• Mathilda88

Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023

Quincey skrev 2024-01-12 15:13:31 följande:

Har nu haft ett samtal med kliniken. Tyvärr är det aldrig positiv stämning när jag varit där men det får man kanske räkna med. Vår läkare tyckte vi skulle göra fragmenteringstest på spermierna, kostar 8000 och ingår inte i utredningen. Därefter TESA om det är högt. Morfologi kollades inte heller i utredningen. Vi tog ett test privat och där var den på 3%. Sjukt att det inte kollas om det är så viktigt.

Quincey skrev 2024-01-12 16:42:41 följande:

Nej vår gamla klinik. Har inte varit hos cvl än, ska se vad de säger nästa vecka. Känner mig orolig för att cvl ska vilja köra på bara och att vi missar att utreda något viktigt. Gör man tesa på cvl så kan man inte köpa 3-packet. Frågade också gamla kliniken om långa protokollet, fick höra att det inte förbättrar kvaliteten utan är för att äggen ska mogna i samma takt. De tror inte att min ökade dos (maxdos) var orsaken till fler omogna ägg och lägre befruktningsgrad. De tror också det kan vara dålig kvalitet på äggen nu.

Va tråkigt att höra! Vad önskar ju ändå någon form av positivitet i det hela, resan är tuff nog som den är!
    Oj! Har ni inte fått de två testerna från start?!? I Malmö är de standard... Sellmer har också föreslagit TESA just pga förhöjd fragmenteringsgrad i spermierna (DFI. I Sverige är under 25% godkänt medan i Danmark ska det vara under 15 %. Min sambo hade 4% på morfologin, alltså på gränsvärdet vilket var bra enligt Sverige men inte bra i Danmark. Ja sjukt att det är så olika från Region till Region dessutom så att vi får det men inte ni! Malmö har studerat det med DFI och kom fram att det var viktigt och hjälpte mkt i kommande behandlingen. 

Tråkigt att höra med TESAn och 3-pack och att de misstänker äggkvalitén. Förklarade de varför ang äggen? Märkligt resonemang, enligt en del kliniker så är mild IVF en fördel med bättre kvalité istället för att pusha hårt med maxdoser samt långt protokoll för att öka på känsligheten hos äggen och därmed lägre doser. Det din gamla klinik säger går emot mkt man hört om från andra kliniker! Håller tummarna för ert besök på CvL blir bra!
  • Mathilda88
    Quincey skrev 2024-01-12 16:44:22 följande:

Mathilda, tycker Sellmer verkar ha väldigt bra tillvägagångssätt. Ska bli intressant att följa utvecklingen med egna spermier vs donator och också se om tesa ger en förbättring. Ska nog också kontakta dem och se vad de säger. Så kul att ni är igång igen!

Tack! Ja det ska bli spännande!

Pratade med RMC Malmö i fredags med avslutningssamtal. I korta drag så misstänker de dubbel faktor - ägg och spermie. Trots normal mängd sperma så verkar det fortfarande vara låg andel som sen blir kvar efter centrifugeringen. Dr tror fortfarande på att med fler äggplock så kommer vi få fram fler bra ägg. 
    Så ska bli intressant att se kommande försök! Men efter detta samtalet så börjar jag nu forma en ny plan C - ska vi göra flera plock till och satsa på 3-pack så får vi dra oss tillbaka till Sverige, det blir för dyrt i Danmark med växelkursen och mediciner plus alla tillägg. Så kikar på ex Nordic eller Livio i Malmö som ev alternativ. CvL med men kräver utgifter för resor, VUL hemmavid och resor + flyg samt längre frånvaro för sambon. Ska jag ha med honom på tåget om vi hamnar i den sitsen så måste jag göra det smidigt för honom, annars kan det bli övermäktigt för honom då han är rätt sliten av livet i allmänhet just nu. Vi ser var vi landar, men det är en ny alternativ plan som tagit form i huvudet.

Håll oss uppdaterade om hur det går!
  • Mathilda88
    Björkenli skrev 2024-01-12 23:08:26 följande:

@ Mathilda88 

Ang recept- kostade inget för recept på din jag var hos.  Gick hos 2 olika och båda kunde skriva recept utan extra kostnad, men ultraljudet kostade 1500 kr på ena kliniken och 1000 på andra. 

