Inlägg från: Anonym (Pappa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pappa)

Svärmor - Låta barn skrika

Man behöver inte köra 5-minutersmetoden då det finns mildare varianter. 

Däremot är det bra om barnen lär sig somna på egen hand när föräldrarna inte är kvar i rummet. Det blir mycket jobbigare att hantera småbarn som inte kan somna själva. Och de riskerar också att bli mindre trygga när en förälder inte är närvarande på natten.

Prata med en barnpsykolog eller BVC om metoder för att lära sitt barn att somna själv.

• Anonym (Pappa)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-09-07 22:54:10 följande:

Vad är problemet? Strunta i vad hon säger, gör som ni vill och låt henne inte vara barnvakt. 

Varför skulle man låta ett barn vara ledset? 

Beroende på situation kan det vara bra eller dåligt om ett barn är ledset. Det är en del av den personliga utvecklingen. Däremot behöver man inte köra 5-minutersmetoden....
  • Anonym (Pappa)
    Agda90 skrev 2023-09-08 09:38:07 följande:
    Berätta gärna i vilka situationer det är bra att ett barn ska vara ledset!
    När de måste vänta på något, exempelvis står i kö till en karusell. Eller måste vänta på att det ska bli lördag innan de får äta lördagsgodis. När de inte anpassat sig till en norm i samhället så det bristande tålamodet hos barnet gör att det blir ledset. Det är en del i den personliga utvecklingen. 
  • Anonym (Pappa)
    Agda90 skrev 2023-09-08 09:36:56 följande:
    Och jag säger att det är ytterst individuellt hur barn utvecklas!
    Mina barn är inte otrygga på något vis.
    Vi läste på kvällen för dem och satt kvar inne på deras rum eller låg bredvid dem i sängen tills de somnade. De var ungefär 4-5 när vi "bara" läste saga, sa godnatt och lämnade rummet. Idag är de 12 och 16 och väldigt trygga individer. 16 åringen har för sjutton flyttat till annan ort för gymnasiestudier och bor själv i egen lägenhet!

Jag ger blanka fan i vad psykologer säger. De kan inte varenda en individ utantill och vet vad varje individ behöver. 

Det finns ingen anledning att bli upprörd. Vi diskuterar bara.

Sen är olika barn olika känsliga. Så ett barn i en situation kan påverkas mer än ett annat i samma situation. Men ser man på gruppnivå så ser man att det finns fördelar med att lära barnen att somna själva. Det gäller även från föräldrarnas perspektiv.

Det är inte så bra för relationen när föräldrarna får liten egentid eller liten tid för varandra för att de måste lägga mycket tid på nattningen eller blir väckta om natten och blir trötta för att barnen inte kan somna om själva. Det kan sedan indirekt drabba barnen pga trötta föräldrar och bråk.

Att man är 16 år och har flyttat till annan ort säger dock inget om hur trygg uppväxten var eller om personen är trygg i sig som vuxen. Mitt ex gjorde också det när hon var ung men hon är extremt otrygg i sig.

• Anonym (Pappa)
    Agda90 skrev 2023-09-08 10:33:47 följande:
    Fast det du beskriver är något som vi föräldrar lär barnen att förstå. Det är inget som de står och är ledsna. 
    Att lära sig att stå i kö till en karusell är inget man är ledsen över utan det är något man ser fram emot. Det är en del av hur man uppfostrar sina barn..
    Jag tog det som ett exempel för det är något jag själv sett. Så det sker visst. Har man aldrig behövt vänta så blir det jobbigt för en del barn. Sen kanske det är bristande uppfostran, jag vet inte.
  • Anonym (Pappa)
    Jemp skrev 2023-09-08 10:24:59 följande:
    Du ser ingen skillnad på ett barn som blir besviket, förhoppningsvis känslorna bekräftade och förälder närvarande, jämfört med ett barn som får skrika förjäves övergiven av föräldern? 

Det var ett svar på frågan

"Varför skulle man låta ett barn vara ledset?"

• Anonym (Pappa)
    Jemp skrev 2023-09-08 10:38:42 följande:
    Ja, och jag undrar över relevansen? Eller varför man skulle låta barnet vara ledset utan interaktion i en sån situation?
    I vissa situationer ska man bara vara där och inte försöka motverka barns känslor. När föräldrar försöker stoppa barns känslor på olika sätt kan det få dem att tro att det är fel att visa känslor.
  • Anonym (Pappa)
    Agda90 skrev 2023-09-08 13:25:50 följande:
    Men det är stor skillnad på att visa känslor och att gråta/skrika. 
    Att gråta och skrika är att visa känslor. Och det är ett exempel på när det kan vara fel att motverka barnets känslor.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (S) skrev 2023-09-08 22:46:38 följande:

Kom ihåg att du ts är barnets mamma och inte svärmor.
    Du har burit och fött ditt barn så du vet vad som är bäst för er.

Ignorera svärmors råd och gör vad som är bäst för er som familj. Man kan inte ta upp en liten bebis för ofta.
    För varje gång man har den i sin famn desto tryggare och starkare anknytning får man.

Så säg till svärmor att du Inte vill att ditt barn ska skrika i 5 minuter innan någon tar upp för tröst. Och om hon inte kan respektera dina önskemål så kan hon inte passa sitt barnbarn.

Jag tror man som förälder försöker göra så bra man kan. Däremot tror jag det vore bra om man som förälder också insåg att det man gör inte behöver vara det bästa för barnet.

Bara för att man fött och levt med ett barn så vet man inte alltid vad som är bäst. Därför är det bra att få råd utifrån. Däremot är BVC eller en barnpsykolog bättre än svärmor...
  • Anonym (Pappa)
    Agda90 skrev 2023-09-11 13:01:57 följande:
    Även barnpsykologer kan vara fel personer att ta emot råd från!
    Den jag träffade 2007 ansåg att jag skulle tvinga min 7 månaders att äta mer för då skulle hon mirakulöst börja sova bättre på nätterna. 
    TVINGA ett barn att äta... jo lycka till med det!
    Man kan ju alltid försöka få dem att äta mer. Forskningen ger gott stöd för att extra kolhydrater leder till bättre sömn. 
Svar på tråden Svärmor - Låta barn skrika