Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023
Har nu haft ett samtal med kliniken. Tyvärr är det aldrig positiv stämning när jag varit där men det får man kanske räkna med. Vår läkare tyckte vi skulle göra fragmenteringstest på spermierna, kostar 8000 och ingår inte i utredningen. Därefter TESA om det är högt. Morfologi kollades inte heller i utredningen. Vi tog ett test privat och där var den på 3%. Sjukt att det inte kollas om det är så viktigt.
Nej vår gamla klinik. Har inte varit hos cvl än, ska se vad de säger nästa vecka. Känner mig orolig för att cvl ska vilja köra på bara och att vi missar att utreda något viktigt. Gör man tesa på cvl så kan man inte köpa 3-packet. Frågade också gamla kliniken om långa protokollet, fick höra att det inte förbättrar kvaliteten utan är för att äggen ska mogna i samma takt. De tror inte att min ökade dos (maxdos) var orsaken till fler omogna ägg och lägre befruktningsgrad. De tror också det kan vara dålig kvalitet på äggen nu.
Oj! Har ni inte fått de två testerna från start?!? I Malmö är de standard... Sellmer har också föreslagit TESA just pga förhöjd fragmenteringsgrad i spermierna (DFI. I Sverige är under 25% godkänt medan i Danmark ska det vara under 15 %. Min sambo hade 4% på morfologin, alltså på gränsvärdet vilket var bra enligt Sverige men inte bra i Danmark. Ja sjukt att det är så olika från Region till Region dessutom så att vi får det men inte ni! Malmö har studerat det med DFI och kom fram att det var viktigt och hjälpte mkt i kommande behandlingen.
Tråkigt att höra med TESAn och 3-pack och att de misstänker äggkvalitén. Förklarade de varför ang äggen? Märkligt resonemang, enligt en del kliniker så är mild IVF en fördel med bättre kvalité istället för att pusha hårt med maxdoser samt långt protokoll för att öka på känsligheten hos äggen och därmed lägre doser. Det din gamla klinik säger går emot mkt man hört om från andra kliniker! Håller tummarna för ert besök på CvL blir bra!