• Mathilda88

Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023

Quincey skrev 2024-02-06 08:33:32 följande:
    Verkligen perfekt antal, hoppas på många mogna ❤️ Skönt att få vila ut idag. Tänkte på fragmenterade embryon, inte så många som nämner det, vet du om det hör ihop med fragmenterade spermier eller är det två separata faktorer?

Googlade nu och verkar som att progesteron inte ska vara över 1,5 när man tar sin trigger. Står på Olgas hemsida att vanligaste orsaken till att återföring misslyckas är för att progesteron och slemhinna inte är i fas så blir orolig att det här inte kollas regelbundet samt att det enligt två kliniker verkar vara ovanligt att progesteron är förhöjt innan. Ska fråga mer på plocket.
    Ja tack, väntar på svaret via mail imorgon! Får vänta och se.. Lång väntan! 
    Nej ingen vet säkert. Svenska klinikerna tror det är pga dålig äggkvalité och att de med hjälp av ICSI undkommer de fragmenterade embryona, medan de danska klinikerna tror på manlig faktor med historiken, höga andelen fragmenterade spermier (som man ej kan undvika bara genom att titta på dom) och låga procenten på morfologin (4%). Olga pratar om ev dubbel faktor men att de kan optimera äggen genom en betydligt längre stimulering och på så vis gå runt det problemet helt (låta de lagra upp mer energi så de orkar dela sig utan fragmentering). 

Oj, det låter ju lite oroväckande. Hoppas de kan ge dig några svar eller iallafall att de kollar upp det och lägger upp en plan! Och inte bara kör på och riskerar fler misslyckanden Hjärta. Man lider mkt nog ändå i denna process. Så bra att du stod på dig och fick taget provet! Hjärta
  • Mathilda88
    Quincey skrev 2024-02-07 13:26:29 följande:
    Hoppas på bra nyheter för dig idag! ❤️❤️
    Har de svenska klinikerna sagt att man kan undvika fragmentering av äggen med ICSI? Undrar eftersom vi gjort ICSI tre gånger och ändå haft fragmentering 1-3. Har ni kört vanlig IVF också? Låter vettigt av Olga, tyvärr blev det bara 10 stimuleringsdagar för mig denna gång 🤨

Har fått lite klarhet i progesteronnivån nu. Provet som togs hos Eliva var 7,5 nmol/L vilket motsvarar 2,2-2,5 ng/mL. Provet som togs nu motsvarar därmed 1,3-1,6 ng/mL. Gränsen som jag googlade mig till går vid 1,5 ng/mL. Så verkar på gränsen men kanske ändå ok. Kliniken tyckte det var bra och sa att de inte brukar testa det. Samtidigt verkar tex Olga lägga mycket vikt vid det.
    Nej bara att undvika de fragmenterade spermierna genom ICSI, inte undvika fragmenterade embryon. Olga-kliniken tror sig kunna undgå det genom längre stimulering, Sellmer genom TESA och calcium-jon tillsats. Nej har inte kört vanlig IVF då sambon har för få spermier. Vet dock inte om man kanske gjorde det nu med donatorn kanske! Ja jag fick enbart 11 stimuleringsdagar denna gång, men även sist när vi fick 2 fina. 

Åh men så skönt att senaste iallfall var under/på gränsen och inte förhöjt! Såklart känts tryggare med lägre och mer marginal, men så mkt bättre än det förra! Hjärta
    Ja Olga tar verkligen ett helhets-grepp över situationen! Men jag får smärre panik över allt de vill ha undersökt - främst att man på något vis ska hitta ngn klinik som kan ställa upp på alla dessa prover och undersökning - ex filmat VUL. Det ger mig ärligt talat enormt stresspåslag och ångest! Klarar inte av att begära det av ngn klinik eller ringa runt och få än fler nej gång på gång som nu med recepten. Då bad jag ändå även om VUL för att de skulle vara mer positiva, men icke. 
    Så även om jag skulle vilja välja Olga så vet jag verkligen inte hur jag ska reda ut allt runt omkring Gråter Sen är det den etiska aspekten med att de skattar till Ryssland och Putin. Och resekostnader etc. Hoppas kunna hitta ngn närmare med liknande upplägg att satsa på, men verkar såklart inte så.
  • Mathilda88
    Fått återkoppling från kliniken!
    15 ägg ut, 14 av dom var mogna! {#emotions_dlg.flower} Så 7 av vardera injicerades med sperma från sambon resp donatorn. {#emotions_dlg.flower}
    Av dess 14 tog sig 8.
    Idag på dag 2 har alla 8 delat sig vidare. 5 av dom är med sambon och 3 med donatorn. Oklart om alla delat sig vidare korrekt eller olika delningsgrad (som vi haft alla tidigare gånger).

