• Mathilda88

Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023

Björkenli skrev 2024-01-17 23:31:28 följande:

För min del är del VUL dag 5 på stimuleringen imorgon. 
    Förra gången dag 5 hade jag ju bara 1 follikel, och hoppet försvann helt att de skulle bli något.. gynekologen sa att de var osannolikt att det skulle dyka upp fler.  Sen dag 10 på stimuleringen hade jag ju 3 bra och en lite mindre. Då gick jag till en annan läkare så vem vet, men tror mer på att jag fick fler sent helt enkelt. 

Trolig dag för insemination är nästa tisdag eller ev onsdag. Har köpt flygbiljetter som är ombokningsbara.

Undrar varför inte jag får nedregleringen precis som @Mathilda88.. De nämnde inte det alls. 

Har du Matilda förresten privat detta innan,  eller är det första gången?

Jag bokade resa till Spanien 4 dagar i februari också.  Räknade febrilt om det skulle funka med allt kring denna behandling..
    Om det inte blir något nu borde jag få negativt gravtest om 3 v, och reser några dagar efter det. 
    Men med insemination kan Mac ju börja nästa omgång direkt- så då får jag ta med mig sprutorna till Spanien och göra VUL direkt när jag kommer hem!

Tror det borde funka. 

I värsta fall får jag hoppa över en månad... känns inte bra nu när jag har så lite tid att försöka..
    Men min magkänsla säger att jag blir mer fertil av lite sol! 

Känns för mig som att hela kroppen stänger ner under vintern..

Ibland får man gå på magkänslan. 

Hur har det gått för dig idag? Tidigt VUL på kort protokoll 😊, fick först på dag 8-9 när vi körde kort protokoll. Så inte märkligt om där är få då! Jag som får ut 15-17 ägg har bara 5-6 blåsor på dag 8-9 😜😅..! 

För äggplock tror jag långt protokoll hade kunnat ge dig fler ägg, men nu med insemination så vill man ju inte ha en massa ägg med risk för flerbörd 😊. Säkert därför! 

Jag kör privat nu! Har redan tre landstinget-försök i ryggen. 

Sol är bra grejer! Ut och njut av Spanien! Absolut, magkänslan ska inte underskattas 😊.

Har fått fixat recepten idag! Upp 04:30 för att hinna lämna hund och med tåget Malmö - Göteborg. Undersökt och fått recepten. Skulle utan högkostnadsskyddet gått på 10 000 såg jag nu i appen, men med det då strax över 2 000. 2 000 för läkarbesöket och drygt 1 000 för transport etc, så sparar ändå 5 000 🙏. 

• Mathilda88
    Quincey skrev 2024-01-18 19:21:18 följande:

Åh kul! Håll mig gärna uppdaterad om hur det går!

Lutar åt CvL, känns poänglöst att välja en annan klinik i området när de har bäst resultat och känns surt att välja en annan klinik i Stockholm som vi hade kunnat få gratis genom landstinget. Skulle vara intressant att se om det blir någon skillnad i resultat på bästa vs sämsta kliniken i landet.

Skönt att ha det gjort! Och bra jobbat att få tag på medicinen 💪🏼

Yes, bara timmar ifrån första VULen nu! Åker direkt dit efter nattpasset. 

Förstår det! Ska bli spännande att prata med dom på torsdag. Ja det ska bl intressant att se skillnaden för er med den uppgraderingen! Men ni får ingen kompensation på de tre gratisförsöken  nu när det visade sig att de var så dåliga?

Tack! Ja superskönt! Väldigt glad nu i efterhand ❤️🙏. 

Hur är allt med dig just nu? ❤️

• Mathilda88
    Quincey skrev 2024-01-19 17:26:03 följande:

LMSM, spännande! Håller tummarna!

Är det någon som vet vad en normal dos skulle vara om man har AMH 1,6 och kör korta protokollet? Har fått 300 (gonal-f och menopur), 450 (gonal-f och menopur) och 400 (menopur). Kände mig väldigt skeptisk till att få så höga doser då flera ägg varit omogna senaste två gångerna. Ska nu få 300 menopur och är helt nojig att det blir få ägg. Endast 5 har blivit befruktade trots 16/12 ägg, därför känns kvantiteten viktig nu, trots att kvaliteten egentligen är det enda viktiga. 

