• HejhejLina

Svärmor - Låta barn skrika

Hej, tänkte höra era tankar kring 5 minutersmetod. Min svärmor påpekar varje gång vår dotter gråter eller skriker att vi inte ska gå till henne och trösta utan låta henne skrika i fem minuter varje gång för då kommer hon sluta av sig självt, dottern är nu nio månader.

Så gjorde hon mot sitt barn och tycker det är helt rätt. Hon tycker heller inte att vi ska lägga oss i dotterns rum och sova när det behövs, heller inte att vår dotter ska somna när vi är närvarande, för då kan hon vänja sig vid det.
    För mig låter det helt upp åt väggarna och rent skadligt när man dessutom läser om forskning kring vilka skador hjärnan åsamkas vid bristande omsorg. Har också sagt det till henne, att det är en gammal metod från 70-talet man inte rekommenderar. Men hon bryr sig inte utan tycker att vi ska låta henne skrika. Jag är också rädd att när hon passar vår dotter (det har hänt korta stunder) att hon ska låta henne skrika. Vet att det hänt en gång när vi var borta, då gick farfar tillslut in till vår dotter. Men han är annars av samma åsikt. För övrigt måste jag tillägga att vi tröstar vår dotter och hon är ett väldigt lugnt barn, sällan att hon är ledsen, men det händer ju ibland såklart. 

• Svar på tråden Svärmor - Låta barn skrika
  • Anonym (hkh)
    Anonym (Pappa) skrev 2023-09-07 23:45:11 följande:

Man behöver inte köra 5-minutersmetoden då det finns mildare varianter. 

Däremot är det bra om barnen lär sig somna på egen hand när föräldrarna inte är kvar i rummet. Det blir mycket jobbigare att hantera småbarn som inte kan somna själva. Och de riskerar också att bli mindre trygga när en förälder inte är närvarande på natten.

Prata med en barnpsykolog eller BVC om metoder för att lära sitt barn att somna själv.

Jobbigare att hantera små barn.....O du ville ha barn för att....?
    Barnen behöver ha närvarande föräldrar som ger det trygghet o närhet, inte föräldrar som vill överge sina barn för att själva sätta sig framför en skärm o växa på bredden.
  • Anonym (Signe)

Det är helt tokigt! Fortsätt du att ta upp ditt barn så länge behövs, det är bra för ditt barn och dig. Mitt hjärta är snart 4 år och han somnar aldrig utan mig bredvid. Det tänker jag jag fortsätta med tills han är redo att sova själv. Människan är flockdjur och behöver sin grupp runt sig för att vara trygga.

• Räkan77

Vad säger pappan till barnet? Är det egentliga problemet att han tycker sin mamma har rätt alternativt inte vågar säga ifrån? Då har ni ett större problem som ni behöver ta tag i. 

• Maymom

Du/ni bestämmer ju hur ni vill göra med ert barn. Du gillar inte metoden så använd den inte. 
    Fortsätter svärmor hålla på med den så är det ju hennes val och hennes anknytning till barnet som påverkas. Barnet kommer lära sig att farmor inte kommer när man behöver henne.

Din man får väl prata med henne och även sin pappa om att ni inte vill att de gör så. Så får ni se om det hjälper.

Stå på dig!

• Agda90

Jag avskyr 5 min metoden!
    Barn skriker inte för att skrika. De skriker för att de behöver något - mat, ren blöja, närhet...

Tänk om du drömmer en mardröm och vaknar mitt i natten och det enda du behöver är att känna värme från din partner för att lugna ner dig och kunna komma till ro. Vänd på det och tänk att det är barnet som vaknar, ensamt i sin vagn och det enda barnet behöver är känna värmen från mamma eller pappa för att veta att det är tryggt. Det är ju misshandel att låta barnet gråta  för att lugna ner sig själv. Usch, fy nej!

• Agda90
    Anonym (Pappa) skrev 2023-09-07 23:45:11 följande:

Man behöver inte köra 5-minutersmetoden då det finns mildare varianter. 