Men.. Stort Men.. Fragmenteringen är hög på alla. Gråter Precis som alla andra gånger utom senaste gången med de två ofragmenterade som vi fick åter på dag 2. Att äggen såg ut till att ha det ngt kämpigt. 

Så baserat på våra senaste försök så är oddsen väldigt dåliga för återföring på lördag Gråter, ärligt talat nästan obefintliga. Men embryologen skulle återkomma imorgon med uppdatering om hur de ser då. Så bara till att hålla tummarna hårt {#emotions_dlg.flower}
  • Mathilda88
    Quincey skrev 2024-02-07 15:23:21 följande:
    Ah ok, det var det du nämnde förut om att klinikerna menar att de kan komma runt problemet med fragmenterade spermier med ICSI men kan inte svara på hur de ska hitta dem?

Ja det känns som en lättnad, fick dock känslan av att jag ställde en väldigt konstig fråga, skulle ju vilja kolla detta varje gång.. Men jag kanske är extra känslig nu.

Oj ok har inte läst på så mycket om Olgas tillvägagångssätt, missade deras seminarium men filmat VUL låter extremt! Då vill man hellre göra allt på plats men svårt att få till logistiskt. De borde väl ha kliniker i Sverige de samarbetar med? Dock kanske inte nu iom kriget. Håller med, det vill man inte stötta, tror dock det finns kliniker i Spanien med samma typ av garanti? Får läsa på lite nu när det är god tid kvar innan eventuellt försök 7 😅😞
    Ja helt rätt {#emotions_dlg.flower}

Tycker det låter legitimerat att be o det testet var gång med tanke på att det uppenbarligen varit problem vid minst ett tillfälle och även nu precis vid gränsen. 

Ja de vill ha filmade VUL (skärmen) för att själva kunna göra sin bedömning av situationen och hur de ska gå vidare med stimulering etc. 
    Visstja, Spanien har jag inte ens tittat på. Det tål att tas tags i.. Har faktiskt ärligt talat inte ens övervägt garantin då det är så enormt dyrt. Har du tänkt satsa på en sådan ifall det går så långt och mot förmodan inte tar sig nu? Hjärta
  • Mathilda88
    Quincey skrev 2024-02-07 16:55:14 följande:
    Ja sant, får fortsätta vara på dem om det.

Låter rimligt av dem och bra att de är så noggranna men svårt att få till i Sverige kanske. Kollade snabbt nu och verkar finnas garanti i Spanien också. Ja, jag tror det blir nästa steg för oss om det behövs. Tänker att de klinikerna iaf kommer göra sitt yttersta för att slippa behöva betala tillbaka allt. Sjuk dyrt ja och funkar inte det får jag nog sluta med IVF, iaf med egna ägg/spermier. 
    Quincey skrev 2024-02-07 16:59:15 följande:

Kan tillägga att jag nästan dagligen funderar på att lägga ner detta och inte göra ett försök till, så beror såklart på hur jag känner längre fram. I en perfekt värld orkar jag göra 9 försök men det kanske inte blir så, känns som att mitt psykiska mående störtdykt tyvärr.

Ja gör det! Hjärta 

Har precis hittat garantipaket i Danmark vid äggdonation. Intressant med garantipaket i Spanien med egna ägg! Ja enorma summor dock, gäller att ha råd med det samtidigt som det är en trygghet att ha när man ger sig in i det hela. 

Förstår det, detta är fan i mej fruktansvärt tufft!! Heja dig, du är ändå så stark som tagit dig hela vägen hit!