Fascinerande det där med doserna. Jag har AMH 1,96 och har fått (kort protokoll) Gonal-F 175-187,5, Menopur  187,5-200 samt (långt protokoll) Menopur 150. Fick på det ut 17,15 och 11(16 blåsor). Låter som att de främst borde stimulera dig längre och få blåsorna till att bli desto större före plock så att de verkligen är mogna. Samma sa Olga-kliniken när jag pratade med dom, att stimulera längre för att få hög grad av mogna ägg. För egen del var långt protokoll bra för det - jämnade ut utgångsläget på äggen! Gick från 17 ägg - 8 mogna (4 befruktade) resp 15 ägg - 12 mogna (7 befruktade), till 11 ägg - 10 mogna (10 befruktade) på långt protokoll. 
  • Mathilda88
    LMSM skrev 2024-01-20 11:01:56 följande:
    Jag är helt förkrossad. De ringde precis och sa att inte ett enda av tolv ägg har blivit befruktade.
    de befruktade alla med vanlig ivf då min personers prover är helt perfekta. just nu vill jag bara ge upp det måste vara försent för mig om det ens någonsin har gått
    Beklagar återigen och lider verkligen med dig!! Särskilt som du mått så dåligt under dessa stimuleringar! ❤️❤️❤️ Spontant misstänker jag snarare sperman, uppenbarligen klarar den inte av att komma in själv tyvärr, kan kanske också förklara varför det inte blivit bättre befruktat tidigare iheller trots bra provsvar. Nu vet jag inte hur mkt mer du orkar med tanke på vilka pärser stimuleringarna varit, men har en donation av sperma varit att överväga? Exempelvis en split 50/50. Eller det känns för övermäktigt med fler stimuleringar och överväger äggdonation? Tänker på dig ❤️❤️
  • Mathilda88
    Björkenli skrev 2024-01-20 16:53:56 följande:

@Mathilda88 

Va skönt ang recepten!

Jag har ju som sagt hittat 2 i Stockholm, men den ena sa nu att han inte kan fortsätta efter att jag fyller 40 år, för då får man ju inte längre göra behandlingen finansierat av regionen i Sverige...!@
    Tänkte inte på det!! Det här är sista cykeln som jag lite 39. Enligt lagen måste behandlingen avslutas innan man fyller 40!! Säkert ingen läkare som vill skriva till mig sen!!

Då blir det 33 000 per insemination (minus resa), istället för ca 21000 per försök...

Får bara hoppas på att den andra läkaren inte tänker på detta.....

Va det Sellmer som tyckte du skulle göra långa protokollet? De föreslog inte det för mig ens för ivf så måste vara något annat än låg äggreserv som avgör. 

Ajdå! Så den gränsen gäller även för det! Puh ja då blir det extra kostnader.. 
    Svårt att förutse vilka mediciner man kan behöva redan nu så man annars kunnat få recept i förväg att ta längre fram (kanske inte heller ok då, men men). Hoppas inte den andre tänker på det nej.

Jag gjorde långa protokoller på RMC Malmö med klart bättre resultat, utifrån det tyckte Sellmer att det var klokt att köra på det igen jämfört med resultaten på kort. Vitanova och Triangeln ville köra kort trots resultaten då de inte känner sig trygga med möjligheten att undvika överstimulering och riskerna de innebär. 
  • Mathilda88
    Har idag pratat med Carl von Linné-kliniken. Hon frågade om inte min sambo var testad för kromosomfel med tanke på att ena spermaprovet var under 5 milj, men det är han inte. Så känns som att det kan vara legitimt att testa framöver ifall försöket hos Sellmer inte funkar. 

