Agda90 skrev 2023-09-08 09:36:56 följande:
Och jag säger att det är ytterst individuellt hur barn utvecklas!
Mina barn är inte otrygga på något vis.
Vi läste på kvällen för dem och satt kvar inne på deras rum eller låg bredvid dem i sängen tills de somnade. De var ungefär 4-5 när vi "bara" läste saga, sa godnatt och lämnade rummet. Idag är de 12 och 16 och väldigt trygga individer. 16 åringen har för sjutton flyttat till annan ort för gymnasiestudier och bor själv i egen lägenhet!
Jag ger blanka fan i vad psykologer säger. De kan inte varenda en individ utantill och vet vad varje individ behöver.
Det finns ingen anledning att bli upprörd. Vi diskuterar bara.
Sen är olika barn olika känsliga. Så ett barn i en situation kan påverkas mer än ett annat i samma situation. Men ser man på gruppnivå så ser man att det finns fördelar med att lära barnen att somna själva. Det gäller även från föräldrarnas perspektiv.
Det är inte så bra för relationen när föräldrarna får liten egentid eller liten tid för varandra för att de måste lägga mycket tid på nattningen eller blir väckta om natten och blir trötta för att barnen inte kan somna om själva. Det kan sedan indirekt drabba barnen pga trötta föräldrar och bråk.
Att man är 16 år och har flyttat till annan ort säger dock inget om hur trygg uppväxten var eller om personen är trygg i sig som vuxen. Mitt ex gjorde också det när hon var ung men hon är extremt otrygg i sig.