Idag ringde läkaren. Embryona utvecklade sig inte bra och fick själv välja hur jag ville göra - prova ta en återföring idag på dag 3 eller ha is i magen och vänta till på lördag och dag 5 och hoppas att där kanske är ngt kvar i skick för återföring. 
    Jag velade mkt, på ett sätt kändes det motigt att ta emot två medelmåttiga embryon och gå med progesteron i 2 veckor utan att det blev ngt och kanske mer nyfiken på om ngn klarar sig till dag 5. Men samtidigt hade man sen säkert funderat - tänk om. Han var mer positiv till livmoderns miljö, men att det var helt upp till mig om det kändes värt för mig, han var ärlig om kvalitén. 
    Ena jag fick återförd hade 11 celler, fragment grad 1 och osymmetrisk storlek på cellerna. 
    Den andra jag fick återförd hade 9-10 celler, fragment grad 2 och osymmetrisk storlek på cellerna i embryot. 
    Båda var sambons embryon, ingen var donatorns. Så vi vet att det är äggfaktor. 

Så oddsen är dåliga, men vi har iallafall chansat och provat. För det ser ut till att kunna vara sista försöket. För läkaren var rak på sak och ärlig med att han råder till äggdonation som nästa steg, för att äggen utvecklas så dåligt. GråterGråterGråterGråter
  • Mathilda88
    Awesomeginger skrev 2024-02-08 19:33:45 följande:
    Håller verkligen tummarna att oddsen vänder till eran fördel och att de kommer gå nu. Ett mirakel är ni värda ❤️
    Tack så mkt,Hjärta ja kan behöva alla tummar ifall detta blir sista försöket med egna ägg innan ev donation. Hjärta
  • Mathilda88
    Björkenli skrev 2024-02-09 01:01:37 följande:
    Å... håller verkligen tummarna!!💛
    Björkenli skrev 2024-02-09 01:20:36 följande:

@ Mathilda88 

Läste ditt meddelande innan nu.

Okej jag fattar läget....
    Tufft!!!

Väldigt tråkigt att ha fått tydligt besked ang äggfaktor.. verkligen 💔

Trots smärtan i det- kanske bra ändå att få besked och kunna planera för nästa steg. 

Med äggdonation kan du iaf få ett barn som är 50% från mannen du älskar. 💛

Tycker du gjorde rätt som tog återföring nu. 
    Vet inte om du träffade Laurids nu som jag träffade, men han sa samma sak till mig. De klarar sig bäst på plats.

Håller tummarna för dig💛

Ja det är bra att veta att det är där problemet är och som du säger, lättare att veta vad man ska göra till nästa steg. 

Just nu snurrar tankarna mest kring
    1. Köra vidare direkt på äggdonation som nästa steg.
    2.Köra någon runda med OLGA som har ett helt annat upplägg än ngn annan haft hittills med mål att optimera äggen och boosta med mer energi för att klara celldelningen. 

Det hela kommer ner till ekonomi och tid. Tar jag äggdonation direkt så kan jag med riktig tur och flyt ha ett barn inom ett år, iallafall god chans inom 1,5 år. Dessutom finns det chans till syskonförsök. Ska jag köra äggdonation vill jag dessutom helst göra det genom norden, ex Danmark och inte Ryssland, för att få en nordisk/europeisk donator.

Kör jag med Olga så kommer det ju till att ta tid, mkt tid. Från beslut kommer det ta drygt 7-8 månader innan man har hunnit genomgå stimulering, äggplock, undersökningar och prover etc och till slut få första återföringen - ifall man fått ihop tillräckligt många blastocyster som kunnat pgta-testas och hitta friska. Får man inte ihop tillräckligt många blastocyster första gången så behövs fler stimuleringar tills det uppnåtts. Och mkt jobb att lösa undersökningar och tester hemma plus kostnad för långa resor. Men också ev sista chansen för egna ägg.

Så mkt tankar, så svårt att veta.
  • Mathilda88
    Quincey skrev 2024-02-09 08:12:56 följande:

Verkligen en trygghet med garanti och funkar det inte och man får pengarna tillbaka kanske man kan återinvestera dem i andra försök om man orkar.

