• Felixketchup

Sambo vill stå på huset

Hej jag är i en situation där jag inte vet hur jag ska göra. Jag och min sambo bor i ett hus som min mamma äger. Jag kommer att få ärva huset när hon dör men min sambo vill att jag skall köpa lös huset redan nu för en symbolisk summa alternativ lösa det via gåvobrev sen att jag ska skriva över halva till honom kostnadsfritt. Både jag och han har barn sedan tidigare. Vad är rätt väg att gå? 

• Svar på tråden Sambo vill stå på huset
  • Mimosa86

Nej det är inte rimligt. Hade han gjort detsamma om det var det omvända? Dvs gett dig och dina barn halva sitt hus gratis? Har han redan nu skrivit in dig som halva ägaren av hans befintliga egendom?

Däremot behöver ni se över de löpande
    driftkostnaderna och renoveringsbehov. Vem betalar vad?

I ett läge där du kommer äga huset så kan du inte kräva att han ska renovera eller fixa med det. Många män är händiga och förväntas fixa med hus och trädgård. Detta kan du ju inte räkna med att han kommer göra eftersom han inte får ut värdet av sitt slit.

Däremot halva driften behöver han betala. Visst han får ju inget värde i fastigheten på sikt men han kanske ändå kommer undan billigare månadsvis än om han äger något själv. Pengar han kan spara.

Skulle särboskap funka annars?

• AstridElizabeth

Absolut inte! Ge inte upp din största säkerhet! 

Man vet aldrig vad som händer i framtiden! Kärleken kan ta slut. Han kan visa sig vara någon annan än den du trodde. Han kan vara otrogen. Huset är och ska givetvis fortsätta vara din trygghet! Äger han halva måste du lösa ut honom mot halva marknadsvärdet (minus eventuella lån). Det kan sluta med att han köper ut dig eller att huset måste säljas. 

Säg bara nej. Huset är din trygghet och så ska det förbli. Du behöver inte argumentera mer än så. Vill han inte förstå så får ni väl vara särbos då.

• FuckGoggleAskMe

TS, för att allt ska kännas ok för dig och för att ge dig lite säkerhet så ska du prata med din sambos pappa och be att han ger dig hälften av det han äger. Aktier eller kontanter går bra. 

• Lönnsirap

Jag tycker inte heller att din sambo ska få lov att köpa loss halva huset för en symbolisk summa. Däremot så tycker jag att ni definitivt ska gå till en jurist och diskutera ägandet, underhållet och er allmänna livssituation utifrån att huset framöver faktiskt kommer bli ditt.

För jag antar att ni plöjer ner tid, pengar och energi i huset och det är smart att ni såväl diskuterar som strukturerar upp hur ni vill ha det hela framöver.

• fornminne

Han ska inte betala något för huset mer än hyra och driftkostnader. Lägger han tid och pengar på renovering eller reparationer ska han givetvis kompenseras för detta. Men då ska det vara något ni är överens om, inte att han bara sätter igång för att han hoppas - eller räknar med - att halva huset blir hans.

Säkerhet gäller åt båda håll. Man ska aldrig gå med på det han begär, men man ska heller aldrig investera i ett hus man inte äger eller kommer att ärva. I båda fall finns folk som blir lurade och snuvade, för att de varit naiva eller för snälla. 

• Billie38

kanske han inte mår bra av att hyra sitt hem. Men då kanske ni ska köpa något gemensamt på annan plats och att du hyr ut din mammas hus.
    lägger han ner en massa arbete på att renovera huset så kan jag förstå att han känner sig osäker på framtiden då han faktiskt inte har någon rätt till någon annans egendom?

• Persikaplommon
    Billie38 skrev 2023-09-10 09:44:32 följande:

kanske han inte mår bra av att hyra sitt hem. Men då kanske ni ska köpa något gemensamt på annan plats och att du hyr ut din mammas hus.
    lägger han ner en massa arbete på att renovera huset så kan jag förstå att han känner sig osäker på framtiden då han faktiskt inte har någon rätt till någon annans egendom?

Om han nu vill betala halva huset oavsett vilket hus det är...
  • Cathariiina

Varför skulle du göra det? Låter som sol-och-vår. Det är din mammas hus, tills hon avlider. Den sambo har inte rätt att kräva något avseende din mors egendom, och det hade han för övrigt inte haft ens om ni varit gifta. Senare, när din mor avlider, blir det DITT hus - ingen annans. Se i stället till att avtala bort sambolagen, så att din sambo INTE får någon rätt till halva huset när och om det kommer så långt!

