• Mathilda88

Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023

Fick besked innan idag att ingen av våra kvarvarande embryon tyvärr klarade sig till frysen. Inte förvånad men såklart hade ett litet hopp grott.

• Mathilda88
    Chajsa skrev 2023-12-05 19:52:27 följande:
    Men så positivt att du ruvar på en fin liten nu! Kvalitet är det som krävs- jag blev gravid på den enda 3-dagars som klarade sig som blev min underbara lilla son! Håller alla tummar för dig. 
    Men så fint att höra! Hjärta Tack för att du berättar! Det inger så mkt mer hopp att höra om fler i samma situation Hjärta Tack så hemskt mkt Hjärta
    Chajsa skrev 2023-12-05 20:25:47 följande:
    Mathilda88 skrev 2023-12-05 16:29:13 följande:

Fick besked innan idag att ingen av våra kvarvarande embryon tyvärr klarade sig till frysen. Inte förvånad men såklart hade ett litet hopp grott.

Förlåt- TVÅ små! ♥️
    Inte så lätt att hålla koll på när nästan alla får ett Hjärta
  • Mathilda88
    Sassa026 skrev 2023-12-05 21:15:20 följande:

Hej! 
    Kom in på den här tråden av en slump när jag googlade en massa om ivf. 
    Jag håller på med min första ivf och hade återföring igår. Såg att fler här hade testdag 17/12, va spännande! 
    Och önskar alla här stort lycka till! 

Välkommen hit! Så spännande! Hjärta Ja jag har också testdag den 17/12 Solig
  • Mathilda88
    Nomen123 skrev 2023-12-05 21:37:14 följande:
    Är du överstimulerad eller bara svullen efter äggplock? Jag var så nervös över att vara överstimulerad och när han tittade med ultraljud innan återföring så fanns inga vätska all i äggstockarna.. dem hade typ räknat med att jag skulle bli överstimulerad 🙈
    nu mår jag toppen igen, kan dock känna av lite trög mage, första dagen typ förstoppad.. 
    nu endast lite molande värk någon gång då och då.. vet inte om det är bra eller dåligt.. ????
    Nej bara svullen efter äggplocket {#emotions_dlg.flower}. Har efter mina två tidigare äggplock varit svullen och ont i mellan 1,5 - 2,5 vecka efteråt. Första gången även överstimulerad. Ja lätt att bli förstoppad också så bra att ha lite laxantia hemma Hjärta 
    Molande värk är helt normalt och inget att oroa sig för. Hjärta Vanlig biverkan på progesteron också bla. Glad Kan även vara ett gott tecken att livmodern växer ifall embryot fäst. Men som sagt kan vara för tidigt att säga än, progesteronet kan också ha den effekten. Alla upplever tiden så olika, själv njuter jag bara fullt ut av att Äntligen få uppleva ruvardagarna efter 3 äggplock. Myser Hjärta
    Nomen123 skrev 2023-12-05 21:42:39 följande:
    Typiskt :/ håller så tummarna för dig nu 🙏
    Stort tack! Hjärta
  • Mathilda88
    LMSM skrev 2023-12-05 22:19:50 följande:

men då har du nog de bästa återförda nu ! 

vet att det kan kännas tuffft med sånna besked i all fall gjorde det för mig de gånger jag fick tillbak och inget till frysen men man får tänka att det bästa är det man fått återfört då! 

Det är sant, det ska ju vara de bästa man fått tillbaka och bär på 🙏❤️
    Ja även om jag förväntade mig 0 till frysen så hade man hunnit börja hoppas ❤️ Tack ja ska tänka på det! ❤️
  • Mathilda88
    Björkenli skrev 2023-12-05 22:07:11 följande:

@Mathilda88 
    Jag gillar din inställning ang ruvardagarna.  Du har så rätt. 
    Jag skulle förmodligen gå och is ojja mig och tänka att det var mitt fel om det inte funkade, men så klart beror det på embryona. Är det fel antal kromosomer osv så kommer det inte bli något ändå. 

Om det lyckas nu och blir ett barn, så kommer det garanterat vara för sent för mig för ett andra. Kommer vara 42 tidigast då, och med låg äggreserv för åldern redan som 39 åring...

Besviken på mig själv för det, som alltid ville ha två.  Jag visste ju att jag måste börja tidigare då, ändå sköt jag på det...

Så skulle det bli tvillingar skulle jag bli överlycklig. 

Men blir det ett blir jag förstås överlycklig också. 

Men hon skrev att det ena såg lite bättre ut så antar att de inte är exakt lika... 

Låter rimligt att bara återföra båda om de ser identiska ut.. hoppas min klinik I Danmark är lika professionell som din verkar vara!

Hjärta
    Du är knappast ensam om det, tror många tänkt i samma banor om eller när det inte går. Nej men precis och i Sverige testas ju sällan embryon så man vet ju inte om innan då heller. 
    Förstår det. Håller tummarna för att båda då klarar sig! Hjärta Man kan alltid köra på äggdonation senare, men det är också ett stort beslut och beror på hur mkt man vill ha ett andra barn såklart. Och ekonomi. Men hoppas då hellre på tvillingar för dig så du slipper tänka mer på det! Hjärta

Jag hade tagit båda om jag fått, man vet aldrig då den lite sämre kan hämta upp sig och bli bättre i slutändan. Många kliniker som sagt sätter tillbaka olika och det går också bra.

• Mathilda88
    Björkenli skrev 2023-12-06 18:03:12 följande:

@ Mathilda88 

Å jaha kan det sämre återhämta sig?
    Jag är ju helt ny inom detta. 

