• Mathilda88

Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023

Quincey skrev 2024-01-31 13:56:06 följande:
    Ah ok ja känns lugnande att höra ❤️ Min dröm vore att få ut lika många ägg med lägre dos, känns som att jag förgiftar mig själv med hög dos i onödan. Har inte ens velat ha preventivmedel med hormoner tidigare 😆 Usch hemskt med biverkningar, men skönt att det inte är lika illa som tidigare. Är det långa protokollet som dämpar dem jämfört med korta?

Hmm ok tog också om mitt AMH ett år efter första. Vet inte exakt vad jag hade först bara runt 1,6 och nu hade jag 1,57 så vet inte om mina 41 plockade ägg gjorde någon skillnad eller om det bara är åldern. Vet egentligen inte ens om det rört sig.

De kan väl inte se kvaliteten på äggen innan så blir väl ren slump då om de fördelar äggen ojämnt? Ska bli så intressant att se sen! Kul att flera var inne på 50/50 split, undrar varför det inte finns som alternativ i Sverige 🤨

Wow 13 och 14 dagar! Intressant att höra att längre stimulering ska vara bättre, hade ingen aning. Såhär ser mina ut:
    1. 200 menopur + 100 gonal f. 11 stimuleringsdagar. 12/13 ägg mogna. 12 befruktade.
    2. 300 menopur + 150 gonal f. 10 stimuleringsdagar. 10/16 ägg mogna. 5 befruktade.
    3. 400 menopur. 11 stimuleringsdagar. 8/12 ägg mogna. 5 befruktade.

Maxdos och 10 stimuleringsdagar var ju ingen hit direkt, därför jag bett om lägre dos nu. Enligt fd kliniken var allt bara en slump.
    Haha, jo var också väldigt nojig inför start och känns såklart inte bra att behöva boosta kroppen med så himla mkt hormoner..
    Nej så tacksam för att det är ngt bättre än innan. Denna rundan har jag dock huvudvärk som jag inte haft tidigare, så olika från gång till gång. 
    Nej det är snarare medicinen i sig som orsakar biverkningarna. Gonal-F var hemsk för mig, medan Menopur fungerat mkt bättre! Även Fostimon har funkar fint för mig. Men absolut har nedregleringen också fungerat bra för mig.

Va skönt att det inte sjönk mer under den tiden! Hjärta Jag trodde nästan att det skulle vara typ detsamma med tanke på alla blåsor som syntes på VUL före stimuleringen. Eller så kanske värdet blev missvisande med tanke på att den togs under nedregleringen?

Nej korrekt, de kan inte se kvalitén på äggen, så därav oron att resultatet ändå blir fel med 50/50 då inte alla ägg har kapacitet att utvecklas till 5-dagars oavsett omständigheter, så gäller att man har turen på sin sida och att de lyckas befrukta med bådas spermier i ägg som har kapaciteten för att bli 5-dagars. 
    Ja vet inte om det finns i Sverige eller inte? Uppskattar verkligen Danmarks mkt öppnare sinne! Har en till jag känner som säger detsamma och lyckades i Danmark när Sverige gått bet. 

Okej! Va intressant att se! Vad jag fått till mig var att fler dagar ofta ger fler mogna, men såklart för lång tid kan de bli övermogna. 

Gillar inte när kliniker bara påstår att det var en slump. Sen vet man såklart inte hur varje cykel ser ut då utbudet från äggstockarna kan variera, men ändå. 

Håller tummarna nu för ditt fjärde försök! Hjärta Låter smart att gå tillbaka till ett upplägg likt första försöket med bäst utfall! Hjärta
  • Mathilda88
    Björkenli skrev 2024-02-01 00:47:57 följande:

Quincey

Jag ska byta från gonal F till Menopur nästa cykel "bara för att testa något nytt" enligt läkaren. 
    Nyfiken på hur dina läsare presenterade förslaget att mixa båda som i ditt fall? Och varför högre av den ena och inte den andra,  om de nu sa något om det?

Blir lite nyfiken på det också..
    Att fortsätta med gonal f 300 som jag tagit innan och lägga till Menopur 150. 
    Eller tvärtom,  Menopur 300 och gonal f 150 kanske. 

