• Felixketchup

Sambo vill stå på huset

Hej jag är i en situation där jag inte vet hur jag ska göra. Jag och min sambo bor i ett hus som min mamma äger. Jag kommer att få ärva huset när hon dör men min sambo vill att jag skall köpa lös huset redan nu för en symbolisk summa alternativ lösa det via gåvobrev sen att jag ska skriva över halva till honom kostnadsfritt. Både jag och han har barn sedan tidigare. Vad är rätt väg att gå? 

• Svar på tråden Sambo vill stå på huset
  • Anonya

Låter helt vansinnigt. Hurdan är han annars? Det där låter ju som riktigt svindleri. Varför i all världen skulle han få halva din mammas hus helt gratis? 

Berätta det här för din mamma. Det är mycket viktigt att hon skriver testamente även om du är enda barnet och att hon där skriver att huset och övrigt du ärver är enskild egendom. Det betyder alltså att din sambo inte får hälften av det om ni går skilda vägar. 

Ta en rejäl funderare på om han är en karl du ska ha i ditt liv. 

• Kvittning

Du bör skydda dina barn och din sambo bör skydda sina barn. Det bsäta vore nog att köpa ett gemensamt boende för gemensamma pengar. Självklart ska inte din sambo ärva din mamma, det är ju lite det han fiskar efter här.

• Livsglädje

Du ska inte göra något. Utan se till att behålla huset som din enskilda egendom 

Ett olustigt resonemang av din sambo och framförallt girigt. Se till att trygga huset för dina barns skull.

• GGN

TS, tänk även på att om du säljer och ni köper ett nytt boende så blir det gemensam egendom och ska delas lika. 

• Miooo

Hur är era ekonomier i övrigt? Hamnar han på bar backe med sina barn utan möjlighet att köpa något eget om det tar slut mellan er? 

Jag kan förstå att han vill trygga tillvaron för sig och sina barn om de inte har en rimlig ekonomisk trygghet. Det betyder inte att jag tycker din mamma ska ge honom och hans barn halva huset, det hade inte jag gjort. 

Har han en god ekonomi, kanske betydligt bättre än dig så är han girig tyvärr 

• Drottningen1970

Låt mig förstå. Du är alltså osäker på om du vill ge bort ett hus, och robba dina barn på deras arv? 

Tja så kan det ju vara?

Folk?

• Dexter dot com
    Felixketchup skrev 2023-09-09 18:45:58 följande:

Han känner väl att det skulle innebära en säkerhet för honom och han tycker det är konstigt att inte göra så. Men jag tänker att de känns konstigt att göra så iomed att då får hans barn "ärva" från både mig min sambo och min sambos föredetta, samt att mina egna får mindre.

Det som är riktigt konstigt och girigt är att han tycker att du ska stå ekonomiskt för hans säkerhet. Kan han inte köpa in sig till marknadsvärde får han väl hyra in sig hos dig som alla andra som inte har råd att köpa en bostad.
  • fornminne

Jag förstår att han vill ha någon form av ekonomisk säkerhet om ni skulle gå i sär, men då får han köpa in sig i huset. Varför skulle han få halva huset gratis? 

I praktiken försöker han råna din mamma på halva hennes hus. Detta ska du absolut inte gå med på TS. Som flera redan har skrivit, prata med din mamma och se till att huset står som enskild egendom.

Hur bor ni nu? Vem betalar? Det är HANS ansvar att ordna ekonomisk säkerhet för sig och sina barn. Har ni gemensamt boende har ni rätt till halva var.

Sen förstår jag inte hur han tänker. Om du skulle köpa huset för en symbolisk summa, var ska din mamma bo? Eller är hon döende? 

Även om du skulle stå som ensam ägare, måste ju din mamma bo någonstans så länge hon lever. Skulle hon ha råd att skaffa något annat om du tog över huset?

• fornminne

Sorry, missade viktig info! Ni bor redan i huset. Din mamma bor alltså någon annanstans, men äger huset tills du ärver det.

Fortfarande gäller dock det första jag skrev. Vill din sambo ha halva huset får han köpa in sig. Varför ska han få det gratis? Har han inte råd att köpa in sig, får han fortsätta hyra eller skaffa annan bostad. Som alla andra i hans situation.

• Woodgrove

För det första: NEJ (se alla andra svar ovan)

För det andra: Fundera över er relation. Speciellt över hur ni delar andra saker. Han är egoistisk och försöker lura dig rejält. Den han borde älska och värna om mest förutom sina barn. Hade min sambo ställt den frågan till mig hade jag avslutat vår relation. Det är så mycket som är fel med hans resonemang att det är svårt att gå vidare från det och leva ihop ?normalt? igen. 

In 900 years of time and space, I?ve never met anyone who wasn?t important
Svar på tråden Sambo vill stå på huset