• Mathilda88

Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023

LMSM skrev 2024-01-25 19:37:52 följande:
    Väldigt possitivt att cvl nämnde kronosomfel tycker jag! Då är de ju lite vakna i alla fall?
    Ja det vill jag ge cred till dom för. Sen är jag rätt frustrerad över att de håller samma linje som alla andra i Sverige - mitt fel och inga fel på mannen trots historiken. Hon föreslog inte kromosomtest före ev behandling, men bara att hon ställde frågan var intressant. Så skulle det inte gå hos Sellmer så kommer jag be om kromosomtest där innan vi går vidare någonstans då det är billigare att ta det där än i Sverige. 
  • Mathilda88
    Quincey skrev 2024-01-29 13:04:56 följande:
    Fick också höra av cvl att det kan vara en dold äggfaktor fast våra embryon utvecklas bra tom dag 3 och de inte sagt något om äggen tidigare. Vad kostar kromosomtest i Danmark?
    Va? Men va märkligt. Och så får man höra från andra att embryon som dör dag 3 eller senare är pga spermier, dag 2 äggen. I vårt fall har de dött både dag 2 och 3. Blir irriterad fortfarande när äggen anklagas direkt.. Varför ska spermierna alltid frias direkt. Det kanske är helt rätt, men ser hela tiden samband mellan bemötandet inom vården med hur det är allmänt i samhället, männen har alltid företräde och frias snabbare. Alltid mer okej att kvinnor har mer on än män etc. Så ställer mig alltid skeptisk till sådana utlåtanden! Särskilt efter att ha hört om par där de bytt ut sperman och plötsligt fick det topp-blastisar. Nu håller vi dessutom på med häst-avel och där hänger allt på hingstarnas spermakvalité - en med toppsperma kan få även det svåraste stoet dräktig, medan så snart en har sämre/dålig kvalité kan inte ens det bästa stoet kompensera för det. Så det ligger lite i baknacken också. 
    Det kostar 3 000 danska kr. Vad jag såg så kostar det i Stockholm 8 000 svenska kr? Så även med danska kronans växelkurs så blir det billigare i Danmark.
  • Mathilda88
    Blomsterpaj89 skrev 2024-01-29 13:45:29 följande:

En uppdatering kring mig och mitt enda befruktade ägg. Jag ringde imorse (dag fyra) och frågade dom hur det såg ut inför morgondagens ET.

Dom sa att det inte är några planer på någonting annat och att vi fortfarande har ett ägg. Jag blev så glad mitt i detta, att jag glömde fråga varför dom inte valt att göra ET på dag två eller tre.

Dom skulle ringa imorgon bitti om det är några problem. Annars är det dags för ET imorgon efter lunch.

Fortfarande förvirrad hur jag ska känna kring detta då jag läst att dom flesta med endast ett befruktat ägg brukar få ET på dag två eller tre.

Kan det vara så att mitt ägg såg väldigt bra ut, och därför låter det ligga och gro till dag fem?  

Hur som helst, håller tummarna för morgondagen.

Håller tummarna för er idag!! Hjärta
  • Mathilda88
    Quincey skrev 2024-01-30 13:48:45 följande:
    Ja jag håller med. Jag hade massa frågor om tester man kan ta på spermierna men de tyckte inte det behövdes utan att med ICSI så ska det gå oavsett. Går vad jag förstått inte ens att utreda äggen och har ingen lust att bli rekommenderad äggdonation bara för att vi inte får bra blastocyster samtidigt som vi inte ska testa spermierna ordentligt. Känns enkelt att skylla på äggen för dem kan man inte utreda.

Ja det testet jag hittade var 8000, var det på Sellmer man kunde kolla det eller något annat ställe de samarbetar med? Vad jag förstod kunde man inte kolla tex DFI på Sellmer.

Hur går det för dig nu? Har du börjat med sprutorna? ❤️
    Skönt att höra fler som frågar mkt angående spermierna, att det inte är en sådan självklarhet att "det löser sig" som är den generella attityden i Sverige. Att äggen ska korrigera upp alla möjliga fel på spermien, och gör den inte det så är den kass och man ordineras göra äggdonation. Istället för att kolla upp det ordentligt på andra sätt att äggen kanske är antingen är jättebra eller iallafall dugliga nog men inte kapacitet att kompensera en mindre bra eller dålig spermie. Men fungerat bra med en bra spermie. Sådana aspekter finner jag väldigt viktiga men finner inte den attityden i Sverige, däremot i Danmark. 