Däremot är det bra om barnen lär sig somna på egen hand när föräldrarna inte är kvar i rummet. Det blir mycket jobbigare att hantera småbarn som inte kan somna själva. Och de riskerar också att bli mindre trygga när en förälder inte är närvarande på natten.

Prata med en barnpsykolog eller BVC om metoder för att lära sitt barn att somna själv.

Och jag säger att det är ytterst individuellt hur barn utvecklas!
    Mina barn är inte otrygga på något vis.
    Vi läste på kvällen för dem och satt kvar inne på deras rum eller låg bredvid dem i sängen tills de somnade. De var ungefär 4-5 när vi "bara" läste saga, sa godnatt och lämnade rummet. Idag är de 12 och 16 och väldigt trygga individer. 16 åringen har för sjutton flyttat till annan ort för gymnasiestudier och bor själv i egen lägenhet!

Jag ger blanka fan i vad psykologer säger. De kan inte varenda en individ utantill och vet vad varje individ behöver. 
  • Agda90
    Anonym (Pappa) skrev 2023-09-07 23:46:57 följande:
    Beroende på situation kan det vara bra eller dåligt om ett barn är ledset. Det är en del av den personliga utvecklingen. Däremot behöver man inte köra 5-minutersmetoden....
    Berätta gärna i vilka situationer det är bra att ett barn ska vara ledset!
  • Anonym (Pappa)
    Agda90 skrev 2023-09-08 09:38:07 följande:
    Berätta gärna i vilka situationer det är bra att ett barn ska vara ledset!
    När de måste vänta på något, exempelvis står i kö till en karusell. Eller måste vänta på att det ska bli lördag innan de får äta lördagsgodis. När de inte anpassat sig till en norm i samhället så det bristande tålamodet hos barnet gör att det blir ledset. Det är en del i den personliga utvecklingen. 
  • Anonym (Pappa)
    Agda90 skrev 2023-09-08 09:36:56 följande:
    Och jag säger att det är ytterst individuellt hur barn utvecklas!
    Mina barn är inte otrygga på något vis.
    Vi läste på kvällen för dem och satt kvar inne på deras rum eller låg bredvid dem i sängen tills de somnade. De var ungefär 4-5 när vi "bara" läste saga, sa godnatt och lämnade rummet. Idag är de 12 och 16 och väldigt trygga individer. 16 åringen har för sjutton flyttat till annan ort för gymnasiestudier och bor själv i egen lägenhet!

Jag ger blanka fan i vad psykologer säger. De kan inte varenda en individ utantill och vet vad varje individ behöver. 

Det finns ingen anledning att bli upprörd. Vi diskuterar bara.

Sen är olika barn olika känsliga. Så ett barn i en situation kan påverkas mer än ett annat i samma situation. Men ser man på gruppnivå så ser man att det finns fördelar med att lära barnen att somna själva. Det gäller även från föräldrarnas perspektiv.

Det är inte så bra för relationen när föräldrarna får liten egentid eller liten tid för varandra för att de måste lägga mycket tid på nattningen eller blir väckta om natten och blir trötta för att barnen inte kan somna om själva. Det kan sedan indirekt drabba barnen pga trötta föräldrar och bråk.

Att man är 16 år och har flyttat till annan ort säger dock inget om hur trygg uppväxten var eller om personen är trygg i sig som vuxen. Mitt ex gjorde också det när hon var ung men hon är extremt otrygg i sig.

• Jemp
    Anonym (Pappa) skrev 2023-09-08 10:15:47 följande:
    När de måste vänta på något, exempelvis står i kö till en karusell. Eller måste vänta på att det ska bli lördag innan de får äta lördagsgodis. När de inte anpassat sig till en norm i samhället så det bristande tålamodet hos barnet gör att det blir ledset. Det är en del i den personliga utvecklingen. 
    Du ser ingen skillnad på ett barn som blir besviket, förhoppningsvis känslorna bekräftade och förälder närvarande, jämfört med ett barn som får skrika förjäves övergiven av föräldern? 
Svar på tråden Svärmor - Låta barn skrika