Ja det är tufft, det värsta jag varit med om i livet. Är en stor tröst att prata med andra med liknande problem ❤️

Låter definitivt rätt att välja att återföra dem, då finns det en chans och du har ju bara haft en återföring fram till nu. Hoppas hoppas de ska fästa ❤️❤️❤️ Har du hört något om osymmetrisk storlek på cellerna tidigare? Vad är det som är viktigast: antal celler, symmetri eller låg fragmentering? Fragmentering 1 och 2 låter ju bra, kanske TESA som dragit ner fragmenteringen? 

Ja precis, ni har gjort ett stort steg för att få mer svar och ta er vidare. Låter märkligt att äggfaktor skulle gälla varje ägg dock. Så kanske dyker det upp några bra i framtiden ändå ❤️❤️

Absolut sant! Sen känns det såklart av ekonomiskt att behöva lägga drygt 250 000 för garanti (inkl 3 försök) istället för drygt 85 000 per försök. Så 3 försök utan garanti för drygt 255 000. Visst en trygghet att få pengarna åter om ingen av dom tar sig. Och ärligt talat vet jag ju inte om jag har fler problem underliggandes om man tänker att de två fina inte tog sig (av okänd anledning). Så tack för att du tar upp ämnet, annars hade jag nog inte ens övervägt det. Hjärta

Nej det är nog faktiskt första gången jag hört om osymmetrisk storlek på cellerna i embryona. Hade visserligen inte blivit överraskad om RMC Malmö missat att nämna det som så mkt annat de förmildrat på vägen. Säkert uppskattat av många som inte vill ha alltför mkt info att processa, men jag vill ju ha varenda lilla detalj. Precis skrivit frågan till RMC om det är ett problem de sett under våra 3 försök eller inte. Slog mig samtidigt att det kan ju kanske ha varit svårt att se med den höga fragmenteringen.. Fast de kunde visserligen räkna cellerna så det borde man ju sett förstås. Vi får se vad de svarar!
    Jag håller Olga uppdaterad om processen iallafall så vår kommande konsultation blir så korrekt som möjligt och de kan säga ja eller nej till fler försök.
    Just nu känner jag ändå att jag inte ska springa in i en äggdonation, får ge detta någon månad mer att processa och göra rätt val så man inte ångrar det sen eller tänker "tänk om". Jobbiga med mer tid är att man vet att då utesluter man chansen till den efterlängtade bebisen detta året.
  • Mathilda88
    Quincey skrev 2024-02-09 17:33:18 följande:

Tror inte man ska fästa för stor vikt vid att de två du satte in tidigare inte tog sig. Kan bero på så mycket och statistiskt behöver man väl oftast sätta tillbaka ett par gånger.

Samma här, vill ha varje detalj för att försöka se lite samband, känns som en tröst så önskar man fick mer information om utvecklingen. Hoppas du får svar från RMC! Jag mailade embryologen på Eliva för första gången och fick som svar att vi haft mycket fragmenteringar (har haft mellan grad 1-3, sammanlagt har flest varit 1) och att koncentrationen och rörligheten på spermierna varit dålig vilket kan ha orsakat fragmenteringen (vi har ändå gjort ICSI). Allt fokus på fragmenteringen (som i mina ögon inte ens är så hög ens?) och inget om varför de inte blir blastocyster. 

Har ni haft konsultation med Olga än eller planerar ni en i framtiden? Var med på deras webinarium. De tyckte tex DNA fragmentering var helt oviktigt att mäta och sa i princip att allt hänger på ägget. Känns som att de och folk bara förutsätter att det ska bli blastocyster efter en behandling. Blev rätt nere efter det. Förstår, man har redan missat så många år med en bebis. Samtidigt vill man göra så mycket man kan i några år till, så länge man orkar.

Nej sant, många behöver några insättningar. Sen önskar man såklart lyckas på första som så många andra gör. 

Skönt att höra fler är som en själv. Har inte hört ngt än från RMC, men förväntade mig inte svar redan idag. Förhoppningsvis på måndag. Skönt du har fått svar! 
    Nej det är en intressant prioritering och fokus ja! Nej det låter ju inte högt och vad jag förstått hittills så ska inte grad 1 ex påverka negativt? Vill också veta varför de inte blir blastocyster. Nu har vi haft hög fragmentering vilket i sig kan döda embryona, särskilt om det är fel del av cellerna som bryts av.