Håller med dig, äggen är så lätta att skylla på och är inte intresserad av dyr äggdonation innan spermierna verkligen uteslutits! Som vi nu försöker göra denna gången med spermadonation. 

Sellmer är det vi isåfall tar det på, inga samarbetspartners i Sverige angående kromosomtestet. Okej, har inte koll på om de gör DFI eller ej, men tror det, de ansåg iallafall det som en viktig parameter i spermieanalysen. Sen föreslog både Vitanova och Triangeln att man skulle ta kromosomtest och att man kunde göra det hos dom, vet dock inte vad det kostar hos dom, kanske detsamma.

Det går bra, väldigt många ägg på gång bara redan! Får se vad vi landar på i slutändan! På dag 8 tidigare gånger har jag haft 6, 5 eller 8 blåsor. I söndags på dag 6 så hade vi 10 små blåsor upp till 10 mm, drygt 5 på var äggstock. På ultraljudet i Göteborg under nedregleringen när jag fixade recepten så såg hon 8 + 14 blåsor. Så förväntar mig en liknande utveckling som tidigare stimuleringar att det kommer dyka upp allt fler på vägen. Nästa ultraljud imorgon förmiddag på dag 9. Hoppas vi slipper totalfrys och överstimulering.Hjärta Vi får se vart detta leder oss! Har hopp om bättre resultat denna gången, drömmer såklart om blastisar Hjärta
  • Mathilda88
    Björkenli skrev 2024-01-30 17:07:52 följande:

@ Mathilda88 

Aha ni kör med donator denna gång- det hade jag missat.  Matchade ni donatorn efter din killes utseende då eller hur valde ni?
    Nyfiken på vilken om ni också tog fram Sellmers bank. Du kan skicka meddelande om du vill berätta:))

Ja vi kör en Split - 50/50 av donator och sambons sperma Glad
    Ja vi valde en som liknade honom. Hade dock först valt en dold donator som stämde in på både hans höjd (drygt 170), ögon- och hårfärg. Sen vid första kontrollen gick vi igenom statistiken för hur det gått för de olika donatorerna. Framkom då att den valda donatorn inte hade så bra resultat-siffror (orsak okänd, kan vara av flera faktorer). Så fick en lista över de med bäst resultat - både dolda och öppna donatorer. Den som hade bäst resultat hade öppen profil. Fortsatt blond men över 190 lång, men kände att det kunde vara värt det nu när ska testa detta. På barnbilderna var han dessutom lik sambon som barn! Även liknande intressen. Så kändes bra! Annars kommer man bara gå o fundera sen - tänk om? Hjärta
    Valde först Guzman men fick bytt till Hjalte {#emotions_dlg.flower}
  • Mathilda88
    Quincey skrev 2024-01-30 18:27:40 följande:
    Nej precis, uppfriskande att höra att de tänker annorlunda i Danmark. Undrar också hur de resonerar på klinikerna med babygaranti.

Har varit i kontakt med Sellmer och frågat om DFI specifikt, de sa då att de inte har utrustning för att testa detta men att det finns labb där man kan testa det. Ska nog boka in konsultation med dem och se vad de säger. Vet du om kromosomtest testas genom blodprov?

Wow många blåsor på g! Har du samma dos nu som vid försök 3 eller högre? Är planen att odla alla embryon till fem dagar eller kommer de lägga undan någon på dag 2/3? Förstår, skulle också vara otroligt tacksam om jag fick en bra blastocyst ❤️
    Mkt uppfriskande! Blir glad var gång! Jag har för mig att jag läste ngt om babygaranti på danska klinikerna, minns inte om det var Sellmer, Vitanova eller vem det var just nu, men reagerade på att det i alla fall fanns fler än Olga som har det. Har dock inte själv diskuterat det med dom. 
    Tråkiga med Sellmer och Vitanova är att de inte har samma upplägg med 3-pack som i Sverige - här betalar man för varje försök, men med sjunkande pris per gång. Men blir då också dyrare än i Sverige när inte det tredje blir gratis.

Okej! Så kanske det kan vara! Då tar de säkert hjälp av ngn annan att fixa de proverna? Jag tror och uppfattade kromosomtestet som ett blodprov då vi båda kunde ta det. 
    Med tanke på att konsultation med dom är gratis så är det alltid värt att höra vad de har att säga!

