• MiaTia

Sambo söker inte jobb

Sambon har ekonomiskt bistånd och där är ett undantag gjort att de inte räknar in mina inkomster eller utgifter i beräkningen. Detta på grund av min unga ålder i kombination med att jag är student.
    Så de räknar enbart hans inkomster och utgifter (utgifterna är halva hyran + halva elen + halva elnätet + halva internet + halva hemförsäkringen).

Han täcker sin del men har inga pengar över till mat eller hobbys därefter på grund av en skuld till sin mamma.

Då han ligger på 0 efter betalningen till mamman så täcker jag upp för hans matkostnad och även en del hobbysaker.

Nu börjar jag tappa lusten att lägga pengar på hans hobby och vill typ enbart betala hans del av maten men inget mer. (Detta då jag känner att han inte söker jobb i den mån han hade kunnat samt att det inte har hänt något på de 3 år vi varit tillsammans. Det bara pratas om framtidsdrömmar men inget görs för att tjäna pengar så vi kan nå dit tillsammans. Bara sitter hemma vid tvn eller hobbysaker.)
    - Är det orimligt av mig?

Ska tilläggas att han inte söker alla jobb han kan. Till exempel inget inom vården och han söker inte tjänsten som just nu finns tillgänglig som städare via kommunen. Han har jobbat som städare tidigare men "det var ju ett bra, privat företag" och kommunens städjobb kommer att vara skit enligt honom.
    Han söker bara jobb som tilltalar honom och/eller jobb son har med hans utbildningar att göra. Men har får inget trots utbildning.

Han har flera år tomt i sitt CV då han levt på ekonomisk bistånd ("soc-bidrag") i flera år samt utbildat sig en del av det.
    Jag har sett hans personliga brev en gång och det var väldigt opersonligt och kort. Han visade att han använde en hemsida där man väljer alternativ I en lista vad man vill lyfta fram hos sig själv samt skriver in företagets namn - resten skriver hemsidan åt dig.
    Jag har erbjudit mig att hjälpas åt med personligt brev och även CV, men det vill han inte alls för det är hans ensak. Han vill helst inte att jag tipsar om jobb heller för han hittar ju samma när han letar själv.

Jag pluggar och jobbar timmar inom vården på sidan av. Kämpar på i min takt med studierna där jag nästan blivit utbränd därav gått ner studietid. Men krigar på för att ta mig framåt och kunna nå en utbildning jag vill ha & som leder till bättre lön, samt jobbar på sidan av för att kunna spara pengar till min och sambons gemensamma framtid tänker jag, då vi har stora drömmar tillsammans om att ha gård med djur osv.

Fråga nr 1: Just nu når jag väldigt dåligt och han också. Jag har konstant ångest/oro i kroppen. Han har gått och lagt sig 20:00 för att "slippa detta skitliv" ett tag. Pga att han tycker det var fel av mig att handla saker på marknad medans han fick inte köpa något (han frågade heller inte rakt ut direkt till mig, men märkte ju att han ville ha vissa saker). Då drogs det även upp till ytan ordentligt hur fel han tycker det är av mig att tänka att hans pengar är hans och mina är mina.
    På grund av detta har det nu uppstått "silent treatment" från hans håll i kombination med dåligt humör och "verbala attacker" alltså nedlåtande saker om hur fan jag kan tänka som jag gör.
    Med tanke på hans reaktion så är det kanske jag som är ute och cyklar och har skeva värderingar? Eller?
    Jag påstår inte att jag har rätt utan vill verkligen veta HELT ÄRLIGT vad du tycker denna frågan.

Fråga nr 2: Är det orimligt av mig att inte längre vilja lägga ut pengar för annat än mat? Alltså fortsätta betala "hans mat" men inte köpa hobbysaker eller annat och alltså inte låta honom köpa saker med "mina" pengar.

Fråga nr 3: Är det orimligt av mig att förvänta mig att han ska söka alla jobb och ta "första bästa"? Och inte bara jobb som är intressanta för honom. (Så att han får något på CVt och får bra referenser så att han kan söka annat jobb senare.)
    Han säger att om han söker och därefter får & tar ett jobb som han inte vill ha så kommer han jobba i några månader och sedan må så dåligt att han inte orkar leva mera.
    Att han "inte har det i sig" att ta vilket jobb som helst.

Fråga nr 4: Det han vill egentligen är att vi ska ha gemensam ekonomi på så vis att alla räkningar betalas, det som sedan är kvar delas lika mellan bådas konton att göra vad man vill med. Är det så orimligt att jag inte vill detta? (Hade antagligen kunna tänka mig det om både hade en stadig inkomst oavsett inkomstskillnad, att den ena stöttar den andra i en period på så vis att man ju delar lika på dem pengarna - men pga hur det ser ut i mitt fall så vet jag inte hur lång "period" det kommer vara såhär.)

Tack på förhand för ärliga åsikter oavsett om det är att "stryka mig medhårs" eller ej.
  • Svar på tråden Sambo söker inte jobb
  • Drottningen1970

Är du inte klok? Varför tycker du ens att det är rimligt att betala hans mat, när slashasen bara går hemma och gör noll för att förändra sin situation? Medans du sliter med jobb och skola?? HUR och VARFÖR du fick så dåligt självbevarelsedrift är något du verkligen behöver fundera på. Vad i dig gör att du accepterar det. Är det inte sjukt oattraktivt med en sambo helt utan ambitioner som utan att blinka åker skålskjuts på en ung människa?

vad i hela helvete ska du med det där raset till? Varför gör du så mot dig själv? Skärp dig.