Ja jag har haft ett möte efter ett av deras seminarier i Malmö nyligen, då med embryologen Anna. Kändes väldigt hoppfullt då hon var så positivt inställd till våra omständigheter, att de skulle kunna stimulera runt problemen med fragmenteringen med ett helt annat upplägg. Men får se vad de säger nu om den osymmetriska cellväxten. Ska ha ett uppföljande Zoom-möte i mars ifall detta inte går - om hur allt har gått senaste tiden, om deras förslag på behandling och upplägg (ex paket) - och sen se vad vi tycker om det och om vi vill köra med det. Annars blir det äggdonation. Troligen i Danmark.
  • Mathilda88
    Quincey skrev 2024-02-10 14:29:25 följande:
    Ja gud det hade varit underbart att lyckas på första försöket. Har släppt smärtan att inte lyckas få barn på egen hand efter flera år, men smärtan att inte lyckas få barn med IVF är riktigt hög.

Vet du om fragmentering gör att embryona slutar dela sig? Skulle verkligen vilja veta varför de inte blir blastocyster och hoppas kunna få mer info om hur de ser ut från cvl än vad jag lyckats få hittills. De frågade på cvl vad vi hade hört från tidigare klinik hur det sett ut men har inte hört något, bara fragmenteringsdelen.

Åh vad bra att du haft möte med dem och att de var hoppfulla. Var det att de föreslog fler stimuleringsdagar eller något mer? Är det inför Zoom-mötet som du behövde ha ett filmat VUL? Håller tummarna att det går nu!! Annars låter det som en bra plan ❤️

Har du förresten uppfattat att du haft någon skillnad i celldelning efter att ha tagit melatonin? Jag gick från nästan uteslutande 6 celler på dag 3 till 8-12 celler sedan jag började med melatonin.

Ush ja förstår allt för väl vad du pratar om ❤️❤️

Nej de dör inte per automatik. Det brukar hålla sig till högre graden av fragmentering - och att det fragmenterar fel del av cellen så att mitokondrien går sönder/slutar funka alt så mkt fallit bort att mitokondrien förlorat all energi till att bygga vidare sig på. Så har jag förstått det som iallafall. Men vi har ju också bara haft grad tre alla gånger utom näst sist med två rena och denna gången med grad ett och två! 

Märkligt att ni inte fått höra ngt mer än fragmenteringen, tänker att de borde nämnt ex om de delades sig långsamt iallafall? Ja man vill ju verkligen veta varför de dör!

Ja de vill ha ett filmat VUL taget mellan CD 7-14. Får se vad de säger nu med fjärde försöket i ryggsäcken! Om de är lika positiva. 
    Ja de föreslog fler stimuleringsdagar, samt att man kan börja med sprutorna efter ägglossning istället för vid mens, då kan man tydligen få en helt annan sorts respons.

Ja angående melatoninet. Nu när du nämner celldelningen så fick jag gå tillbaka till gamla embryo-schemanen. Har som mest haft en med 8 celler på dag 3 (vet såklart dock inte med de två utan fragment som återfördes hur de hade kunnat se ut) tidigare, så dessa på 11 och 9/10 är en klar förbättring! Likaså med fragment grad 1 o 2. Slog mig nu - hade detta försöket varit hos RMC Malmö så hade de kanske fortsatt tala för att fler äggplock kommer leda till rätt ägg? Men känns definitivt som ett tydligt steg framåt! Och har dessutom knappt jobbat den månaden med stimulering så ytterst få dygnsvändningar. 

Så underbart att höra sån förändring hos dig med!! Ångrar nu att jag inte vågat prova det tidigare. Klart ngt att ha fortsatt med sig ifall att..

Puh, jobbade ikväll - den där vänstra äggstocken gör sig påmind! Allt mellan värk till ont! Med pyrande illamående på köpet. Kommer och går, promenera för mkt är triggande. O där emellan mår man fint tack o lov.  

Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023