• Felixketchup

Sambo vill stå på huset

Hej jag är i en situation där jag inte vet hur jag ska göra. Jag och min sambo bor i ett hus som min mamma äger. Jag kommer att få ärva huset när hon dör men min sambo vill att jag skall köpa lös huset redan nu för en symbolisk summa alternativ lösa det via gåvobrev sen att jag ska skriva över halva till honom kostnadsfritt. Både jag och han har barn sedan tidigare. Vad är rätt väg att gå? 

• Svar på tråden Sambo vill stå på huset
  • Magical
    Felixketchup skrev 2023-09-09 19:13:54 följande:

Jag vill att det ska kännas bra för min sambo men tveksam i att detta är rätt väg att gå . Vad menas med enskild egendom ? Och hur fungerar det om hon skulle dö blir det automatiskt bådas hus när jag har ärvt det pga sambolagen? 

Om din mamma anger huset som enskild egendom så skyddar det. Det finns mer att läsa om det där, jag är ingen expert, här tex: 

www.jurio.com/se/privatperson/samboavtal/samboegendom
  • EnAnonumius
    Felixketchup skrev 2023-09-09 19:13:54 följande:

Jag vill att det ska kännas bra för min sambo men tveksam i att detta är rätt väg att gå . Vad menas med enskild egendom ? Och hur fungerar det om hon skulle dö blir det automatiskt bådas hus när jag har ärvt det pga sambolagen? 

Enskild egendom..

Enskild= privat/eget/personligt.

Enskild egendom innebär att det blir bara "ditt egna/privata". 
    Vilket i praktiken innebär att det inte kan ingå i någon bodelning om du är sambo eller gift.

Det är mycket vanligt att arv och gåvor skrivs som enskild egendom  av den som skriver testamentet och/eller ger gåvan.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • FuckGoggleAskMe

Dina barn skulle väldigt upprörda och besvikna en vacker dag, när de inser att du gett bort hälften av det de skulle ha ärvt till någon annan. 

Trevlig säkerhet att få ett halvt hus i present, men klarar han inte av att ta hand om sig själv och sina barn utan att få en så dyr gåva? 

Om ni flyttat in samtidigt till huset, kan det ses som samboegendom när du ärver det och delas om ni separerar. Som någon redan skrivit, din mamma borde testamentera allt hon har, inklusive huset, som enskild egendom till dig. 

• FuckGoggleAskMe

Lägger till, om ni båda äger huset kan han tvinga fram en tvångsförsäljning så det säljs på offentlig auktion. 

• erikaABC
    Felixketchup skrev 2023-09-09 18:24:19 följande:
    Sambo vill stå på huset

Hej jag är i en situation där jag inte vet hur jag ska göra. Jag och min sambo bor i ett hus som min mamma äger. Jag kommer att få ärva huset när hon dör men min sambo vill att jag skall köpa lös huset redan nu för en symbolisk summa alternativ lösa det via gåvobrev sen att jag ska skriva över halva till honom kostnadsfritt. Både jag och han har barn sedan tidigare. Vad är rätt väg att gå? 

Oj din sambo är ju oförskämd.
    Köpa lös huset för en symbolisk summa? Han vill alltså råna din mor på huset. 
    Och han vill att du skriver över huset på honom kostnadsfritt? Du ska alltså skänka honom ett halvt hus? Det är ett helt orimligt krav.
    Att han ens föreslår dessa saker skulle få mig att omvärdera hela vår relation. Det finns ingen gräns för vad han försöker roffa åt sig.
    Vid en separation blir du av med halva huset. Dina barn får bara hälften av det du äger och får av din mor.
    Nej, nej dra i bromsen nu ts.
    Se till att din mor skriver ett testamente där ditt arv blir enskild egendom
  • FuckGoggleAskMe
    Studentpappa skrev 2023-09-09 20:15:21 följande:

Men för helvete, nej!

Utmärkt sammanfattning av inläggen ovan! 
  • GGN

Säg åt mamma att gå till en jurist och skriva testamente så huset verkligen alltid är ditt. 

Din sambo är med och betalar driften men självklart inga renoveringar, det är ju en investering i ditt hus som han aldrig får tillbaka (såvida ni inte skriver papper på det). 
    Din sambo kan spara de pengar han inte behöver lägga på ett boende. Han kan investera i en äganderätt exempelvis. Köper han en bostad behöver han skriva papper på att den bara är hans. 

• Avenia

Absolut inte! 

Han försöker utnyttja din osäkerhet. Bara det att du inte direkt säger nej utan frågar här. Jag känner till fall där kvinnan vart för snäll, även jag själv, och fått betala dyrt för det. Bla att man köpt ny bil som man betalat 75% för och mannen 25%. Men kvinnan har varit snäll och skrivit ägarskapet på mannen. Sen vid separation har han fått den. Många män gör såhär.

• Mortiscia80

ALDRIG!! Se dessutom till att din mamma skriver i testamente att huset är din enskilda egendom! Det finns ingen anledning för dig att ta över huset i nuläget som jag kan se. Och den där snikna saken som försöker sno dig på halva värdet ska du inte äga något med öht! Om ni skulle ha ägt huset tillsammans så skulle ni först ha värderat huset hos minst två oberoende mäklare och han skulle ha köpt in sig på halva värdet, minst! Den där skulle jag inte lita en sekund på längre.

Svar på tråden Sambo vill stå på huset