• Anonym (Looser)

Varför är ni ens tillsammans?

Vad är det för skuld han har till sin mamma? att betala skulder med bidrag och sen inte ha pengar över till mat verkar helkonstigt. Flytta så får han lösa situationen själv. 

att ens sura över att han inte har råd med skoj grejer när han inte försöker förändra sin situation känns väldigt omoget.

• FuckGoggleAskMe

Det står honom fritt att inte söka vilka jobb som helst, men då har han också gjort valet att inte äta, för det är hans eget ansvar att få ihop pengar till mat. 

• Erkki

Jag kan för mitt liv inte begripa varför du stannar? Han är en parasit och lever på dig och samhället. Han är inte ens trevlig utan ägnar sig åt härskartekniker när han inte får som han vill. 

kan ni bo särbo så får han lösa sin skit själv. Så sjukt oattraktivt med en man som på tre år inte lyckats hitta sig en försörjning. 

vill du ha barn? Tänk dig framtiden där du ska försörja inte bara ett barn utan även din man. Hjälps ni åt hemma? Ngt säger mig att du även där drar tyngsta lasset trots att du både arbetar och studerar och han är hemma hela dagarna. 

• Um Hamza

Han har det nog väldigt bekvämt som han har det, och vill helst inte att du ska ändra på något. Han vill ge dig dåligt samvete, gå inte på det. Jag antar att du vill ha en man i ditt liv, inte en prinsessa? Uttalandet om att inte orka leva pch han inte har det i sig, löjligaste jag hört! Han har ju inte provat! Du inser väl att han aldrig kommer sluta åka snålskjuts på dig. Den där offerkoftan sitter inte bara tajt, den är fastsydd. Jag tror ni ska flytta isär. Du är ung och driven och har framtiden för dig. Han är motsatsen. 

• Anders1970

Hej MiaTia,

4 x Nej. Jag står bakom det du tycker och snälla lämna honom.

En av alla dessa lågpresterade män, urk.

• Anonym (Eh)

Jag förstår att du vill betala hans mat, ni bor ihop och det kan inte kännas humant att inte hjälpa. Så hade jag också gjort. Dina frågor - ja du tänker normalt.
    Vad är han utbildad i? Vad tror du, handen på hjärtat, kommer han få ett jobb inom 1 år, något som han är nöjd med? Jag skulle fundera ut en deadline för detta och meddelat honom om den. Du är ung och slösar med största sannolikhet bort din tid i detta förhållande. Dina drömmar om framtiden med hus osv kan du ha själv eller med en annan. Vet inte hur aktiv han är i sitt liv men vill man ha ett hus med en som är lat? 

Mitt råd är att göra slut och flytta isär.

• Anonym (Hej)

Hur stor är skulden till hans mamma, tänker är den snart betald, varför kan hon inte dra ner på hur mycket han ska betala alt vänta med återbetalning tills 1han fått jobb. 
    Vad har han för hobby som kräver mycket köp? 
    Vill han ha en dyr hobby så får han bekosta den själv. 
    Gör han mycket hemma, städar lagar mat m m  eller får du göra allt sådant oxå. 

Han får väl växa upp, skaffa ett jobb så han kan försörja sig (er) och under tiden leta efter drömjobbet. 

Om han inte vill det fundera på om du vill fortsätta relationen. 

Vet själv att man kam hamna i ekonomisk kris så ser inte det som själ att lämna men att inte vilja försöka. Göra något åt det .... 

• Anonym (222)

Lever ni ihop så ska hans prio 1 vara ert gemensamma liv! Skulden till mamma får han vänta med och lägga de pengarna på mat istället. 
    Det är mitt förslag, om du inte gör slut då, för egentligen tycker jag inte att ni verkar vara redo att leva ihop (eller ja, inte han då).
    Han tycker nog det är skönt att kunna göra lite som han vill och han vet att du har en del pengar. Du har ställt upp oerhört för honom, och om han blir grinig för att du inte vill lägga mer pengar på tex hans hobby så är det verkligen inte ditt problem utan det är hans attityd! Att han så tydligt tänker "våra pengar" om dina pengar är inte ok. Hur gjorde han innan ni möttes? Bodde han hos mamma då eller hade han egen bostad? 

Han "vill inte" saker hit och dit - det är inte ditt ansvar att försörja en vuxen som inte ids söka jobb.
    Jag har en vuxen son som är i liknande sits men är singel (han har dock inte försörjningsstöd). Jag har ofta tänkt på hur han ska lösa saker om han träffar någon. Min son är nog rätt bekväm i hur han lever. Han drar in en del pengar online på lite uppdrag, men han är inte ute och aktivt söker andra jobb. 

• Anonym (Haft samma)

Jag har levt med en sån man, hittade alltid diverse ursäkter för att inte söka jobb mm. Det blir inte bättre. Det är ca 13 år sen vi gick isär, han jobbar fortfarande inte, han hade ett väldigt anpassat jobb via arbetsförmedlingen men inte ens där fick han vara kvar pga för hög frånvaro. Sitter fortfarande hemma och väntar på att nån annan ska ta ansvar för honom. 

Det bästa du kan göra för din egna skull är att slänga ut honom eller flytta själv, men den inställningen han har så kommer det inte bli bättre.

Svar på tråden Sambo söker inte jobb