• HejhejLina

Svärmor - Låta barn skrika

Hej, tänkte höra era tankar kring 5 minutersmetod. Min svärmor påpekar varje gång vår dotter gråter eller skriker att vi inte ska gå till henne och trösta utan låta henne skrika i fem minuter varje gång för då kommer hon sluta av sig självt, dottern är nu nio månader.

Så gjorde hon mot sitt barn och tycker det är helt rätt. Hon tycker heller inte att vi ska lägga oss i dotterns rum och sova när det behövs, heller inte att vår dotter ska somna när vi är närvarande, för då kan hon vänja sig vid det.
    För mig låter det helt upp åt väggarna och rent skadligt när man dessutom läser om forskning kring vilka skador hjärnan åsamkas vid bristande omsorg. Har också sagt det till henne, att det är en gammal metod från 70-talet man inte rekommenderar. Men hon bryr sig inte utan tycker att vi ska låta henne skrika. Jag är också rädd att när hon passar vår dotter (det har hänt korta stunder) att hon ska låta henne skrika. Vet att det hänt en gång när vi var borta, då gick farfar tillslut in till vår dotter. Men han är annars av samma åsikt. För övrigt måste jag tillägga att vi tröstar vår dotter och hon är ett väldigt lugnt barn, sällan att hon är ledsen, men det händer ju ibland såklart. 

• Svar på tråden Svärmor - Låta barn skrika
  • Jemp

Håller helt med övriga om 5 minutersmetoden. Jag vill att mina barn ska vara trygga, få sina behov tillgodosedda och veta att jag/vi finns i närheten. Inte att de som bebisar får skrika tills de ger upp. 

Hade inte låtit svärmor vara barnvakt eftersom du inte litar på att hon möter barnets behov. 

• Agda90
    Anonym (Pappa) skrev 2023-09-08 10:15:47 följande:
    När de måste vänta på något, exempelvis står i kö till en karusell. Eller måste vänta på att det ska bli lördag innan de får äta lördagsgodis. När de inte anpassat sig till en norm i samhället så det bristande tålamodet hos barnet gör att det blir ledset. Det är en del i den personliga utvecklingen. 
    Fast det du beskriver är något som vi föräldrar lär barnen att förstå. Det är inget som de står och är ledsna. 
    Att lära sig att stå i kö till en karusell är inget man är ledsen över utan det är något man ser fram emot. Det är en del av hur man uppfostrar sina barn..
  • Anonym (Pappa)
    Agda90 skrev 2023-09-08 10:33:47 följande:
    Fast det du beskriver är något som vi föräldrar lär barnen att förstå. Det är inget som de står och är ledsna. 
    Att lära sig att stå i kö till en karusell är inget man är ledsen över utan det är något man ser fram emot. Det är en del av hur man uppfostrar sina barn..
    Jag tog det som ett exempel för det är något jag själv sett. Så det sker visst. Har man aldrig behövt vänta så blir det jobbigt för en del barn. Sen kanske det är bristande uppfostran, jag vet inte.
  • Anonym (Pappa)
    Jemp skrev 2023-09-08 10:24:59 följande:
    Du ser ingen skillnad på ett barn som blir besviket, förhoppningsvis känslorna bekräftade och förälder närvarande, jämfört med ett barn som får skrika förjäves övergiven av föräldern? 

Det var ett svar på frågan

"Varför skulle man låta ett barn vara ledset?"

• Jemp
    Anonym (Pappa) skrev 2023-09-08 10:22:40 följande:

Det finns ingen anledning att bli upprörd. Vi diskuterar bara.

Sen är olika barn olika känsliga. Så ett barn i en situation kan påverkas mer än ett annat i samma situation. Men ser man på gruppnivå så ser man att det finns fördelar med att lära barnen att somna själva. Det gäller även från föräldrarnas perspektiv.