Om din sambo vägrar skriva på ett sådant papper så vet du nu vad han är ute efter, och då är det viktigt att du separerar nu, INNAN du äger något hus. Alternativt - om du kan prata med din mamma om det här - så kan du be henne skriva i sitt testamente att huset ska bli din enskilda egendom. På så sätt kan din sambo inte få ut något från dess värde, ens om ni är gifta när din mor avlider (vilket jag inte rekommenderar). 

• Cathariiina
    Ocdmänniska skrev 2023-09-09 18:52:36 följande:

I sånafall så borde han betala huset? Eller halva

Ja, då får han ju köpa sig in i det med halva värdet. Men detta kan också bara bli aktuellt när TS' mor är död och hon verkligen har ärvt det. Så HEMSKT att gå och vänta på att en människa ska dö, och vara beräknande! Förvånad
  • AndyPandyLandy

Han borde betala halva marknadsvärdet oavsett vad du betalar för huset. 

Sen en annan sak:

Har du syskon? Tänker bara att vissa tror att de kan testamentera bort ett hus till ett av barnen...

• ABC73

Jätteviktigt med ett testamente där det står att huset är din enskilda egendom.

Skulle du köpa huset av din mor för en symbolisk summa är ett samboavtal där det framgår att huset är ditt ett måste. Bor han redan i huset när du köper det skulle det kunna räkna som samboegendom.

Vill han äga en del av huset bör det värderas så att han kan köpa in sig till marknadsvärde. Innan du går den vägen bör du dock fundera på om du skulle kunna köpa ut honom om marknadspriset går upp om några år. Annars kan du ju bli tvingad att sälja huset för att köpa ut honom om ni går skilda vägar. 

Blir det tal om giftemål längre fram är det ännu viktigare att sådant som äktenskap och testamente tydliggör att huset är din enskilda egendom (om han inte köper in sig i huset).

När det gäller tid för fix och underhåll för huset är mannen inte tvungen att hjälpa till med det, men det kan ju vara rimligt att han lägger lite tid på det om Ts i gengäld tar en större del av hushållsarbetet i övrigt. Tid mot tid. 
    Det blir också rimligt att han tar en del av "förslitningskostnader" när han bor i huset, medan Ts får stå för sådant som ökar standarden på huset och sådant som inte påverkas av att ytterligare personer bor i huset (takunderhåll, fasadmålning är exempel som är ett löpande underhåll som inte påverkas av antal boende). 

• Ess
    Kvittning skrev 2023-09-09 23:50:40 följande:

Du bör skydda dina barn och din sambo bör skydda sina barn. Det bsäta vore nog att köpa ett gemensamt boende för gemensamma pengar. Självklart ska inte din sambo ärva din mamma, det är ju lite det han fiskar efter här.

Håller med om detta. Förstår sambon som inte vill stå lottlös om han lägger pengar och arbete på huset och ni sen separerar. 
  • Ess
    Mimosa86 skrev 2023-09-10 08:56:22 följande:

Nej det är inte rimligt. Hade han gjort detsamma om det var det omvända? Dvs gett dig och dina barn halva sitt hus gratis? Har han redan nu skrivit in dig som halva ägaren av hans befintliga egendom?

Däremot behöver ni se över de löpande
    driftkostnaderna och renoveringsbehov. Vem betalar vad?

I ett läge där du kommer äga huset så kan du inte kräva att han ska renovera eller fixa med det. Många män är händiga och förväntas fixa med hus och trädgård. Detta kan du ju inte räkna med att han kommer göra eftersom han inte får ut värdet av sitt slit.

Däremot halva driften behöver han betala. Visst han får ju inget värde i fastigheten på sikt men han kanske ändå kommer undan billigare månadsvis än om han äger något själv. Pengar han kan spara.

Skulle särboskap funka annars?

Så gjorde vi när jag flyttade in hos maken, innan vi skaffade gemensamt hus istället. Jag betalade det som blev dyrare för honom när jag bodde där, sedan sparade jag så jag hade pengar om det inte skulle hålla och jag skulle skaffa eget boende.
Svar på tråden Sambo vill stå på huset