• Mathilda88

Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023

Quincey skrev 2023-12-26 19:32:51 följande:

Mathilda88, skönt att höra att du mår bättre igen! Kunde man göra karyotypning på de två klinikerna du pratat med i Danmark? 

Ja man kunde göra det hos dom Glad Så troligen blir det där då jag inte blivit klok på hur vi kan lösa det i Sverige. Men lät på läkaren som att många gjort det så någon lösning måste finnas.. Svårt att finna bara känns det som.
  • Mathilda88
    Quincey skrev 2023-12-27 09:51:46 följande:

Idag var testdag och det var negativt. Dags att börja planera försök 4..

Åh nej! Beklagar, höll tummarna hårt för er! Hjärta{#emotions_dlg.flower}
    Vad händer nu försök 4? Hjärta
  • Mathilda88
    Quincey skrev 2024-01-02 10:58:54 följande:
    Ja man vet inte vad man ska tro, å ena sidan känns det som att vissa kliniker rekommenderar massa tester kanske för att tjäna pengar, å andra sidan känns det som att andra bara vill chansa och köra en massa IVF-omgångar utan att gå till grunden med problemet 😅

Hur går det för dig? Har du börjat med sprutorna än?
    Men visst känns det precis så! Vet inte riktigt hur man ska känna egentligen... Är just rädd för att bara köra en massa äggplock och sen visa sig vara ett uppenbart problem som vi kunnat antingen åtgärda eller slippa genomgå onödigt mkt smärta ifall donation är den enda lösningen.
  • Mathilda88
    Quincey skrev 2024-01-04 15:21:02 följande:
    Så skumt att ingen verkar ha det i Sverige. Vilka två kliniker hade du pratat med?
    Mathilda88 skrev 2024-01-04 15:09:10 följande:
    Åh nej! Beklagar, höll tummarna hårt för er! Hjärta{#emotions_dlg.flower}
    Vad händer nu försök 4? Hjärta
    Tack 💔 Nu blir det försök 4, lutar åt cvl eftersom de ligger i topp resultatmässigt och eftersom det är relativt nära. Skulle helst vilja ha fler utlåtanden dock.
    Jag har pratat med Vitanova och Triangeln, sen nu även haft kontakt med Olga-kliniken i Cypern (koordinator) och Copenhagen Fertility Center (barnmorska). Ska på ett seminarie i Malmö med Olga-kliniken och ev få en konsultation med läkare där och se vad de anser. Barnmorskan på CFC som jag pratade med idag tyckte inte att det fanns något behov av att genomföra karyotypning, utan istället inställd på RMCs inställning från plock 2 att det bara behövdes fler plock för at få fram rätt ägg. Om det nu är äggen vill säga.. Men om det är äggen så borde vi köra långt protokoll, men inte heller CFC ville köra det, utan precis som Vitanova och Triangeln så kör de på kort protokoll. Men hon sa att deras plan är att plocka 5 ägg istället för 15 ägg, så hon har redan planerat in att iståfall köra igång med Menopur 150 och rekommenderar ett 3-pack. Även att vi kan börja med ett pack och sen konvertera det till trepack om första gången inte går bra.
    Min ångest att bara köra på med flera plock är att sambon inte ska orka med och dra i bromsen. Och då kanske inte komma i mål eller krävas en lång paus helt i onödan så vi får börja om.. Ångest!
  • Mathilda88
    LMSM skrev 2024-01-04 09:39:26 följande:
    Exakt. Det känns ju som att man kan få fler förklaringar till Vrf det inte går. kanske testat innan femte gången om det inte går nu :)

jag håller fortfarande på med sprayen. de ska ringa mig från CvL imorgon den 5/1 och då ska jag förhoppningsvis börja med sprutorna imorgon kväll. 
    Spännande! Hjärta Hur upplever du dom hittills? Funderar ju på dom med som ett alternativ. Om man ska bege sig över bron och betala medicinerna själv eller flyga norrut..
  • Mathilda88
    Sola13 skrev 2024-01-02 11:36:20 följande:

Vi ska också så småningom välja klinik för omgång 4! bor i Skåne och har också gått på RMC Tidigare. Överväger Sverige, Danmark eller annat ställe i Europa men så svårt att veta vad som är bäst! 

Visst är det svårt! Vi överväger iallafall bara Köpenhamn eller Uppsala. Även som bekvämlighetsalternativ har vi börjat överväga ngn klinik i Malmö ifall att alla är överens om att det enbart krävs flertalet äggplock. Särskilt då jag har i åtanke att sambon mentalt inte kommer orka en massa försök så måste jag försöka vara taktisk och smart och göra det så lindrigt och smidigt som möjligt.
  • Mathilda88
    Quincey skrev 2023-12-29 10:20:44 följande:

LMSM, jag hittade karyotypning här: https://cmedicalfertilitet.se/priser-uppsala/

Kostar 8000, mailade dem för ett par veckor sedan men fick inget svar. Har cvl nämnt något om karyotypning eller andra undersökningar som kan vara värda att göra?