Det är inte så bra för relationen när föräldrarna får liten egentid eller liten tid för varandra för att de måste lägga mycket tid på nattningen eller blir väckta om natten och blir trötta för att barnen inte kan somna om själva. Det kan sedan indirekt drabba barnen pga trötta föräldrar och bråk.

Att man är 16 år och har flyttat till annan ort säger dock inget om hur trygg uppväxten var eller om personen är trygg i sig som vuxen. Mitt ex gjorde också det när hon var ung men hon är extremt otrygg i sig.

(Min fetning). Jaså det gör man? I vilken studie då?
  • Jemp
    Anonym (Pappa) skrev 2023-09-08 10:36:45 följande:

Det var ett svar på frågan

"Varför skulle man låta ett barn vara ledset?"

Ja, och jag undrar över relevansen? Eller varför man skulle låta barnet vara ledset utan interaktion i en sån situation?
  • Jemp

Att vara ledsen är ju inte farligt i sig, men att inte få sina behov uppfyllda eller att bli ignorerad då är inte bra. 

• Lönnsirap

Jag förstår inte alls hur ni tänker som låter svärföräldrarna passa ert barn, när ni vet att de inte har samma syn på barns behov som ni själva.

Eftersom ni har information om att de använt och kommer använda metoder som ni inte står bakom, kan ni vänta tills barnet är 4-5 år innan det blir barnvaktande.

• Agda90
    Anonym (Pappa) skrev 2023-09-08 10:22:40 följande:

Det finns ingen anledning att bli upprörd. Vi diskuterar bara.

Sen är olika barn olika känsliga. Så ett barn i en situation kan påverkas mer än ett annat i samma situation. Men ser man på gruppnivå så ser man att det finns fördelar med att lära barnen att somna själva. Det gäller även från föräldrarnas perspektiv.

Det är inte så bra för relationen när föräldrarna får liten egentid eller liten tid för varandra för att de måste lägga mycket tid på nattningen eller blir väckta om natten och blir trötta för att barnen inte kan somna om själva. Det kan sedan indirekt drabba barnen pga trötta föräldrar och bråk.

Att man är 16 år och har flyttat till annan ort säger dock inget om hur trygg uppväxten var eller om personen är trygg i sig som vuxen. Mitt ex gjorde också det när hon var ung men hon är extremt otrygg i sig.

Barn utvecklas konstant. Rutiner förändras hela tiden. Om man sitter och nattar sitt barn genom att sitta kvar hos det så kanske den rutinen varar 6 månader eller 2 år. Men man kan, om man är två, turas om att natta. 

Egen tid är något man som får vara flexibelt för föräldrarna. Barnen kommer först. 

Med ditt sätt att resonera så skulle vår 16 åring när hon var 2,5 år fått gråta sig till sömns varje kväll istället för att pappa skulle komma in och natta. Maken kom hem från jobb när det var dags för dottern att gå och lägga sig (jobbade skift) men då skulle vi ha prioriterat egen tid framför barnets trygghet. Det enda dottern ville var att pappa skulle natta.

Dels får man hitta andra tider på dygnet att ha sin egen tid och dels får man acceptera att den egna tiden inte blir så som man vill när barnen är små. 

Och bråkar man pga att man inte får egen tid då har man andra problem. 

Du bekräftar ju själv att alla är olika. Ditt ex flyttade tidigt och var en otrygg person. Min 16 åring flyttar och är en trygg individ. Man måste utgå ifrån individen och inte något som en psykolog säger utifrån hur en grupp är/bör vara
  • Agda90
    Anonym (Pappa) skrev 2023-09-08 10:36:22 följande:
    Jag tog det som ett exempel för det är något jag själv sett. Så det sker visst. Har man aldrig behövt vänta så blir det jobbigt för en del barn. Sen kanske det är bristande uppfostran, jag vet inte.
    Precis, du vet inte. 
Svar på tråden Svärmor - Låta barn skrika