Ja en hel del kan det komma bli i slutändan om det inte planar ut som under försök 3. 
    Mycket högre dos! Under försök 3 hade vi Menopur 150 hela vägen, nu har vi Menopur 75 + Fostimon 150 - så totalt 225! Mer än någon annan behandling. Med Gonal-F hade vi som mest 187,5 och Menopur som mest 200. Så inte konstigt med så mkt fler blåsor från start. Bara lite läskigt med långt protokoll o kombination med många blåsor, man kan inte bryta en begynnande överstimulering så som man kan med kort protokoll med annan ägglossningsspruta. 

Vi kom aldrig till ett fast beslut om det, men som diskussionen var att med en split så skulle de vilja odla till dag 5 på de befruktade med donatorns sperma. Men troligen bådas just för att få ett tydligt resultat om detta konceptet med calciumjon är mer framgångsrikt eller ej. Får bara hoppas att de har tur och får befruktat de bästa äggen med bästa sperman också så det blir korrekt resultat. Det är ju det osäkra med en split.. Av den anledningen hade man kanske helst velat göra 100% donatorsperma, men samtidigt så gör vi lite andra insatser här samtidigt att man inte vill utesluta sambons helt o hållet. Och som dr sa - är donatorsperma-embryona bättre än sambons så är det ett av  donatorsperma-embryo som återförs såklart.
  • Mathilda88
    Björkenli skrev 2024-01-30 21:39:48 följande:

@ Mathilda88 

Men gud har Sellmer den statistiken, utan att berätta att de har den infon??
    Det är ju sjukt bra att få reda på det!
    Du fick dessa uppgifter från Sellmer alltså?

Jag hade världens noja med att välja förra gången (nu tog jag bara samma), de hade ju kunnat hjälpa då genom att kolla vem som hade högsta framgångsrate om de nu har såna siffror!

Än en gång brist på information tycker jag..
    Jag har ändå lagt ner 75 000 totalt på behandlingar hos dom nu så tycker man borde få all tillgänglig info.

Ok nu ska jag sluta klaga. 

Spännande approach med 50/50!!
    Måste kolla in den ni valde- men låter ju helt klart lovande att han har så hög successrate!

Nu var det en av prioriteringarna att välj en med högt resultat pga våra tidigare försök. De har inte spermaanalyserna (för de är ju alla bra för att få bli donator), bara % antal gravida inom både insemination och IVF. De kan ju dock också vara missvisande ifall donatorn fått flera kvinnor med dåliga ägg av olika orsaker, därför är det säkert inte ngt de diskuterar till vardags då det skulle kunna bli fel fördelning - ifall inte den valda donatorn har flera misslyckade fall. Så gissar att din säkert har bra resultat ifall de inte avrått dig ifrån honom. Vem har du? 

Vi är uppe i 70 000 bara för ett IVF-försök.. Lite bitter på banken - enligt växelkursen hos Forex så skulle det landa på strax över 63 000, men enl bankens växelkurs så landade det på knappt 70 000. Ifrågasatte det men fick inget gehör alls, de följde bara sin växelkurs.. Stor skillnad liksom! 

Ja känns spännande att få se resultatet av det! Samtidigt som jag stundvis oroar mig över just 50/50, tänk om de bästa äggen befruktas med sambons och de sämsta med donatorns, då blir ju resultatet inte bra... Så det våndas jag över. Att man kanske borde köra 100%. Aja, svårt!
  • Mathilda88
    Björkenli skrev 2024-01-30 22:40:33 följande:

Till mig sa de bara att de kunde se att båda donatorerna jag valde mellan lett till graviditet. 

Jo jag förstår att ditt fall är lite speciellt. Men haj kr 40 nu och dessutom ovanligt låg äggrserv för åldern, så borde ju va prio att välja den donatorn som man sett gjort flest gravida också

Hm ja det är sant... de bästa äggen kan ju råka få sambons sperma då.. jag tänkte först att de skulle låta varje ägg exponeras för bådas sperma- let the best man win liksom!!😄

Och att man gör dna test efter.  På så sätt skulle ni ju komma runt det att alla ägg inte fick en ärlig chans..

Men du har ett tag kvar till äggplock va,  så nu kan ändra er om ni bara vill köra på donatorn..?

Ja jäkligt störigt ang växelkursen!!
    Hoppas verkligen verkligen det går vägen for er nu, efter dessa kostnader dessutom!@

Och hästar är ju inte direkt billigt att ha heller!

Då har de bra resultat, annars hade de avrått dig med tanke på din situation!

