. 
Svar på tråden Inga pengar för att åka till jobbet