Jag kan fråga kliniken förstås men ändå så värdefullt att höra om era erfarenheter. 

Utifrån vad man läst andra har tagit som stimulering så låter det som att det fungerat för en del att kombinera de två upp till maxdos. Alltid värt att fråga.
  • Mathilda88
    Quincey skrev 2024-02-01 08:18:07 följande:
    Skönt att höra, räcker ju med det mentala lidandet, måste vara så tufft med det fysiska också. Ja det kanske påverkar om det togs under nedregleringen, kanske kliniken har koll på hur det funkar.

Håller tummarna för blastocyster nu! också väldigt intressant att se hur det blir med TESA. Vi var också inne lite på det förut.

Tack! ❤️ Var inte inställd på att mensen skulle komma nu så hann inte ställa in mig mentalt på att börja igen, men det kanske är bra. Har du förresten tagit melatonin vid tidigare försök?
    Ja men verkligen, kan tycka att det mentala är mkt nog än att behöva fysiskt också.. 
    ja jag får nog fråga om det kan ha haft påverkan. även om det kanske egentligen inte är en anmärkningsvärd försämring. Tänker mer då jag trots allt har bra med blåsor på ultraljuden och ofta bättre respons på medicinen än andra med samma värden. 

Tack! Hjärta Va intressant att ni också funderat på TESA! 

Ajdå, nej inte lätt att vara förberedd på allt hela tiden. Hoppas det blir bra ändå Hjärta

Nej jag har inte tagit melatonin tidigare tillfällen med rädsla att påverka mina sömnhormoner negativt efter 3,5 år med propavan pga utmattning och propavan, var rädd att påverka kroppens egna tillverkning negativt. Men tar nu denna omgång. Så får se om det kan göra ngn skillnad. 
  • Mathilda88
    Björkenli skrev 2024-02-01 11:57:15 följande:

@ Mathilda88 

Ok!!

Det var någon jag läste om som skrev att hon fick mycket bättre svar av bara Menopur än Gonal-f, så det kanske kan vara så för vissa. 
    Så känner mig lite nyfiken på att prova Menopur, men som du skrev kanske inte ta bort Gonal-f helt om det brukar ge fler ägg. Vill ju verkligen ha mer än 1 ägg nästa gång. 

Kanske Menopur 300 och Gonal-f 150 då😄

Leker fertilitetsdoktor här. 

Får fråga vad Stork klinik tycker- har konsultation på måndag!!

Får jag bara 1 äggblåsa framöver så ökar ju inte minns chanser med stimulation eller IUI jämfört med vanligt samlag. 
    En kompis skrev att jag borde skaffa en tinder profil och fråga efter män som vill ställa upp en gång i månaden😆
    Herregud...  ja att ligga för att spara 25 000 Kanske är att överväga😆😆😆

Skojar förstås!

Nej precis ett ägg i månaden kan du släppa själv utan dyr stimulering haha Flört
  • Mathilda88
    Björkenli skrev 2024-02-01 11:58:03 följande:

Men- hade ju varit ett intressant experiment att se hur många män som skulle svara!!

Tveklöst!
  • Mathilda88
    Quincey skrev 2024-02-01 08:18:07 följande:
    Skönt att höra, räcker ju med det mentala lidandet, måste vara så tufft med det fysiska också. Ja det kanske påverkar om det togs under nedregleringen, kanske kliniken har koll på hur det funkar.

Håller tummarna för blastocyster nu! också väldigt intressant att se hur det blir med TESA. Vi var också inne lite på det förut.

Tack! ❤️ Var inte inställd på att mensen skulle komma nu så hann inte ställa in mig mentalt på att börja igen, men det kanske är bra. Har du förresten tagit melatonin vid tidigare försök?
    Glömde skriva, jag tar 5mg Melatonin denna rundan då jag inte upplever effekt på 3 mg.
  • Mathilda88
    Quincey skrev 2024-02-01 17:14:36 följande:
    Ja är ju ingen fara direkt, du har ju bra AMH men kanske vore intressant att veta. TESA var ett förslag från förra kliniken ifall det skulle visa sig att vi hade högt DFI. Cvl tyckte inte tesa var nödvändigt utan menade att det ska gå att hitta bra spermier med ICSI så håller tummarna..