Diskuterade sambons historik med missfall/inga barn och våra resultat med IVFerna. Hon var positiv till mina äggreserv och att åldern var ok. Hon misstänkte till viss del äggen då de ändå befruktas och att det kan vara tal om en dold äggfaktor. Jag kan tycka tankegången är lite märklig då man ofta kan hitta kromosomfel bland fina blastocyster när man gör PGTA? Så varför inte kromosomfel även vid befruktning och tidigt celldelningsstopp? Men det var så hon förklarade sina misstankar, om än lite svävande då som hon sa att det är omöjligt att säga ngt säkert. Dock tänkte RMC Malmö likadant angående äggfaktorn och att bara vi gjorde fler plock så skulle det leda till de bra äggen.

CvL ville isåfall köra korta protokoll med hög dos och försöka plocka så många ägg det kunde gå per gång. Kort protokoll för att kunna byta Ovitrelle till annan spruta (gonapeptyl?) för totalfrys och motverka överstimulering - ngt man inte kan med långt protokoll. Hon förvarnade därför också att det kunde resultera i totalfrys och om man inte får ut bra ägg den rundan så kan det bli som det gick de två första rundorna för oss med inget till frys/återföring. Hon hade dock god tilltro till deras labb och att de skulle kunna göra det bästa utifrån situationen. Men såklart kan de inte trolla med knäna så att säga. Om vi inte lyckas hos Sellmer och går över till CvL så skulle de ta upp vårt fall och diskutera det ihopa och återkomma med en fastställd plan för att lyckas.

Uppskattar helt klart Danmark  som har en helt annan tilltro till mina ägg! Men vi får se vem som har rätt i slutändan.. Har trots allt tankar på att gå över på svensk mark som plan B för att få det att fungera ekonomiskt med 3-pack.
  • Mathilda88
    Quincey skrev 2024-01-23 08:41:32 följande:
    Lycka till idag! Starkt av dig att köra på direkt efter jobbet. Hur har du mått annars med långa protokollet jämfört med korta?

Jag vet inte, känner mig ändå lite blåst att de låter en välja en klinik som de sedan säger inte bedriver vård utifrån vetenskap 😒

Har fått väääldigt lång cykel sedan plocket i oktober. Tog dessutom melatonin i 3 veckor vilket jag tror förskjutit ägglossningen, cd 23 nu. Så väntar på äl nu sen mens så vi kan köra igång.

Ja intressant med dosen, du får ju ut fler ägg än jag med lägre dos. Ska definitivt insistera på att de inte plockar i förtid nästa gång. Ingen poäng att ta hög dos om man ändå plockar ut dem tidigt. Frågade cvl om långa protokollet med han sa direkt nej och typ att det inte behövs. Blir nu också nojig att de såg vilken klinik vi gick till innan och typ inte tar vår historik på allvar nu 😅
    Ja man var lite seg, men gick bra och sen går man in i andra andningen och var igång hela dagen. 

Förstår det!! Vilken besvikelse. Hjärta Men de trodde ju helt klart att de gjorde det och att de blev lurade innan de fick bevis på motsatsen.

Kämpigt med så onödigt långa cykler Hjärta Hoppas den kommer i balans snart igen!

Va märkligt angående att neka långa protokollet om du nu får ut färre ägg på högre dos, när man skulle kunna öka antalet med ökad känslighet med långt protokoll. Haft kontakt med någon annan klinik angående långt protokoll? Förundras fortfarande över hur stor skillnad det är från klinik till klinik hur de vill behandla.. Och nu när man går privat så får man också lite tillbaka att Ja du känner ju din kropp bäst och vad som kan tänkas fungera bäst. Nej egentligen inte vill jag typ säga då, för jag har inte fått lära mig vetenskapen bakom alla deras beslut! Så känns bra kämpigt emellanåt att ta beslut. Så baserat på andra bedömningar så är den plan vi valt hos Sellmer inte alls vad andra valt, men den vi tror på. Danmark och Sverige har iallafall hittills två helt olika syn på vår problematik. Men ett 3-pack i Danmark landar på drygt 105 000 istället för 80 000 i Sverige. Men hade varit skönt att stanna i Danmark med deras inställning. Vi ser hur allt utvecklar sig! 
  • Mathilda88
    LMSM skrev 2024-01-23 11:57:09 följande:
    Jag har precis pratat med läkaren och har är väldigt säker på att det inte är sperman då provet var ungefär 4 gånger så bra i både rörlighet och antal än vad man minst vill ha. Han sa att antagligen är det hårda ägg eller så var äggen omogna trots att de var rätt storlek. 

