• Janbo

Gravid med BF MAJ 2024!!

Bebis2023 skrev 2023-09-27 09:31:31 följande:
    Usch det känns inget vidare, jag har ÄL+21 och clearblue visar fortfarande 1-2v. Min bm tar inte min oro på allvar heller. Testat varje dag, testen blir inte svagare men inte mkt starkare heller. 
    Förstår din oro ❤️ 
    Tryck på att du mår så dåligt och är så orolig att du inte fungerar i din vardag. Du kan också också till gynakuten om du är rädd för ma/mf. Alternativt ringa gynavdelningen och prata med dem. Vad säger din bm?
  • Janbo
    Bebis2023 skrev 2023-09-28 15:34:10 följande:

Bokat tidigt ultraljud nästa vecka. Någon annan som också ska göra tidigt ul?

Jag har ett tidigt ul imorgon då beräknas jag vara i 8+5 😊
  • Janbo
    Linnski skrev 2023-09-28 09:05:44 följande:

Ser att många är oroliga, vilket jag också är! Var inte alls beredd på att jag skulle ha så mycket ångest när man väl blev gravid. Sen har jag ett MA i bagaget så det har såklart påverkat mig massor!! 

Jag har hittills varit på gynakuten 1 gång och gjort 2 tidiga privata ultraljud för att stilla min ångest. Jag är nu i vecka 8+4 och denna vecka tappade jag många symptom från ingenstans.. Gjorde ett ultraljud igår som såg jättebra ut. Man kunde nu se en "bebis", helt sjukt! 

Tydligen så kan man redan nu hamna i spökveckor och jag får helt enkelt stå ut och lita på kroppen, men är såååå svårt! 

Jag har KUB den 25 oktober så jag hoppas verkligen att det går vägen denna gång! Vill egentligen säga att om man får minskade symptom så kan det vara så att HCG-nivån har börjat stabilisera sig! 

Vi är i samma vecka! När har du bf?
    Jag är också orolig, var på gynakuten i 6+0 pga outhärdlig smärta i flera dagar. Nu har jag också tappat i princip alla symptom, är i 8+4. Har bokat ett tidigt ul imorgon och hoppas sååå att den lilla lever där inne..

Om allt ser bra ut imorgon så tänkte jag boka NIPT. Har annars tid för KUB 27 oktober.
  • Janbo

Idag har jag varit på tidigt ultraljud och allt såg bra ut ❤️ Fladdrande hjärta, normalt foster och hinnsäck. Dock blev jag framflyttad igen, är nu i 9+2 (v.10!! 😮) och bf 1/5. Kanske blir en aprilbebis? 😄

Fick flytta fram mitt KUB då barnmorskan sa att man bör inte göra KUB för sent efter 12+4. Kommer att göra KUB och NIPT 24/10 😊

• Janbo
    cutepenguin skrev 2023-09-29 16:35:27 följande:

Wow 😍❤️ Glad för din skull!! 

Tack ❤️ Hon sa att det är helt normalt att symptom kommer och går, aldrig kommer eller plötsligt försvinner. Kändes också sjukt bekvämt att göra vanligt ul och inte vaginalt 😎
  • Janbo

Men orka!
    Använg Otrivin Comp 3 gånger idag då jag är döförkyld och inte kan andas typ. Nu läser jag att det inte får användas..räknas som läkemedel med fosterpåverkan,  bör jag vara orolig,

• Janbo
    cutepenguin skrev 2023-09-30 20:01:58 följande:

Nu nojjar jag och är orolig. Men vaknade natten som var och var SÅ svettig.. precis som jag brukar vara innan mens. Är detta ett dåligt tecken eller är det fler som är varma under natten såhär i början av graviditeten? 😕 Är orolig att östrogennivåer sjunker och att det är missfall pågång.. Har däremot kvar alla andra symtom och har enormt ömma bröst 😅 

Jag var sjukt varm och vaknade svettig i början! Nu har det stabiliserats sig sedan några veckor 😊
  • Janbo
    MiniRodini skrev 2023-09-30 21:13:48 följande:
    Jag skulle inte alls va orolig om jag var du, men byt till vanlig Otrivin i fortsättningen. Jag brukar dubbelkolla alla läkemedel på Janusinfo (fosterpåverkan) innan jag använder de. Men någon enstaka gång är absolut ingen fara ♥️ 
    Så lätt att glömma en sådan receptfri grej.. använder egentligen aldrig nässpray men fick totalpanik imorse pga helt täppt och tog vad jag hittade. Använde sedan vid två tillfällen till under dagen.
    Det var just på Janusinfo jag läste och blev helt paff att Otrivin comp har en 2a vad gäller fosterpåverkan. Som första gångs-gravid hade jag önskat att få den informationen i en lista av bm vid första träffen. En lista på sådant som lätt missas.. nu känner jag mig usel och är orolig. Men tack för ditt svar ❤️
  • Janbo
    Noelani skrev 2023-10-02 09:36:56 följande:

Trodde jag var skonad från graviditetsillamående då jag mått så bra fram till typ 8+0 (förutom någon enstaka dag) men nu har det dragit igång rejält. Är i v9+2 och sängliggandes nästan hela dagen. Någon som har samma? 

Blir sämre så fort jag reser mig upp och de enda som hjälper är att äta... 🤣 och då menar jag hela tiden..

Postanfen har inte hjälpt så har fått lergigan utskrivet och hoppas receptet kommer snart.. känns som tortyr att inte veta när det kommer gå över... 😭

Åh det låter ju fruktansvärt, hoppas lergigan hjälper (betydligt fler som tycker det verkar det som). ❤️
  • Janbo
    Bruno97 skrev 2023-10-03 23:38:46 följande:

Någon mer som gått in i ?spökvecka??

ringde gyn för ville göra ett tidigt ultraljud men fick inte då jag inte hade några symtom utan man måste ha vissa symtom samt blödning för att få kollas upp.

Men hon där trodde att jag hade gått in i spökvecka där man känner att allt är bra och man känner sig inte gravid samt att har jag kommit till vecka 10 så brukar de vara möjligt att de kommer och att får man mf så brukar man få de i vecka 7-8. 

vad tror ni? 

Jag går in i vecka 11 imorgon (10+0) och mina symptom försvann för 2-3 veckor sedan. Hade ömma bröst, illamående, molvärk, nattkissa bla. Jag gjorde ultraljud i fredags och allt såg bra ut! Efter så här många veckor in är det inte alls ovanligt att hcg-hormonerna planar ut (det gör de för det mesta enligt BM). Så det är förmodligen ingen fara alls ❤️ När har du ul/kub?
Svar på tråden Gravid med BF MAJ 2024!!