• HejhejLina

    Svärmor - Låta barn skrika

    Hej, tänkte höra era tankar kring 5 minutersmetod. Min svärmor påpekar varje gång vår dotter gråter eller skriker att vi inte ska gå till henne och trösta utan låta henne skrika i fem minuter varje gång för då kommer hon sluta av sig självt, dottern är nu nio månader.


    Så gjorde hon mot sitt barn och tycker det är helt rätt. Hon tycker heller inte att vi ska lägga oss i dotterns rum och sova när det behövs, heller inte att vår dotter ska somna när vi är närvarande, för då kan hon vänja sig vid det.
    För mig låter det helt upp åt väggarna och rent skadligt när man dessutom läser om forskning kring vilka skador hjärnan åsamkas vid bristande omsorg. Har också sagt det till henne, att det är en gammal metod från 70-talet man inte rekommenderar. Men hon bryr sig inte utan tycker att vi ska låta henne skrika. Jag är också rädd att när hon passar vår dotter (det har hänt korta stunder) att hon ska låta henne skrika. Vet att det hänt en gång när vi var borta, då gick farfar tillslut in till vår dotter. Men han är annars av samma åsikt. För övrigt måste jag tillägga att vi tröstar vår dotter och hon är ett väldigt lugnt barn, sällan att hon är ledsen, men det händer ju ibland såklart. 

  • Svar på tråden Svärmor - Låta barn skrika
  • Elin pelin

    Enligt mig en grym metod. Är det för att få barnet att sova så finns det fina metoder, ex "somna utan gråt" där du tröstar barnet men har ett program för att lära dem sova själva.
    Stå på dig, säg att det var kanske ett bra sätt för henne men du vill inte köra den metoden utan väljer det du tror är bäst för ditt barn!

  • Spucks

    Du vet ju själv att det är en gammaldags metod, när man inte visste bättre, och att det nu finns en del forskning kring barn och att man därför vet att det är skadlig att göra som hon säger. Du behöver alltså inte bry dig om vad hon säger. Sluter hon inte lägga sig i kan du be henne hålla tyst - på ett så vänlig eller ovänlig sätt du anser lämplig.

    Sedan skulle denna person inte f
    å passa mitt barn. Jag skulle inte lita på henne alls.

  • Anonym (M)

    Jag gillar inte denna metod och skulle aldrig använda den. Vad jag tror är att barn gråter av en anledning. Att ignorera dem tror jag väcker ångest his barnet. Att barnet slutar gråta tror jag beror på att den märker och vänjer sig vid att ingen kommer ändå, usch... Att sova med sitt barn eller somna sitt barn tycker jag är så mysigt. Älskar att krama om min pojke mot mitt bröst och låta honom somna.
     

  • HejhejLina

    Ja eller hur, det är förlegat och nu vet man bättre. Det verkar hon inte ta till sig av utan menar att jag på grund av min modersinstinkt (vilket är att trösta när exempelvis dottern vaknar på kvällen/natten) inte klarar av att ?göra det rätta?. Att låta henne skrika för att ?lugna sig själv?. Känner mig inte trygg med att hon ska ev passa henne över en natt. Är rädd att dottern kommer till skada. 

  • Anonym (Nrj)

    Nej. Skulle aldrig aldrig falla mig in :) aldrig. Inte för en sekund. Någonsin. Min bebis känner bara mig. Jag är hennes trygghet. Hennes skrik är hennes enda sätt att kommunicera med mig. ska jag ignorera det då? Nej. Är det något jag har lovat mig själv och mina barn så är det att de alltid ska få somna tryggt - oavsett ålder. 

  • FuckGoggleAskMe

     Vad är problemet? Strunta i vad hon säger, gör som ni vill och låt henne inte vara barnvakt. 


    Varför skulle man låta ett barn vara ledset? 

  • Anonym (hkh)

    Det är misshandel o ren idioti.
    Mina föräldrar gjorde så mot oss...minns hur min minsta syster skrek tills hon kräktes o då som först tog min mor upp henne.
    Jag blir illamående fortfarande idag av dessa minnen.
    Klart barnen tystnar efter ett tag, de orkar ju inte skrika hur länge som helst o vissa ger nog upp.
    Jag har alltid legat bredvid när mitt barn ska sova...vi sov i samma sovrum tills mitt barn körde ut mig.
    Jag började tydligen snarka när mitt barn var 2.5 år o då väckte jag mitt barn, så h*n bad om att få sova själv o ha ett eget rum. 

    När mitt barn var ca 2 år, så började jag med att gå på toan efter vi hade läst, sjungit o myst. Toaletten låg bredvid sovrummet o de första 10-15 gångerna följde mitt barn med mig på toan för att sen vilja mysa tills h*n somnade.
    Sen började h*n vilja ligga kvar i sängen o vänta på mig o sen lite mys till h*n somnade.
    Till sist somnade mitt barn innan jag hade hunnit tillbaka från toaletten.
    Jag hade alltid toadörren öppen så det hördes vad jag gjorde o det var alltid ett kort toabesök.
    Till sist behövde jag inte gå på toan, då mitt barn somnade tryggt medan jag gick ut ur rummet.
    På så sätt gick nattningen från en timme till en 15-20 min beroende på hur dagen hade varit, vad vi läste o pratade om.
    Min unge lärde sig att somna själv tryggt, gråtfritt.utan att känna sig övergiven.

    Jag förstår inte hur du kan låta svärföräldrarna sitta barnvakt. 

  • Anonym (Pappa)

    Man behöver inte köra 5-minutersmetoden då det finns mildare varianter. 

    Däremot är det bra om barnen lär sig somna på egen hand när föräldrarna inte är kvar i rummet. Det blir mycket jobbigare att hantera småbarn som inte kan somna själva. Och de riskerar också att bli mindre trygga när en förälder inte är närvarande på natten.

    Prata med en barnpsykolog eller BVC om metoder för att lära sitt barn att somna själv.

  • Anonym (Pappa)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-09-07 22:54:10 följande:

     Vad är problemet? Strunta i vad hon säger, gör som ni vill och låt henne inte vara barnvakt. 


    Varför skulle man låta ett barn vara ledset? 


    Beroende på situation kan det vara bra eller dåligt om ett barn är ledset. Det är en del av den personliga utvecklingen. Däremot behöver man inte köra 5-minutersmetoden....
Svar på tråden Svärmor - Låta barn skrika