Båda hade många lediga tider med kort varsel när jag bokade. 

När jag åkte till Köpenhamn åkte jag fram och tillbaka samma dag, så det skulle ju vara ett alternativ som inte gör det så dyrt. 

Khalil ok! Men du skrev äggplock i februari- är planen ivf på Sellmer en gång och sen ev insemination beroende på vad testet på sambon visar?
    Men är inte sambon testad redan i Sverige alltså..? Ingår inte det i grundutredningen...? Eller har de fler test på Sellmer...?

(Visst går fertilitrten ner från  ca 35- 36 år också så förstår din stress. Efter 40 går den dock ner i en rasande fart ...)

För min del skulle det vara hormoner även vid insemination. Annars skulle sannolikheten vara alldeles för låg. Så med stimulering hoppas de på att få 3 folliklar... 

Okej! Så schysst med två att välja mellan!

Ja det blir IVF hos Sellmer nu, är mitt uppe i nedregleringen inför kommande stimulering from 23/1 om det gått bra. Nej insemination var bara ngt han nämnde som ett alternativ ifall det skulle visa sig blir väldigt bra resultat av donatorsperman men inget fäster exempelvis. Så var bara ett förslag på framtida alternativ. Sen har jag efter avslutningssamtalet med RMC Malmö i fredags börjat lägga mer vikt vid risken för att äggkvalitén kan vara en faktor då vi vid första äggplocket hade granulerade/stressade ägg, men inte andra gången. Men denna tredje gången så var där tydligen ett par granulerade igen.. Känns oroande. 

Nej men precis som du säger med åldrarna, det faller än mer dramatiskt, inte mkt kvar för många vid 40 vilket är tufft! Håller tummarna för dig!! Hjärta
  • Mathilda88
    Quincey skrev 2024-01-14 10:09:42 följande:
    Nej känns riktigt tungt att inte ha fått testa det, om det nu är ett problem. Både DFI och morfologi står med i våra papper från utredningen men de är helt blanka. Vi har också fått ut resultatet från de tre IVF-omgångarna. Även där saknas morfologi. Frågade läkaren om det privata testet där vi fått 3% och hon la ingen större vikt vid det, sa att från 5% är bäst. Försöker hitta någonstans att testa DFI men hittar bara test för 7-8000.

Första de sa på vårt avslutningssamtal var att det kan vara äggen det är fel på. Anledningen är att ingen av de två 3-dagars vi satte in fäste. Samtidigt sätter folk in bra blastocyster som inte fäster så jag känner mig inte övertygad av detta. Har annars inte fått höra något om äggen, förutom att vi har dålig embryoutveckling efter dag 3. Så frustrerande att man har noll klarhet efter ett år och 3 omgångar. 

Jättefrustrerande! Vet ty man brukar säg att om embryona där på dag 3 eller senare så är det spermierna och inte äggen. Så förstår din frustration, hade också blivit det. 

Men suck, både på blanka raderna och läkarens ointresse, där lade Malmö större vikt vid sådana punkter, att de var viktiga i sammanhanget! Tror tyvärr ja att det kostar så mkt privat.. 

Märklig motivering, som du säger så är det många som sätter in topp-blastosar utan att de fäster. Går inte hem tycker jag, väldigt mkt annat att titta på istället då. Suck. ❤️

• Mathilda88
    Quincey skrev 2024-01-14 10:22:57 följande:
    Vad bra att de är positiva till fler försök. Även om det inte skulle gå nu i Danmark så känns det som att ni kommer få många svar, men förhoppningsvis går det bra! Förstår, samma anledning till att jag känner att vi behöver hålla oss runt Stockholm men det låter som att Danmark har bättre alternativ och inte bara kör standardmetoden. Åh tufft ❤️ ja denna resa sliter mycket, kan lätt bli övermäktigt. Fick ni tag på någon som kunde översätta recept?