De föreslog att bara sätta tillbaka ett.  Embryoloisten sa att den ena hade 8 celler men att den andra ... ja vad sa hon nu.. jag minns inte..
    Det var inte att det var helt dåligt men att det hade blivit 3 istället för 4 celler dag 2 kanske..?

Läkaren och embryologisten sa att de hade pratat ihop sig och föreslog bara det bästa. 

Läkaren sa att om det är ett sämre embryo som inte klarar sig så kan det sända ut cytokiner som påverkar det andra negativt. 

Jag visste ju ingenting alls om detta förutom det du hört från din klinik att de ville att båda skulle vara lika.

Tyvärr var detta ingen informationen jag fick i förväg.  Jag hade velat få infon och all tillgänglig info om fördelar och risker så att jag skulle hinna läsa på själv. 

Nu satt jag naken nedtill med en filt runt mig i examinationdrummet redo att hoppa upp i gynstolen.

Kände att jag inte hade så mycket val än att lita på deras kompetens och följa deras rekommendation.

Embryologisten sa att hon skulle följa utveckling av den andra men att hon inte hade så stora förhoppningar. 

Men är den bra dag 5 så kan man frysa förstås, så finns hopp än. 

Inom vissa ramar kan vissa ibland hinna ikapp, nog det de hoppas på att den ska göra och därför odla vidare på, men låter ju jätteklokt att de gjorde så idag då! Låter inte värt att prova sätta in båda, mkt bättre förutsättningar med den bra.

Nej jag kan känna igen känslan, vill också veta innan. Har haft ett stort behov av att läsa på. Nu har jag gjort det sedan i januari och inne på tredje rundan, så har haft mer tid på mig att lära mig om det hela. Läsa forum, lyssna på poddar etc. Det här med cytokinern hade jag dock inte full koll på, när du nämner det så har jag kanske hört om det ngn gång innan, men osäker.

Du gjorde helt rätt i som lyssnade på deras expertis Hjärta Stört chans att lyckas då {#emotions_dlg.flower}. Håller tummarna för att den andra lyckas återhämta sig om än oddsen inte är bra.

• Mathilda88
    Björkenli skrev 2023-12-06 18:13:56 följande:

Nu är det 2 veckors väntan....

Ni som "ruvar ", något speciellt ni tänker på? Några råd?

Jag frågade vad jag skulle tänka på och fick först bara "lev som vanligt" till svar. 

Men jag ska väl tex äta folsyra? Frågade jag. 

"Ja.  Och drick inte och rök inte. Träna inte hårt.  Och inget hoppande"..

Jag frågade om lindy hop var ok- men det var det inte!

Man vet att jogging under graviditet leder till högre aborttal, sa han. 

När jag skulle gå från kliniken kom jag på att jag var sugen på kaffe och frågade om det var ok. 

Då svarade en annan läkare att det är ok så länge det inte är 5 koppar om dagen. 

Så sammanfattningsvis:
    Ingen alkohol
    Inte röka
    Inte träna hårt
    Inte hoppa eller studsa 
    Äta folsyra dagligen
    Max 1 kopp kaffe om dagen (för enkelhetens skull).

Något annat ni fått höra?

Jag funderar på att äta svin- nyttigt nu 2 dagar.  Bara rena grödor, inget halvfabrikat med tillsatser utan bara hela grödor så att man vet att man bara får bra saker i sig. 

Frukt och helt, fullkorn, potatis och ris, fisk och skaldjur.  Bär. 

Jag ska också fokusera på sömnen. Jag känner att hela kroppen blir så stressad av sömnbrist så vill fokusera på att  ta hand om kroppen så bra som möjligt. 

För mig innebär det:
    - sömn
    - näringsriktig kost
    - dagsljus,  komma ut på promenader i dagsljus så här års
    - yoga i hotsal 

Nyfiken på vad ni andra som ruvar tänker på:)

RMC Malmö vill även att man tar Vitamin B12 1mg utöver folsyra Glad Hoppa, jogga och vara för aktiv får man ändå inte var under stimuleringen eller 2 veckor efter äggplock pga risken för äggstocksrotation bla. Jag har även fått ridförbudet förlängt tom testdagen för säkerhetsskull. 

Jag kommer äta som vanligt, både nyttigt och gott. Och vara noga med sömnen.

På tal om kunskap så kan jag varmt rekommendera boken It Starts With The Egg om man vill läsa på mer forskning om tillskott, det finns även i form av en Kokbok med tips om nyttiga recept för fertiliteten. Men förhoppningsvis ska det gå bra för dig nu och då behöver du inte dom {#emotions_dlg.flower}

• Mathilda88
    Har nu fått svar från RMC om denna tredje gångens utveckling utav embryona! Inte lika positivt som embryologen utryckte i lördags, men gissar att de bara ville inge oss mer hopp.
    Dom 2 vi fick tillbaka var i likvärdigt fint skick iallafall oavsett Hjärta där de ser god potential till graviditet och barn.

På dag 2 - av de övriga 8 embryona - hade 3st totalfragmenterats grad 5 (trodde bara det fanns upp till 3, men man lär sig nytt hela tiden), 3 st avstannat i celldelningen och fragmenterats till grad 3, samt 1 uppvisade SER (smooth endoplasmic reticulum clusters - vet ännu inte vad det innebär, men det kan inte utvecklas till graviditet och barn uppgav dom iallafall).

Den sista delade sig till 4-cellig dag 2 men ojämnt och stora fragment, odlades vidare men fragmenterades mer och avstannade som tidig blastis på dag 5, cellfattig. 

RMC och vi har fortsatt gott hopp till de två små återförda Hjärta
  • Mathilda88
    Nomen123 skrev 2023-12-07 17:59:51 följande:
    👏😍 jag fick reda på idag att vi fick 7 lika fina embryon till frysen 🥹
    Stort grattis Hjärta
Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023