Ok intressant! Jag tog melatonin i 10 dagar innan förra äggplocket. Fick då 3/5 embryon med 8 - 10 celler, jämfört med bara en med 8 celler på 15 tidigare dag 3-embryon, kan ha varit något annat kosttillskott men nu kör jag melatonin i ca 5 veckor innan plock och hoppas det gör skillnad!
    Ja det är fortfarande bra AMH och har ju fin effekt på medicinerna så är tacksam för det Hjärta. Nej CvL sa att de inte hade kört med det med oss heller, men vi tänkte ge det en chans med tanke på att vi har problem med fragmentering och ingen inte kunnat förklara hur de hittar och sållar ut de fragmenterade spermierna.. 

Va spännande att höra! Efter att ha läst studierna så hoppas jag att melatonin under själva stimuleringen ska räcka, men ska bli intressant att höra om din längre tids intag kan göra än mer skillnad!
  • Mathilda88
    Quincey skrev 2024-02-04 12:55:39 följande:

Ja bra fråga hur de ska hitta de fragmenterade spermierna.. glömde fråga om det när vi var där. Läkaren anmärkte på det snabbt i slutet av vårt möte men pratade inte mer om det. 

Lycka till på plocket imorgon! ❤️❤️

Ja ska försöka komma ihåg att fråga!

Tack så hemskt mkt! Hjärta
  • Mathilda88
    Quincey skrev 2024-02-04 12:55:39 följande:

Ja bra fråga hur de ska hitta de fragmenterade spermierna.. glömde fråga om det när vi var där. Läkaren anmärkte på det snabbt i slutet av vårt möte men pratade inte mer om det. 

Lycka till på plocket imorgon! ❤️❤️

15 ägg fick vi ut idag! Kommer få mail på onsdag (dag 2) om antalet mogna och befruktning. Planen är återföring på lördag dag 5, men de ringer ifall de skulle se ngt som gör att de vill återföra tidigare. 

Frågade embryologen om man kunde se/avgöra vilka spermier som är fragmenterade, men det kan man tydligen inte. Så extra tacksam för att de ville köra TESA och minimera antalet fragmenterade och på så vi förhoppningsvis minska risken markant att plocka en sådan och injicera i ett ägg. Förstår då inte RMC Malmös inställning att med ICSI så undgår man det problemet? 
  • Mathilda88
    Quincey skrev 2024-02-05 19:43:15 följande:
    Åh toppen med 15 ägg! ❤️ Känns som bra förutsättningar. Hur mår du nu efter plocket?

Ja verkligen, då går det inte att undvika det samtidigt som det inte verkar vara så många som har problem med fragmentering? Bra att ni kör på TESA ju. Hoppas det blir återföring på lördag, spännande vecka!

Jag var på VUL idag och bad dem testa progesteron eftersom det förra gången låg på 7 på stimuleringsdag 11 och vår läkare från Eliva då inte ville göra ET eftersom det var för högt redan. De såg väldigt frågande ut på cvl och sa att det var ovanligt att testa men fick testa ändå och då var det på 4,5 på stimuleringsdag 10. Ska det vara på 0 eller innan plock? Någon som vet?
    Ja bättre utgångspunkt är svårt att få känns det som sett till antal utan överhängande risk för OHSS. Bara till att hoppas på god andel mogna Hjärta{#emotions_dlg.flower} och att de utvecklas fint Hjärta
    Vet inte hur många som har problem med fragmenterade spermier, men tillräckligt många för att RMC Malmö ansett att det är en viktig komponent att testa under fertilitetsutredning, men många andra regioner avstår ännu. 
    Ja, mkt intressant och spännande vecka framför oss. 

Oj, intressant! Har dålig koll på vilka nivåer progesteron ska ligga på under de olika faserna. Lät klart bättre iallafall. Berätta gärna när du vet mer! 
Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023