• Janbo

Gravid med BF MAJ 2024!!

Noelani skrev 2023-10-14 18:47:59 följande:

Hej alla fina! 
    Jag gick in i v12 idag och tänkte fira det med att logga in här 😅

Är så väldigt dålig flesta dagarna att jag knappt tar mig ur sängen men har en bättre dag idag så hoppas illamåendet håller på släppa taget lite.. 

Jag förstår fortfarande inte att jag är gravid. Kan helt enkelt inte ta in det. Någon annan som känner lika? 

Hejjar på er alla och hoppas ni mår bra ❤️

Välkommen till v.12 🥰
    Jag är i 11+3 nu.

Vad tråkigt att höra att du fortfarande är så dålig 😞 Får du någon medicin? Hjälper den inte?

Jag har svårt att ta in det. Jag tror det beror på att jag inte pratar särskilt mycket om det. Ingen i närheten vet ännu.. Jag är helt klart i spökveckorna och känner mig inte gravid alls. Förutom lite molvärk ibland, stick i ligamenten och ballongmage på eftermiddagarna. KUB+NIPT DEN 24/10 😊

Har du berättat för någon? När är det KUB? ❤️
  • Janbo

Hej alla 💕

Jag var på kub igår och allt såg fint ut. Hen studsade upp och ner genom hela ultraljudet 😅
    Bm kunde se magsäck, njurar, två hjärnhalvor, hjärta, näsben, två händer och två fötter. Navelsträng, moderkaka och fostervatten såg också bra ut. Båda testerna visade 1:20000 men gjorde nipt i alla fall. Otroligt märklig känsla att se hur den lilla flaxar omkring där inne trots att man inte känner ett dyft! Nipt beräknas komma om 10-14 dagar och vi vill veta kön. Rul är bokkat till 8/12.

• Janbo

Jag blev framflyttad ytterligare en dag så nu är beräknad bf 30/4 😎

• Janbo
    Noelani skrev 2023-10-25 12:27:12 följande:
    Samma här! Så sjukt att se och den ser verkligen ut som en människa..  😍

Vi fick också låg risk och allt såg jättebra ut.. ca 1 av 8000 och 1 av 15000. Så skönt!!
    Eller hur! Och hur mycket den rörde sig, blev helt chockad! 😂
  • Janbo
    Noelani skrev 2023-10-25 12:27:12 följande:
    Samma här! Så sjukt att se och den ser verkligen ut som en människa..  😍

Vi fick också låg risk och allt såg jättebra ut.. ca 1 av 8000 och 1 av 15000. Så skönt!!
    Eller hur! Och hur mycket den rörde sig, blev helt chockad! 😂
  • Janbo
    MiniRodini skrev 2023-10-31 07:10:55 följande:

Ni som fick biverkningar av covid-vaccinet, vad fick ni för vaccin? Jag fick Astra som första doserna och mådde verkligen kasst i 24h efter. 40 graders feber och smärta i hela kroppen. När jag sen var gravid fick jag Pfizer och det va ju som att ha blivit pussad av en kattunge på armen! Inte en tillstymmelse till biverkning 🙏 
    Det har väl inte publicerats någon prognos för säsongsinfluensan 23/24 än? Så jag tänker att jag fyller på Covid först (om min BM också tycker det) och avvaktar med influensa-vaccin till december nån gång. 

Pussad av en kattunge 🤣🤣🤣
    Jag har 3 doser Pfizer och mådde super efter alla. Inga biverkningar överhuvudtaget!

Kommer att ta vaccin mot Covid, kikhosta och RS när det är dags. Influensavaccinet funderar jag fortfarande på då jag aldrig haft influensa i vuxen ålder. Och senast jag var kräksjuk var jag 8 år 😊

I min kommun började man att erbjuda influensavaccinet i november föregående år!
  • Janbo
    Noelani skrev 2023-10-31 13:19:51 följande:
    Jag har också 3 doser av Pfizer och har inte heller haft några biverkningar. Jag vaccinerade mig också första gången väldigt sent men fick aldrig covid ändå.. trots att jag var uppe i flera personer som dagen efter testade positivt.

Jag har också bara haft influensa en gång, ironiskt nog samma säsong som jag vaccinerade mig mot det haha.. Tror jag kommer ta kikhosta och kanske covid men strunta i säsongsinfluensan precis som du. Jag har dock inte fått någon rek av BM att ta RS? När ska man göra det?
    Jag hade heller aldrig Covid (vad jag vet), var aldrig sjuk när det spreds. Och precis som du vaccinerade jag mig ganska sent 😊

Jag har inte blivit rekommenderad att ta några vaccin alls, jag har bara träffat *min* bm två gånger då jag gör ultraljud på annan klinik (MM väla). Vill minnas att du går där, är du nöjd?

Men jag har läst mig till vilka vaccin som rekommenderas och RS är ganska nytt (tror det släpptes i somras) och tas i v. 32-36. Det ger ett skydd för bebisen under i alla fall en säsong.
  • Janbo
    Bruno97 skrev 2023-11-01 21:38:05 följande:

Idag var jag hos min barnmorska. Jag fick veta att jag hade väldigt låg järnvärde. Jag hade 16 men normalt är 120. Så ja väldigt lågt. De sjuka är att när jag åkte in till akuten för någon vecka sedan då jag kände mig yr och fick huvudvärk osv så sa de att allting såg bra ut men nu visade sig de inte vara sant. Blir så arg och besviken på vården ibland som bara skiter i en.

men skönt nu att få veta varför man har huvudvärk hela tiden och varför man är otroligt trött. Så nu är de bara att äta järntabletter samt få i sig, plommon, ärtor, ägg, jordgubbar, blåbär. har ni fler idéer på järn produkter som är vanligt för folk att äta så tar jag gärna till mig det (Äter inte ovanliga saker).

Jag fick veta vid provtagning för två veckor sedan att mitt värde låg på 8. Så verkligen superlågt! Tar Sideral sedan två veckor tillbaka.. pratade med bm som sa att låga järnreserver är ingen jättefara men att man (såklart) ändå ska försöka jobba upp dem då de sjunker ytterligare i andra trimestern. Äpple, aprikos, russin och spenat är också väldigt järnrika 😊
  • Janbo
    Moa00 skrev 2023-11-11 22:37:25 följande:

Hej alla!! Var tvungen att kika in här i tråden som jag skapade i augusti, jag tog avstånd från gruppen då det verkade som jag hade en kemisk graviditet! Men!! JAG ÄR GRAVID!! Har bf i juli!! Är så otroligt lycklig!! Plussade nu 2 månader senare, på äl+8.  bim idag, och har redan slagit om till 2-3 på testen! 
    Blir så glad av att se att det går bra för er alla! <3 stora lyckoönskningar och kämpa på!! Kramar till er alla!!

(liten bild på mitt test från idag!

Åh vad roligt! Stort grattis till dig 💕
  • Janbo
    Anonym (Tredje) skrev 2023-11-13 15:53:37 följande:

MA blev det här, upptäckt i v 13. Rynkar på näsan

Åh nej 💔 skickar en kram
Svar på tråden Gravid med BF MAJ 2024!!