Tack för länken!
    Hugaligen vad allt ska kosta ja så snart man landar i det privata träsket.. 
  • Mathilda88
    LMSM skrev 2024-01-08 14:28:25 följande:
    Jag har egentligen bara haft ett enda möte med dom och det var i november. Jag fick då en startdag för sprayningen med Synarela som jag påbörjade när de hade stängt under julen. I fredags ringde en sköterska för att kolla hur det gått och hon var trevlig och sa till mig att påbörja injektionerna då :) tycker iof att alla sköterskor som ringt från Sophiahemmet har varit minst lika trevliga så där är det ingen skillnad. 
    Dock tycker jag ju att första mötet med läkaren på CvL var väldigt bra och gick igenom mkt med oss och besvarade frågor i över en timme. Det kändes bra att de gav oss den tiden och att de försökte förklara så mycket som möjligt :) 

Jag Ska tillbaka dit på torsdag 11/1 för ultraljud, kan återkomma då om hur jag upplever det :)

Såg att du ska träffa Olga bla och jag tycker även att de verkade vara super och erbjöd en mängd olika andra saker för att säkra graviditet, hade jag orkat så hade jag nog åkt till Cypern eller Spanien men det får bli efter det här i sånt fall, 
    Spännande att vara igång! Ja du får gärna berätta hur du upplever dom. Nu har vi visserligen valt Sellmers men ska köra en runda så får man se vart det bär hän därefter.
    Letar ngn som kan tänkas översätta våra danska recept men änsålänge har vi fått flertalet nej och ett ja - men de var fullbokade till fram tills vi har preliminärt äggplock om en månad. Så det gav tyvärr inte mkt.
    Ja ska träffa dom och se vad de säger! Kanske kan man bli än lite klokare.
  • Mathilda88
    LMSM skrev 2024-01-09 13:47:22 följande:
    å va skönt att ni valt klinik hoppas det går bra för dig också den här gången !
    Stort tack! Hjärta
  • Mathilda88
    Björkenli skrev 2024-01-09 23:16:31 följande:

@Mathilda88 

Har inte varit inne på länge men ser att ni valt Sellmer.
    Det var där jag var. 
    Jag fick ju inte jättebra intryck först vid telefon, men när jag var på plats fick jag fullt förtroende för läkaren Lauritz. Kan rekommendera honom. Han kändes väldigt proffsig.

Vad fick er att välja den kliniken?

Vad är eran plan nu? Tyckte de att ni skulle göra något annorlunda jämfört med tidigare?

Jag hade konsultation med Lauritz idag och det kändes jättebra. 

Jag hade ju 3 bra folliklar och 1 liten förra gången, och han sa att om det blir 3 folliklar igen så kan vi göra insemination istället. 
    Insemination kan man göra varje månad. Priset är ju helt annorlunda också från ivf så känns väldigt bra. Alltså- det som hade känts bäst hade ju varit om jag hade fler folliklar såklart. Men nu när jag vet att jag bara kommer få några få, så känns det bättre med insemination. Min magkänsla säger att det är bättre.. det är nog bara att det känns mer naturligt som tilltalar mig. 

Så när jag börjar igen nu så håller jag bara tummarna att jag inte ska få 4 folliklar- för då går det emot etiska reglerna att göra insemination...
    Mina chanser blir bara marginellt större med ivf då  men... priset desto högre!! Plus som sagt att du bara blir varannan månad då. 

Känns bra med insemination att kunna köra på varje månad för att öka chanserna. Jag fyller 40 om några dagar och fertiliteten går ju ner då himla fort... eller jag antar det....

Och @Mathilda88 igen- jag hittade 2 läkare som kunde skriva recept i Stockholm. Båda krävde att man gjorde UL hos dem....  Nu bor du i Malmö men skulle kanske vara värt att åka till Stockholm för att spara.. ja det är väl typ 10 000 kr annars...

Bara så du vet. Men borde gå att hitta närmare!!

Va roligt! Vi har träffat dr.Khalil och fick mkt gott intryck!
    Va spännande. Vi fick även som förslag att om det visar sig vara fel på sambons sperma och vi inte kan lösa det utan får köra vidare på donator-sperma så föreslog han insemination för ett antal månader som ett alternativ efter detta kommande försök. Fint att se att de ser så positivt på det alternativet, är som du säger billigare sett till per gång och slippa medicinerna. 
    Ja fertiliteten går bara utför nu, är yngre än dig men stressar mig ändå att jag är på fel sida 35 för att känna ngn form av ro.. 

Vilken tur du haft med att hitta läkare om vill översätta! Har ringt runt till en mängd olika kliniker och fått 14 Nej, ett återkommer och 1 Ja men fullbokade till början av februari när vårt äggplock är planerat.. Så kan inte få hjälp där heller. Sen vet jag inte om det är värt att flyga till ex Stockholm, sova över, besök plus 2'000kr per recept(?) läste jag någon skrev, så är det flera mediciner så blir det många tusenlappar? Och då riskerar vi passera de 10'000. Så överväger att släppa det om det blir ett nej på den sista jag inväntar svar ifrån.
Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023