• Maria2306

Min femåring ska laga en tand…

Var till tandläkaren idag med min som som fyller fem år om en månad, det visade sig att han har ett hål i en tand som behöver lagas. Detta ger mig en sån fruktansvärd ångest att behöva se han ligga där och få ont och vara rädd.. 

vi ska på någon slags inskolning först men det får det inte att kännas bättre. 

behöver Solskens historier av er med barn som lagat tänder i den åldern.. 

• Svar på tråden Min femåring ska laga en tand…
  • LFF
    Maria2306 skrev 2023-08-24 08:55:13 följande:

Jag har egentligen själv inte tandläkarskräck och har lagat hål men för många år sedan. Men är otroligt känslig för att se barnen ha ont eller bli rädda. 

ja de är ett bra tips att kanske någon annan följer men sonen vill såklart ha med mig. 

Kan han vara ok med att du sitter med i väntrummet men att någon annan följer med in till tandläkaren?
  • Agda90

Jag var 7 år när jag fick laga hål. Min mamma vägrade att jag skulle få ha bedövning. Resultatet är att jag är livrädd för tandläkaren i dag och jag är över 40!
    Mina råd är att du som förälder ska vara extremt lyhörd för ditt barn och hur han reagerar när han ligger tandläkarstolen. Märker du att han har ont eller att han är obekväm säg ifrån direkt!
    Var nära så att du kan röra honom, lägga en hand på benet. Självklart kan du inte vara vid hans huvud men vid benen så att han känner att du är där.
    Musik!! Borren låter för jävligt. Jag mår fysiskt illa när jag hör en sådan. Så låt grabben ha musik. 
    Det kan vara svårt att gapa så mycket som tandläkaren behöver att man gör. Det finns gummiklossar som man kan ha i mungipan. Då behöver man inte fokusera på att gapa utan kan fokusera på att slappna av (som att det är lätt att göra!)
    Att kunna slappna av är viktigt. Andas djupt, magen ska lyfta när man andas in. Det är då man har en chans att inte bara spänna sig som en fiolsträng. Det är något som du som mamma kan hjälpa honom med när han är där. När han spänner sig så kan du påminna hur ni gjorde hemma för att andas med magen.

Det viktigaste av allt är dock att du inte är rädd. Du ska vara klippan som stöttar ditt barn. Kan du inte övervinna din rädsla eller oro då är det bättre att någon annan går med ditt barn dit.

I vår familj är det jag som går med barnen till tandläkaren trots min skräck. Jag är där för att hålla barnen trygga och lugna och vara deras advokat. Jag drar mig inte för att säga till när jag ser att barnet som är där tycker att det är jobbigt. Och även om ljuden hos tandläkare gör att jag kallsvettas så har jag lyckats så pass bra att inga av mina barn är rädda för tandläkaren!

• Anonym (Löf)

vår dotter ska snart laga ett hål. hon är lite större men jag är lika rädd som du här! Det jag åtminstone kan lugna med (och lugna mig själv med) är att barnen får bedövning innan bedövningen. Det är en spray som appliceras på tandköttet och jag lovar att sprutan inte känns det absolut minsta om det skulle behövas. Jag har själv använt den bedövningen på tandkött såväl som på läppar vid en läppförstoring. Den är magi. Be om den! 

• Anonym (A)
    Vad gäller bedövning så får man först en tuss med bedövningsmedel som sätts mellan kinden och tandköttet där man ska bedöva

Har aldrig fått en tuss innan bedövning. Det fick inte dottern heller när hon lagade sitt hål.

Jag har många hål genom åren. 6 år första gången och jag minns inte att jag var speciellt rädd. Jag tror att det kommer gå bra ts.
  • Anonym (Löf)
    Anonym (A) skrev 2023-08-24 10:55:32 följande:
    Vad gäller bedövning så får man först en tuss med bedövningsmedel som sätts mellan kinden och tandköttet där man ska bedöva. 

Har aldrig fått en tuss innan bedövning. Det fick inte dottern heller när hon lagade sitt hål.

Jag har många hål genom åren. 6 år första gången och jag minns inte att jag var speciellt rädd. Jag tror att det kommer gå bra ts.
    Fråga nästa gång om du känner att det behövs! Sjukt effektivt medel! 
  • Anonym (A)

Får göra det, fast jag tycker att sprutan är ett problem. Värre när det ilar till när de borrar.

• Anonym (A)

INTE ett problem menar jag såklartt

• Maac

Mitt barn fick laga när hen var sex år. Det var inte problem alls, du får själv låtsas som att det är simpelt. 