Ja blev överraska, på positivt sätt! Trodde de skulle rekommendera äggdonation. Hoppas på fler svar ja 🙏. Överväger att om det inte går och vårt nästa steg kanske istället då blir flera äggplock/3-pack så får vi återgå till Sverige, blir för dyrt för oss hos Sellmers och danska kronans växelkurs att köra allt där. Då får vi kika på antingen ngn av de privata i Malmö eller CVL. Känner att äggdonationen har hamnat längre bort i mitt huvud för tillfället. 

Nej tyvärr. Två har sagt ja men har jättelång väntetid. Alla andra säger nej. 

• Mathilda88
    Björkenli skrev 2024-01-14 22:38:45 följande:

@Mathilda88 

Nedreglering först ok.  Har inte hört talas om det. Har inte så bra koll eftersom jag inte varit i "den här svängen" så länge så att säga.. Hade inte läst på något innan jag plötsligt körde ivf i december. Typiskt mig att göra allt i sista minuten..
    Men ok du kör någon slags hormon redan nu och sen börjar stimuleringen 23e. Spännande att vara igång igen ändå!!

Jag började med stimuleringen idag. 
    Men kom just att tänka på- hoppas att sprutan hållit! Det är den jag använde i december som jag hade kvar av... har förvarat i kylen som man skulle..

Imorgon ska jag ringa till en av mottagningarna jag var på sist för att be om recept.. hoppas det går smidigt. 

Ja det är det långa protokollet jag går på där man inleder med nässpray för att nedregleras till klimakteriet {#emotions_dlg.flower}. Vissa säger att det kan ge ökad äggkvalité, men främst är det att det ger jämnare äggmognad och ökad känslighet för medicineringen. 
    Ja mkt spännande! 

Spännande att du med är igång!
    Låter som på gränsen tidsmässigt efter vad de brukar säga, (är det 25 eller 30 dagar?) men samtidigt uppger de tider med marginaler, så förhoppningsvis så ska den fortfarande ha full effekt! Hjärta Stort lycka till!
  • Mathilda88
    Quincey skrev 2024-01-15 08:37:59 följande:

Ja i nuläget så pekar det mer på spermierna. Kan tänka mig att det är fel på både ägg och spermier. Men känns sådär att anta att det är äggen nu när vi samtidigt har uppenbara avvikelser på spermierna.

Hittat att man kan göra spermatest privat på RMC Malmö, kostar då 4500 och då ingår DFI. Vet du om de testade SCSA i er utredning? Det var ett annat test som kostar 5000. 

Vad tråkigt att så många säger nej men om ni vill fortsätta i Danmark antar jag att ni kan kontakta de två som sa ja långt i förväg eller hur lång väntetid har de? Förstår det, äggdonation kan man vänta med ett tag, känner jag iaf, har läst att ens ålder inte spelar någon större roll där eftersom det mer handlar om äggets ålder.

Känns väldigt likt vår situation när du beskriver det så! 

Var tvungen att kolla våra papper igen, men ja SCSA ingick med DFI när våra prover togs. De stod på samma rad - SCSA,DFI (Rv <25%) samt raden under SCSA,HDS (Rv <10%). Rv= rekommenderat värde. Vad HDS står för vet jag inte. Lät som ett mkt rimligare pris! 

Ja jättetråkigt, tydligen en stor kovändning på senaste åren tyvärr. De hade 1 respektive 2 månaders väntetid. Ja man får väl göra det isåfall om det går, men satt och räknade på tre försök hos Sellmers hamnar på 110?000 bara för basen. Sen tillkommer ICSI för våran del (drygt 8?000 per gång extra, så knappt 135?000 bara för det utan andra tillägg). ICSI ingår i svenska 3-pack. Och då landar vi på knappt 80?000. I Skåne iallafall. Tar vi CvL blir det 87?000 plus flyg och hotell. Men vi får se vart detta leder först. Förhoppningsvis till en graviditet så man inte behöver planera vidare för flertalet plock till.

Vi överväger även kromosomtest på oss båda för att få än klarare bild över vår situation, men Sellmers såg ingen vikt vid att lägga pengar på det idagsläget, även om Vitanova och Triangeln rekommenderade det. Avvaktar för tillfället med det, hoppas det är rätt val. 

