Inlägg från: Anonym (E) |Visa alla inlägg
  • Anonym (E)

Inga pengar för att åka till jobbet

Låna av en kompis eller kollega. Hur mycket behöver du egentligen till bensin? En tusenlapp kanske räcker ett tag?

Och ja, om du inte sköter ditt arbete kan du få sparken. I det ingår att vara där i tid. Jäkligt dumt att du har retat upp chefen genom att säga att du ska säga upp dig sedan! Hon kommer garanterat bara söka fel hos dig fram till dess och kan göra livet surt för dig. Det kan faktiskt bli så att de kräver sjukintyg från dag 1 pga hur du håller på!

• Anonym (E)
    Anonym (Inte så kul) skrev 2023-09-09 21:21:18 följande:
    Såklart att du kan. Om du sagt så lär hon dessutom verkligen leta efter anledningar att bli av med dig. Vilken tur att du tycker att det är så kul. Jag hade varit orolig som fan.
    Varför skulle ts få sparken menar du? Hon har inget med hans privatekonomi att göra. Och han har inte gjort något fel som bett om förskott på lönen. Så länge han tar sig till jobbet så har hon ingen anledning att sparka honom.
  • Anonym (E)
    steffenn skrev 2023-09-09 21:37:20 följande:
    Jajamänsan! Dock inte varit med 1år ännu får man ersättning ändå isåfall? Ifall att det skulle behövas alltså!
    Läs på deras hemsida om vilka villkor som gäller. Minst ett år lär det vara iaf, under den tiden ska du ha jobbat en viss mängd.
    steffenn skrev 2023-09-09 21:36:07 följande:

Hon nämde förstadags intyg tidigare i veckan så det är på g. Dock nämnde jag uppsägningen bara för att hon erbjöd mig en tjänst så jag ville vara ärlig och informera henne om att det kommer komma liksom. Men jag fick den ändå och inget mer av det. 

1000kr tank fick jag när jag köpte bilen (icke fulltank) och det höll 3 dagar.. diesel är dyrt. 

Frågade enda kollegan jag pratar med och han kunde inte hjälpa denna månad:)

Seriöst, hur långt har du till jobbet egentligen....? Jag kör en törstig diesel själv, den drar en liter milen, hiskeligt mycket. Om din drar lika mycket som min har du alltså ca 6 mil till jobbet, men de flesta drar ju mindre ändå. Går det inga bussar där du bor? Hur långt till närmsta buss annars? Lär bli billigare ändå att ta bilen dit och köpa månadskort.
  • Anonym (E)
    Anonym (Kalle Krita) skrev 2023-09-09 21:46:50 följande:
    För att få vanlig a-kassa behöver du bara ha jobbat 6 månader. För att få den extra inkomstförsäkringen gäller dock andra regler. I mitt fackförbund måste man ha varit med 1 år för att få av den.
    Nja, jobbat sex månader ja. Men enligt denna sida så måste man ha varit medlem i tolv månader ändå. Vilket fack är du med i? De kanske har andra regler.

www.sverigesakassor.se/for-arbetssokande/vem-kan-fa-ersattning/

Den inkomstbaserade ersättningen är upp till 80 procent av din tidigare lön och högst 26 400 kronor per månad före skatt. Den kan du söka om du

är medlem i en a-kassa och har varit det under de senaste tolv månaderna

har arbetat minst 60 timmar per månad under sex av de senaste tolv månaderna

är arbetslös, anmäld på Arbetsförmedlingen och söker nytt jobb aktivt.
  • Anonym (E)
    Anonym (E) skrev 2023-09-09 21:51:17 följande:
    Nja, jobbat sex månader ja. Men enligt denna sida så måste man ha varit medlem i tolv månader ändå. Vilket fack är du med i? De kanske har andra regler.

www.sverigesakassor.se/for-arbetssokande/vem-kan-fa-ersattning/

Den inkomstbaserade ersättningen är upp till 80 procent av din tidigare lön och högst 26 400 kronor per månad före skatt. Den kan du söka om du

är medlem i en a-kassa och har varit det under de senaste tolv månaderna

har arbetat minst 60 timmar per månad under sex av de senaste tolv månaderna

är arbetslös, anmäld på Arbetsförmedlingen och söker nytt jobb aktivt.
    Fack, a-kassa menade jag så klart!
  • Anonym (E)

Suck.... Nu är det jag som är trött här.... Samma sida skriver ändå att man kan få grundersättning om man varit medlem kortare tid. Sorry!

• Anonym (E)
    steffenn skrev 2023-09-09 22:06:20 följande:

Jobbar 55km hemifrån. Tyvärr är Sthlm och diesel ingen bra kombo men ändå bästa alternativet för långa sträckor. Kan ha varit tung i gasen också Vettefan har Inte lärt känna bilen till 100% än. 

tar ca 2.5h kollektivt och det är inget alternativ tyvärr pga mina tider. 

ska kika på alternativet med preem kort så hoppas jag det ordnar sig.

Men flytta från storstan, du kommer att ha helt andra förutsättningar precis överallt annars än i Sthlm, Gbg och Malmö.
  • Anonym (E)
    steffenn skrev 2023-09-10 12:19:57 följande:
    Just det vi ska, vi väntar på försäljningen av våran bostad. vi har köpt hus utanför en storstad dock inte pga detta utan vi har tröttnat på storstadslivet och all huvudvärk det medför🤣
    Ja men vad bra! Hoppas ni trivs där ni hamnar :)
Svar på tråden Inga pengar för att åka till jobbet