Jag sa att det kan göra lite ont att få spruta men att jag vet inte helt säkert om alla får det. Hellre det än att man lovar att det inte kommer göra ont, och så gör det det. Säg att vissa är lite rädda för att det är ovant när någon pillar i ens mun, men att det bara är att säga till om han vill att de ska pausa. 

Bara slappna av och lägg dig inte i proceduren så länge ditt barn ser ut att ha det ok. 

• Maria2306
    Anonym (Löf) skrev 2023-08-24 09:08:37 följande:

vår dotter ska snart laga ett hål. hon är lite större men jag är lika rädd som du här! Det jag åtminstone kan lugna med (och lugna mig själv med) är att barnen får bedövning innan bedövningen. Det är en spray som appliceras på tandköttet och jag lovar att sprutan inte känns det absolut minsta om det skulle behövas. Jag har själv använt den bedövningen på tandkött såväl som på läppar vid en läppförstoring. Den är magi. Be om den! 

Skönt att höra att de inte bara är jag som tycker sånt här känns otroligt jobbigt.. ska be om de, vår tandläkare pratade om någon salva men spray kanske är bättre då. 
  • Anonym (Löf)
    Maria2306 skrev 2023-08-24 22:32:59 följande:
    Skönt att höra att de inte bara är jag som tycker sånt här känns otroligt jobbigt.. ska be om de, vår tandläkare pratade om någon salva men spray kanske är bättre då. 

Du är inte ensam! Jag får ångest och magont bara jag tänker på det. Jag våndas med dig. Jag har själv en helt störd tandläkarskräck men jag håller den biten för mig själv. 

Kanske kommer den i olika former? :/ det här var i alla fall en helt flytande vätska - både hos tandläkaren och hos infektionskliniken. Genomskinlig och varken smakade eller luktade. 

• RaYzLeR
    Anonym (Abc) skrev 2023-08-24 05:57:38 följande:
    Det där stämmer inte på alla. Det är mycket möjligt att du har svårt att föreställa dig det eftersom du är konstruerad annorlunda men mina tandnerver är hyperkänsliga och det är helt omöjligt att borra utan bedövning. Jag drar hellre ut en tand utan bedövning Än att laga ett hål.
    Jag hade nog inte ens vågat dra ut en tand ens med bedövning. Det verkar obehagligt. Jag fick aldrig mina visdomständer vilket jag är glad över, för dom brukar man ju behöva dra ur. 🙂
  • Elin P

Min son fick lugnande medicin som heter Midazolam innan lagningen. Den gör att man blir extremt trött och även får minnesluckor kring vad som hänt sen. Han sov mest och lagningen gick jättebra att göra. Det går ur kroppen på några timmar och han var helt opåverkad sen. Det är flytande medicin som man dricker. 

• Maria2306
    Elin P skrev 2023-08-29 00:21:29 följande:

Min son fick lugnande medicin som heter Midazolam innan lagningen. Den gör att man blir extremt trött och även får minnesluckor kring vad som hänt sen. Han sov mest och lagningen gick jättebra att göra. Det går ur kroppen på några timmar och han var helt opåverkad sen. Det är flytande medicin som man dricker. 

vad kul att du skriver de för vi  var dit idag och skulle laga men dom beslutade då att de är bättre att ge lugnande och boka ett nytt besök för att han inte ska bli för rädd. 

tyckte Du det var obehagligt att se din son bli så? 

Var han inte rädd alls då under själva lagningen?

• Elin P
    Maria2306 skrev 2023-08-30 21:43:39 följande:

vad kul att du skriver de för vi  var dit idag och skulle laga men dom beslutade då att de är bättre att ge lugnande och boka ett nytt besök för att han inte ska bli för rädd. 

tyckte Du det var obehagligt att se din son bli så? 

Var han inte rädd alls då under själva lagningen?

Nej inte obehagligt alls tyckte jag, hade varit värre om han blev ledsen och rädd.

Han brydde sig inte alls om att de lagade tanden och verkar inte komma ihåg det efteråt heller så han är inte rädd att gå dit igen. Skulle lätt ta till samma metod ifall han måste laga igen vilket jag hoppas han slipper. 
  • Maria2306
    Elin P skrev 2023-08-31 00:21:06 följande:
    Nej inte obehagligt alls tyckte jag, hade varit värre om han blev ledsen och rädd.

Han brydde sig inte alls om att de lagade tanden och verkar inte komma ihåg det efteråt heller så han är inte rädd att gå dit igen. Skulle lätt ta till samma metod ifall han måste laga igen vilket jag hoppas han slipper. 

Okej vad skönt! Fick höra att de kunde vara obehagligt att se dom bli så förändrade av medicinen där. 

Så skönt att höra att de gick så himla bra för din son, det lugnar mig ☺️

Svar på tråden Min femåring ska laga en tand…