Nej det är en mkt god poäng, att äggdonation kan vänta av den anledningen just för att man kan bära utan problem längre upp i åldern. Sen hade man gärna haft ett barn och graviditet nu då resten av familjen har det och älskade när man själv var liten att ha jämnåriga släktingar. Men jaja, en lyx det helt enkelt, får prioritera just nu när tiden kanske ännu finns för egna genetiska embryon.

• Mathilda88
    Quincey skrev 2024-01-16 11:55:07 följande:

Ok intressant! Ringde och de sa att det är i SCSA-testet som de kollar DFI så har bokat det nu, så får vi se hur vi gör. 

Har varit hos cvl nu och som jag misstänkte så tycker de vi ska köra på några försök, gav oss 35-40% chans att lyckas per omgång. Vad vi än frågade om tyckte de inte det behövdes utredas. Frågade om DFI men de sa att det inte skulle ändra deras behandling. Tyckte inte det var fel på spermierna trots 3% morfologi. Känns som en lättnad att de inte ser något problem där samtidigt som det känns jobbigt att inte ha något konkret fel att kunna skylla det på så att säga. De tyckte kromosomtest var onödigt.

Åh ja det blir lätt ganska höga siffror. Så ICSI ingår inte? Hur är det med tesa, läggs det också till? Ah förstår men förhoppningsvis får ni iaf barn som är nära varandra i åldern!

Så skönt att ha provet bokat! 

Okej! Låter lovande! Förstår dig ja, skönt att de tror på en men frustrerande att inte veta vad som orsakar infertiliteten. Gränsvärdena finns ändå av en anledning så 3% är ju ett problem, men de kommer kanske runt det med ICSI? Som med DFI. 

Nej inte hos Sellmer/i Danmark? Ja TESA tillkommer också, så blir mkt plus. Men kör gärna och testar en runda 🙏. Så får vi utvärdera resultaten! 

Åh ja det hade varit en dröm att få två barn nära i ålder ❤️. Utmaning som förälder, men jag och min bror är nära och älskade det. ❤️

• Mathilda88
    Quincey skrev 2024-01-17 07:28:10 följande:

Precis, kände mig faktiskt lite nere under mötet, tycker det känns jobbigt att inte kunna göra något mer utan hoppas på det bästa och ha tillit till processen. En bra sak är iaf att om man köper 3-pack, odlar samtliga till dag 5 och inte får återföring så räknas det inte som ett försök. Händer det två gånger räknas det som ett försök. Så lite betryggande om man aldrig fått bra blastocyster. Synd att det inte var så inom landstinget.

Låter smart att testa så! När kör du igång med sprutorna?

Åh fint! Ja när man väl lyckas lär man väl försöka igen så snart som möjligt. Känner jag nu haha.

Ja men precis så, känner igen mig helt i de känslorna..! 
    Men va fint att det inte räknas! Och att de erbjuder paketen även om man inte haft blastisar tidigare! Hjärta Verkligen synd ja. Vet att någon Region i Sverige kör med det dock, men inte Skåne tyvärr. 

Jag kör igång på tisdag 23/1 om VULet ser bra ut! Så bara en vecka kvar! Har fått klimakterie-blödningen igår, så det är bra. 

Haha, ja har tänkt i samma banor! Hjärta En extra stress att lyckas snarast dock.. 
  • Mathilda88
    Quincey skrev 2024-01-17 16:42:17 följande:
    Ja han la inte någon större vikt vid att vi inte fått blastocyster. Sa att vi ska glömma tidigare försök. Han hade höga tankar om deras labb så får hoppas att det var vad som krävdes, om vi väljer dem. Tror det kanske är just Uppsala som inte räknar försök utan plock. Iaf var det någon på familjeliv som gick i Uppsala (ej cvl) vars försök utan återföring inte räknades. 

Åh börjar närma sig! ❤️ Har ni valt ut en donator att testa med?

Va spännande! Har fått telefontid med en kvinnlig läkare hos CvL nästa vecka, ska bli spännande att höra vad hon tror och tänker då. 

Jag har läst om Jönköping tror jag det var, missat Uppsala, men är tacksam för det upplägget! ❤️ Hur går tankarna nu? CvL eller kika på fler alternativ?

Yes det närma sig! Ja det gjorde vi för en vecka sen så de kunnat lägga undan det till oss. 😊

Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023