Inlägg från: fornminne |Visa alla inlägg
  • fornminne

Sambo vill stå på huset

Jag förstår att han vill ha någon form av ekonomisk säkerhet om ni skulle gå i sär, men då får han köpa in sig i huset. Varför skulle han få halva huset gratis? 

I praktiken försöker han råna din mamma på halva hennes hus. Detta ska du absolut inte gå med på TS. Som flera redan har skrivit, prata med din mamma och se till att huset står som enskild egendom.

Hur bor ni nu? Vem betalar? Det är HANS ansvar att ordna ekonomisk säkerhet för sig och sina barn. Har ni gemensamt boende har ni rätt till halva var.

Sen förstår jag inte hur han tänker. Om du skulle köpa huset för en symbolisk summa, var ska din mamma bo? Eller är hon döende? 

Även om du skulle stå som ensam ägare, måste ju din mamma bo någonstans så länge hon lever. Skulle hon ha råd att skaffa något annat om du tog över huset?

• fornminne

Sorry, missade viktig info! Ni bor redan i huset. Din mamma bor alltså någon annanstans, men äger huset tills du ärver det.

Fortfarande gäller dock det första jag skrev. Vill din sambo ha halva huset får han köpa in sig. Varför ska han få det gratis? Har han inte råd att köpa in sig, får han fortsätta hyra eller skaffa annan bostad. Som alla andra i hans situation.

• fornminne

Han ska inte betala något för huset mer än hyra och driftkostnader. Lägger han tid och pengar på renovering eller reparationer ska han givetvis kompenseras för detta. Men då ska det vara något ni är överens om, inte att han bara sätter igång för att han hoppas - eller räknar med - att halva huset blir hans.

Säkerhet gäller åt båda håll. Man ska aldrig gå med på det han begär, men man ska heller aldrig investera i ett hus man inte äger eller kommer att ärva. I båda fall finns folk som blir lurade och snuvade, för att de varit naiva eller för snälla. 

Svar på tråden Sambo vill stå på huset