Jag tänker  kämpa på och absolut sista utvägen blir donerade ägg av min syster om det går så långt en tror det ligger år bort hehe. 
    Jag kan börja med spray redan på fredag sa läkaren eller så väntar jag tills 21 dagar efter nästa blödning. Känner mig osäker på att köra direkt om det skulle kunna ge sämre resultat (läkaren säger att det inte gör det) men jag är så otålig haha

tack Hjärta hoppas det gick bra för dig idag!
    Så fint att ha en syster som kan tänkas sig at donera! Önskar också att jag haft en syster i denna situation. Har en svägerska som faktiskt har diskuterat om ev donera om situationen landar där, men vet inte om vi skulle bli påverkade av att alltid ha biologiska mamman i närheten när man är med "sitt" barn. Vi får se, kanske inte känns så längre fram. Hennes barn är helt fantastiska o underbara och har gärna ett barn med hennes gener. 

haha jag är också otålig av mig och hugger alla snabbare tillfällen jag kan få, så kör på! Hjärta 
    Tack! Ja det gick bara bra! Är igång med Fostimonet och Menopuren! 
  • Mathilda88
    LMSM skrev 2024-01-25 19:35:18 följande:

Ja det är väldigt tacksamt! Vi har olika pappor men e är ju ändå mina gener med samma mamma såklart. 

har tänkt lite som du dock att det kanske skulle kännas som det var hennes och sånt men samtidigt henne älskar jag ju mer än ngt och jag skulle kunna se mig själv och mamma och resten av min familj i barnet då också. Jag tror ändå det skulle vara bättre för min del men alla är ju såklart olika och ska göra det som känns bäst för dom.
    fint att du har en svägerska som kan tänka sig, det är nog inte alla som gjort det. 

jag har nog landat i att jag kör igång med sprayen  imorgon en vecka efter äggplock 😂 man är ju galen var ju nära på att hoppa från balkongen för tre veckor sedan innan jag började med sprutorna haha ? tur att man glömmer snabbt! 

Så spännande att Vara igång och på nytt ställe också! Lycka till hoppas allt går bra! ❤️

Ja men det blir det ju ändå, ni har generna gemensamt från er mamma Hjärta Här har vi inga gemensamma gener, men hon är ingift i familjen via min bror och varit en mycket nära vän även innan dess Hjärta . Hoppas såklart inte behöva gå så långt. Låter verkligen som ett fint och rimligt resonemang! Tror också det känts än lättare om det varit en syster som man delat gener med. 

Yeayh va spännande att nu vara igång! Jisses ja, man förtränger snabbt och laddar om med nytt hopp! Varje behandling innebär trots allt ett nytt framtidshopp. 

Ja känns jättebra! Så tacksam för Danmark, där alla klinikerna hittills lyssnat(! På riktigt!) på oss (utom en men det var inte heller en läkare) hela vägen och inte som i Sverige som totalt ignorerar historiken och direkt fäller mina ägg. 
    Stort tack detsamma! Hjärta
  • Mathilda88
    Blomsterpaj89 skrev 2024-01-27 20:21:06 följande:

Hej alla,

Jag var på äggplock i torsdags. Totalt två ägg fick vi varav ett blev fertiliserat och såg bra ut så här långt.

Dom skulle ringa till mig idag om det var aktuellt med insättning redan idag efter två eller tre dagar. Men fick inget samtal. Så jag utgår från att det blir på femte dagen.

Men brukar man vänta till blastocyststadiet på femte dagen innan insättning när man endast har ett fertiliserat ägg? Känns för mig mer logiskt att man lika gärna kan sätta in det ägget på dag två eller tre för att den har det bättre hos mig om ni förstår.

All lyckoönskning till er alla <3 

Jo det stämmer, man brukar iallafall vilka återföra då på dag 2 eller 3. Var detta första äggplocket eller har du gjort fler tidigare? Går det att kontakta dom annars om du vill checka av med dom om det? 
Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023