Haha rolig tanke där! Tyvärr hade det blivit väldigt ojämlikt då sambon har lågt antal spermier och kräver ICSI.. Men som sagt, kul och intressant tanke!

På måndag 5/2 blir det äggplock! {#emotions_dlg.flower} Velades mellan söndag och måndag så jag röstade för måndag (känns bra med ngn dag till och så hinner jag få jobba ngt mer av mina få pass kommande månad). Syntes 12 ägg idag på drygt 13-14 mm. Fortsätter med samma dos i några dagar till. Inga tecken på överstimulering och nu börjar jag oroa mig för för få ägg istället haha. Men ska nog bli bra! Dr har bedömt att de ska vara stora o mogna tills dess så det litar vi på. 

Ja, främst irriterande att banken hade högre växelkurs än Forex. 
    Tack så hemskt mkt detsamma! Hjärta
    Nej hästar är allt annat än billiga..!
  • Mathilda88
    Björkenli skrev 2024-01-31 12:42:44 följande:

Fast jag vet inte för vid ivf valde först en som hade mot 10, men sen när jag frågade sa de att jo det är lite bättre med mot20 även vid ivf..
    Så varför sa de inte de och sa att jag hellre skulle ta den andra jag valde mellan som hade det tänkte jag...

Ah ok jag förstår. 

Låter väldigt lovande för dig nu tycker jag! Spännande!!

När jag var där på äggklocka var jag å gymmet som ligger i samma köpcenter och gick på yinyoga och bastade. Så var väldigt harmonisk inför plocket:)

Jisses, sådana saker skulle jag inte klara av på äggplocksdag, har svårt redan idag med alla mina ägg i magen! Jobbigt nog att sätta sig ner..
  • Mathilda88
    Quincey skrev 2024-01-31 12:47:49 följande:
    Ok intressant! Tror också jag såg någon klinik i Spanien som hade ett sådant garantiupplägg. Tror det blir nästa steg för oss om det inte lyckas på 3 till försök på cvl. Gillar med Olga att det inte kostar mer för varje år man fyller, tycker det är rätt dåligt att de flesta tar mer betalt ju äldre man blir. Synd att de inte har 3-pack på Sellmer. Känns som att de flesta ändå kör på det.

Ok! Ändå rätt låga doser men minns att du haft mycket biverkningar. Är själv väldigt nervös att inte få ut många ägg med menopur 300, är lägsta dosen hittills 😰

Nej förstår, men känns kanske mer jämförbart med en 50/50 split i samma cykel. Var det förresten någon annan klinik som föreslog samma upplägg? Såg att äggplock närmar sig! ❤️ Hur många stimuleringsdagar har du nu?
    Ja det är fint med Olga! Ja synd de inte har 3-pack, annars hade de nog kunnat ha oss tre försök, men nu blir det inte ekonomiskt försvarbart. 

Om det lugnar så nu med - för mig - mkt högre dos (från 150 till 225 under samma omständigheter) så ser det ut till att kanske kunna bli färre ägg ut. Bara lite fler aktiverade från start men färre som tillkommer på vägen som det ser ut just nu. Men nej jämfört med många andra så är det en låg dos! Ja har tyvärr haft mkt biverkningar. Just nu går jag med illamående igen, nedsatt aptit och jobbigt gå och sätta sig. Men har varit värre så ändå fungerande. 
    Togs nytt AMH då det förra var över 1 år gammal. Nya hade sjunkit från 14pmol till 12,7. Så från 1,96 till 1,716. Synd, men ingen överraskning med tanke på att vi redan plockat 43 ägg och blivit ett år äldre. 

Ja precis, 50/50 känns som mer jämförbart. Sen är det svårt att se vilka ägg som är bäst vid plock så med lite otur kan man råka fördela äggen ojämnt kvalitetsmässigt. Men men! Ska bli intressant att se resultatet! 
    Ja Vitanova och Triangeln förslog båda två också 50/50 split, dock med kort protokoll. Sellmer föreslog med långt protokoll och även tillsats av calciumjon. 

Denna stimuleringen bli på 11 dagar (ej medräknat ovitrelle). Höll på att bli 10 dagar om ine jag röstat för senare dagen. Med Olgas seminarium i baknacken om fler dagar för att optimera mognaden så känns en så kort cykel absolut lite läskig. Tidigare stimuleringar har gått på 14, 11 och 13 dagar. Den på 13  blev superb men hade också lägre dos. Dagarna bara räknat på de med injektion med Gonal-F/Menopur då. Hur många stimuleringsdagar har du haft under dina försök? 
Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023